Érdekes, pepita épület előtt parkoltam le a XV.-kerben. Nézem a cetlim, jó helyen járok, de nem is értem miért kételkedtem, hiszen hatalmas Peugeot felirat jelzi a vállalkozás tevékenységi körét. Talán a keresztrejtvény hatású vakolat volt az elrettentő.
Zárva a kapu, az egyik csengőgomb mellett
műhely felirat. Aha, ez kell nekem. Nyomom és várok.
Az eddig megszokottaktól eltérően nem olajos ruhában csoszog
elő valaki, hogy beengedjen, hanem motoros segítséggel a kerítés
mellé csusszan a kapu, így simán be tudok somfordálni. Hát igen, ez
a huszonegyedik század, ez mindig meglep. Hófehér hajú, idősebb úr
fogad. Grósz Miklós a Peugeot elkötelezett híve, akinek Peugeot
témában nem hiszem, hogy bárki tudna újat mutatni.
Az egész a fakitermeléssel kezdődött 30 évvel ezelőtt.
Voltak ugye a fák, amiket ki kellett termelni. Ehhez kellettek
gépek (Peugeot gyártmány), a gépekhez pedig kellett valaki, aki
karbantartja.
Ő volt Grósz Miklós. A történet
természetesen nem hazánkban esett meg, hiszen akkoriban itt még nem
voltak Peugeot gépek, maximum autók. Abból sem túl sok.
A külföldi pözsóskodás alatt nemcsak hogy beleszeretett a típusba, hanem olyan kapcsolatot épített ki a gyárral, hogy maximálisan ki tudta szolgálni a Magyarországon dolgozó külszolgálatos ügyfeleit. A 70-es években általában nekik volt francia autójuk, és a szolgáltatással maximálisan elégedetten ajánlották ismerőseiknek. A szakszerű munka híre hamar elterjedt, így gurunknak rendszeresen kellett - mit kellett, hiszen szívesen tette - Franciaországba utaznia, hogy továbbképzésen, típusismertetésen vegyen részt. Így az összes Peugeot szakirodalom és műszaki leírás a polcain várakozik, bevetésre készen.
"A hőskorban csak ketten voltunk, akik ezzel a márkával
foglalkoztunk.
A Bicskei úti AFIT, meg én - akkoriban még kisiparosként.
Tulajdonképpen Peugeot-t szerelni is olyan, mint a többi autót. Be
kell tartani az előírt szervizintervallumokat, és akkor nem
történhet probléma. A korai Peugeot-kon a 70-es években még 5000,
7500, 10000 kilométereknél kellett revízió. Megcsináltuk, és a két
időpont közt nem is láttuk az autókat."
"Manapság, de főleg 2000-től rettentő nagy mértékben javult a felhasznált anyagok minősége, sokat fejlődött az előállítás technológiája, és persze a kenőanyagok is sokkal jobbak. Ezzel elérték, hogy a benzines motorokat 30000, a dízeleket pedig 20000 kilométerenként kell átvizsgálni. Régen az is elképzelhetetlen lett volna, hogy a repülőgép-, vagy a haditechnika által használt dolgok az autókban is beépítésre kerüljenek. Ma ez teljesen megszokott."
"Régebben az autózás és az emberek igényessége teljesen más volt.
Az akkori autókra jellemző sok kopogó, zötyögő hang, és a
mindenfelé lógó, pontatlanul illesztett alkatrész halmazában ülve
még azt se vettük észre, ha lógott egy gömbfej.
Most viszont síri csend van az utastérben, és a legkisebb
rezdülésre is felhúzzuk a szemöldökünk. Nekem mindig is Peugeot-m
volt, abból is mindig a legnagyobb méretű, legjobban felszerelt.
Most 607 Hdi Tiptronic-om van, és az elődökhöz még csak nem is
hasonlítható."
"Nem mintha a korábbiak rosszak lettek volna. A 404-504 vonal például a világ legjobb autóit képviseli. Vagy ott a népszerű 205-ös. Van olyan ügyfelünk, akinek 700 ezer kilométer van a dízel autójában, és semmi komolyabb javítást nem igényelt még. A 306-osoknak, meg ha jól emlékszem a 605-ösnek is voltak eleinte elektromos problémái. Ezekben már komoly elektronika volt, és a legkisebb kontakthiba esetén sem indult a motor. A mostani autókban már aranyozott érintkezők vannak, így ezek a problémák megszűntek."
"Jött helyettük másik.
A padlón lévő Peugeot céget a 205-ös húzta ki a kátyúból.
Kis aranyos autócska, persze, hogy népszerű lett. Aztán az utód, a
206-os szintén emelte a cég árfolyamát. Ehhez azonban az kellett,
hogy a kisautókban is megtalálják az emberek a számításukat.
Azonban átestek a ló túloldalára.
A mai divat szerint a legkisebb motorral felszerelt autókat vásárolják, aztán jól telepakolják, és kinyomják a szemüket az autópályán_ Aztán meg rohannak a szervizbe, és nem értik, miért romlott el az autó. A futóműproblémákat pedig egyértelműen a rossz utakra foghatjuk. Az a fajta megoldás, amivel a franciák az utasok komfortérzetét növelik, nem valók a magyar utakra."
"Én csak gyári alkatrészeket használok,
mindenhez megvan a speciális célszerszámom - természetesen
ez is gyári. Van hibakód olvasóm, így bármilyen típusú, évjáratú
Peugeot-t gyári technológiával javítok. A karambolos javítások
utáni törmelék itt raktározódik az udvaron, aztán egy évben
egyszer, vagy kétszer jön egy MÉH-es és elviszi az összes kacatot.
Az alkatrészeket pedig abban a romos állapotú, kék dobozos-ban
tárolom. Ilyenek még ma is futnak Afrikában, pedig nem mai
darabok."
"Ott hátul pedig" - mutat az udvar kieső része felé - " azok a 505-ösök még az Öböl-háború idejéből maradtak itt. A tulajdonosaik külföldi egyetemisták voltak, behívták őket katonának, azóta nem jelentkeztek az autóikért. Én mindenestre nem nyúlok hozzájuk, hátha egyszer betoppan valaki értük. Persze közben az enyészet útjára léptek, így nem sokat érnek, nem is használhatók már. Az újabb tipusoknál már elektrolit fürdőben áznak a karosszéria elemek, így a korrózió sem ellenfél."
Lassacskán visszaballagunk az irodába, hogy megnézzük - egyelőre
csak egy újság rajzain - a legújabb modell, a 407-es képeit. Közben
nem tudom megállni, hogy ne tegyem fel a kérdést, ami régóta
piszkálja érzékeny nyálkahártyáim:
- Mi a véleménye, hogy a raliban annyira sikeres a 206 WRC,
utcai sportautót pedig nem csináltak a 206-osból?
- A Peugeot teljesen másképp vélekedik a négykerékhajtást
illetően. Az ő gondolkodásmódjuk szerint az utcai autós nem
szeretné állandóan használni ezt a fajta hajtást. Tehát
kapcsolhatóan oldották meg, nem pedig állandóan. De ha már
kapcsolható a dolog, akkor éltek azzal a lehetőséggel is, hogy
egyidejűleg meg is emelik a karosszériát, így a rosszabb minőségű
utakon - ahová a négykerékhajtás való - is könnyedebben lehet
haladni. Szóval ez volt a koncepció, csak éppen sosem tudták
megcsinálni tökéletesen, így inkább leálltak vele. Hogy most hol
tart a dolog azt nem tudom. Motorerő tekintetében pedig ott van
sportosnak a 138 lóerős 2000 köbcentis változat.
Nagy érdeklődéssel olvastam a Totalcar cikkjét
a Peugeot szerelőről. Talán egy kicsit sikerül árnyalnom az
esetlegesen kialakult túlságosan pasztell benyomásokat a jámbor
olvasókban. Én is eljutottam anno (két éve) hozzájuk, mégpedig
pontosan egy, a fenti cikkhez hasonló dicsérő vélemény nyomán
("ááá, azok értenek ám igazán a Peugeot-hoz"), kocsimmal, amely a
kissé idősebb kategória (~20 éves). A feladat nem volt se túl
könnyű, se túl nehéz, egy hátsó kerékcsapágycserét céloztam meg.
Mivel az alkatrész, amit vettem minőségi volt (és drága), úgy
gondoltam, annyi jót hallottam már erről az emberkéről, rábízhatom.
Amikor bementem, kissé elszomorított a kertben rohadó 505-ösök
látványa (talán egy látens vélemény a Peugeot-ról?). De ami
méginkább és véglegesen visszataszított, hogy a feladat elmondása
és a kocsim típusának megemlítése után a következő rövid és
egyúttal frappáns választ kaptam minden Peugeot guruk magyar
képviselőjétől vagy egyik kollégájától, nem mutatkozott be: "áááá,
az öreg, olyat mi nem szerelünk".
A történethez hozzátartozik, a csapágycserét a sarki szerviz
természetesen sikeresen elvégezte.
Ehhez képest most nem értem azt a kitételt, hogy rendelkezik az összes célszerszámmal és gyári szerelési leírással az összes típushoz. Vajon ezt miért látta célszerűnek megjegyezni, ha nem óhajt foglalkozni a régebbi típusokkal?
Üdv,
Peggy
Ajánljon Ön is gurut! Ha ismer olyan elhivatott szerelőt, aki egy-egy márka nagy, de nem széles körben ismert szaktenintélye, küldjön nekünk egy emilt .
|