A nagyatádi férfi ivott, majd repült a Mondeo

2020.06.08. 17:43

A 2017-től tavaly év végéig tartó csökkenés után idén, az első négy hónapban jelentősen emelkedett az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek egyéb baleseti okokhoz viszonyított részaránya. 

2020 január elejétől április végéig 342 ilyen eset történt, amely az összes sérüléses közúti baleset 9,2 százaléka, szemben a tavalyi első negyedév 7,8 százalékos arányával. Különösen azért drámai az arányeltolódás, mert az összesített balesetszám, elsősorban a kijárási korlátozás és az ezzel járó jelentős forgalomcsökkenés miatt 4457-ről 3709-re mérséklődött.

A rendőrség által közreadott videót egy cég telephelyén működő térfigyelő kamera rögzítette május 29-én, este fél hét előtt, de még világosban, száraz időben, jó látási viszonyok mellett. A felvételen jól látható amint egy Ford Mondeo nagy sebességgel megérkezik a 68-as főút és a 661. számú út találkozásánál lévő körforgalomba, ott majdnem összeütközik egy másik autóval, végül egyenesen beleszáguld a csomópont parkosított középrészébe. Itt az autó felrepül, majd átszakítva a kerítést egy autószerviz bekamerázott udvarára csapódik. A rendőrség eredeti közlése szerint az autó ötvenéves vezetője, egy nagyatádi férfi könnyű sérülésekkel megúszta az esetet, de ittas járművezetés gyanúja miatt indult ellene eljárás.

Az ittas vezetés nem csak Magyarországon jelentős tényező a súlyos és halálos közúti balesetek hátterében, de az egész Európai Unió számára komoly kihívás. Egy Európai Bizottság számára készített kimutatás szerint a halálos közúti balesetek negyede hozható összefüggésbe az ittas vezetéssel, miközben az unió útjain összesen megtett kilométerek egy százalékát teszik meg olyan ittas autósok, illetve más járművek vezetői, akiknek vérében 0,5g/liter vagy ennél magasabb koncentrációjú az alkohol.

Több Euróai uniós országban 0,8 g/liter a megengedett maximális véralkohol-koncentráció a járművezetők számára, míg az EU országainak többségében, így Magyarországon is tilos alkoholt fogyasztani vezetés előtt. Amikor valaki 0,8-as értékkel vezet járművet, átlagosan 2,7 szeres eséllyel okoz balesetet azokhoz képest, akik egyáltalán nem ittak indulás előtt. Mindez még drámaibb, másfeles véralkohol-koncentráció esetén, amikor kétszázszorosra nő a halálos kimenetelű baleset esélye. További rendőrségi fotók a baleset helyszínéről, az alábbi galériában.