Az olcsó gumi veri a prémiumot?

ADAC nyárigumiteszt – 2018.

2018.03.15. 07:05 Módosítva: 2018.03.15. 15:44

Végre kezdhetjük elhinni, hogy idén sem marad el a tavasz. Lassan a gumiszervizekben is sorban állásra kell számítani, akinek viszont még nincs felszerelésre váró nyári szettje, jó sorvezető lehet az ADAC legfrissebb tesztje. Az eredmények között meglepetéseket is találunk.

Így teszteltek

A német autóklub, az ADAC minden évben kétszer végez átfogó tesztet, a méreteket is folyamatosan rotálják, a piaci igényeknek megfelelően. Ezúttal a kisautókon jellemző 175/65 R14-es és a kompaktokon szokványos 205/55 R16-os nyári abroncsokat próbálgatták. Előbbiből tizennégy, utóbbiból tizenhat gyártó termékét értékelték. Mintázatonként több szettet is beszereznek, ezeket a lehető legváltozatosabb forrásokból vásárolják, hogy elkerüljék a preparált tesztabroncsok veszélyét, és igyekeznek megfigyelni a minőség ingadozását is.

Az ADAC igen összetett tesztnek veti alá a gumikat. Először minden egyes abroncsot bekoptatnak, nagyjából 450 kilométert mennek velük az éles próbák előtt. Erre azért van szükség, mert a gyártás során használt formaleválasztó anyag miatt az új gumik felszíne még nem nyújtja a maximális tapadást. Ezt érdemes figyelembe venni az utcai közlekedésben is, ha új gumit szereltetünk fel.

A száraz aszfaltos teszteket a Bridgestone olaszországi létesítményében végzik. Figyelik az egyenesfutást, az autó viselkedését szélsőséges helyzetekben, a kanyarstabilitást és a fékezést. A nedves aszfaltos próbákat Németországban csinálják, a Continental tesztközpontjában. Itt is nézik a fékezést aszfalton és betonon, az aquaplaninget, vezetnek kör- és handlingpályán is. A kopást egyrészt valós körülmények között, konvojban autózva, másrészt pedig erre a célra kialakított padon is vizsgálják az 1,6 milliméteres határérték eléréséig. A zajt nemcsak mérik, de a tesztpilóták szubjektív érzékelését is figyelembe veszik. A fogyasztástesztet állandó 100 km/h-s tempóval végzik egy két kilométer hosszú pályán.

Minden tesztet többször megismételnek, és a pilótákat is cserélgetik. A kapott részeredményeket az összesítéskor az alábbiak szerint súlyozzák:

  • száraz aszfalt: 20%
  • nedves aszfalt: 40%
  • zaj: 10%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 20%

175/65 R14 méretű gumik

A kisautós kategória egyik jellemző méretében tizennégy gyártó aktuális mintázatait tesztelte az ADAC, a legolcsóbbaktól egészen a prémiumokig, a tesztautó egy Ford Fiesta volt. Érdemes megfigyelni, hogy a különböző szempontok szerint mennyire eltérő sorrend született. Így például szárazon az a Maxxis Mecotra 3 bizonyult a legjobbnak, amely az összértékelésben csak a mezőny alsó részébe fért oda. Ebben az összevetésben a legrosszabb eredményt a Vredestein T-Trac 2 érte el, noha még az is jó osztályzatot kapott. Íme, a száraz aszfalton végzett tesztek sorrendje:

Tapadás száraz aszfalton (175/65 R14T)
1. Maxxis Mecotra 3 1,5
2. Falken Sincera SN832 Ecorun 1,6
   Firestone Multihawk 2 1,6
3. Continental PremiumContact 5 1,7
   Sava Perfecta 1,7
4. Dunlop Street Response 2 1,8
   Kléber Dynaxer HP3 1,8
   Apollo Amazer 4G Eco 1,8
5. Goodyear EfficientGrip Compact 1,9
6. Pneumant Summer ST 2 2,0
7. Semperit Comfort-Life 2 2,3
8. Pirelli Cinturato P1 Verde 2,4
   Fulda EcoControl 2,4
9. Vredestein T-Trac 2 2,5
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Nedves úton ezzel szemben a Continental PremiumContact 5 lett a legjobb, a Maxxis csak utolsó előtti. Szintén jól szerepelt két olcsóbb gumi, a Falken és a Semperit, az összes többi mintázat viszont csak közepes lett – sőt, náluk ez az eredmény rontotta le az összpontszámot is. Alább a nedves aszfaltos táblázat:

Tapadás nedves aszfalton (175/65 R14T)
1. Continental PremiumContact 5 1,9
2. Semperit Comfort-Life 2 2,0
3. Falken Sincera SN832 Ecorun 2,2
4. Dunlop Street Response 2 2,6
5. Kléber Dynaxer HP3 2,8
   Vredestein T-Trac 2 2,8
6. Apollo Amazer 4G Eco 2,9
   Pirelli Cinturato P1 Verde 2,9
   Pneumant Summer ST 2 2,9
7. Goodyear EfficientGrip Compact 3,1
8. Fulda EcoControl 3,2
9. Firestone Multihawk 2 3,3
10. Maxxis Mecotra 3 3,4
11. Sava Perfecta 3,7
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Ami a zajt illeti, a Firestone-t kivéve a legjobbak is csak a közepes szint alját érték el, a mezőny jelentős része viszont az elégségesbe csúszott. Fogyasztásban némi meglepetésre az Apollo Amazer 4G Eco szerepelt a legjobban, kopásban pedig elég kiegyensúlyozott volt a mezőny. Utóbbi szempontból a Continental nem vizsgázott túl jól, a prémiumgyártó rossz végső helyezését is annak köszönheti, hogy gyorsan kopik.

Összességében két gumi kapott jó, vagyis zöld minősítést: a legjobbnak, vagy inkább legkiegyensúlyozottabbnak a Falken Sincera SN832 Ecorun bizonyult, amely száraz és nedves úton is jól teljesített, kirívó gyengesége nem mutatkozott a tesztek során. Tőle egyetlen tizeddel lemaradva zárt a Semperit Comfort-Life 2. Az erős középmezőnyben szerepelnek olyan neves gyártók, mint a Pirelli, a Continental vagy éppen a Goodyear – utóbbi kettőt megelőzi az itthon nem is kapható Pneumant, amelyre leginkább az MZ-kről, Trabantokról emlékezhetünk. Bukás nem volt, a sereghajtó 3,7-es osztályzattal a Sava Perfecta lett.

Hogyan olvassuk a táblázatot?


Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak.

Ha az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is (aláhúzott érték). A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll.

Kattintásra teljes méretben látható a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látható a táblázat!

205/55 R16 méretű gumik

A kompakt autókra jellemző méretben tizenhat gyártó abroncsait vizsgálták a németek, Volkswagen Golfra szerelve. Ebben a tesztben is szerepeltek prémiumtermékek, ismert, de középkategóriás gumik, és olcsó, valamint kevésbé ismert abroncsok is.

Szintén érdemes elmerülni egy kicsit a részletekben, hiszen itt is vannak olyan mintázatok, amelyek az egyik kategóriában kiemelkedőek, összesítésben viszont jó esetben is csak átlagosak. Szárazon a legjobb a Hankook Ventus Prime 3 K125 lett, de nem sokkal maradt le például az a Vredestein Sportrac 5, amely viszont összetettben utolsóként végzett. Íme, a száraz aszfaltos tesztsorrend:

Tapadás száraz aszfalton (205/55 R16V)
1. Hankook Ventus Prime 3 K125 1,6
2. Michelin Primacy 3 1,7
   Firestone Roadhawk 1,7
   Pirelli Cinturato P7 Blue 1,7
   Vredestein Sportrac 5 1,7
3. Bridgestone Turanza T001 Evo 1,9
4. Goodyear EfficientGrip Performance 2,0
5. Esa+Tecar Spirit 5HP 2,1
6. Continental PremiumContact 5 2,2
   Nexen N'blue HD Plus 2,2
7. Semperit Speed-Life 2 2,4
8. Kumho Ecsta HS51 2,6
   Fulda EcoControl HP 2,6
9. Giti Premium H1 2,7
10. Infinity Ecosis 3,1
11. Cooper Zeon CS8 3,2
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Nedves úton némi meglepetésre a Bridgestone Turanza T001 Evo teljesített a legjobban, de csupán egy tizeddel előzte meg a Semperit Speed-Life 2-t. Közepesnél rosszabb osztályzatot senki nem kapott ebben az összevetésben. A teljes sorrend:

Tapadás nedves aszfalton (205/55 R16V)
1. Bridgestone Turanza T001 Evo 2,0
2. Semperit Speed-Life 2 2,1
3. Continental PremiumContact 5 2,2
   Firestone Roadhawk 2,2
4. Michelin Primacy 3 2,5
   Hankook Ventus Prime 3 K125 2,5
   Kumho Ecsta HS51 2,5
5. Esa+Tecar Spirit 5HP 2,6
   Pirelli Cinturato P7 Blue 2,6
6. Nexen N'Blue HD Plus 2,7
   Vredestein Sportrac 5 2,7
7. Goodyear EfficientGrip Performance 2,8
8. Fulda EcoControl HP 2,9
9. Giti Premium H1 3,0
10. Cooper Zeon CS8 3,2
   Infinity Ecosis 3,2
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Az összértékelést tekintve láthatjuk, hogy itt sem bukott meg egyetlen mintázat sem, viszont hatan is jó osztályzatot kaptak. A legjobb, legkiegyensúlyozottabb a Michelin Primacy 3 lett, megelőzve a Bridgestone Turanza T001 Evót. A harmadik legjobb összpontszámmal a Continental PremiumContact 5 zárt, a Firestone Roadhawkkal azonos eredménnyel. A leggyengébbnek az Infinity Ecosis és a Vredestein Sportrac 5 bizonyult, de ezeknél a rossz eredményt részben az eredményezte, hogy nem teljesítették az ADAC gyorsfutástesztjét.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

Most akkor melyik a jó?

Az ADAC tesztje nem egy általános érvényű igazság, csupán segít eligazodni a kínálatban. Az összesített eredmény pedig leginkább sorvezetőnek jó, érdemes inkább a részeredményeket böngészni, és azok alapján eldönteni, hogy nekünk mely tényezők a fontosak.

Fontos, hogy az abroncsokon lévő gumicímkékkel szemben is legyünk kritikusak, azok ugyanis a gyártók saját bevallása szerint megadott értékeket tartalmaznak. Így mondjuk a 175/65 R14-es méretben hiába látjuk a Sava Perfectán, hogy nedves tapadása „C”, vagyis az átlagosnál valamivel jobb, ha végül a 3,7-es osztályzat szerint csak elégséges. Célszerűbb tehát a részletes teszteredményeket összevetni az anyagi lehetőségeinkkel, és ezek alapján választani.