Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat

2025.04.25. 07:14

  • Szigorítaná az Európai Bizottság a járművek műszaki vizsgáztatásának feltételeit.
  • A 10 évnél idősebb járműveket évente kellene vizsgáztatni.
  • Szigorúbb műszakikat írnak elő és további mérések szerepelnek a javaslatban.
  • Megállítanák az óratekerést több bejegyzéssel és központi EU-s rendszerrel.
  • A közös rendszerrel akár külföldön is vizsgáztathatnánk autót.

Javaslatcsomagot nyújtott be az Európai Bizottság a járművek műszaki vizsgáztatásával, illetve ellenőrzésével kapcsolatban. Ez jelentősen szigorítaná a ma Magyarországon működő rendszert. Nemcsak gyakoribb műszaki vizsgát írna elő az autósok jelentős részének, de a sikeres vizsgateljesítés feltételeit is szigorítanák.

Dupla annyi műszaki az öreg autóknak

A javaslat szerint minden 10 évnél idősebb autót, furgont és motort évente kellene műszaki vizsgára vinni. A Bizottság szerint a régebbi járművek sokkal hajlamosabbak meghibásodásra, ezért gyakrabban okoznak ebből fakadó balesetet. Becslések szerint 2026 és 2050 között hétezer életet menthet meg az új szabályozás és 65 ezer súlyos sérülést előzhet meg.

Magyarországot azonban rosszul érintheti az új szabályozás: egyrészt az autópark átlagos életkora 16 év körül van, ami azt jelenti, hogy sokan kényszerülnek rá az éves műszaki vizsgáztatásra. Emellett nemrég közel duplájára emelték a műszakik árát, amit így gyakrabban kellene megfizetnie az autósoknak. Emellett a vizsgaállomások leterheltsége is jelentősen megemelkedne, ami hosszas várólistákat eredményezhet.

Szigorúbb feltételek a vizsgán

Nemcsak a vizsgaalkalmak gyakoriságát írná át, hanem a műszaki feltételekbe is belenyúlna az Európai Bizottság. A javaslat szerint a modern biztonsági és vezetéstámogató rendszerek működését is vizsgálni kellene, illetve különleges vizsgáztatási formát alakítanának ki az elektromos autóknak. A hagyományos autók esetén bevezetnék az ultrafinom részecskék és nitrogén-oxidok kibocsátásának mérését, kiemelt figyelmet fordítva a dízel autókra.

Fotó: imago images / U. J. Alexander / ADAC
Fotó: imago images / U. J. Alexander / ADAC

Hatékonyan lépnének fel az óratekerés ellen is. Az új javaslat szerint már nemcsak a műszaki és eredetvizsgás során, de szervizekkor is kötelező lenne felvinni a kilométeróra állását egy központosított rendszerbe. Az adatbázist az országok önállóan kezelik, viszont az abban lévő információk kiadhatók lennének más országok hatóságainak indokolt esetben.

Emellett kialakítanának egy közös rendszert, amelyben összekapcsolnák a tagállamok járműnyilvántartását, illetve megjelenne benne a műszaki vizsga és a forgalmi engedély is. Ez olyan előnyökkel járna, hogy az Unió más országaiban ideiglenesen tartózkodó járműtulajdonos akár külföldön is kérhetne műszaki vizsgát.

Forrás: 24.hu