Megkezdődött az elektromos autók különadóztatása

2024.03.21. 12:14

Nem tudja a jobb kéz, mit a akar a bal az elektromos autózás állami menedzselésében. Miközben az új villanyautókhoz ártámogatást adnak, egyre több helyen pluszadókkal terhelik ezek tulajdonosait.

Világjelenség, hogy a kormányok támogatásokat adnak az elektromos autók értékesítésének pörgetése érdekében, ám globális trend lehet abból is, hogy különadókat vetnek ki az eladásukhoz kapcsolva.

jaguar e-pace p300e töltés

Mi folyik itt? – tette fel a kérdést a BBC . Példának a kanadai Alberta állam esetét mutatták be. Ebben a tartományban 2025-től vezetnek be egy 200 kanadai dolláros - 54 ezer forint - extra forgalomba helyezési díjat az elektromos autók értékesítése esetén. Ez az összeg kiegészíti a megszokott regisztrációs költséget. 

Kell a településeknek

Bár a pluszkiadás az autók árához mérten csekély, mégis lehetnek vevők, akiket ez elriaszt a villanyautó-vásárlásától. A kanadai állam vezetése elkerülhetetlen lépésnek tartja. Azzal érvelnek, hogy az ebből a forgalmi adóból befolyó összeget az utak fenntartására és bővítésére fordítják.

Albertában az üzemanyagokra kivetett adók adják az állam legnagyobb bevételi forrását. A helyi kormány pénzügyminisztere, Nate Horner csupán az arányos teherviselés részének tekinti az új adót. Szerinte ez kompenzálja a villanyautósoknak azt a hozzájárulását, amit a tankoláson megspórolnak. Az állam költségvetési törvénye emellett azzal is indokolja az elektromos autók után fizetendő új adót, hogy miután súlyuk általában nagyobb, mint a hagyományos autóké, jobban terhelik a közutakat.

Egyre több helyen vezetnek be különadót

A villanyautók külön adóztatása egész Észak-Amerikában divatba jött. Egy másik kanadai államban, Saskatchewanben 150 kanadai dollár (40 ezer forint) a regisztrációsdíj-felár. Az Egyesült Államok 24 államában kell ilyen kiadással számolniuk az elektromos autók vásárlóinak.

A skála széles: a Hawaii esetében 50 dollárról (18 250 forint) van szó, Texasban viszont 200 dollárról (73 ezer forint). Hat államban az akkumulátorokba töltött áramra vonatkozik különadó.  A villanyautók híveinek legfőbb érve ez ellen, hogy bár hosszú távon indokolt lehet az ilyen adók kivetése, rövid távon az alacsonyabb költségekkel ösztönzi kellene az elektromos autók minél gyorsabb elterjedését. Másik oldalról sok település önkormányzata kiszolgáltatott az üzemanyagok adóztatásának, enélkül nem tudják fenntartani a közlekedési infrastruktúrát. 

Az USA szövetségi költségvetése és a tagállamok büdzséje 53 milliárd dollár (19 345 milliárd forint) bevételre tett szert ebből a forrásból 2020-ban – mondta Gil Tal, Kaliforniai Egyetem villanyautó-kutatási központjának igazgatója.

William York, egy Tesla-tulajdonos és az albertai autóvezetők szakmai szervezetének vezetője az autók súlyával kapcsolatot érvelés kettős mércéjére hívja fel a figyelmet. Például egy Tesla Model 3 nagyjából olyan nehéz, mint a BMW 4-es sorozat autói. Emellett nem fair, hogy a viszonylag olcsó tömegautók, mint a Chevrolet Bolt vevői ugyanannyit perkálnak, mint a böhöm nagy autók, például Ford-150 Lightning kisteherautó tulajdonosai.

Az mindenesetre biztos, hogy az elektromos járművek elterjedése, ezzel párhuzamosan a hagyományos motorral szerelt járművek visszaesése miatt kieső üzemanyag-forgalomhoz kötődő bevételek pótlása a következő időszakban szinte minden országban kérdés lesz.