Túl drága a jogosítvány, óriási a visszaesés a tanulóvezetők számában

2023.05.15. 13:27

Tavalyi év végén átlagosan 305 ezer forint volt egy jogosítvány megszerzése, de ez akár fél millió forintig is felkúszhat – emiatt pedig egyre kevesebben teszik le a jogosítványt.

A Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke a 24.hu megkeresésére közölte, hogy tapasztalataik szerint több mint félmillió forintot kell költenie egy tanulónak a B kategóriás jogosítvány megszerzésére, ugyanis a 30 levezetett óra (29 óra vezetői + egy óra a vizsga) inkább 50-60 óra szokott lenni, ami már több mint százezer forint pluszköltséget jelent. És ebbe még nincs beleszámolva a bukás utáni újrapróbálkozás, ami ismét 50-100 ezer forintos pluszköltség lehet.

„Az áremelkedés miatt a tavalyi év ezen időszakhoz viszonyítva körülbelül 30-40 százalékos visszaesés tapasztalható a tanulók számában” – jelentette ki Jovánovics János.

Az áremelkedésre többek között a szervizdíjak emelkedése, a kata-módosítás és az üzemanyagdrágulás miatt volt szükséges. Jovánovics szerint pedig árverseny azért nem tud kialakulni, mert úgy már nem érné meg a szakoktatóknak.

A tanulók átlagéletkora még mindig alacsony, viszont kialakult egy olyan trend, hogy a 20 év alatti tanulók szülei kifizetik az elméleti képzést és vizsgát – ugyanis abból visszaigényelhetnek 25 ezer forintot állami támogatással –, majd a gyakorlati képzést csak később kezdik meg, ha egyáltalán megteszik. Ez azért van, mert nem minden szülőnek van lehetősége kifizetni a gyakorlati képzést, így a tanulók élnek a jogszabály adta lehetőséggel, amelynek értelmében 2 év áll rendelkezésére, hogy a gyakorlati képzést elvégezzék, és ezt követően a vizsgát letegyék – részletezte a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke.

Tehergépjármű-vezető és buszvezető tanfolyamokra csaknem senki sem jelentkezik

A szakember elmondta, hogy a tavalyi év ugyanezen időszakához képest 90 százalékkal zuhant vissza az érdeklődők száma, ami nagyon súlyos visszaesés. Ez pedig komoly problémát okozhat a személyszállítási és teherszállítmányozási területen.

Mi sem mutatja jobban a már jelen levő problémát, hogy a dán Baton Transport leányvállalata, a Baton Transport Hungary indiai nőket képezne ki európai teherautó-sofőrnek. A képzés még Indiában zajlik majd, de a munkavégzés központja Magyarország lesz.

Első körben kis létszámban, 25 indiai nőt képeznének ki, de ha a projekt sikeresnek bizonyul, és beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor a következő öt évben további 800 főnek indítanak képzést a következő öt évben.