Fokvárosból Vlagyivosztokba háromszor - ennyit autózott tavaly a benzinbajnok képviselő
Egyszerre lengetjük a kalapunkat, irigykedünk és állunk döbbenten. Van valaki, aki egy évben simán elkölt majdnem 4,5 millió forintot benzinre és vezet legalább 300 kilométert egy átlagos munkanapon. Ő nem Budapest legdolgosabb taxisa vagy futára, nem a Totalcar valamelyik autóval is WC-re járó munkatársa, nem Forma-1-es pilóta, hanem egy parlamenti képviselő. Vad számolásba kezdtünk, hová jutnánk ennyi pénzből és ennyi kilométerrel.
A Blikk idén is megírta, mennyit költöttünk 2024-ben a parlamenti képviselők üzemanyagszámláira: 220 millió forintot.
A jelenlegi szabályok szerint minden képviselő – akinek nem jár szolgálati autó – kaphat üzemanyagkártyát saját vagy hozzátartozója autójához. A kártyát havonta töltik fel a megfelelő összeggel, amit befolyásol a képviselő lakóhelye és a főváros közötti távolság, plusz az egyéni mandátummal rendelkező képviselőknél az összeget növelik a körzetük nagysága alapján. A Budapesten élő képviselők alapból havi 2500 kilométerre elegendő benzinpénzt kapnak, míg azok, akik a legtávolabb élnek a fővárostól – legalább 300 kilométerre –, 6500 kilométert is elautózhatnak üzemanyagkártyájuk terhére. Ehhez jön még a plusz szorzó az említett egyéni képviselőknek a körzet nagysága alapján, így maximum 60 százalékkal emelkedhet az alapösszeg, amit nemcsak benzinre lehet költeni, hanem autópálya-matricára, a benzinkutakon igénybe vehető karbantartás költségeire is, továbbá elektromos autót is lehet tölteni a pénzből. Ha valakinek nincs autója, bérletre és menetjegyre is fordítható a pénz. A havi apanázs akkor is jár, amikor nincs ülésszak, és az sincs megkötve, hogy a képviselők kizárólag a munkájukkal kapcsolatos utazásra fordíthatják.

Éves szinten tehát 220 millió forintot tankolnak el a képviselők alapból, a 199 mandátum alapján egy parlamenti helyre 1,1 millió forint jut üzemanyagra (ez havi szinten 91 ezer forint). Persze ennél szofisztikáltabb a kép, nagy a szórás az egyes költések között, de nézzük meg a legtetejét: a legtöbb üzemanyagpénzt elköltő képviselő tavaly 4 millió 459 ezer forintért tankolt, a második helyezett már csak 3,8 milliót, de még a tizedik helyen lévő honatya is 3 millió felett költött üzemanyagra (demagóg összevetés, de az átlag magyar 1-2 millió forintért vesz autót manapság.)
Számoljunk!
Aki szerette a szöveges matek feladatokat, az most velünk örül. A példában vannak ismert és ismeretlen tényezők, de azért ahhoz eleget lehet tudni, hogy kiszámolhassuk, mennyit is autózik a legtöbbet költő honatya.
Hörcsik Richárd Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye 5. számú választókerületének egyéni képviselője tavaly 4,459 millió forintot autózott el. Tudjuk, hogy Sárospatakon él, azt is, hogy a NAV adatai alapján a benzin éves literenkénti átlagára 2024-ben 608 forint volt, ez alapján rögtön ki is számolhatjuk, hogy a fenti összegből 7333,8 liter benzint lehetett venni. Azt nem tudjuk, hogy Hörcsik Richárd pontosan milyen autóval közlekedik, azt sem, hogy dízel-e vagy benzines, de vegyünk egy korszerűbb modellt, ami 100 kilométerenként 7 litert fogyaszt, de kiindulhatunk a képviselő nyilatkozatából is, amely szerint autójának átlagfogyasztása 8-10 liter körül van. (Hogy ne bonyolítsuk tovább, csak benzin átlagárral számolunk, a dízelt és az elektromos töltést most hagyjuk.)
A már említett 608 forintos literenkénti benzinárral számolva:
- 7 literes átlagfogyasztással 100 kilométer megtétele 4256 forintba kerül, és a 4,459 millióból 106 ezer kilométert lehet megtenni
- míg 10 literes átlagfogyasztással 100 kilométerért 6080 forintot kell kicsengetni, és ennyiből 73 ezer kilométert megtenni.
Innen már megvan a dolgozatra a biztos kettesünk, de még nincs vége! Tavaly 251 volt a munkanapok száma. Ha a képviselő nem ment szabadságra, és minden nap autózott, akkor 7 literes átlagfogyasztással 422 kilométert tett meg naponta és nagyjából 4,5 órát ült a volán mögött, 10 literes átlagfogyasztással számolva pedig 292 kilométert kellett vezetnie naponta. Ha azt nézzük, hogy az útvonaltervező szerint Sárospatak 246 kilométerre van a fővárostól, akkor a 10 literes átlagfogyasztással 148 alkalommal kellett megtenni ezt az utat. Ám tény és való, hogy ebben a ciklusban – tehát 2022 májusa óta – összesen 159 ülésnap volt, ebből tavaly csupán 37.

A kérdés marad, hová autózott ennyit a képviselő: Hörcsik korábban úgy nyilatkozott, hogy neki van az egyik legnagyobb választókörzete. Valóban 98 település tartozik ide, ami a két végpontját tekintve 109 kilométer hosszú. És akkor most a matematikát kinyitjuk a nem pontosan megszámlálható, bizonyos adatok alapján csak saccolható irányba.
Megnéztük a képviselő munkáját a Facebook-posztjai alapján, az elmúlt 86 napban: voltak napok, amelyek alapján arra következtettünk, hogy egyáltalán nem utazott, volt, hogy egy nap több települést is meglátogatott, és voltak a megyén kívüli hosszabb útjai is.
A Facebook bejegyzések alapján mi 5943 megtett kilométert számoltunk, ehhez még tettünk hozzá plusz 576 kilométert a láthatatlan utakra, így a napi átlaga 75 kilométer, ami éves szinten – 365 nappal szorozva – nem érné el a 30 ezer kilométert. De mivel nem tehetünk tachométert minden átvágott szalag, megemlékezés, lakossági fórum mellé, hagyjuk is Sárospatak volt polgármesterét, és nézzük, hová lehet eljutni 73 ezer kilométerrel és közel 4,5 millió forinttal:

- Ha Fokvárosból el akarnánk jutni Vlagyivosztokba Budapesten keresztül, a végeredmény valamivel több mint 24 ezer kilométer.
- Balló Marci kollégánk az év elején elment Budapestről Bamakóig, a teljes táv 8000 kilométer volt. A képviselő által megtett táv alapján Marci elvben kilencszer autózhatna el Mali fővárosáig, viszont a költségkeretből csak egy oda-vissza-oda útra jutna, de ez elsősorban azért van, mert Marci idén a Tigrissel ment, ami meglehetősen sokat eszik.
- A Forma-1-es pilóták egy versenyen átlagosan 300 kilométert tesznek meg, idén 24 nagydíjat tartanak, az 7200 kilométer. Bezzeg, ha magyar képviselők lennének, tízszer ennyi kört mehetnének.
- Egy átlag fővárosi taxis naponta 120-200 kilométert vezet, a 200 kilométerrel és 251 munkanappal számolva az évi 50 ezer kilométer. Persze vannak köztük olyanok, akik akár napi 400 kilométert is megtesznek, de az extrémnek számít.
- Kollégánk, Csabi félállásban taxizik, a fővárostól távolabb lakik és napi szinten ingázik, neki összesen évi 60 ezer kilométer jön ki.
- A Totalcar munkatársai havi átlagban 1200 kilométert vezetnek/veretnek (kivéve Hamvast, ő kétezret), ez évente 14 és 24 ezer kilométert jelent per fő.
- Ismerünk egy erdélyi fakereskedőt, aki a régióban szállít és konkrétan az autójában él, ő egy évben tesz meg 150 ezer kilométert.
