Kiló hatvan lett, maradhat?

2008.01.16. 17:13

Hír: Csehország közlekedési minisztere, Aleš Řebíček előkészítette a parlament számára a két éve nagy port felvert közlekedési törvény módosítását. És hogy ez miért érdekes? Mert az autópálya egyes szakaszain engedélyezné a 160 km/h-s sebességet.

Megtiltaná a kamionok számára az előzést a legforgalmasabb szakaszokon, és lakott területen belül abszolút elsőbbséget biztosítana a gyalogosoknak az átjárókon.

A bohém és örökké jókedvű csehek ritkán hallatják a hangjukat, akkor viszont Brüsszelig hallatszik az asztalcsapkodás. Így volt ez 2006-ban, amikor náluk is bevezették az akkor még zseniálisnak tartott pontrendszert és a baleseti statisztikát megzabolázónak hitt drákói törvényeket. Az ellenzőknek sikerült ugyan elérniük némi enyhítést, de ettől függetlenül a cseh autósok többsége a mai napig fölöslegesen szigorúnak tartja őket. A baleseti statisztika adatai szerint pedig semmi különbség a 2005-ös (bevezetés előtti) és a 2007-es (utáni) állapot között.

A cseh autópályahálózat 2007. december 1-jén érte el az 1000 kilométeres hosszt (pontosan 1002), mintegy 40 évvel az első, D1-es szakasz alapkőletétele után. Tavaly belehúzott Hrabal népe, hiszen 78 kilométer új, friss, ropogós, tehénitató (nyomvályú) nélküli utat adtak át. Többek között ezen új szakaszok átadása is sokat nyomott a latban, mikor a közlekedésügyi minisztérium elkezdte kidolgozni a módosító törvényjavaslatot. A javaslat szerint két verzió lehetséges a 160 km/h-s korlát esetében:

1. Meghagyni a törvényben "a maximálisan 130 km/h" mondatot, de kiegészíteni egy "kivéve, ha másként van feltüntetvé" -vel. Vagy
2. Általánosan megemelni a maximális sebességet 160-ra, és táblákkal korlátozni 130-ra bizonyos szakaszokon.
A tárca Ausztriát hozta fel példaként, ahol tesztjelleggel (kb. 15 kilométeres részen) engedélyezett a 160, és a vészmadarak nagy bánatára semmivel sem több a baleset, mint az azt megelőző időkben.

A cseh közlekedésügyi szakemberek élükön Jaroslav Heindirchhel (A Közlekedésbiztonsági Központ/Hivatal vezetőjével) azonban óva intik a minisztert. Egyetértenek ugyan, hogy bizonyos szakaszok lehetővé teszik a sebesség emelését, viszont rámutatnak arra, ilyen esetben pontosan definiálni kellene az ehhez szükséges feltételeket (időjárás, látási viszonyok stb.)

A Mladá Fronta DNES napilap közvélemény-kutatása szerint a sofőrök fele úgy véli, elég a jelenlegi 130 km/h-s sebesség, a másik fele szerint a 160 nem befolyásolná különösebben a baleseti statisztikákat. Ettől függetlenül Řebíček javaslatát minden bizonnyal elfogadják, hiszen mind a ČSSD, mind a KDU-ČSL támogatni fogja.

De ettől még ne boruljon el az agyunk. A cseh autópályák java része (a régebben épültek) csapnivaló állapotban van. Aki utazott már többször a Brünn - Prága vonalon, tudja, a D1-es előtt érdemes jól felragasztani a protézist és elfelejteni a vesekövet. A szántásszerű nyomvályúk pedig maguk kormányozzák az autót. Ezért nem is csoda, hogy szinte mindenki az úgy-ahogy sima külsőben nyomja ki a kazánlemezt, Matiztól Lexusig. Aránylag sokszor kell torlódásra számítani, rengeteg a ráfutásos baleset. Nehéz elképzelni, hogy ezen a szakaszon valaha is megengednék a 160-at.

És mi a helyzet Szlovákiában? Ahol az EU szerint 12,5 millió euróba kerül egy kilométer autópálya megépítése. És hogy hol ilyen drága még? Magyarországon és Szlovéniában. Természetesen mind Szlovákiát, mind Magyarországot a rendkívül tagolt, mély fjordokkal tűzdelt tengerpart, kifejezetten zord időjárási feltételek és összetett relief jellemzi, minden bizonnyal ezzel (és nem a sok az üres zseb-szindrómával) magyarázható, hogy az olyan kimondottan sík, lapos, alföldi országok, mint például Görögország (2,7 millió/km) vagy Németország (9,6 millió/km) is jóval olcsóbbak. Döntsék el önök.

Az előzetes tervek szerint 511 kilométer összesített hosszúságú autópálya állna a közlekedők rendelkezésére 2010-re; meglepő, de egyelőre úgy tűnik, jó ütemben halad a program. Igaz, ehhez szükség volt elfogadni a kommunista diktatúrákat idéző kisajátítási törvényt is, melynek értelmében az állam magán földterületekre is ráteheti kezét, ha az államérdek úgy kívánja. Márpedig a populista Robert Fico kormánya mindent megtesz, hogy épüljön a sztráda.

Épül is.

A jogszabály meghatározott telkekre vonatkozik, melyek egyes autópályák és gyorsforgalmi utak nyomvonalán fekszenek, vagyis nem általános érvényű. Kimondja, hogy csak az autópálya műszaki átadásának időpontjáig kell rendezni az alatta fekvő parcellák jogviszonyát, vagyis addig az időpontig kell kisajátítani vagy megvásárolni azokat az eredeti tulajdonosoktól.

Robert Kaliňák belügyminiszter már tavaly márciusban úgy nyilatkozott, hogy ideje lenne teret adni a közlekedési törvény módosításának (ami a jelenlegi formájában már az EU szintű bírságokat és a pozsonyi körgyűrűn tilos kamionelőzést is magában foglalja). Ebbe beletartozna a kísérleti jelleggel 160 km/órára megengedett maximális sebességkorlátozás is. Ha idén benyújtja javaslatát, akkor jó eséllyel indul, hiszen a második legnagyobb kormánypárt vezére (Figyelem! Politika következik!), a sokak által sokféle kontextusban emlegetett Ján Slota nagy híve az ötletnek.

Ez nem is csoda, hiszen köztudott róla: amennyire nem szereti a magyarokat, annyira rajong a penge verdákért. Ez azonban sokszor nem párosul vezetői tudással, hiszen a temérdek Mercedes és egy Murciélago birtoklása után egyetlen snassz mozdulattal törte totálkárosra a Viper GTS-ét. Jelenleg egy szinte a forgalomba beolvadó Cayenne Turbo S-ben látni a legtöbbet.

160 nálunk

És a 160? Vészmadarak és a hosszabb féktávval riogató analitikusok itt is köröznek és várnak az első áldozatra, hogy aztán szőrös ujjukkal rábökhessenek, ugye mondtam? Pedig általánosságban elmondható, a szlovák autópálya javarésze jó minőségű és gyors. Maradt ugyan egy-két nagyon hiányzó szakasz pl. Zólyom (Zvolen)környékén és a déli régióban, de a munka folyik. Rendületlenül, testeken keresztül, drágán.

És kezet a szívre, ki ne szeretne végre emberi tempóval LEGÁLISAN közlekedni?

Így van ez.