- A Ford német üzletágának szakszervezeti vezetői attól tartanak, hogy a Ford-Werke csődbe kerülhet, miután az amerikai anyavállalat megszüntette a korábbi pénzügyi védelmet biztosító hitelkeretet.
- Bár a Ford 4,4 milliárd eurós tőkeinjekciót hajtott végre, ebből 9 milliárd eurós adósságot kell kezelni, miközben az európai személyautó-eladások gyengélkednek.
- A német részleg különösen hátrányos helyzetbe került, mivel a veszteséges személyautó-üzletág az ő könyveiben szerepel, míg a nyereséges haszonjárművek az Egyesült Királyságban.
- Az elektromos átállás nehezen halad: az új Explorer és Capri modellek eladásai gyengék, és a Ford európai piacrésze tovább csökkent.
A Ford német üzletágának szakszervezeti vezetői attól tartanak, hogy az európai működés a csőd szélére sodródhat, annak ellenére, hogy az amerikai anyavállalat nemrég 4,4 milliárd eurós tőkeinjekciót hajtott végre.
A Ford március 10-én jelentette be ezt az összeget, aminek célja, hogy csökkentse a veszteséges Ford-Werke egység adósságát. Ebből elkülönítettek 500 ezer eurót egy üzleti fejlesztési programra, amely az európai nyereségesség helyreállítását célozza.
A friss finanszírozás egy olyan megállapodást vált fel, amely 2006 óta biztosította, hogy a német leányvállalat veszteségeit az amerikai központ fedezi. A Ford-Werke felelős az európai személyautó-gyártásért, valamint a német és spanyol üzemek működtetéséért.
Benjamin Gruschka, a Ford-Werke vezető szakszervezeti képviselője szerint az anyavállalat hitelkeretének megszűnése azt jelenti, hogy a német üzletág elveszítette csőd elleni védelmét. „Elvileg most az is megtörténhet, hogy a német leányvállalat néhány éven belül csődbe megy, ha a helyzet nem javul” – mondta az Automobilwoche-nak.
A helyzet hasonlít egy „rossz bank” modellhez, ahol a veszteséges tevékenységeket egyetlen szervezetbe csoportosítják, így a központi vállalat csökkentheti a kockázatait. A Ford-Werke jelenleg kilenc milliárd eurós adóssággal küzd, és ha az európai személyautó-eladások gyengék maradnak ez az összeg tovább emelkedik.
A Ford piaci részesedése az európai személyautó-szegmensben 3,3 százalékra csökkent tavaly, míg 2023-ban még plusz négy százalék volt. Az új elektromos modellek, a Kölnben gyártott Explorer és Capri nehezen indultak be: tavaly 17 564 Explorer és mindössze 1 919 Capri kelt el (a Capri száma azért ilyen alacsony, mert sokkal később, az év vége felé kezdték értékesíteni, ellenben az Explorerrel).
A Ford kereskedelmi járművek piacán jobb helyzetben van, mivel itt lassabb az elektromos átállás. Gruschka szerint azonban a német részleg hátrányos helyzetbe került, mert míg a veszteséges személyautó-eladások a Ford-Werke könyveiben jelennek meg, addig a nyereséges haszonjármű-üzletág az Egyesült Királyságban van nyilvántartva.
Marcus Wassenberg, a Ford-Werke ügyvezető igazgatója szerint a friss tőkeinjekció célja az adósság csökkentése és az európai üzletág átalakításának támogatása. Hangsúlyozta, hogy az amerikai Ford a négyéves időszakon túl is támogatja a német részleget.
A Ford négy éve indított átalakítási programot, amelynek célja az európai üzletág teljes átállítása elektromos hajtásra az évtized végére. A vállalat tavaly négyezer munkahelyet szüntetett meg Európában, 2023-ban pedig 3800-at. A leépítések legnagyobb része Németországot érintette, ahol a Ford leállítja a Focus modellt gyártó saarloui üzemet.
