- Az Euro 7 szabvány már a keletkező fékpor mennyiségét is korlátozza, erre reagált a Brembo a Greentell nevű új fékrendszerrel, amely akár 90 százalékkal kevesebb fékport termel, miközben tartósabb és ellenállóbb a rozsdásodással szemben.
- A fejlesztés során több csúcstechnológiát is teszteltek, például a PVD-t és az LMD-t, végül az utóbbit sikerült úgy optimalizálni, hogy az ipari tömeggyártásban is működőképes és költséghatékony legyen.
- Az új technológia bevezetésének időpontja még kérdéses, de az Euro 7 miatt nem lehet messze.
Az egyre szigorúbb kibocsátási normák és az elektromos autók terjedése ellenére maradnak olyan szennyezőforrások, amelyeket az elektrifikáció sem tüntet el, sőt egyes esetekben súlyosbít. Ilyen például a gumikopásból eredő mikrorészecskék és a fékpor, ami még regeneratív fékezés mellett is megjelenik, hiszen időnként az elektromos autók is használják a hagyományos fékeket.
Az Euro 7 szabvány ezért már a keletkező fék- és a gumipor mennyiségét is szabályozza. A Brembo erre a kihívásra egy új fékrendszerrel reagált, amit Greentellnek neveztek el. Azt ígérik, hogy a fékpor mennyiségét akár 90 százalékkal is csökkenti, miközben tartósabb is a hagyományosokhoz képest.
„Tíz éve kezdtünk el keresni egy új megoldást, a fő cél az volt, hogy a hagyományos öntöttvas tárcsáknál környezetbarátabb anyagot és technológiát találjunk” – mondta Fabiano Carminati, a Brembo tárcsatechnológiai fejlesztési vezetője. A kulcs az volt, hogy ez ne csak egy különleges, kis szériás termék legyen, hanem tömeggyártásban is működjön. A Brembo szerint a Greentell teljesítménye nem romlik azzal, hogy zöldebb a többi fékrendszernél.
A fejlesztés során több technológiát is kipróbáltak. Ilyen volt például a gőzfázisú leválasztás (PVD), ami egy olyan eljárás, ahol vékony, kemény bevonatot párologtatnak a felületre vákuumban. Ilyet használnak például drága karórák vagy fegyverek külső rétegének kialakítására, a megoldás hátránya, hogy drága. A másik a lézeres fémfelhordási módszer LMD (Laser Metal Deposition), aminél lézerrel megolvasztják a felületet, miközben fémport juttatnak rá, ami rátapadva új, kemény réteget képez. Ezt főleg egyedi vagy kis darabszámú ipari alkatrészeknél használták, de a Brembónak sikerült annyira optimalizálni, hogy tömeggyártásban is alkalmazható legyen, olcsón.

A Greentell nemcsak kevesebb port termel, de 80 százalékkal ellenállóbb is a korrózióval szemben is, azonban nem örökéletű, idővel ezt is cserélni kell. Hogy mikor jelenik meg ez a technológia a hétköznapi autókban, kérdés, de azzal, hogy egyre közelebb vagyunk az Euro 7-es normához, időszerű az alkalmazása.
via Arstechnika
