Átlépte az "álomhatárt" az elektromos autóknál a Stellantis

2024.02.17. 11:35

Az autógyártók részvényesei egyelőre elnézik a cégeknek, hogy nem tudják nyereséggel gyártani elektromos autóikat, hiszen a technológia még új és az akkumulátorok drágák. A Stellantis túllépett ezen.

A Stellantis elérte azt a határ, amelyen felül nyereségesen tudja előállítani elektromos autóit – jelentette be büszkén Carlos Tavares, a vállalat vezérigazgatója. A hagyományos amerikai autógyártók közül még egyetlen riválisa sem érte el ezt a szintet a CNN Business összefoglalója szerint. Ugyanakkor a profitráta persze még nem akkora, mint amekkorát a kipufogóval rendelkező modelleken besöpörnek. 

GettyImages-1753437397

A Ford az egyetlen cég, amely külön számolja el a villanyautókon és a hagyományos modelleken elért eredményét. E szerint tavaly 4,7 milliárd dollár veszteséget könyveltek el az elektromos autók gyártásán. Ez autónként több mi 40 ezer dollár (14,5 millió forint). A GM csak annyit kommunikál, hogy még 2024-ben nyereségessé akarja tenni villanyautó-gyártását. A nagy rivális Tesla ugyan jelenleg a világ legnyereségesebben termelő autógyártója, de 2019-ig veszteséges volt.

„A Stellantis stratégiája különbözik detroiti versenytársainkétól. Mi teljes gőzzel folytatjuk a gyártásunkát állítását elektromos meghajtásra” – mondta Tavares.

Ezzel arra utalt, hogy a Ford és a GM részben az egyik legnagyobb amerikai autóipari szakszervezet, az UAW tavaly őszi sztrájkja  nyomán megnövekedett bérköltségek, részben a villanyautó-eladások lassulása miatt visszavettek átállási terveikből.

Ugyanakkor a Stellantis csak idén mutatja be első teljesen elektromos meghajtású modelljét az USA-ban. Tavares szerint 2024 jobb év lesz cége életében, mint 2023 volt, ami nem kunszt annak tükrében, hogy tavaly szeptemberben hathetes sztrájk akadályozta a termelést. Azért az elmúlt évi profit elég volt arra, hogy részesedést fizessenek az amerikai alkalmazottaknak.

Átlagosan közel 14 ezer dollár üti a markát a dolgozóknak annak ellenére, hogy a sztrájk miatt csökkent az USA-ban elért nyereség. Emellett a Stellantis 3 milliárd euró értékű részvényét is visszavásárolja. Ezt a hírt 5 százalékos árfolyam-emelkedéssel jutalmazták a tőzsdei befektetők.