Lemészárolta a Teslákat az EV3

2025.05.23. 06:03

A hollandoknál a Kia EV3 nyerte az első negyedévét. A típus máshol is jól muzsikál.

IMG 5797M

Miközben az elektromos autózásban talán a Tesla és a BYD, valamint a többi kínai villanyautó-gyártó kapja a legnagyobb figyelmet, egy hagyományos autógyártó márka egyik modellje nagy menetelésbe kezdett. A dél-koreai Kia elektromos palettájának egyik legkisebb szereplőjéről, az EV3-ról van szó. 

A modell szinte letarolta Hollandia villanyautó-piacát. Az idei első negyedéves eladási adatok alapján maga mögött hagyta az egész mezőnyt, nem kicsit. Az EV3-ból ugyanis több mint 4 ezer darabot vásároltak az első negyedévben. Ehhez képest a legnépszerűbb villanyautók közé tartozó a Tesla Model Y-ból 1755, a Tesla Model 3-ból pedig 1660 kelt el. Tehát a két Teslából összesen nem kelt el annyi, mint a Kia autójából. A teljes képhez, így a Tesla piacvesztéséhez hozzátartozik, hogy az amerikai gyártó idén dobta piacra a Model Y új változatát, amelynél a megrendeléseket követő tömeges kiszállítások a következő hónapokban várhatóak, így inkább majd a harmadik és negyedik negyedévben lehet pontosabb képet kapni. 

Visszatérve a Kia villanyautójához: hátteret ad a sikerhez, hogy a holland tízes toplistán a negyedik helyen a Volvo EX30 állt több mint 1500 autóval.A hatodikon a BMW iX1 1160-nal és a tízes lista végére még befért az Audi Q6 e-tron és a Ford Explorer.

A Cleantechnica szakportál szétnézett az európai piacon és azt találta, hogy a Kia modellje idén az elektromos autók listáján második volt Spanyolországban, harmadik Írországban, ötödik Finnországban és hatodik Svédországban. 

A britek is az EV3-ra szavaztak és a Kia ígér még újdonságokat 2025-re

Az Egyesült Királyságban ugyan „csak” a negyedik helyre futott be, ám egy olyan listán, amely a elektromos haszonjárműveket is tartalmazta. A személyautók között a szigetországban is az első volt. A Kia egyesült királyságbeli disztribútora úgy látja, hogy az EV3 nagy svunggal kezdte az idei évet a szigetországban is. A dél-koreai márka egyébként összesen 7 ezer elektromos autót adott el ezen a piacon márciusig, ami közel 50 százalékkal több, mint 2024 azonos időszakában.

Az Egyesült Királyságban a Kia legmegfizethetőbb elektromos autójaként kínálják az EV3-at, amelynek indulóára 33 005 font, ami kevesebb mint 16 millió forintnak felel meg. Az ottani piacon elérhető két változat hatótávja 430 és 600 kilométer. A Kia rátehet egy lapáttal év eleji sikerére idei premierjeivel, az EV4-es szedánnal és az EV5 SUV-vel. Emellett a mostani kilátások alapján az év végén jöhet a PV5 elektromos meghajtású furgon is.

Egyik oldal, másik oldal

A Kia EV3-ról pár hete készített tesztet Hamvas Tomi kollégánk, az alábbi, beszédes címmel. Érdemes elolvasni a teljes írást, de a lényege, hogy vannak hibái, de általános felhasználás mellett ez egy tisztességesen összerakott autó. Ami pedig az itthoni árat illet: 14,7-16,6 millió forint között csak a kisebbik akkumulátoros változatot lehet megkapni. A nálunk kipróbált tesztautó Earth Plus felszereltséggel 17,7 millió forintról indul, a végén pedig 19,5 millió forintos árcédulát visel, ami az alapterületéhez viszonyítva sok.  

Világszerte jól szerepel a Kia

A Kia idei első negyedéve egyébként is jól sikerült. A márka több min 772 ezer autót adott el világszerte, ami a legjobb adat ebben az időszakban azóta, hogy a cég 1962-ben elkezdett autókat exportálni.

A folytatással kapcsolatban biztatónak tekinthetik, hogy az EV5, amelyet Ausztráliában már árulnak, a kontinensnyi szigeten a legkelendőbb villanyautó volt márciusban. Ez azt jelenti, hogy elpáholta a BYD összes modelljét is.

Érezhetően nőttek a villanyautó-eladások az EU-ban, de hibridek viszik a pálmát

A hollandiai és egyesült királyságbeli villanyautó-piac alakulása azért érdekes, mert az uniós átlagnál jóval nagyobb a tisztán elektromos autók aránya az új autók szegmensében. Hollandiában 35 százalék felett volt, ezzel a meghajtások közül az első helyen voltak az elektromosok. Az Egyesült Királyságban pedig 20 százalék feletti eredmény született. Ezzel szemben az uniós átlag 15 százalék.   

Az uniós piacon lendületesen indult idén az elektromos autók értékesítése. Miközben a teljes piac éves összehasonlításban 1,9 százalékkal zsugorodott az első negyedévben, villanyautóból 24 százalékkal több (413 ezer) fogyott. Így érték el a 15 százalékos szintet, szemben a múlt év első három hónapjára jutó 12 százalékkal.

A meghajtás szerinti uniós toplistát a hibridek vezetik, az összes új autó 35,5 százaléka volt. A belső égésű motorral felszerelt autók részesedése az újautó-eladásokból az egy évvel korábbi 48,3 százalékról látványosan, 38,3 százalékra zuhant. (A hibridek adatainál figyelembe kell venni, hogy az úgynevezett lágy és teljes (full) hibridek együtt szerepelnek. A hibrid hajtásláncokról ebben a cikkünkben olvashat részletesen.) 

/ Források: Cleantechnica, Electrek, ACEA