Újabb autógyár bukkan fel a semmiből

2019.08.01. 15:54

A HiPhi 1 nevű jármű leginkább talán a Tesla Model X közvetlen riválisának tekinthető, bár bizonyos részleteiben a Faraday Future FF 91-esére is emlékeztet. Természetesen magát vezeti, szuperokos, szupergyors.

Gombamódra jelennek meg szinte a semmiből a villanyautó-gyártók, különösen Kínában: úgy látszik, mint a divattémákra általában, az ilyen típusú fejlesztésekhez mos nem nehéz befektetőt találni. Alighanem ennek köszönhető a Human Horizons nevű cég felbukkanása is, amely egyelőre az első prototípusát mutatta be legelső, gyártásra szánt típusának.

A HiPhi 1 elnevezésű négykerekű az összes divatos sablont felvonultatja: vannak kamerával helyettesített tükrei, LCD-kkel kitapétázott műszerfala, állítólag 500 szenzor segíti hozzá a 3-as szintű – tehát a nehezebb közlekedési helyzetekben tehetetlen – önvezetéshez, és van nagyon furcsa, de nagyon okos hátsó ajtaja is. Ez utóbbi a Faraday Future hátul zsanérozott, és a Model X felfele nyíló megoldását ötvözi: a tető felfelé nyílik, az ajtó meg hátrafelé, méghozzá 90 fokban, ami a kínai cég szerint kivételesen kényelmes megoldás.

A forma is korszerűnek látszik, bár az a fajta, amely divatos megoldásokat sorakoztat fel, különösebb koncepció nélkül. Ha valamire emlékeztet, az talán az Opel és a GM évtized közepi tervei, az oldalablakok kialakítása például olyan, mint a Chevrolet Bolt-Opel Ampera-e pároson, csak ez az autó két számmal nagyobb.

A műszaki megoldásokról csak nagyszerűen hangzó ígéretek vannak. Hajtás többféle is lesz, egy- és kétmotoros is. Ez utóbbit két, egyenként 272 lóerős villanymotor alkotja, amelyek 3,9 másodper körüli idő alatt gyorsíthatják az autót 100-ig. Emellett szó esett 640 km körüli hatótávról és 96 kWh-s legnagyobb akkumulátor-méretről is, bár a hatótávot még az NEDC szabvány szerint számolták, azaz valószínűleg elég optimista becslés. Ha azt nézzük, hogy a Tesla Model X P100D hatótávja 100 kWh-s akkuval 565 km, az Audi E-tron 55 Quattro-é pedig 500 km NEDC szerint – ezt a valóságban mindkettő csak nagyon nehezen éri el – akkor a kínaiak vagy sokkal hatékonyabb megoldást találtak, mint akár a VW, akár a Tesla mérnökei, vagy egy kicsit túloznak az autó képességeit illetően.

A tervek szerint egyelőre csak Kínában forgalmazzák majd a HiPhi 1-et, ha minden jól megy, 2021-től. Már a gyár is megvan, egy, korábban a Kia helyi partnere által használt üzemben rendezkedik be az új gyártó. Talán a távoli gyártásindítás miatt, de az autó áráról egyelőre nem esett szó, ám a hasonló méretű és tudású elektromos járművek árát ismerve valahová 30 millió forint körülre várnánk a HiPhi 1 szériaváltozatát is.

Egyelőre nehéz felmérni, hogy az új cégnek mekkorák az esélyei a sikerre, de az egyértelmű, hogy a legzsúfoltabb villanyautós szegmensben próbálkoznak. Már most legalább négy komoly ellenféllel kell számolni – a Tesla és az Audi mellett a Jaguar i-Pace és a Nio ES8 is elérhető Kínában – és hamarosan érkezik a Mercedes, a Porsche és a BMW is, vadiúj luxus-villanyautókkal.