Soha ilyen öregek nem voltak a magyar autók, megszületett az újabb csúcs!

2024.02.26. 12:47

A múlt évben a közel 4,2 millió magyar személyautó átlagéletkora 15,8 év volt, ennél nem volt magasabb érték 2000 óta.

Már a múlt év közepén rekordöregek - 15,6 évesek - voltak a magyar autók, ezt sikerült megfejelni. A legfrissebb hivatalos adatok szerint a magyar személyautók átlagosan 15,8 évnél tartottak 2023 végén. Ez csúcsot jelent a 2000 óta vezetett statisztikában. 

Vérszegény utánpótlás

Az öregedés folyamatos.  A legjobb év 2006 és 2007 volt, amikor alig több mint 10 évesek voltak a magyar autók, szemben például a 2002-es és 2003-as 11 év feletti értékkel. A javulás részben annak volt köszönhető, hogy a 2000-es évek közepén 190-205 ezer új autót helyezzenek forgalomba Magyarországon. Ezt a szintet azóta sem sikerült elérni. Közvetlenül a járvány előtt, 2019-ben született az egyik legjobb eredmény, de akkor is csak 162 ezer új autót kapott rendszámot. 

Év Személyautók átlagéletkora (év) Nettó átlagfizetések változása éves alapon (százalék) Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett új autók száma (darab)
2002 11,7 5,8% 160 752
2003 11,4 6,4% 190 660
2004 10,9 4,7% 190 246
2005 10,5 4,6% 204 784
2006 10,3 1,1% 184 578
2007 10,3 -4,5% 173 804
2008 10,4 -2,0% 155 458
2009 10,8 -3,9% 63 147
2010 11,3 -0,9% 46 074
2011 11,9 3,8% 47 661
2012 12,5 -2,6% 57 090
2013 13,0 2,0% 60 210
2014 13,4 4,1% 71 779
2015 13,7 3,3% 81 454
2016 13,9 3,8% 101 383
2017 14,1 6,2% 122 098
2018 14,2 7,7% 141 819
2019 14,4 4,9% 162 944
2020 14,7 -1,3% 131 786
2021 15,0 8,2% 125 138
2022 15,4 2,4% 115 798
2023   15,8 -2,90% 107 715

Forrás: Központi Statisztikai Hivatal, Datahouse - Megjegyzés: Az új autók forgalomba helyezésénél a Datahouse-tól származó adat szerepel, amely nem mindig egyezik a KSH adatával, de nagyságrendi eltérés nincs közöttük. 

A hosszú távú statisztikákból pedig az is látszik, hogy a fiatal autók egyszerűen túl drágák ahhoz, hogy korszerűbbé váljon a teljes magyar flotta. Ez részben abból látható, hogy a 2010-es évek második felében, amikor az átlagfizetések több évben is két számjegyű pluszt értek el, akkor sem csökkent az átlagéletkor. A fizetések persze elsősorban a magánszemélyek vásárlásait befolyásolják, de az új autók eladásai alapján az látszik, hogy a céges vásárlások sem tudják érdemben fiatalítani az autóparkot.  Rövid távon, azaz az utóbbi években az autók árának emelkedése, a magas kamatok, a reálbérek csökkenése egyaránt szerepet kapott abban, hogy nem tudott lendületet venni az autópiac. Olyannyira nem, hogy 2023-ban például az összes uniós országban nőttek az újautó-eladások, Magyarországon viszont csökkentek.

A magyar autót ráadásul úgy öregszik, hogy egyre több van belőlük. 2006-ban és 2007-ben 3 millió autó volt Magyarországon. 2015-ben már 3,2 millió, 2020-ban 3,9 millió. A 4 milliós határt 2021-ben lépte át a flotta, tavaly pedig közel 4,2 millió autót tartottak nyilván.