FOS sajnos nem lehet

Rendszámok Magyarországon 1990-től

2005.09.28. 08:19
A magyar rendszámok unalmasak, mert az informatív németekkel vagy angolokkal ellentétben semmi nem derül ki belőlük. Micsoda tévedés!
 

Kicsi diplomata

Az Egyesült Államok Szabadság téri épületét éberen őrködő amerikaiak és magyar rendőrök figyelik. Megszállottak vállalják csak diplomatarendszámok jegyzetelését az épület körül rendőri igazoltatás és kellemetlenkedés fejében. Pedig így derül fény olyan finomságokra, hogy szinte mindegyik amerikai diplomata autóján kicsi, általában motorokra kerülő rendszám van, hiszen ezek állnak legközelebb az amerikai formátumhoz és férnek el az amerikai piacra készült autókon.

A pénzért szállító teherautók FI-től az F sorozat végéig tartó sárga alapon fekete betűs rendszámokat kaptak, ezen belül az FX-szel kezdődőek kerültek a pótkocsikra. Nyilván az F, mint fuvarozó lehet a jelentés, de mire 1995-ben bevezették a sárga rendszámokat, már FA-tól FH-ig kikerültek a rendszámok. A valódi magyarázat valószínűleg nem is a fuvarozó rövidítése, csak éppen az F-nél tartottunk, amikor a teherautók sárga rendszámát kitalálták. Amikor elfogytak az F kezdetűek, a közúti fuvarozásban részt vevő teherautók az éppen sorrendben jövő rendszámokat kapták - természetesen továbbra is sárga alapon fekete betűkkel.

A pótkocsik az X-tartományt kezdték felélni. BPI-, BPO- sorozatokat a BKV buszai kaptak 2000 végén, mert addigra kellett lecserélni a régi, 1990 előtti rendszámokat. 1990-ben a Neményi Rt.-nél vásárolt BMW-khez BMW rendszámot kaptak ajándékba a vásárlók. A HTC, HTD, HTE rendszámokat a Magyar Telekom elődje, a Matáv vásárolta, jelenleg is használatban vannak.


Gazember, gazember

GAZ-sorozatot használ a Fővárosi Gázművek, de a GAZ-001 a ralis Gazember Toyota Corolla AE86-ját díszítette sokáig. EA, EB, EC, ED kezdetűeket taxiknak tartják fent sárga rendszámmal. Az E betűre semmilyen épeszű magyarázat nem adódik. A 2004-es EU-csatlakozás óta látni új taxikat EU-s E-betűs sárga rendszámmal is.

Érdekességek

Vásárolt rendszámnál érdemes átgondolni, milyen formátum fér el jól az autón, mert szerencsétlenül néz ki, ha rossz helyen törik meg a szó ( CSERE-1, ZOLI-77).

Az utolsó Q-ra végződő, sorrendben kiadott rendszám az AVQ-999 volt, azóta nem adnak ki Q-ra és O-ra végződőeket. Hogy miért, az okmányirodák alkalmazottainak is rejtély. Állítólag azért, mert könnyen szavakká állnak össze az ilyen végződésű rendszámok. És akkor mi van?! Nyilván nem csak O-ra végződhetnek értelmes hárombetűs szavak ( EST-, HAB-, JOG-, HIT-). Talán a rossz emlékű AVO-sorozat válthatta ki a szemellenzős gyakorlatot. Létezik egy feketelista a sorozatban ki nem adható rendszámokról, de ezt nem sikerült megszerezni. Pedig jó lehet: ilyenek vannak rajta, mint KAN, FOS és BAK és SEX.


Doku

Egyedi rendszámoknál nincsen megkötés, lehet O és Q is a végén. Ha 1990 után újonnan vették az autót, és azóta is az eredeti rendszámot viseli, könnyen megsaccolható az autó életkora a rendszám első-második betűiből. Ha az autótípust akkor még nem árulták, amikorra a rendszáma predesztinálja, valószínűleg vásárolt, egyénileg kiválasztott a rendszám. Ennél több információt a normál rendszámokból nehéz kinyerni.



Állandó rendszámok

Rendszámgyűjtés

Autisták szenvedélye a telefonkönyv megtanulása, rendszámgyűjtőké a rendszámadatbázis fejbentartása. Van átfedés a két halmaz közt. Az adatbázis kezdetben papírokra, füzetekbe, majd adatbázisba gyűlt, és kereshető weboldalt kapott. Már öt éve a Totalcar ruháját hordja, de teljes mértékben független és nyitott. Nemsokára bekerül a 30 000-ik rendszám is. Vajon az Ön rendszáma benne van már?

Amikor 1990-re elfogytak a kétbetű-négyszámos rendszámok, a három betű, három szám rendszer hozott frissülést. Nagyjából 17,5 millió variációs lehetőségből elvileg már 6,7 millió rendszámot (gyakorlatilag csak 5 milliót) használtunk fel 15 év alatt, pedig csak 3,5 millió autó van forgalomban. A különbséget nagyrészt a forgalomból kivont autók adják, valamint a fenntartott sorozatok, mint az FTC, a BMW, amelyekből a vásároltakon kívülieket nem adták ki.

 

Az A betűtől indult 1990 augusztusában az új rendszer (jelenleg a J-sorozat végén járunk), Budapesten az ABP kezdetűeket (Budapest, ugye) adták ki először, de évekkel később a szemfülesek meg tudták még vásárolni az AAA-001, AAA-333 és AAA-444 rendszámokat is. A betűknek legtöbbször nincs jelentésük, jönnek egymás után a 26 betűs ABC sorrendjében, és rákerülnek az A típusú (52cm x 11cm) rendszámtáblákra.

A mai magyar rendszám definíciója

A rendszám fehér alapon fekete karakterekkel írt három latin betű, kötőjel, három szám. A rendszám bal szélén egy 50 mm széles, függőleges fekete vonallal elválasztott sávban felül az ország zászlaja, alatta fekete színnel egy H betű látható. A hátsó rendszámon, általában a kötőjel felett található a műszaki vizsga érvényességét bizonyító matrica, ez minden évben más színű. 2004 május 1-től a rendszám bal szélén egy 40 mm széles kék sávban felül az Európai Unió zászlaja, alatta fehér színnel egy H betű látható.
(forrás: http://plates.gaja.hu/europe/h/index.html)


Motorrendszám

Régi hagyományként a motorok rendszáma nem követi a normál sorozatot, U betűvel kezdődik és kisebb, úgynevezett B típusú táblát (24cm*13cm) kapnak. Olyan, jellemzően amerikai autók is kaptak B típusú táblát U kezdőbetűvel, melyeken nem fért el a normál rendszám. Valami zavar lehetett a jóváhagyók fejében, mert beégett a tudatukba, hogy ha kis rendszám, akkor U betű. Néhány éve megtörték a rutint és reguláris rendszámokat osztanak kis méretben is.

A kiválasztott rendszámtáblák

Ha valaki igényli, 72 000 forintért kérhet a sorozatban előállítható, de még le nem gyártott rendszámtáblák közül (PQR-777). Ez az egyénileg kiválasztott rendszámtábla. Kérhető az egyedileg előállított rendszámtábla is 280 000 forintért, amely 4-5 betűből és 1-2 számból, együttesen 6 jelből áll (pl. THUG-01, VILLA-1).

 

Az egyedileg előállított rendszámon a nulla számjegy önállóan nem alkalmazható. Az egyénileg kiválasztott és az egyedi rendszámtáblát engedéllyel más járműre is át lehet szerelni. Ebben az esetben az eredeti járművet a forgalomból ki kell vonni vagy át kell rendszámozni, és a rendszámtáblát a tulajdonosnak az érvényesítő címke eltávolítása után vissza kell adni. A rendszámtábla egyéni jellegéről annak tulajdonosa lemondhat. Ebben az esetben a rendszámtábla sorozatban előállított, általános hatósági jelzéssé válik, és követi a járművet.


A 70-es számú

Az egyedileg előállított rendszámtábla egyedi jellege nem szüntethető meg. Olyan jelzés nem kerülhet a rendszámtáblára, amely közerkölcsbe vagy jogszabályba ütközik. A közerkölcs nehezen megfogható, mert a FOS, PINA nem engedélyezett, de a SHITB, ami egyébként cégnév, igen.

Régebben kiadták a SEX kezdetűeket is, de tudomásom szerint ma már nem engedélyezik. Nyelvtudástól függően felfedezhetünk kulföldiül érdekes szavakat a rendszámokban: CUL (segg), GAY (meleg), GOD (isten), JEW (zsidó), HUJ (fasz).

Különleges rendszámok

Tartósan Magyarországon tartózkodó külföldi állampolgár tulajdonában lévő járművek rendszáma C-vel kezdődik és C-* #### (* betűt, # számot jelöl) formátumú. Már felhasználták a C-A sorozat 9999 darabját, sőt már a C-B is a végét járja. Persze külföldi állampolgárnak lehet magyar jogi személyiséggel rendelkező cége, az normális rendszámú autót vásárolhat.


Feltűnik a csupa X

A bérautók rendszáma X-szel kezdődik, X-* #### formátumú. XA-val kezdték a sorozatot, de láthatunk XX-es rendszámú autókat is, ezek egy kölcsönzéssel foglalkozó társaság cégautói. Egy 2003-as rendelet alapján vezették be veteránminősítésen átesett muzeális jellegű oldtimerekre (őrült mad max) az OT-rendszámokat.

Az OT-rendszámú autók teljes jogú résztvevői lehetnek a közúti forgalomnak kivéve, hogy profitszerző tevékenységre nem használhatók. 2004. május 1. után is régi típusú rendszámtáblát adnak az OT sorozatból. Y-nal kezdődik és fehér alapon piros három betűt és három számot tartalmaz a lassú járművek rendszáma, amiből szintén nem gyártanak EU-sat.


Olasz diplomáciai nem diplomata

Diplomáciai, konzuli és nemzetközi szervezetek mentességet élvező tagjai használhatják a DT ##-##, CK ##-##, CD ##-## és HC ##-## rendszámokat. A DT mező kék alapon fehér jelzéseket, a CK, HC fehér alapon piros jelzéseket, a CD fehér alapon fekete jelzéseket tartalmaz. A fenti testületek nem magyar állampolgárságú technikai személyzete kapja a CK kezdetűeket.


Katari zászló

Magyarországon működő tiszteletbeli konzulok HC-rendszámot használnak. Kulcsár Attila is ebbe a körbe tartozott, igaz ő csak a Libériát képviselő konzul megbízott sofőrje volt. Bécsbe már a Kirgizíát képviselő tiszteletbeli konzul Mercedesén szökött 2003-ban. 2003 augusztusában bevonták a HC-rendszámokat , de kémeim ma is rendszeresen látnak ilyet az utcán. A Plaket Kft. (ők gyártják a rendszámtáblákat) tájékoztatása szerint egészen a 2004-es EU-csatlakozásig adtak ki tiszteletbeli konzuli rendszámokat.

A külügyminisztérium protokollosztálya szerint körjegyzékben kérték a tiszteletbeli konzulokat a HC rendszámok beszolgáltatására 2003 szeptemberében, de nincs apparátusuk az ellenőrzésre, rendőrök pedig ritkán állítanak meg ilyen autót, éljen örökké az illegális HC-rendszám!

A Magyarországon működő diplomáciai testületek az ország végleges elhagyásával járó hazaszállítására CD rendszámot használnak. A DT és CK rendszámokat csak a XIV. kerületi önkormányzat okmányirodájában vásárolhatják meg az arra jogosultak.

Belügyi szervek rendszámai

A Rendőrség, Határőrség rendszámai R* ##-## (* bármilyen latin betű lehet, kivéve R), a Vám- és Pénzügyőrség rendszámai RR 5#-## és RR 9#-## közt, a Büntetésvégrehajtás RR 0#-## és RR 4#-## közt a Honvédség rendszámai H* ##-## kódolásúak.