A speckó Skyline-ok nyúlürege

Nagyon menő Skyline-ok – Második rész

2025.04.27. 12:10

Korábban már többször finoman jeleztem, hogy imádom a Skyline-okat, ezért többször könyékig merültem a különböző durva, ritka és különleges kiadásokban. Hálás és rettentő mély nyúlüreg a speckó Skyline-oké: szinte végtelen rettentő érdekes darab készült a Nissan legkirályabb modelljéből. Legutóbb készítettem egy listát ezekről, de már akkor is említettem, hogy ez csupán egy vékony szűrlet. Ahogy ígértem, itt a második rész: húzd magadra a shoji ajtót, helyezd magad kényelembe és tölts egy Nikkát, mert ismét pofátlanul gizda Skyline-ok következnek.

Itt az első rész is:

Ha pedig érdekel a típus részletes sztorija, régebben már azt is megírtam. Íme:

Skyline R34 GT-R M-Spec Nür – Mr. GT-R-nek címezve

Az összes Nissan Skyline közül egyértelműen az R34 GT-R-ért rajonganak a legtöbben. Ez onnan nézve cseppet sem meglepő, hogy szerepelt a Halálos Iramban filmekben, a Gran Turismókban és a Need for Speedekben is. Az R34-ből is rengeteg speciális változat készült, ezek közül a ritka GT-R M-Spec Nür az egyik.

Ez a verzió 2002-ben érkezett (a sima M-Spec 2001-ben jött), és a V-Spec II N1-en alapult. A fő eltérés a V-Spec II N1-hez képest az áthangolt futómű és az egyedi bőrbelső volt. A név eredete is érdekes: az M-betű Kazutoshi Mizuno nevére utal, aki akkoriban a Skyline-okat fejlesztő csapat vezető mérnöke volt. Nem véletlenül hívták Mr. GT-R-nek.

Azt gondolom kitaláltad, hogy a Nür a Nürburgring rövidítése, a pályáé, ami nagy szerepet játszott a Skyline-ok fejlesztésében és fejlesztésében. A sima M-Spec-hez képest a Nür változat megkapta a V-Spec II N1 továbbfejlesztett motorját.

A húzott RB26DETT teljesítménye jelentősen túllógott a gentlemen's agreementben megszabott 280 lóerős felső határon. Hivatalos adat egyértelmű okokból kifolyólag nincs, de azt mondják, hogy az N1-ek gyárilag is 330 lóerő feletti teljesítményt tudtak. Mindössze 285 M-Spec Nür készült, amik közül összesen 144-et fényeztek a csodás Millenium Jade zöldre.

Skyline RS Silhouette Formula – Csővázas, széles szörny

Az egyik leglátványosabb Skyline a Group 5 szabályrendszer szerint épült RS Silhouette Formula. Mondhatnám, hogy az alapját az R30 RS adta, de az költői túlzás lenne: az RS Silhouette Formula valójában egy teljesen egyedi, csővázas versenyautó, ami maximum halványan emlékeztet az utcai változatra.

A Nissan az Oppama Worksszel, a Nova Engineeringgel és a Mooncrafttal közösen fejlesztette a lenyűgöző külsejű versenygépet 1982-ben. A 2,1 literes LZ20BT kódú sornégyese két turbóval 570 lóerőt és 539 Nm-t tudott. Ez önmagában is impresszív adat, onnan nézve pedig kifejezetten durva, hogy a kész autó tömege csupán néhány kilóval haladta meg az egy tonnát.

Érdekesség, hogy az első felnik 16 colosak voltak, hátul viszont 19 colos felnik pörögtek. A Skyline RS Silhouette-tel 17 versenyen indultak, amiből 8-at tudtak megnyerni. Ahogy sok más érdekes Skyline-t, ezt is megtalálod több Gran Turismo játékban is.

Skyline 2000 GT-R – Az ős-GT-R-ek

1969-ben, a Tokyo Motor Show-n mutatták be a legelső Nissan Skyline GT-R-t. A típus történetét elnézve vicces, hogy a Skyline 2000 GT-R első verziója, vagyis a PGC10 még egy szedán volt, a kétajtós csak később érkezett. Ez volt minden Skyline GT-R-ek őse, amin már akkor ott volt a legendás, piros R-betű.

Sokkal ismertebb és vágyottabb darab a KPGC10, vagyis a kupé, aminek jó eséllyel már a becenevét is hallottad. A pompás vonalú, kétajtós Hakosuka neve lefordítva nagyjából azt jelenti, hogy doboz-Skyline.

A kétajtós és a négyajtós Skyline 2000 GT-R-ekbe ugyanazt a hegyes szívómotort szerelték. Utóbbi egy kétliteres, dupla vezérműtengelyes sorhatos, ami már akkor 160 lóerőt és 176 Nm-t tudott. Ezek még mai szemmel nézve sem rossz adatok, képzeld el, hogy milyen lehetett bő 50 évvel ezelőtt.

Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune – A Szent Grál

Az R34 GT-R-ek csúcsa, minden Skyline-rajongó álma, és úgy általában az egyik – ha nem a – legfinomabb gyári Skyline a Nismo Z-Tune. A Nissan Motorsport International használt Skyline GT-R V-Spec II-esekből pattintotta össze a Z-Tune-okat.

A motorral kezdték: az RB26DETT lökettérfogatát 2,8 literesre növelték, és kipréseltek belőle kerek 500 lóerőt és tisztességes 540 Nm-t. A számok nemcsak ahhoz képest egészen szürreálisak, hogy az első Z-Tune 2003-ban készült, hanem amúgy is. A nulla-százhoz elég volt 3,8 másodperc, a végsebességük pedig több mint 327 km/h volt. Elképesztő.

A külsőn is alakítottak: a géptető kapott egy komikusan óriási (és azóta utángyártottban minden második átalakított Skyline-ra felszerelt) légbeömlőt, illetve a lökhárítók és a felnik is egyediek. Eredetileg minden példányt Z-Tune Silverre fényeztek, azonban az egyiket utólag visszafényeztek Midnight Purple-re.

Eredetileg 20-at szerettek volna csinálni, de végül csak 19 készült el, amibe beleszámít a két prototípus is. Vagyis sokkal ritkább, mint egy Ferrari 250 GTO. Gondolom, most már sejted, eredeti Nismo Z-Tune-t szerezni totálisan esélytelen. Eleve baromi ritka, hogy a 19 példány valamelyikét eladják, és ha igen, az ára dollárban is hétszámjegyű, és nem egyessel kezdődik.

Tommykaira R – Amikor az R34 GT-R kevés

Ha régen te is toltad a Gran Turismo 2-t, biztosan rémlik a Tommykaira márka. Tomita Yume Koujou tuningcége bámulatos Skyline-okat (és rengeteg mást) készített, amik közül a személyes kedvencem a Tommykaira R, ami valójában egy átalakított Skyline R34 GT-R.

Kívülről azonnal látszik, hogy nem gyári: egyediek a lökhárítók, a díszrács és a felnik, sőt, még a motorháztetőn is egy Tommykaira embléma látszik. A leglátványosabb elem azonban a komikus méretű hátsó szárny, de az egyedi műszeregység is nagyszerű részlet.

A technika alapjai maradtak, de ahogy az sejthető, találtak benne még néhány lóerőt. A három kiszerelésben elérhető egyedi Skyline belépőszintje a 370 lóerős Tommykaira R volt, utána jött a 435 lóerős Tommykaira R-S, majd a kőkemény, 530 lóerős csúcsmodell, a Tommykaira R-Z. A három változatból összesen 35 készült, így mindenki el tudja képzelni, hogy mibe kerül ma egy ilyen.