Értelmetlen változtatás a B-s jogosítványoknál
Nemcsak a hazai, de az EU-s politika is rácuppant a B kategóriás vezetői engedélyek megszerzésének szigorítási lehetőségeire. Az elgondolás nem rossz, de a jelenlegi koncepció elhibázottnak tűnik.
Ahogyan az index.hu is megénekelte: Radikális változás jöhet a B kategóriás jogosítványnál, a tapasztalt sofőröket is korlátozhatják.
Az index.hu beszámolója szerint az Európai Parlament elé kerülő szakbizottsági jelentéstervezet a B kategóriás jogosítvány felosztását javasolják B és B+ kategóriákra, ami számos korlátozást és jelentős anyagi terhet is jelentene a B kategóriás jogosítvány birtokosainak.
A B+ kategóriás jogosítvány különválasztása az eddigi egységes B kategóriától azt jelentené, hogy az európai polgároknak két jogosítványt kellene megszerezni, hogy teljes értékű jogosultságuk legyen a személygépjárművek vezetésére. „Ez a költségeket is megduplázná” a nyilatkozó uniós képviselő szerint.
A „B” kategóriás jogosítvány felosztása az alábbi korlátozásokat vonná maga után a „B” kategóriás jogosítvány birtokosainak:
- Az autópályákon 110 km/h lenne a megengedett legnagyobb sebesség;
- A vezethető gépjárművek súlya nem haladhatja meg az 1,8 tonnát;
- Az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetése csak B+ jogosítvánnyal lenne engedélyezett.
Ezzel azonban további pénzügyi és adminisztratív teher szakadhat az autósok nyakába
Az érdekképviseletek szerint ez azt jelenti, hogy az elektromos autók (amelyek az akkumulátor miatt sokszor 1,8 tonna feletti súlyúak), valamint a nagyobb személygépkocsik és kisteherautók jelenlegi vezetőinek többsége rákényszerülne arra, hogy megszerezze az új, B+ kategóriájú vezetői engedélyt.
„Ezek a módosítások nem veszik figyelembe a vezetői engedélyekre gyakorolt valós következményeket, és tényleges veszélyt jelentenek a környezetvédelmi fejlődésre, elrettentve az embereket az elektromos járművek elterjedésétől” – reagált a tervezetre Raluca Marian, az IRU uniós érdekképviseleti igazgatója.
A B+ kategóriás vezetői engedély megszerzéséhez szükséges további képzés és vizsga pénzügyi, adminisztratív és gyakorlati terhet róna a jelenlegi hivatásos járművezetők és üzemeltetők számára, akiknek ráadásul megfelelő átképzésre lenne szükségük.
A kritikák nem alaptalanok, ennek a módosításnak így semmi hozzáadott értéke nem lesz balesetmegelőzési oldalról.
Ahogyan azt korábban nálunk is olvashattátok, a B kategóriás jogosítvány megszerzési feltételeinek szigorítását inkább teljesítmény/súly alapon lenne célszerű megközelíteni, ahogyan a pszichológiai alkalmasság szűrésére is vóna' igény jó ideje.
Sajnos egyet kell értenem az uniós tervezet kritikáival, a tervezett változtatás csak arra lesz jó, hogy bonyolítsa a jogosítványszerzés adminisztratív és pénzügyi oldalát,
balesetvédelmi hozzáadott értéke pedig a nulla felé konvergál.