2020.11.18. 12:29

Nem egészen úgy alakultak a dolgok május 27-én, ahogy B. Zoltán elképzelte. Amikor a fehér Audi R8 sportkocsi vezetője az M0-ás autóút és az M3-as autópálya Budapesthez közeli csomópontjához ért, lassítania kellett, mert egy furgon haladt előtte az úton. Ami ezután következett, az klasszikus közúti veszélyeztetésnek minősül még akkor is, ha az audis szerint provokálta őt a furgon vezetője. Az incidensről videófelvétel készült, a rendőrségről a bíróság elé került az ügy, mostanra pedig jogerős ítélet született, amelyből mindenkinek érdemes okulnia.

Az első tanulság ironikus: a Magyarországon legálisan használható autós fedélzeti kamerák terjedésével egyre több olyan videofelvételt láthatunk, amelyek valamilyen hétköznapi szabálytalanságot örökítenek meg. Amikor egy ilyen rossz manőverből baleset lesz, a bíróságok, sőt a biztosító társaságok ügymenetébe is fontos, bár nem döntő bizonyítékként kerül be a fedélzeti videó. 

Így történt ez azt követően is, hogy B. Zoltán május 27-én, a reggeli órákban utolért egy dashcammel felszerelt furgont az M0-ás autóút és az M3-as autópálya Budapesthez közeli csomópontján. A furgon túl lassan ment, az Audihoz képest, amely nem is tudta könnyen megelőzni, ezért villogással próbálta meg gyorsításra késztetni. Innen kettéágazik a történet, hiszen a furgonos nem gyorsított és nem is húzódott félre, bár a felvétel szerint ez utóbbira nem is lett volna szabályos lehetősége. 

Amikor az Audi R8 vezetője megelégelte a dolgot, a kétfelé ágazó út jobb oldali sávján megelőzte a furgont, ezután többször befékezett előtte, végül ismét mellé hajtott és megpróbálta leszorítani, megállítani a sértett járművét. Mint később, rendőrségi kihallgatása során B. Zoltán elmondta, beszélni akart a furgonossal. A videón egyébként látható, hogy még menet közben szóváltásba is keveredett a két autós, sőt, az Audi gazdája valamilyen igazolványt lobogtatott a nyitott ablakon kihajolva. 

Az alábbiakban szó szerint idézzük a Közlekedéstudományi Intézet közlekedésbiztonsági oldalának részletes beszámolójának erre vonatkozó szakaszát. E szerint:

A 43 éves B. Zoltán először nem is nagyon emlékezett a történtekre. Nem tulajdonított jelentőséget az afférnak, a rendőröknek azt mondta, az ilyesmi szinte mindennapos.

Később, mint a történtek után kiadott rendőrségi közleményből kiderült, már elkezdett emlékezni. Rendőrségi kihallgatásán elismerte tettét és sajnálkozását fejezte ki, bár azt azért hozzátette, ahogy szerinte a másik sofőr provokálta őt.

A bíróság első- és másodfokon is 325 ezer forint pénzbírságra ítélte az agresszív audist, akit egy évre eltiltottak a járművezetéstől. Az ítélet jogerős. 

Korábban részletes cikkben foglalkoztunk a hasonló, közúti veszélyeztetésnek minősülő közlekedési incidensekkel. Állandó szakértőnk, Dr. Herpy Miklós egy másik büntetőfékezéssel járó eset kapcsán segített megérteni, miért súlyos cselekmény a közúti veszélyeztetés, és pontosan mely szabályokat sérti meg vele az elkövető. 

A KRESZ 27. paragrafusának harmadik bekezdése szerint a jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy és vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi

Amikor viszont a "büntetőfékezés" szándékos volt, vagyis az R8-as ámokfutó esetére visszatérve, vezetője balesetveszélyes helyzetet akart teremteni, azzal a közúti veszélyeztetés megnevezésű bűncselekményt követhette el. A KRESZ-ben nincs ledudálási és levillogási jog. Dudálni és a fénykürttel villogni csak bizonyos esetekben szabad, például veszélyhelyzetben a többi autósnak jelezve, vagy lakott területen kívül, az előzési szándék jelzésére.

Dr. Herpy Miklós szerint fontos kitétel, hogy mivel menetdinamikai adatokat kell figyelembe venni a közúti veszélyeztetéssel gyanúsítható autósok cselekményének pontos megítéléséhez, hasonló esetben bírója válogatja, hogy milyen ítélet születik. 

A Kúria 2015. 51. számú büntetőhatározata fontos lehet a hasonló esetek súlyosságának megítélésében. Ez a határozat egy olyan ügy végén keletkezett, amelyben egy autós ráhúzta a kormányt egy másikra, majd büntetőfékezett, erre az első autó elrántotta a kormányt, elsodort egy mögötte haladó motorost, aki meghalt a balesetben. A büntetőfékező autósra öt év letöltendő börtönt szabott ki a bíróság és további öt évre elvették a jogosítványát.