AAA-ügy: megvan a tekert Focus első gazdája

2018.03.04. 07:39

Február utolsó napján hosszú cikkben foglalkoztunk egy 2006-os Ford Focus esetével, melyet ellenőrzött, keveset futott, újszerű használt autóként jellemeztek az AAA Auto kereskedés hirdetéseiben. Hamar kiderült, a felsorolt állítások zöme téves. Beszéltem az autó eredeti gazdájával, igazolta, hogy nem csapott be senkit amikor eladta egy cégnek az autót, amely később felbukkant az AAA-nál, óratekerés után, több mint félmillió forinttal drágábban.

12580862 1

Nem tudom kiverni a fejemből, hogy a magyar használtautó-piacot átszövő csalások zömének viszonylag könnyen gátat szabhatna, ha a Belügyminisztérium adatbázisából nem csupán annyit tudhatnánk meg, hogy milyen időpontban hány kilométer volt egy autóban, de azt is, éppen ki volt a tulajdonosa. Az átláthatóságot szűkíthetnénk csak a cégekre, mert a magánautósok jogainak védelme valóban fontos. 

Ha csupán azt megmutatná a rendszer, melyik eladás közben tekerték vissza egy autó kilométer-számlálóját, azonnal csökkenne a bűncselekmény vonzereje. A következő lépés az lehetne, hogy hiteles és érdemleges magyarázat (igazolt műszercsoport-csere, stb...) nélkül ne lehessen átíratni egy használt autót, amelynek hirtelen visszaesik a futásteljesítménye, de tényleg nem vagyok telhetetlen. Aki nem olvasta a február 28-án megjelent cikket, melyben egy 324 ezerről 184 ezer kilométerre visszapörgetett kék Ford Focus esetét dolgoztam fel, most pótolja, mert szükséges a továbbiak megértéséhez! Azt hiszem, nyomon vagyok.

A fóti Autocentrum AAA Auto az első cikk megjelenése után gyorsan törölte honlapjáról és a Használtautó.hu-n szereplő hirdetései közül az autót. Bár fogalmam sincs, mi lesz a 2006-os Ford Focus II további sorsa, ezzel talán már senki nem fog pórul járni. Esetleg egy következő hirdetésben leírják végre, hogy az autó órája tekert, és leviszik az árát. 

12580862 2

A múltkori cikk vége óta vártam az autó eredeti gazdájának jelentkezését. Végül nem ő keresett meg, hanem egy olvasónk, aki egy akkor még aktív hirdetési linket küldött a Hahuról. Ebben egy, a történetben szereplőhöz megtévesztésig hasonló Ford szerepelt, és miután az AAA-nál készített fotóimon szereplő autó rendszámát összehasonlítottam a hirdetésben szereplő autóéval, kiderült, hogy ugyanarról a Focusról van szó. 

A régi hirdetésben nem takarta ki a rendszámot az autó első gazdája, aki új korától egészen a közelmúltig használta a kék Fordot. A megadott futásteljesítmény ott pontosan 323098 kilométer volt, mint a valóságban, illetve a Belügyminisztérium nálam lévő igazolásában is, így az illetőről most már biztosan tudhatjuk, hogy senkit nem akart becsapni. 

Képkivágás

Felhívtam, elmondtam ki vagyok, illetve elküldtem neki a cikkem linkjét. Azt hiszem, mindenki olyan embertől szeretne használt autót vásárolni, mint amilyen a Ford régi gazdája. Nem köntörfalazott, elárulta, hogy eredetileg egymillió forintot kért az autóért, de senki nem jelentkezett, majd levitte az árát 850 ezer forintra. Ekkor hívta egy budapestre bejegyzett kft-től valaki és végül a cég még a hirdetésben szereplő árnál is olcsóbban vette meg a Focust.

A pontos végső összeget nem kérdeztem, de nem is fontos, mert még az irányár is pontosan félmillió forinttal alacsonyabb volt, mint amennyit az AAA kért ezért az autóért a tekerés után. Erre gondoljon mindenki, amikor nem érti, miért olyan nagy gond ez a nagyon elterjedt csalási forma.

Az autó régi gazdája az átadás után azonnal elment a közeli kormányhivatalba, és a szerződés egy példányával bejelentette az eladást. Ez egyébként mindig kötelező, a szerződéskötés után nyolc nap van rá. Az okmányirodában kapott igazolást, illetve az adásvételi szerződés másolatát is elküldte nekem és bár ezekben minden személyes adat ki van takarva, az kiderül, hogy miként került az állami rendszerbe február 13-án a Focus 323163 kilométeres óraállása. Ez szerepelt az adásvételin és az igazoláson is. 

12580862 4

Február 14-én, amikor már a vevőnél volt a Focus, újabb óraállást rögzített a hivatal, mégpedig a lekérdezés elektronikus igazolásában szereplő 324000 kilométert. Pusztán a három nullára végződő érték miatt feltételezem, hogy egy újabb adásvételhez tartozhat ez az adat. A másik hivatalos regisztrációs momentum a műszaki vizsgáé, ott a vizsgabiztos olvassa le a műszerfalat, csakhogy a Focus első tulajdonosa azt mondja, hogy az autó műszakija szeptemberben jár majd le, vagyis valószínűtlen, hogy több mint fél évvel korábban levizsgáztatták. 

Megkerestem a céget az e-cégjegyzék.hu adatbázisában. 2016-ban alapították, nem áll felszámolás vagy kényszertőrlés alatt, és eddig háromszor indítottak  ellene végrehajtást. Mivel a vállalkozásoknak kötelező megadniuk e-mail-címüket is, ezt is megtaláltam, majd írtam egy levelet a kft-nek. Mivel a 2006-os Ford óraállását kevesebb mint egy héttel azután tekerték vissza 323 ezerről 184 ezerre, és eközben bukkant fel az autó az AAA telepén, most először reális esélyünk van, hogy körbekerítsük az óratekerőt. Remélem, kapok választ a vállalkozásnak küldött levelemre.

Kicsit szégyellem, hogy nem én bukkantam rá elsőként a tekert Focus eredeti hirdetésére, az viszont nagyon furcsa, hogy az AAA-nak sem tűnt fel.