Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

2025.04.14. 06:08

A hazai autósok jelentős részének a használt piac a valódi fogyasztói kosár, új autó szóba sem jöhet. Használt autó vásárlásakor rengeteg mindenre kell figyelni. Olvasónk meg is próbált alapos lenni, végül mégis egy drága váltófelújításba futott bele.

Huba nevű olvasónk általánosan tájékozott, ésszerűen körültekintő és figyelmes fogyasztó módjára közelítette meg az aktuális autócserét, mégis lukra futott. A szavatosság jogintézményében bízva kereste meg szerkesztőségünket, sajnos le kellett lomboznom. Tanuljatok az esetéből!

Kényelmesnek baromi kényelmes a klasszikus automata váltó, de amikor letérdel, akkor boríthatja az éves költségvetést is
Kényelmesnek baromi kényelmes a klasszikus automata váltó, de amikor letérdel, akkor boríthatja az éves költségvetést is

Olvasónk tél végén határozta el magát az autócserére, egy dízel Volvo V70-est nézett ki, Geartronic automata váltóval. A dízelség és az automataság önmagában is veszélyforrás tud lenni, hát még akkor, ha 425 ezres futásteljesítménnyel társul! Huba azonban nem ijedt meg a feladattól, alaposan utánanézett a típusnak és a konkrét autónak is. Kiderítette, hogy a V70-est autópályán használta az előző tulaj egész életútja során, a karbantartásokat és szervizeket pedig márkaképviseletnél intézte (végig vezetett szervizkönyvvel), és nem volt közlekedési balesete sem. Pont, mint a mesében. 

A Volvo a makulátlan előéletének megfelelően átlag feletti, megkímélt állapotnak örvendett, Huba el is ment megnézni. Az sem tántorította el, hogy a kereskedés bizományis konstrukcióban árulta az autót, 2,2 milliós fix áron. 

Élhető, az nem vitás! A Volvo mindig is értette a visszafogott, befelé irányuló luxizás mágiáját
Élhető, az nem vitás! A Volvo mindig is értette a visszafogott, befelé irányuló luxizás mágiáját

Olvasónk a próbakör alatt nem tapasztalt semmi égbekiáltót, talán mintha a váltó rángatna néha a váltások során. Á, ez természetes, hónapok óta áll az autó, kell neki pár kilométer, mire összeszedi magát - nyugtatta a kereskedő. És tényleg, a visszaúton mintha alábbhagyott volna a rángatózás két sebességi fokozat között. Huba biztosra ment, felhívta a Volvo karbantartását végző márkaszervizt és rákérdezett a dologra. A szervizvezető jó hírekkel szolgált: a váltót mindig rendben karbantartották, az utolsó olajcseréje 410 ezernél történt, nem lehet baja. 

Érthető, hogy Huba nem akart lemaradni erről az ígéretes vételről, ezért ajánlatot tett a kereskedőnek: elviszi azonnal 2 millió forintért, 10 százalékot alkudott csak, főként a váltó bizonytalanságára alapozván. A kereskedő azonban nem engedett az árból arra hivatkozással, hogy a tulajdonos úgysem adná oda ennyiért, inkább fel sem hívja. Huba így dolgavégezetlen távozott.

Mi baja lehet? Ennek, bármi! A Ford-Volvo házasság egyik nem tervezett mellékhatása lett a problémás Powershift váltók beszivárgása a svéd acélokba. A kép illusztráció!
Mi baja lehet? Ennek, bármi! A Ford-Volvo házasság egyik nem tervezett mellékhatása lett a problémás Powershift váltók beszivárgása a svéd acélokba. A kép illusztráció!

A következő két hétben sem talált jobbat, visszatért hát a Volvo V70-eshez. Most már alku nélkül hajlandó volt kifizetni a 2,2 milliós irányárat, mivel az autó az újabb próbakörön nem produkálta a váltási bizonytalanságokat. Tényleg csak egy kis járatás kellett neki, suttogta az önnyugtató belső monológ, amire a kereskedő is rákontrázott. 

A következő kétezer kilométert problémamentesen abszolválta a V70, mostanra viszont újra jelentkezett a rántás visszaváltásoknál, a probléma pedig napról napra érezhetőbb. Mondjuk ki az elkerülhetetlent: ez a váltó hamarosan nagygenerálért kiált, nem lesz elég az olajcsere. 

Ettől az üzenettől bárki felébred a reggeli dugóban araszolva, még kávé sem kell mellé. A kép illusztráció!
Ettől az üzenettől bárki felébred a reggeli dugóban araszolva, még kávé sem kell mellé. A kép illusztráció!

Pánikra semmi ok, a szavatosság majd segít! 

Huba arról érdeklődött szerkesztőségünknél, hogy mik a jövőbeni lehetőségei, kivel tudná megosztani a közelgő javítás költségeit? Meg úgy általában, kell-e majd szakvélemény, vagy elég lesz egy állapotfelmérő lap is, amin szerepel az első próbakör alkalmával is tapasztalt váltóhiba? Na meg ugye a klasszikus: a kereskedőt kell majd nyúznia, vagy a korábbi tulajt? 

Csupa rossz hír

A valódi kérdés ilyen esetben nem az, hogy a hiba mióta áll fent és ki tudhatott róla hanem az, hogy rejtett volt-e vagy nyílt (szerintem a helyes terminus technicus egyébként a nyilvános/nyilvánvaló hiba, mivel a nyílt ellenpárja a zárt/titkos és nem a rejtett, de ez most édesmindegy).

Amennyiben nyílt hibával van dolga a vevőnek, úgy szavatossági panasznak sincs helye!

Minden hiba nyílt, amely egyszerű észleléssel megállapítható, amelyet egy általánosan tájékozott, ésszerűen körültekintő és figyelmes átlagos fogyasztó érzékelni tud az érzékszerveivel. Ilyen például a szabad szemmel is látható rozsdásodás, a látható olajfolyás, a hangos kipufogó, a nyikorgó fék, a csattogó motor, a kemény kuplungpedál vagy éppen a rántva váltó automata sebességváltó.

Amennyiben a váltó rántását-hezitálását már az első próbakör alkalmával is észlelte a vevőjelölt és azt szóvá is tette, majd erre tekintettel alkudni is próbált az irányárból, esélytelen erre a nyilvánvalóan nyílt hibára alapozva szavatossági igénnyel felkeresnie az eladót. Attól függetlenül, hogy az magánszemély volt-e vagy kereskedő.

A bizonyítási terhek kérdésével így nem is érdemes foglalkoznia, egy ilyen igényt/keresetet a bíróság is hezitálás nélkül utasítana vissza. Huba ott hibázott, hogy alku nélkül "ráfanyalodott" erre az autóra a kínálat szűkössége miatt. Ezzel sajnos elvágta magát attól az összegtől, amivel a váltófelújítás folyamatát be tudta volna röffenteni. Másrészt pedig a szavatossági igény lehetőségétől is megfosztotta magát azzal, hogy szóvá tette a váltó érzékelhető hibáját a próbakör és az alkudozás során is. Emiatt utólag nem hivatkozhat arra, hogy rejtett hibával sújtott a V70-es és az előző tulajt sem zaklathatja szavatossági igényével. 

Itthon nem csak hagyománya nincs az automatázásnak, de szervizháttere sem sok akad. A kép illusztráció!
Itthon nem csak hagyománya nincs az automatázásnak, de szervizháttere sem sok akad. A kép illusztráció!

Ha ilyen helyzetbe kerültök és észlelitek a potenciális (nyílt) hibát a tesztvezetésen, mindenképpen alkudjátok le a várható javítási költségek legalább felét a vételárból. Úgy már eleve olyan helyzetben lesztek, mintha egy szavatossági jogvitát követően feleznétek meg a kiadásokat az eladóval. És még valami! A bizományis konstrukcióban árult kereskedői portékát nagyon alaposan nézzétek(nézessétek) át, mert nem ok nélkül való, amikor a kereskedő már előre úgy helyezi el a figurákat a sakktáblán, hogy neki ne legyen köze a jövőbeni kellékszavatossági kérdésekhez. Ezekben a macska-egér játékokban mindig a vevőé az egér szerep. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.