Drágább sztrádázás, egynapos matrica? Lehet, hogy nem neked

2023.07.24. 06:15

Egyelőre több a kérdés, mint a konkrétum matricaügyben. Az biztos, hogy jövőre az ideinél bő 100 milliárddal nagyobb útdíjbevétellel számol az állam, ám ezt a költségvetési tervezet szerint nem az időalapú díjakból, matricákból szedné be, hanem a teherautóktól. Az egynapos matrica várthatóan megérkezik jövőre, de elképzelhető, hogy csak a külföldieknek.

Közeledik az augusztus, ez pedig elvileg a sztrádamatricák jövő évi ára miatt lehet érdekes. A jelenlegi szabályok szerint ugyanis az egyébként szeptember elején megjelenő augusztusi inflációnak megfelelő mértékben kellene emelkedniük 2024-től. Bár ez a szabály, tavaly nem a 15,6 százalékos 2022. augusztusi infláció alapján történt a drágulás, a különböző bérletek eltérő mértékben drágultak. Az éves matricák ára csak 5 százalékkal nőtt, ezzel szemben a tíznapos és havi matricáknál 71 és 44 százalékos emelés történt. 

A jogszabály - amely az augusztusi inflációhoz köti a következő évi matricaár-emelést - még hatályban van, de a tavalyi differenciált drágulás miatt nem vehető biztosra, hogy milyen menetrend lesz érvényben az idén, amely megszabja a jövő évi matricaárakat. 

Hipotetikus matricamatek

Ha az érvényben lévő rendelet lesz az alap, akkor az augusztusi inflációt kellene figyelembe venni. Annak mértékét egyelőre nehéz megbecsülni, a végleges eredmény nagyban függ például az üzemanyagárak, az élelmiszerárak alakulásától, mindenesetre 15-20 százalék körüli emelkedés valószínűsíthető éves összevetésben. Ha valamennyi matricánál ennyivel emelkednének az árak, akkor az éves személyautós bérletek ára 56 600 - 59 000 forintra emelkedhet, a vármegyei bérletek pedig 6600-6900 forintba kerülhetnek. A 10 naposaké 6300-6600 forintra, a haviaké pedig 10 200-10 700 forintra nőhet.

D ATI20150226006

Mindez pusztán hipotetikus matek, könnyen lehet, hogy nem ezek az árak lesznek. Nemcsak a tavalyi példa, azaz a differenciált áremelkedés miatt, hanem azért is, mert a jövő évi költségvetési törvényben az idei 100 milliárd forint után mindössze 102 milliárd forintos bevétellel tervez az állam az úgynevezett időalapú útdíjaknál, amelyek nagy részét a tíznapos, havi, éves matricák adják. Vagyis mindössze 2 százalékos többlettel kalkulálnak.

A bevételnövekedés nagy részét a megtett úttal arányos útdíj, azaz a teherautókra, kamionokra vonatkozó tarifa adja. Ebből 447 milliárd forintot szedne be az állam az idei 310 milliárd forint után. 

Ugyanakkor az összes útdíjbevétel masszívan emelkedik, a 2023-ra tervezett 410 milliárd után 549 milliárd forint folyhat be a kasszába 2024-ben. Ez kiugró, 34 százalékos növekedésnek felel meg. 

Az elmúlt hetekben többször is felmerült az egynapos matrica sorsa. Ennek a bevezetése uniós jogszabály (Eurovignetta) szerint kötelező. Az Index az Építési és Közlekedési Minisztérium ra hivatkozva júniusban írt arról, hogy (ÉKM) közölte, hogy az Európai Unióban a bevezetés határideje 2024. március 25. A szaktárca ugyanakkor közölte, hogy 

Jelen pillanatban sem az egynapos használati jogosultság ára, sem a hazai bevezetés pontos dátuma tekintetében nem született még döntés

A magyar bevezetésre vonatkozóan még nincsenek konkrétumok, de valószínűsíthető, hogy lesz egynapos matrica. A vonatkozó uniós jogszabály az árat is megszabja: az éves matrica árának maximum 9 százalékába kerülhet. A mostani árakon ez 4400 forintot jelent, jövőre pedig attól függ, mennyit kérnek majd az éves bérletért. 

Amellett, hogy ez az ár nem túl vonzó a hosszabb időtartamra vonatkozó matricák költségeihez képest, fontos, hogy nem is biztos, hogy a magyar autósok számára elérhető lesz az egynapos matrica. Az uniós jogszabály ugyanis ugyanis azt írja, hogy 

A tagállamok a napi használati díj alkalmazását az átmenő forgalomra korlátozhatják.

Ez alapján elképzelhető, hogy a magyar autósok nem tudnak majd egynaposat venni, a küföldiek viszont igen.

Megkerestük a közlekedésért felelős minisztériumot (Építési és Közlekedési Minisztérium), hogy terveznek-e a sima matricáknál áremelést, lesz-e jövőre egynapos matrica és azt kik vásárolhatják meg, emellett mi indokolja a megtett arányos útdíjból származó bevétel jelentős emelkedését. Ha megkapjuk a válaszokat - amiket hétfő délutánig kértünk a szaktárcától - új cikkel jelentkezünk.