A Tesla lejtmenete miatt megjelentek hipotetikus találgatások arról, mi lenne, ha...

Miközben a Teslaalapítója ura Washingtonban kombinál – egyes kommentárok szerint ámokfut Donald Trump mellett –, az autógyártó eladásai hanyatlanak, a tőzsdén pedig pocsékul szerepel a cég. Lényeges azt is figyelembe venni, hogy az idei árzuhanással a Tesla-árfolyam lényegében a tavaly novemberi szintre csúszott vissza. Akkor derült ki, hogy Donald Trump lesz az új amerikai elnök, ez pedig erőteljesen meglökte az árfolyamot, amely a múlt év végén elért tetőpontról kezdett visszazuhanni.
Utóbbiban szerepet játszhat az alapító politikai szerepvállalása, valamint a vállalhatatlan megnyilvánulásai. Emellett persze még számos tényező is, egyebek mellett az, hogy a Tesla sikerét elmúlt hónapokban biztosító Model Y-ból a régi verzió épp kifutott, az új pedig most került piacra.
Pletykák, találgatások, hipotetikus forgatókönyvek
Mindenesetre az elmúlt napokban mindenféle hivatalos vagy tényszerű információ nélkül, de megkezdődtek a találgatások Elon Musk esetleges kirúgásáról, ezzel párhuzamosan pedig megszülettek az első hipotetikus forgatókönyvek arról, hogy mi lenne, ha csődbe menne a Tesla vagy eladnák a céget, esetleg az egyes gyárak kerülnének más vállalatokhoz.
A Tesla bennfentesei egymásra licitálva igyekeznek eladni a fizetésük mellé vezetői juttatásként kapott részvénycsomagjaik egy részét – írta például a Cleantechnica hírportál az autógyártó háza tájáról szóló cikkében. A Yahoo Finance a tőzsde tájékoztatására hivatkozva megírta, hogy Robyn Denholm, a vállalat igazgatóságának elnöke nemrégiben 33,7 millió dollár értékű részvénycsomagot adott el. A márciusival megegyező 112,4 ezer papírt adott el februárban, amiért akkor még 43,2 millió dollárt zsebelt be. Denholm az elmúlt évben eladta Tesla-részvényeinek 65 százalékát, amivel adózás előtt 168 millió dollárral lett gazdagabb. A többi vezető közül Vaibhav Taneja pénzügyi igazgató és Kimbal Musk igazgatósági tag adott el papírjaiból. Taneja 6 ezer részvényért 1,76 millió dollárt kapott az amerikai pénzügyi felügyelet (SEC) adatai szerint.
A portál szakírói úgy értelmezik ezt a folyamatot, hogy egyesek úgy viselkednek, mint a süllyedő hajóról menekülő patkányok. Nem sok hálát mutatnak Elon Musk vezérigazgató iránt, akinek irányításával nagyra nőtt a Tesla, dollármilliomossá téve vezetőit. Musk a hírportál értékelése szerint akkor került a lejtőre, amikor Kaliforniából Texasba vitte a cég irodáit csak azért, mert nem akarta teljesíteni a kaliforniai covid-előírásokat.
Vajon ismert bukott üzletemberek szemet vetnének a Teslára?
A Tesla 2025-ben azért is kerülhetett lejtőre, mert a vezérigazgató ahelyett, hogy munkáját végezné az autógyártó élén, az új amerikai elnök, Donald Trump mellett végez kormányzati feladatokat. Ezresével rúgja ki a köztisztviselőket, állami intézményeket szüntet meg a költségvetés karcsúsítására hivatkozva. A politikai szerepvállalással rombolja a Tesla imázsát, ami az USA egyes államaiban és különösen Európában padlóra küldte a cég eladásait. Kínában az erős helyi autópiaci versenyt szenvedi meg az autógyártó.
A cleantechnicások odáig mentek, hogy lehetséges Tesla-felvásárolókat is felsoroltak. A viccnek szánt jelöltek között az első helyen Henrik Fisker szerepel. Fisker számos vállalatot vitt már csődbe, köztük a nevét viselő autógyártót, így neki nem lenne újdonság ez az állapot. Egy másik jelölt, Toy Aquila azzal szerzett hírnevet, hogy egyszer 1,7 millió dollárt fizetett egy magánrepülőgép használatért, miközben aktuális vállalatának árbevétele a fele volt ennek. Aquila elektromos haszonjárművek gyártására létrehozott vállalata, a Canoo 2025 januárjában ment csődbe.
A komoly vásárlók listája elég hosszú
A nagy amerikai autógyártók közül a General Motors és a Ford bizonyosan hasznát vehetné a Tesla kaliforniai és texasi gyárainak. Mindkét cég szívesen rárepülne a teslás gyorstöltő-hálózatra, a Supercharger-állomásokra. Ugyanakkor az amerikai gyártók valószínűleg nem tartanának igényt a Tesla németországi üzemére. Utóbbira jelentkezhet esetleg a BMW vagy a Mercedes.
Távolabbra nézve a Tesla kínai gyárára bármelyik helyi villanyautó-gyártó jól járhatna, de a legerősebb potenciális vevőjelölt természetesen a BYD lehetne. Mindez azonban az előbbiekhez hasonlóan egy szigorúan hipotetikus forgatókönyv, nehéz elképzelni, hogy az Egyesült Államok egyik világhírű vállalatától kínai kézbe kerülhetne az ottani gyár. Az Egyesült Államok és Kína között ugyanis most elég feszült a viszony.
A Kiát is menedzselő Hyundai-csoportnak lenne pénze a cégre, de a számok alapján sikeresen követi saját stratégiáját, így vélhetően nem térne el ettől egy alkalmai lehetőség kedvéért. Vevőjelölt lehet még a kínai Foxconn bérgyártó, amely szeretne autógyártó üzletágat létrehozni – a gyengélkedő Nissan kapcsán is többször felmerült a nevük.
A Cleantechnica találgatásának élén nem egy autógyártó, hanem az Apple áll. Ez a cég szintén kacérkodott az autógyártással, ám feladta a tervet a magas költségek miatt. Ha az ölébe hullana a Tesla, akkor nyugodt vezetést biztosíthatna az autógyártónak Musk turbulens regnálása után. Nem mellékesen az Apple tudná a legjobban feledtetni a Tesla imázsának azt a bepiszkolását, amit Elon Musk politikai szerepvállalása okoz.
Összességében korai még bármelyik találgatásra felülni. Az is fontos, hogy a szigorú tőzsdei szabályok szerint bármilyen lépés, amely hatással lehet egy cég, jelen esetben a Tesla árfolyamára, bejelentésköteles. Tehát egy komolyabb változást időben közölnie kell a cégvezetésnek. Ugyancsak lényeges, hogy a Tesla árfolyamának csökkenése látványos ugyan, de a vállalat még így is értékesebb, mint a GM, a Ford, a Volkswagen, a Toyota, a Hyundai és a BMW együttvéve.
