Megszaglásztuk, megtaperásztuk a legújabb Teslát

Bemutató: Tesla Model Y (Juniper) – 2025.

2025.01.29. 16:43

A Tesla Model Y sosem fog kis példányszámú olasz dizájnermagazinok címlapjára kerülni. Nincs benne az a formai szenvedély, ami a Stelviót kiemeli az SUV-posványból, de az a bátor otrombaság sem, ami a BMW iX-et teszi emlékezetessé. Nyilvánvalóan előbb látott szimulációt, mint ceruzát, ez az új generációval sincs másképp, sőt, ha lehet, a Juniper kódnevű modell még semlegesebb is, mint az elődje, a teljes, azonnali, megsemmisítő felejtéstől az első és hátsó lámpadizájn igyekszik megmenteni. Budapesten, a Váci úti Tesla szalonban nézhettük meg, hogy ez mennyire sikerül, Karottával voltunk ott a hazai premieren.

Nem épp egyedi dizájn a Model Y-é, a karosszéria formája a Model 3-tól van – néhány plusz barral felpumpálva –, a részleteket, például a csíklámpás frontot és a hátsó lámpát pedig a Cybercaben láttuk korábban. Utóbbi azért érdekes, mert maga a fényforrás rejtett, tehát közvetett fényt kapunk, ilyet szériaautón más nem csinált még. Az előző generáción jól kiadta, hogy a töltőajtó a lámpa részének tettette magát, a Juniper sarkain, képen kissé erőltetettnek tűnik a megoldás, de élőben rendben van, emiatt biztos nem fog felborulni a Tesla szekere.

Mind technikailag, mind formailag látványos ugrásokkal szokás jelezni, ha generációváltásról, azaz teljesen új autóról van szó. A Juniper egy ciklusközepi, erős frissítés: ha a lámpák meg is tévesztenének, és a Tesla szerint az alkatrészek 50 százaléka új is, a sziluetten látszik, hogy ez azért a jól ismert Model Y: a technika javarészt változatlan, az olyan meghatározó elemek, mint a villanymotorok vagy az akkumulátorok maradtak, inkább apró, mégis meghatározó részletekhez nyúlt a Tesla, amik után például a légellenállási együttható 0,23-ról 0,22-re csökkent.

Ez egyszer a vásárlói visszajelzéseket is komolyan vették: a Model 3 Highland gombos indexelése valószínűleg a Tesla Főkönyvében is lekövethető felhördülést okozott, más magyarázatot nem látok, miért kezdett visszafelé forogni a mindent kényszeresen egyszerűsítő Musk-bolygó, és lett a Model Y-ban mégiscsak egy hagyományos, kormány mögötti indexkar.

Irányváltó kar viszont nincs, se tekerő, se billenőkapcsoló, ezek helyett a képernyő bal szélén kell matatni az előre, hátra, parkolás kiválasztásához. Amekkora botrány volt eltüntetni az indexkart, annyira rendben van a képernyőn váltás: 5 perc alatt megszokod, kézre esik, egyszerű, de még ez is okafogyottá válna, ha a prediktív, automatikus irányválasztás hibátlanul működne: béta funkcióról van szó, ami a körülményektől függően próbálja kitalálni, hogy előre vagy hátra szeretne-e haladni a sofőr. Ha a képernyővel vagy a szoftverrel történne valami baj, a plafonon, az olvasófények között vannak tartalék PRND gombok.

Inkább csak tételes felsorolást érdemelnek az újdonságok: van új Glacier Blue nevű, világoskék fényezés, bent finomabb, az autót a prémium felé toló anyagok borítanak mindent, az első ülések szellőztethetőek, a hátsó utasok alapáron kapnak egy 8 colos kijelzőt, az utasteret parasztvakító hangulat-LED-csík öleli, alapból motorosan nyílik és csukódik a csomagtérfedél és a hátsó ülések is motorosan, gombnyomásra hajlonganak. Gondolkodásra vall, hogy az első ülés automatikusan előre csúszik, hogy ne legyen útban az előre dőlő hátsó támlának, dicséretes részlet.

Nincs ködfényszóró, cserébe a Cybertruckhoz hasonlóan van egy plusz kamera az autó orrán, ami az önvezetésnél és az automatikus parkolásnál lesz majd igazán hasznos, az alapáras üvegtető pedig a korábbinál hétszer jobban veri vissza a hőt, ami a kevesebb klímázás révén javítja a hatótávot. Az új, puhább futómű mellett az egyik legfontosabb frissítés az autó zaj- és vibrációcsillapítását érintette (pl. kétrétegű, zajcsillapító üvegezés), ami a korábbi Model Y legkritikusabb pontja volt. Mivel a bemutató statikus volt, nem mehettünk az autóval, a Model 3 Highlanddel szerzett tapasztalatok alapján viszont várhatóan a Juniperben is mérföldekkel csendesebb lesz az utastér.

A rengeteg apróságot, a vezethetőséget és a villanyautós képességeket a rendes tesztre hagyjuk, az árak közül is csak egyet tudunk egyelőre: a sorozatindító, főleg feliratokkal és bilétákkal különlegessé tett, fullos Launch Edition 25,3 millió forint. Az eddigi információk alapján a normál modellek egy-két millióval drágulnak a korábbi generációhoz képest: a hátsókerekes gyalogmodell várhatóan 19 millió forint környékéről indul, a csúcs összkerekes Performance pedig 24 millió forint körülre várható.

  Tesla Model Y Long Range AWD (nem hivatalos specifikáció)
 Hajtás  kétmotoros, összkerékhajtás  Akkumulátor (nettó) 78,1 kWh (75 kWh)
 Súly 1997 kg   Kémia
NCM  
Gyorsulás 0-100 km/h 4,3 mp   Cellák
LG, hengeres
Teljesítmény 514 lóerő   Hatótáv (WLTP)
568 km 
Méretek (H x Sz x M) 4790 x 1982 x 1624  Valós hatótáv (várható, EVDatabase) 450 km  
Csomagtér (+frunk) 854 (+117)   Töltési maximum 250 kW  

Ezekkel tökéletesen a szegmens közepébe érkezne a Model Y, nagyságrendileg az eGMP (Hyundai/Kia) és MEB (VW, Ford) platformos, sőt a kínai versenytársak is ennyibe kerülnek, igazából a Tesla csak az autó képességeihez emelte az árat. Hemzsegnek a konkurensek, kérdés, hogy ez elég lesz-e a világ legnépszerűbb modellje cím megtartásához: nem az adottságokon fog múlni.

Karottától hamarosan érkezik a bemutató videó, az előző Model Y-ról készült anyagot itt (Karottától) és itt (Balogh Bencétől) találsz betűvel, itt pedig képpel: