146 lóerő: ilyen erős autókat vesznek a magyarok

2022.10.19. 11:56

Érdekes elemzést készített a Motor1 olasz kiadása, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai alapján ugyanis összeállítottak egy rangsort arról, mely országban hány lóerőre jön ki a 2021-ben eladott új autók átlagos teljesítménye. De nemcsak ezt, hanem a tömeget, a CO2-emissziót és a lökettérfogatot is listázták.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

A számokból kiderült, hogy mi, magyarok nagyjából a középmezőnyben vagyunk, ami a lóerőket illeti: 29 vizsgált országból a 16. helyet csíptük meg a 146 lovas átlagunkkal. Hajszálra ugyanilyen eredménnyel zártak a csehek is. Az olaszokat érdekli talán legkevésbé a teljesítmény, a Ferrari és a Lamborghini szülőhazájában mindössze 115 ló volt az átlagos ménes, a franciáknál és a görögöknél 118. A lista másik végén Norvégiát találjuk 211 lóerővel, magabiztosan megelőzve Izlandot (193 LE) és Svédországot (185 LE).

A 2021-ben vásárolt új autók átlagos teljesítménye Európában (lóerő)
Olaszország: 115 lóerő Írország: 137 lóerő Dánia: 151 lóerő
Franciaország: 118 lóerő Litvánia: 138 lóerő Lettország: 154 lóerő
Görögország: 118 lóerő Szlovákia: 142 lóerő Bulgária: 155 lóerő
Málta: 119 lóerő Finnország: 143 lóerő Észtország: 156 lóerő
Horvátország: 123 lóerő Hollandia: 144 lóerő Németország: 158 lóerő
Spanyolország: 130 lóerő Magyarország: 146 lóerő Luxemburg: 168 lóerő
Szlovénia: 130 lóerő Csehország: 146 lóerő Svédország: 185 lóerő
Románia: 130 lóerő Belgium: 147 lóerő Izland: 193 lóerő
Portugália: 132 lóerő Ciprus: 148 lóerő Norvégia: 211 lóerő
Ausztria: 136 lóerő Lengyelország: 148 lóerő   

Napjainkban nagyon nagy jelentősége van annak, hogy mennyire környezetszennyezők az autók. Európában a közlekedés felelős a teljes szén-dioxid-kibocsátás 27,1 százalékáért, a személyautók ezen belül 60 százalékon állnak. Ezért érdekes az az összevetés is, amely a CO2-emisszió szerint rangsorol. Nem meglepő módon a norvégoknál a legalacsonyabb, mindössze 27 g/km – a skandináv országban alaposan megtolták a villanyautó-támogatásokat az utóbbi években. Összehasonlításképpen: az európai átlag 114,7 gramm volt kilométerenként – legalábbis a 2021-ben eladott új autókból számolva.

A 2021-ben vásárolt új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása Európában (g/km)
Norvégia: 27,6 g/km Németország: 113,6 g/km Szlovénia: 133,9 g/km
Izland: 80,3 g/km Ausztria: 116,2 g/km Litvánia: 135,7 g/km
Svédország: 88,3 g/km Belgium: 117 g/km Csehország: 135,9 g/km
Dánia: 92,6 g/km Görögország: 119,7 g/km Lengyelország: 136,2 g/km
Hollandia: 95,1 g/km Luxemburg: 123,8 g/km Szlovákia: 139,2 g/km
Finnország: 98,3 g/km Olaszország: 124,6 g/km Bulgária: 139,8 g/km
Málta: 103,5 g/km Románia: 126,5 g/km Lettország: 142,5 g/km
Portugália: 107,1 g/km Spanyolország: 126,8 g/km Észtország: 142,6 g/km
Franciaország: 108,6 g/km Horvátország: 129 g/km Ciprus: 145,8 g/km
Írország: 112,6 g/km Magyarország: 133 g/km   

A norvégokat az izlandiak (80,3 g/km) és a svédek (88,3 g/km) követik. Ezen a listán Magyarország a középmezőny vége felé található, a 20. pozíció a miénk 133 g/km-rel. A sereghajtó Ciprus, 145,8 g/km-es értékkel, de kicsi a különbség, hiszen 142,6 gramm szén-dioxidot eregetnek átlagosan az észtek, és 142,5 grammot a lettek új autói.

Szintén érdekes megfigyelni a lökettérfogat szerinti listát. Nagyon sok gyártó kínál egyliteres vagy 1,2-es, 1,3-as turbómotorokat, viszont az 1524 köbcentis kontinensátlag azt mutatja, hogy azért sokan veszik még a nagyobbakat is. A legszerényebbek a görögök, ők 1338 köbcentiméteres átlagot produkáltak, 1350-et a máltaiak, az olaszoké 1389, de befért 1,4 liter alá még Portugália is (1392). Mi e téren is a középmezőnyhöz tartozunk: 1575 köbcenti a magyar átlag. Fura módon a norvégoké a legnagyobb – mármint a hengerűrtartalom. 1940 köbcenti az átlag ott, északon, ami arra vezethető vissza, hogy aki nem villanyautót vesz, az a nagyobb kategóriákból válogat. 1796 köbcentivel második Izland, de befért 1,7 liter fölé Luxemburg, Svédország és Lettország is.

A 2021-ben vásárolt új autók átlagos lökettérfogata Európában (köbcentiméter)
Görögország: 1338 ccm Dánia: 1517 ccm Lengyelország: 1611 ccm
Málta: 1350 ccm Belgium: 1525 ccm Bulgária: 1652 ccm
Olaszország: 1389 ccm Litvánia: 1543 ccm Észtország: 1669 ccm
Portugália: 1392 ccm Szlovákia: 1554 ccm Németország: 1696 ccm
Franciaország: 1401 ccm Csehország: 1558 ccm Lettország: 1705 ccm
Hollandia: 1402 ccm Ciprus: 1570 ccm Svédország: 1706 ccm
Horvátország: 1438 ccm Írország: 1572 ccm Luxemburg: 1755 ccm
Szlovénia: 1441 ccm Magyarország: 1575 ccm Iceland: 1796 ccm
Románia: 1446 ccm Ausztria: 1576 ccm Norvégia: 1940 ccm
Spanyolország: 1471 ccm Finnország: 1598 ccm   

Végül a tömeg: a crossoverek és SUV-k térnyerésével újra és újra beszédtéma, hogy a környezetvédelem jegyében nagy, benga, teherautónyi homlokfelületű autókkal járunk. Az európai átlag 1488 kilogramm, amihez viszonyításképpen érdemes megemlíteni, hogy egy kábé minden célra megfelelő, előző generációs Octavia kombi, kétliteres dízelmotorral 1250 kiló körül van, a kifejezetten nehéz autó hírében álló egyes Insignia meg 1600 környékén mérlegel dízel kombiként. Egy új Swift nem éri el a 900-at.

A 2021-ben vásárolt új autók átlagos tömege Európában (kilogramm)
Görögország: 1325 kg Szlovákia: 1478 kg Lettország: 1555 kg
Olaszország: 1369 kg Ciprus: 1481 kg Dánia: 1577 kg
Horvátország: 1378 kg Magyarország: 1489 kg Németország: 1577 kg
Franciaorszég: 1393 kg Hollandia: 1491 kg Finnország: 1585 kg
Románia: 1407 kg Bulgária: 1500 kg Luxemburg: 1599 kg
Portugália: 1432 kg Írország: 1504 kg Svédország: 1708 kg
Spanyolország: 1435 kg Lengyelország: 1520 kg Izland: 1796 kg
Litvánia: 1443 kg Belgium: 1524 kg Málta: 1797 kg
Szlovénia: 1453 kg Észtország: 1531 kg Norvégia: 1961 kg
Csehország: 1472 kg Ausztria: 1542 kg   

Szinte pontosan az európai átlagot hozza a magyar adat 1489 kilogrammal, ez a 13. helyre elég. A legnehezebb személykocsikkal Norvégiában találkozunk, ami mondjuk nem ad okot csodálkozásra, ha a villanyautók nehéz akkucsomagjaira gondolunk, mégis elég durva az 1961 kilogramm. Málta 1797 kilóval, Izland 1796-tal zárt, a svédek 1708-cal csúsztak be 1,7 tonna fölé. A másik végletet a görögök képviselik 1325 kilóval, majd az olaszok jönnek 1369-cel. Befértek 1,4 alá a horvátok és a franciák.