A Toyota a Gigacasting módszerrel akar durván gyorsítani a gyártáson

2023.09.20. 10:53

Giga Press és Gigacasting a Teslától, Gigacast technológia a Toyota tervei közt is, valamint Hypercasting a Hyundaitól. Nagyjából ugyanazt akarja most mindenki, mert a Tesla módszerei működőképesnek tűnnek, az árai és termékei elérhetősége pedig önmagáért beszél.

20230919-01-31

A Toyota bejelentette, mit hoz a jövő, és a komplex gyártási folyamatok további robotizálása, valamint a 3D-s digitális modellezés és hibakeresés mellett részletezte a Gigacast technológia alkalmazását is. De miről is van szó?

Először is ott a Tesla Giga Press. Az olasz Idra Group fejlesztette ki ezeket a hatalmas présgépeket, amikkel 6,000-9,000 tonnás nyomás alatt készülnek a nagy alumíniumöntvény karosszériaelemek, ráadásul a hűtési rendszernek hála másfél perces rátával, ami kimagaslóan gyorsnak számít az autógyártásban. A Tesla Model Y négy ilyen fődarabból áll össze, és a nagy volumennek hála olcsóbban is készül.

A Tesla szintén közel jár egy olyan gigacasting áttöréshez, amivel Reuters szerint szinte egyben elkészíthető lesz egy EV alváza ahelyett, hogy durván 400 különböző elemből kelljen összehegeszteni, mint mostanáig.

20230919-01-29

Mit mond erre a Toyota? Azt, hogy mivel évi 8-9 millió autót gyártanak, ideje húsz százalékkal felgyorsítani a folyamatot, amit szintén a Gigacast-módszerrel érnének el annak érdekében, hogy 2026-ra másfél millió EV-t értékesíthessenek. Ehhez már csak vonzó termékek kellenek majd.

Ami biztos, hogy a Toyota új elektromos platformja három egységből áll össze, amiket könnyebben lehet variálni is. A japán óriás azt mondja, hogy a Gigacast technológia szükséges sabloncseréi általában 24 órán át tartanak, ám ők különböző alacsony nyomáson gyártott öntvényekkel és optimalizált alakú Gigacast sablonokkal húsz perces cserékkel számolnak. Tehát egy nap helyett mindössze egy erős kávészünet kell majd az átszereléshez.

A Nikkei gyárlátogatása alatt a Myochi üzemben az autó egyharmadát kitevő modul három perc alatt készült el, miközben a Gigacast présgép 700 fokról 250-re hűtötte az öntvényt. Az újság szerint korábban 86 elemből és 33 lépésben készült egy ugyanekkora fődarab.

A Toyota tudja, hogy gyalázatosak az elektromos eladásai a Tesla eredményeihez képest, és rövid úton szeretné is behozni hátrányát az amerikai trónfosztóval szemben. Tavaly mindössze 24 ezer elektromos Toyota ment el, ami egyenesen szégyen a Tesla milliós eladásai mellett. Igaz, ha nincs termék, általában nincs eladás sem.

20230919-01-28

A Hyundai hasonló cipőben jár a gyártásfejlesztés terén. Ők Hypercasting néven hivatkoznak a gyorsan be is jegyzett technológiára, amiről a dél-koreai Hankyung írt először. A Hyundai új gyára elvileg 2026-ra lesz kész, miközben hasonló gépsorokat tervez a Volkswagen és a Volvo is.

Utóbbinak persze nem nehéz, hiszen anyacége, a kínai Geely már használ ilyen préseket, egyelőre a prémium Zeekr termékcsalád gyártására. Felkészülhet hát a Volvo és a Polestar is.