Hibák sorozata után kiderült, ki volt a hibás a robottaxi-balesetben

2024.02.01. 12:50

 Valahol kell lennie egy embernek vagy szervezetnek az autonóm járművek mögött, amelyek felelősséget vállalnak azért, ha robotok balesetet okoznak.  A Cruise elhíresült ügyében megtalálták a felelőst

A General Motors tulajdonában lévő robotaxikat üzemeltető Cruise elismerte, hogy a cég egyik autója volt a hibás abban a balesetben, amely San Franciscóban történt 2023 októberében. 

Forrás: Andrej Sokolow / dpa / Getty Images
Forrás: Andrej Sokolow / dpa / Getty Images

A cég nyilvánosságra hozta jelentését az esetről: egy gyalogost elütött egy autó, az áldozat egy robotaxi elé került  amely ahelyett, hogy megállt volna hét méteren át tolta maga előtt a szerencsétlenül járt embert.

A baleset miatt Kalifornia államban bevonták a Cruise járműveinek közlekedési engedélyét és a cég minden autóját visszarendelte a telephelyekre.A "beismerő vallomás" szerint a vállalat mélységesen sajnálja, hogy autója sérüléseket okozott a gyalogosnak és mindenben együttműködik a hatóságokkal, valamint áll a média gunyoros, sőt kíméletlen bírálatai elé.

A Cruise belső vizsgálatát az anyavállalat, a GM fizette és egy független jogi iroda végezte. Ebből az is kiderült, hogy a robotaxicég nem adott teljes képet a hatóságoknak a balesetről annak megtörténte után. Emellett nem tájékoztatták a sajtót a vizsgálat fejleményeiről.

Kirúgták a menedzsmentet

A Cruise vezetősége hibáztatható a vállalat belső működésének gyengeségéért, a döntések következményeinek hibás felméréséért és azért, hogy már-már egyfajta ellenségként tekintettek a közlekedés biztonságáért felelős hatóságra. Ebből fakadóan félreértették annak elvárásait.Ugyanakkor annak nem találták jelét, hogy a cégvezetés félre akarta volna vezetni a balesetet vizsgálórendőri és igazságszolgáltatási szervezeteket.

Más kérdés, hogy miután az ütközésről készült videófelvételek nem mutatták az eset minden részletét, a Cruise szakértői nem sokat tettek azért, hogy beszámolóikkal kitöltsék az így keletkezett információs űrt.A Cruise az elsők között kapott engedélyt tavaly augusztusban robotaxik üzemeltetésére San Francisco utcáin. Ezt a rendőrség, a tűzoltóság és a közlekedésbiztonság romlása miatt aggódó civil aktivisták is ellenezték. A cég akkor azt jósolta, hogy 2024-ben már egymilliárd dollár árbevételt fog elérni. A baleset után kirúgták a vezetők egy részét, köztük a vezérigazgatót is. Ezt követően decemberben 900 ember elbocsátását jelentették be, amivel negyedével csökkent a Cruise alkalmazottainak száma.

(Forrás: BBC)