A japánok jól jöhetnek ki az USA szívózásából
- Egy japán autóipari beszállító cég példája alapján nagyon úgy fest, hogy Donald Trump amerikai elnök vámháborújának az Egyesült Államok lesz a vesztese.
- A japánok pedig lehetősget is kapnak a hátrány ledolgozására. Legalábbis van egy ilyen sansz.

A 1980-as években Japán játszotta annak a mumusnak a szerepét, amit az elmúlt évtizedben Kína játszik. Ronald Reagan akkori elnök össze is ütött egy megállapodást, aminek egyik célja az „eltúlzott” japán export visszaszorítása volt. A szigetország egyik kis autóalkatrész-gyártó cégének története rámutat, mi a válaszuk a japánoknak az ilyen szigorításokra –derült ki a Reuters riportjából.
A 78 éves Kyowa Industrial, amely 120 embernek ad munkát, egyike annak a több tíz ezer japán kisvállalatnak, amelyek az autóipar beszállítói láncának legalsó rétegét képezik. Tevékenységük filozófiája, a monozukuri (dolgokat csinálni), ami gyakorlatilag a Toyota módszerének átvételét jelenti a gyártási hatékonyság folyamatos javításában. A jelenlegi cégvezető, a Kyowa harmadik generációs tulajdonos-igazgatója Suzuki Hiroko apja megtalálta a kiutat a 40 évvel ezelőtti Japán-ellenes kereskedelmi háborúból. Átállította a céget a magasabb technológiai színvonalú autóalkatrészek gyártására, amelyek jobban eladhatóak voltak az amerikai piacon is. A vállalat ma is szállít a Forma-1-es csapatoknak alkatrészeket.
Keresztbe tesznek Trump tarifái a cégnek, de nem ijedtek meg
Japán évtizedeken át szórakoztatóelektronikai termékekkel és mikroprocesszorokkal árasztotta el a világot, ám ezt a szerepet fokozatosan átvették tőle mások, főként Dél-Korea és Kína. Japán részben az említett kényszerű negyven évvel ezelőtti váltás nyomán ma sokkal inkább függ az autóalkatrészek gyártásától és exportjától, mint korábban. Az elektromos autók megjelenése eleve keresztbe tett ennek az iparágnak, mert a villanyautóknak kevesebb és másfajta összetevőkre van szükségük.
Erre válaszul a Kyowa 65 éves, Amerikában tanult tulajdonosa a több lábon állás jegyében 2016-ban elindította cégénél az agysebészeti eszközök gyártását. Ezeket az elmúlt évtől exportálják az Egyesült Államokba, ám Trump vámjai az egészségügyi eszközökre is vonatkoznak.
Keresik a kiutat Trump labirintusából az autógyártók és beszállítóik
A Kyowa nem szállít közvetlenül alkatrészeket az USA-ba, ám a cégvezető attól tart, hogy az autógyártók, amelyek exportját érinti Donald Trump barátságtalan döntése, részben a beszállítóik árainak leszorításával próbálják majd ellensúlyozni az új vámok okozta költségnövekedésüket.
Egyelőre megúszták ezt, de sokat mond, amit a japán márkáknak a Reuters körkérdésére válaszoltak. Ezek szerint, hogy az autógyártók „együtt kívánnak működni” üzleti partnereikkel a váratlan terhek kezelésében. Magyarán osztozkodni fognak az extra kiadásokon. Emellett növelik autók árát az Egyesült Államok piacán. Nyilván el akarják kerülni, hogy az importált autókra kivetett 25 százalékos vámot teljesen áthárítsák az autóvásárlókra.
Eközben a szakértők azon morfondíroznak, hogy a japán autóiparnak ki kellene használnia a csapást arra, hogy modernizálódjon. Magyarán utolérje az elektromos autózásban a kínaiakat. A beszállítói rendszer úgynevezett Tier 1 vállalatai a Tier 2-höz tartozó, gyakorlatilag műhely nagyságú cégek elemi alkatrészeiből építik fel saját részegységeiket. A helyi bankok forrásokat kínálnak ezek termelésének modernizálásához. Az új amerikai elnök hatalomra kerülése előtt a Kyowa azt tervezte, hogy szépen felfuttatja egészségügyi eszközeinek exportját az Egyesült Államokba. Most azon gondolkodnak, hogy a termelés egy részét az USA-ba telepítik annak ellenére, hogy drágább lesz a gyártás. Emellett szingapúri és hongkongi disztribútorokkal tárgyalnak a terjeszkedésről az ázsiai piacok felé. Az amerikai vásárlók pedig így vag yúgy nyúlhatnak mélyebben a zsebükbe.
