Az EU döntött: jön a 2,5 literes átlagfogyasztás
A hosszú tárgyalássorozat végére a radikálisabb hangok győztek: 2030-ig 37,5 %-kal kell csökkenteni a személyautók szén-dioxid kibocsátását a 2021-es szinthez képest.
Furcsának tűnhet, de ez a kemény érték is már sokszoros alkudozás végeredménye. Októberben még úgy tűnt, hogy 40%-lesz az elvárt csökkentés mértéke, de az autógyártók felhördültek, hiszen maximum 30%-ra számítottak. Az EU tagállamok részvételével megtartott végső tanácskozás is kilenc órán át tartott, mire megállapították a 37,5%-os értéket a személyautókra (31% a haszonjárművekre). Megfogalmaztak egy köztes célt is, ami 15%-os CO2 csökkentést ír elő 2025-ig. Bár a szabályokat még véglegesíteniük kell a jogalkotó szerveknek, de ez már minden bizonnyal csak formaság.
Ez komoly slamasztikába keverheti az autógyártókat, hiszen a jelenlegi szabályokat is csak kisszériás prototípusokkal vagy a rendszer kijátszásával tudják hozni. 2020-ra például 95 g/km-es CO2 kibocsátási átlagot kell teljesítenie az unióba forgalmazó gyártóknak, ami 4 literes átlagfogyasztást jelent. 2030-ra ebből lesz nagyjából 60 g/km és 2,5 literes flottaátlag, ami mai szemmel nem igazán tűnik teljesíthetőnek hagyományos, belsőégésű motorpalettával.
A keményebb szabályozás egyik legnagyobb ellenzője Németország volt, aki figyelmeztetett: a szigorúbb tervek árthatnak az autóiparnak és elbocsátásokhoz vezethetnek.