Írott csekkel kúpol a hatóság? - erre számíthatsz, ha tuning miatt cseszegetnek

2023.06.09. 15:05

Összehangolt ellenőrzést tartott a Közlekedési Hatóság és a Rendőrség a kecskeméti illegális gyorsulási versenyen. Dolgozott a mobil műszaki állomás, ugrottak a forgalmik, nullázódtak a műszaki vizsgák. Az arány pedig lehangoló volt, hatból öt autó elvérzett - ez elgondolkodtató.

Általánosan elfogadott alaptézis, hogy tuningolt jármű átalakításait forgalmiba bejegyezni Don Quijote szélmalomharcával mérhető csak össze és teljesen felesleges is ezzel próbálkozni. Sajnos nem alaptalan a feltevés, van empirikus tapasztalat erről bőven. Ennek a dogmának azonban két negatív hozadéka is jelentkezik.

Egyrészt – mivel nem ostromoljuk nagy számban a hivatalokat ilyen engedélyekért – nehezen és lassan alakulnak ki a jó gyakorlatok, hiánycikk a zökkenőmentes ügyintézés, nem sokan tudják hatósági oldalról sem, hogy pontosan merre hány méter az engedélyezés, és félnek vállalni a felelőséget is.

Másrészt az átépítések színvonala sem mindig üti meg az európai standardokat. Tuning csipsz az Aliról, mókolt kipufogó, kínai rugók, fúrt-mart-névre gravírozott féktárcsák, noname nagyturbó, sport gyertyák. Mondjuk ki: tele vannak az utak igénytelenül "megépített" tunerjóska kotlákkal.

Egy későbbi cikk keretében részletesen taglaljuk majd, hogy miként kellene ennek működnie és mit mond erről a jogszabály. De először beszéljünk arról, ami mindenkit érdekel:

Mi történik, ha nyakon csíp a hatóság az engedély nélkül átalakított járgánnyal?

Forgalmiba bejegyzett engedélyköteles átalakítás
Forgalmiba bejegyzett engedélyköteles átalakítás

Szerencsénkre a szigor itt is fokozatos és arányos. Az enyhébb – biztonsági kérdéseket nem befolyásoló – átalakításokat helyszíni bírsággal/szabálysértési feljelentéssel sújtja a hatóság az átalakítás megszüntetésének helyszíni kötelezettsége mellett. Magyarul, az első ablakokon lévő sötétítő fólia vagy egy LED-es helyzetjelző miatt még nem ugrik a forgalmi. Egy csekk (optimális esetben csak egy figyelmeztetés) kíséretében meg kell szüntetnünk a jogsértést (fóliát lehúzni, T10-es izzót visszatenni) és mehetünk a dolgunkra.

Más a helyzet a biztonsági berendezéseket illető illegális átalakítások esetén.

Egy parabolatükrös fényszóróba helyezett xenon vagy LED fényforrás, egy típusidegen fék, egy háztájiban vágott ültetőrugó, egy barkács akrapovicsku-kipofogovicsku, utólagos turbo, okosított cooler, fesztendfjúriusz nitro és társai. Ezeknél már vastagabban fog a ceruza, 

A JOGSZABÁLYOK SZERINT ILYENKOR MÁR NINCS MÉRLEGELÉS

Ha az észlelt hiányosság orvosolható (mondjuk javítással vagy alkatrészcserével) akkor az autót ún. adatlapos vizsgára rendeli az intézkedő. Közismert nevén: KPM- vagy szigorított vizsgára. Ez több szempontból is szívás, elég csak a hetekig tartó várakozásra gondolni, mire időpontot kapsz.

Ilyenkor a forgalmit még megtarthatjuk,

a jogszabály szerint azt akkor vehetik el, ha a műszaki vizsgálatra történő berendelésére vonatkozó végleges határozatban foglaltaknak határidőben nem tettek eleget.

Az időszakos műszaki vizsga (normál) és a KPM vizsga (szigorított) között az eltérés abban áll, hogy a hatósági műszakiztatás során nincs előzetes állapotfelmérés. Ez azt jelenti, hogy ha a „szigorított” vizsga során az autón bármilyen – veszélyes besorolású – problémát vagy hibát találnak a szakemberek, akkor azonnali rendszámlevétel történik. Ráadásul bukod a vizsgadíjat és kezdheted elölről: autó kijavítása, újabb KPM vizsga, forgalmi és rendszám visszaszerzése.

Ha ezen a „szigorított” vizsgán nem jelensz meg a megszabott határidőig vagy a vizsgára nem javítod meg az autót, akkor bukod a műszakit és az autót hivatalból kivonja a hatóság a forgalomból.

Súlyosabb átalakításoknál (vagy ha a szigorított műszakin nem jelensz meg – hibás/átalakított járművel próbálkozol) a hatóságnak nincs mérlegelési jogköre, 

a vonatkozó (326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet) 96.§-ában meghatározott esetekben jogosult, egyben köteles a helyszínen elvenni a forgalmit.

És ilyenkor indul igazán a rémálom, kezdődik a hatósági ügyintézés, a háttérben feldereng egy szopófantom. 

A helyszíni intézkedés során kapott rendőri igazolással egyet tehetsz: kardját vesztett lovagként, az autó okmányait hátrahagyva lakhelyedig poroszkálhatsz. Aztán várhatsz az okmányiroda határozatára. Ha szerencsés vagy 2-3 héten belül meg is érkezik. Ennyi idő szükséges ugyanis ahhoz, hogy az intézkedő rendőr kezéből az okmányirodai ügyintézőhöz vándoroljon a forgalmi és határozat szülessék az ügyünkben.

A jogi bikkfanyelven íródott levél értelmében 15 napon belül kell igazolnod az autó műszaki alkalmasságát a közlekedésben való részvételre, különben hivatalból kivonásra kerül a forgalomból. 

Fellebbezni lehet a határozat ellen, de mire alapozOD? 

Az okmányirodai határozattal jelentkezhetsz az „adatlapos” műszaki vizsgára. Műszaki adatlapért az annak kiadására jogosult vizsgahelyre kell menned, a fővárosban ez a Mozaik utcai telephelyet jelenti főszabályként. Fontos tudni, hogy a vizsgához kapott adatlap egyben ideiglenes útvonalengedélynek is minősül, azzal a lakhelyedtől a műszaki vizsgaállomásig legálisan autózhatsz az eljárási illeték lerovása után, de csak a vizsga napján. Sikeres vizsgát követően annak adatlapjával kell jelentkezned a területileg illetékes okmányirodánál a forgalmiért.

Az eljárás tehát szövevényes és hosszadalmas. Emiatt engedély nélküli átalakításokat végezni nem kifizetődő.

Szolid átalakítás - ez is engedélyköteles
Szolid átalakítás - ez is engedélyköteles

Az eldöntendő kérdésnek azonban van egy másik oldala is. 

Vajon melyik eljárás komplikáltabb?

Az utólagos forgalmi-visszaszerzés vagy az előzetes engedélyezés? Amennyiben az utóbbi, akkor az előbbivel járó kellemetlenségek nem fognak nagy tömegeket visszatartani az átalakításoktól. Ahogyan a mellékelt ábra is mutatja: hat ellenőrzött járműből öt hanyagolta az előzetes engedélyezést. Jelzésértékű!

A jelenleg hatályos jogszabály szerint a lejárt érvényességi idejű műszaki vizsgával való közlekedés esetén is be kell vonnia a forgalmi engedélyt az intézkedő hatóságnak.

A lejárt forgalmival közlekedést tehát nem úszhatjuk már meg egy pénzbírsággal és egy új műszakival. Először az „elkobzott” forgalminkat kell visszakardoskodnunk. Emiatt (is) erősen ellenjavallt lejárt műszakival közlekedni.

Ledudált a paraszt? Szembejött az egyirányúban és még neki állt feljebb? Mindent rögzített a kamerád? Ha úgy érzed, hogy közúti abúzus ért, jelentkezz és írd meg történeted, vagy küldd el a videód a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.