Kormányra is tehetnének érintőkijelzőt, ha a tetejéből nyílik a légzsák

2024.06.11. 11:41

  • Új megoldással kísérletezik a ZF
  • Lekerülhet a légzsák a kormány közepéről, feltennék a tetejére
  • Ezzel megnyílna egy nagyobb szabad tér a kormány közepén
  • Ez szabad kezet adna a mérnököknek akár érintőkijelző, akár egy fejlettebb multikormány kialakításában
  • Egyelőre sokan szkeptikusak amiatt, hogy különböző kormányfogásoknál hogy működne a rendszer

Új megoldással kísérletezik a ZF német autóipari beszállító, mely forradalmasíthatja a kormány és a multikormány műfaját. A Lifetec koncepciója szerint a légzsáknak nem feltétlenül a kormány közepéből kéne nyílnia, hanem jöhetne a tetejéből is, tehát felülről mint például sok autóban az anyós oldalon. Ez azt tenné lehetővé, hogy a kormány középső része felszabadul és szabad kezet enged a mérnököknek a kialakításában.

Ezzel újabb felületet kapnának, ahol például egy érintőkijelzőt is elhelyezhetnének, ezzel fokozva a multikormány lehetőségeit. Ezzel természetesen sokan nem értenek egyet, hiszen már így is esetenként túl sok kijelző van egy autóban. Bizonyos modellekben kijelző a műszercsoport, a fedélzeti számítógép és még az utas is kap egyet szórakozás céljából – ráadásul ott a head-up display. Sokak szerint semmi szükség nincs egy új kijelzőre, főleg nem a kormányon.

Néhányan úgy gondolják, hogy esetleg magát a multikormányt lehetne újragondolni, újfajta gomb elhelyezésekkel. A ZF szerint ráadásul nem is kell feltétlen érintőkijelzős vezérlés, az elrendezés lehet vegyes is. Kerülhetnek ide olyan elektronikák, amelyek a sofőr éberségét figyelik és jeleznek, ha baj van.

A másik előnye lehet egy ilyen elrendezésnek, hogy újragondolhatják a gyártók a kormány formáját. Anno a Citroënnek el kellett engednie a híres egyküllős kormányát, mert nem fért el benne megfelelően a légzsák. Ezzel a megoldással visszatérhet ez a forma. Amerikai autókban is előfordult a légzsákkorszak előtt, hogy a kormány közepét megpakolták gombokkal, ilyen volt például a Pontiac Boneville.

Hogy lehet-e ugyanolyan biztonságos egy légzsák ha nem a kormány közepén, hanem annak a tetején helyezkedik el, az egyelőre kérdéses. A ZF kísérletezik és próbálják minden helyzetre felkészíteni a rendszert. Főleg azért, mert sokan szkeptikusak annak kapcsán, hogy miként viselkedik, ha nem a megfelelően 10 és 2 óránál vagy 9 és 3 óránál fogják a kormányt vezetés közben, de a légzsáknak mégis nyílnia kell.

Forrás: Motor1