Itt a lista: ennyiszer villant a traffipax 2022-ben

2023.04.22. 12:03

Tavaly több mint 50 százalékkal több gyorshajtásos büntetés született az egy évvel korábbihoz képest, a csúcsot pedig 2019 tartja. A bírságolás folyik, ám a balesetek legnagyobb része így is a gyorshajtásokkal magyarázható. Megkerestük az ügyben a rendőrséget, akik arra is válaszoltak, hogy tervezik-e az átlagsebesség-mérés bevezetését. Ja, és a Fővárosi Önkormányzatot is, de ők eddig nem válaszoltak.

"A gesztelyi körforgalom közelében egy autó a megengedett 60 km/h helyett 141 km/h-val közlekedett. A hatóság a sebességtúllépés miatt a sofőrrel szemben 130 000 forint helyszíni bírságot szabott ki."

A 403-as úton 183 km/h-val ment egy autó a megengedett 90 km/h helyett, valamint a táblás tiltás ellenére előzött is.

"A gyorshajtó a megyeszékhely egyik lakó-pihenő övezetében, ahol a megengedett legnagyobb sebesség 20 km/h, 104 km/h sebességgel haladt." 

Néhány kirívóbb gyorshajtásos eset az elmúlt időszakból, amelyekről a rendőrség is beszámolt. Jó eséllyel újabb beszámolók jönnek, mivel most pénteken nagyszabású ellenőrzési akciót tartott a rendőrség. Ennél persze sokkal több alkalommal kaptak fotót és csekket a gyorshajtók. A Totalcar arra volt kíváncsi, hogy tavaly és a korábbi években hány esetben szabott ki gyorshajtásos bírságot a rendőrség, a 2022-es eredmény első látásra minimum ijesztő.  10230011

2022-ben közel 688 ezer gyorshajtásos büntetést szabott ki a rendőrség, szemben az egy évvel korábbi több mint 451 ezer esettel. Vagyis tavaly másfélszer annyiszor kaptak gyorshajtásról szóló levelet az autósok, mint 2021-ben. Érdekesség, hogy egy évvel korábban - amikor a koronavírus-járvány miatt lezárások voltak - több mint 637 ezer alkalommal büntettek.

Év Gyorshajtásért kiszabott bírságok száma (darab)
2018 682 469
2019 755 811
2020 637 422
2021 451 383
2022 687 805
Éves átlag 2018 és 2022 között 642 978

Forrás: Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK)

2019-ben viszont jóval többször, mintegy 756 ezerszer járt a csekk, ez volt a csúcs 2018 óta. A számokból kiderül, hogy 2018 és 2022 között az éves átlag 642 ezer, ezt a számot azonban lehúzza az alacsony 2021-es adat. 

Mit mutat a baleseti statisztika? 

A gyorshajtásos bírságok száma 2021 és 2022 között óriásit emelkedett, személysérüléses balesetből ugyanígy több történt. A rendőrségi statisztika szerint tavaly 14 679 személysérüléses baleset történt, ami 3,2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, igaz, a járvány előtti, 2019-es közel 17 ezer esettől elmarad. Jó hír, hogy a 460 tavalyi halálos baleset 1,5 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest, és a 2019-es 530 esettől is elmarad. 

A rendőrségi statisztikák szerint a több százezer bírság ellenére továbbra is a gyorshajtással magyarázható a legtöbb személysérüléses baleset, ezek 28 százalékát okozta a sebességtúllépés. (Lényeges azonban, hogy a rendőrségi statisztika csak a legfőbb okot mutatja meg a statisztikában, a másodlagos okokat nem. Arra lehet gondolni, hogy valaki gyorshajtás közben ment neki egy olyan autónak, aki nem adta meg az elsőbbséget.)

A korábbi évek statisztikáiból kiderül, hogy 2018-ban, 2019-ben és 2021-ben a személysérüléses balesetek egyaránt 31 százaléka, 2020-ban 34 százaléka volt magyarázható gyorshajtással. 

A rendszeres traffipaxos akciók célja is a gyorshajtók kiszűrése, ahogy a fix kamerák működtetése is, ám utóbbiak egy-egy pontban mérnek, az előtte és utána következő szakaszon sok autós már nyomja a gázt. Számtalan példa van erre, az egyik az M1-es és M7-es ki- és bevezető szakasza. 

A gyorshajtók, valamint az általuk okozott balesetek számának visszaszorítására alkalmas lehetne a nemzetközi szinten már számos helyen bevált átlagsebesség-mérés, amelyről a Totalcar is írt már részletesen. A jogszabály már több mint tíz éve "ismeri", azaz definiálja az átlagsebesség-mérés fogalmát, de eddig nem történt semmi.

Ehhez képest fordulatot jelenthetne, ha a Fővárosi Önkormányzat beváltaná az ígéretét: az elmúlt hetekben megjelent budapesti közlekedésbiztonsági stratégia számos javaslatot tartalmaz, többek között a 30-as zónák jelentős növelését, és egy utalás arra is van benne arra, hogy kezdeményeznék az átlagsebesség-mérést (section-control). A stratégia konkrétan ezt írja: 

Célunk, hogy véget vessünk a gyorshajtásnak Budapesten, ezért sebességmérő hálózat (lokális és átlagsebesség-mérés is) kiépítését kezdeményezzük. 

Hetekkel ezelőtt megkerestük a Fővárosi Önkormányzatot, hogyan és mikor tervezik ezt, de eddig nem kaptunk választ a kérdéseinkre. (Ha a befut a válasz, frissítjük a cikket. ) Ugyanezt megkérdeztük a rendőrségtől is. Tőlük a következő válasz érkezett: 

Magyarországon a közúti járművek átlagsebességének ellenőrzése, és annak alapján a szankcionálás gyakorlatának kialakítása jelenleg nincs napirenden.