Létezett egy kétmotoros Citroën Kacsa, ami ott hajt, ahol csak akarod

2024.02.18. 12:16

Ma már a villanyautók korában egyáltalán nem számít különleges megoldásnak az, ha a gyártók tengelyenként egy motort alkalmaznak. Belsőégésű motorral ez sokkal ritkább megoldás volt és nem is egy túl népszerű felépítés, a franciák anno mégis rápróbáltak a 2CV off-road változatánál.

Ez cvolt a Citroën 2CV Sahara, mely ha kellett, akkor akár összkerékhajtású terepjáróként is üzemelt. Vagy csak elöl hajtott. Vagy akár hátul. Tehát bárhol, ahol csak szeretnéd, ezt pedig nem egy bonyolult hajtási rendszerrel, hanem két külön hajtáslánccal érték el a franciák. Az autó elejében és a hátuljában is dolgozik egy-egy 425 köbcentis, kéthengeres boxermotor, ezek 13,5 lóerő és 26,5 Nm nyomaték leadására képesek. Mindkettőhöz tartozik egy-egy váltószerkezet, melyek külön-külön és akár egyszerre is képesek dolgozni.

Ha mind a két motor üzemel és szinkronizálták a váltókat, akkor az alig 735 kilós, 4x4-es Kacsa akár 100 km/h-val is tud haladni. Mégsem a sebességrekordok feszegetése volt a cél a Sahara kivitellel, hanem egy potens terepjáró megépítése a létező 2CV alapjaira. Ehhez egy kicsit átalakították a karosszériát, megemelték és módosították a futóművet a nagyobb rugóút és az erősebb szerkezet érdekében.

A kétmotoros megoldás persze emellett más kihívásokat is tartogatott. A pótkerék elöl felkerült a motorháztetőre és több légbeömlőt alakítottak ki. Az autó hátulját is átfaragták, hogy a hátsó motornak megfelelő hűtést biztosítsanak minden körülmények között. Az ülések alatt immár nem csak egy, hanem két üzemanyagtank van, melyeknek külön-külön betöltőnyílása van az autó két oldalán. A motorokhoz egyébként külön gyújtáskapcsolós tartozik: amelyik a kormány közelében van az az első, a távolabbi a hátsó motort indítja.

Így, hogy nem csak egy, de kettő boxer motor dolgozik egyszerre, a 2CV Sahara egy kifejezetten zajos autó. Emellett a maga korában nem volt túl olcsó, nem véletlen, hogy elkerülte a rivaldafény. Összesen 693 darabot gyártott belőle a Citroën, viszont szerintem remek dolog, hogy megcsinálták és túljutott a koncepcióautók sorsán. Így egy darabka történelem fennmarad az autóipar útkereső korszakából, még ha nem is kevés pénzért. Ha időnként felbukkan egy jó állapotú 2CV Sahara, akkor azért súlyos összeget elkérnek. Egy 2019-es aukción 106 400 dollárt fizettek egy ilyen különleges kis off-road Kacsáért, ez átszámolva a jelenlegi árfolyamon 38,6 millió forint.

Forrás: Motor1