Új alkatrészmamut születik?

2025.05.26. 10:46

  • Kína látványos autóipari növekedésének árnyékában India is belehúzott.
  • Az indiai piac áll a harmadik helyen Kína és az Egyesült Államok mögött az évente eladott új autók mennyisége szerinti rangsorban.
1709036464-employee-puebla-1.webp

A magyar leányvállalattal is rendelkező indiai Motherson Group autóalkatrész-gyártó vállalat ajánlatot tett a hasonló profilú, világszerte ismert – az amerikai Kohlberg Kravis Roberts befektetési társaság tulajdonában lévő – Marelli Holdingsra. Az akvizícióval tehetne egy nagy lépést abba az irányba, hogy ágazatában bekerüljön a világ tíz legnagyobb alkatrészszállítója közé – jelentette a Nikkei Asia hírportál.

A Motherson az elmúlt időszakban agresszív egyesülési és felvásárlási lépéseket tett nagyratörő céljainak elérése érdekében. A vállalat előnye diverzitásában keresendő. Miközben szigorúan csak autóalkatrészek gyártásával foglalkozik és hatalmas belföldi piacra támaszkodik, nem korlátozta tevékenységét bizonyos alkatrészek gyártására, fogyasztók kiszolgálására vagy országokra.

Európában olyan vásárlói vannak, mint a Mercedes vagy a Volkswagen. Eközben szállít a japán Suzukinak vagy a dél-koreai Hyundainak is. Ez a stratégia élesen ellentétes a Marelli korlátozottságával. A japán vállalat árbevételének felét a Nissannak és a Stellantisnak szállított termékeiből szerzi. Ugyanakkor a Marelli erőssége az elektronikai alkatrészek gyártása, amelyeket egyebek mellett elektromos autókban is használnak.

Ha a Motherson megszerezné a céget, akkor termékeit értékesíthetné saját ügyfélkörének, miközben saját alkatrészeit felkínálhatná a Nissannak és a Marelli többi vásárlójának.

Combos számok

A MarkLines piackutató cég adatai szerint a Motherson 2018 és 2023 között öt év alatt negyedével növelte árbevételét, elérve a 11,6 milliárd dollárt. A vállalat India legnagyobb autóalkatrész-gyártója, világszinten a 25. helyen áll. A Marelli 11,4 milliárd dolláros árbevétellel globálisan a 27. a sorban. Kettejük fúziója a 12. helyre sorolná az indiai vállalatot. A két cég fejenként több mint 11 milliárd dolláros forgalma egyenként a tavalyelőtti magyar GDP több mint 5 százalékát jelenti, egyúttal majdnem 3,6 billió forintos tételekről van szó. 

Az indiai autópiac jól muzsikál. A kontinensnyi országban tavaly 4,27 millió új autót adtak el, amivel megelőzte a 4,25 milliós piacú Japánt. Ezzel a harmadik legnagyobb a világon Kína (26,05 millió autó) és az USA (15,94 millió autó) mögött.