A környezetvédők szerint kéne még egy kis pénz a villanyautózásra

2025.06.09. 08:19

  • Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) szerint támogatni kell az elektromos autózás terjedését a kisebb pénzű autósok körében, mert enélkül nem lesz zöld átállás.
  • Arányok, eurók, százalékok. 
A kép illusztráció / Forrás: Julian Stratenschulte / picture alliance via Getty Images
A kép illusztráció / Forrás: Julian Stratenschulte / picture alliance via Getty Images

Miközben az európai országoknak igyekezniük kellene az átállásban a zöld mobilitás terén, a kisebb pénzű emberek, akik bizony nagyon sokan vannak és szerényebb anyagi helyzetük ellenére autózni akarnak, támogatás nélkül nem tudnak részt venni villanyközlekedésben. Ezt állapította meg nagyon sok oldalon keresztül a T&E tanulmánya.

A vizsgálatot Franciaországban, Lengyelországban, Németországban és Olaszországban végezték.  Szemügyre vették az emberek közlekedési szokásait és ezek összefüggését az elektromos átállással. Megállapították, hogy az alacsony és közepes jövedelműek le vannak maradva ebben, mert nincs pénzük a hagyományosnál drágább zöld technológiákra. Ennek alapján van néhány javaslatuk. Az első megállapítás szerint Európában továbbra is az autózás a közlekedés domináns módja. A vizsgált országok lakói utazásaik több mint 80 százalékához használnak autót. Németországban 89 százalék ez az arány. A bölcs kutatók szerint ez kiszolgáltatottá teszi az embereket az üzemanyagáraknak. Ugyanakkor arra számítanak, hogy az autózás dominanciája fennmarad.

Franciaországban és Németországban 17, illetve 14 százalék volt az új autók között az elektromos meghajtásúak aránya 2024-ben, míg Lengyelországban három, Olaszországban négy, Spanyolországban hat százalék volt ez az arány. Az új villanyautók 40-45 ezer eurós (16-20 millió forint) ára megfizethetetlen a szerényebb anyagiakkal rendelkező európaiaknak. A T&E kutatói ezért azt javasolják, hogy az európai országok vezessenek be a franciaországihoz hasonló társadalmi lízing finanszírozást, azaz tegyék lehetővé az elektromos autók bérlését. A vállalati autóflották elektromos átállásának segítésével közvetve erősítsék a villanyautók használt piacát. A céges autók ugyanis három-négy év után a használtautó-piacon kötnek ki. Emellett persze támogatni kéne az autózással szembeni alternatív mobilitás erősödését.