2024.07.07. 14:35

Ezeket a nagy múltú autómárkákat sokan ismerik, de vajon azt is tudják róluk, miről kapták a nevüket, és milyen utalásokat rejtenek az emblémáik? Sorozatunk negyedik részében újabb 25 legendás gyártó múltjába pillantunk be.

Ha lemaradtál, ne hagyd ki az A-tól C-ig, D-től F-ig és G-től L-ig tartó részeket sem!

Mahindra (Mahindra & Mahindra Limited)

Magyarországon nem futott be, viszont hazájában, Indiában meghatározó ipari szereplő az 1945-ben alapított vállalat. A szabadidő-autókban és pickupokban erős Mahindra legismertebb logója egy utat formázó, stilizált m betű. Az utóbbi években több új változat is debütált, mindegyik az alapítók nevének kezdőbetűjéből indult ki.

Maruti Suzuki (Maruti Suzuki India Limited)

Az indiai kormány és a Suzuki közös vállalkozása egy hindu istenségről kapta a nevét, ezzel a partnerséget és az indiai kultúrát szimbolizálva. A helyi piac harmadát uraló gyártó a saját, m betűt kirajzoló, klasszikus szárny motívumot használó logóját utoljára a nálunk is forgalmazott Maruti 800-ason sütötte el, majd lecserélte a Suzuki s betűjére.

Maserati (Maserati S.p.A.)

Az autóipar egyik legmenőbb logója közel száz éve, 1926-ban született Bolognában, a cég első székhelyén. Az autók helyett a művészetek iránt érdeklődő Maserati testvér, Mario talált egy Neptunus szobrot a Maggiore téren, és annak szigonyáról mintázta a márka minden autójára rákerülő, ritkán, akkor is kis mértékben módosított emblémáját.

Matra

A látszattal ellentétben ez a francia cég nem az Északi-középhegység egyik tagjáról kapta a nevét. Jelentése Mécanique Aviation Traction, ami arra utal, hogy a repülőgépiparban is volt érdekeltségük, amíg 1964-ben meg nem vették az Automobiles René Bonnet márkát. A logó francia verseny kék alapszíne mellett egy célja felé igyekvő rakétát szimbolizál.

Maybach

A luxusmárka története egészen 1909-ig nyúlik vissza. A Luftschiffbau Zeppelin részeként a német Wilhelm Maybach vállalkozása kezdetben léghajó és repülőgép motorokat épített. A korszakos, két m betűből álló logó az 1912-től használt Maybach-Motorenbau GmbH névre utal. Egyszerűsített formában a Mercedes jelenleg is ezt használja.

Mazda (Mazda Motor Corporation)

Az első járművét, egy háromkerekűt 1931-ben bemutató cég a harmónia, az intelligencia és a bölcsesség istenéről, Ahura Mazdáról kapta a nevét, ami tisztelgés volt az elnök, Jujiro Matsuda előtt is, mert az ő nevét is hasonlóan kellett kiejteni. Bár többször is lecserélték, az m betű mindig a logó része volt, a jelenlegi, 1997-es változat szárnyként ábrázolja.

McLaren (McLaren Automotive Limited)

A Bruce McLaren nevét viselő versenycsapat első, 1963-as logójában a kockás zászló és Új-Zéland nemzeti jelképe, a kivi is megjelent. A jelenlegi utcai autókon is látható embléma első változata 1997-ben készült, a márkanév sarkába a hátsó szárnyról leváló légáramlást szimbolizáló motívum került, ez 2021 óta a csapat hivatalos, papaja színét viseli.

Mercedes-Benz (Mercedes-Benz AG)

A világ legrégebbi autómárkája, a Mercedes háromágú csillagát az alapító, Gottlieb Daimler fiai 1909-ben látták meg egy régi képeslapon, amin szülővárosukat jelölték vele. Végleges formáját a Daimler és a Benz 1926-os egyesülésekor nyerte el. A Mercedes ötlete az egyik befektetőtől, Emil Jellinektől származott, aki lánya nevét adta a cégnek.

Messerschmitt (Messerschmitt AG)

Willy Messerschmitt üzemének a második világháború után megtiltották, hogy repülőket gyártson, ezért az elérhető árú buborékautók piacán próbáltak szerencsét, ami az újjáépítés időszakában jó döntés volt. A Fend céggel közösen készült járművekre a jól ismert, madarat ábrázoló embléma került, ami akár egy légitársaság jelképe is lehetett volna.

MG (MG Motor)

2007-ben szerezte meg az idén százéves MG márka jogait a kínai SAIC. Európai sikerének egyik titka az ismert név, amit a gyakorlatilag változatlan logó is megerősít. A nyolcszög alakú emblémába zárt két betű a Morris Garages rövidítése. Eredetileg Cecil Kimbertől származott az ötlet, hogy megépítse William Morris autóinak sportos változatát.

Mini

Az MG-hez hasonlóan Oxfordból származik és szintén egy másik gyártónak, a BMW-nek köszönheti, hogy ma sikeres a piacon. További hasonlóság az évtizedek során alapjaiban változatlanul hagyott, szárnyas embléma, illetve a tisztán elektromos típusok esetében a kínai gyártás. Nevének eredetéről a beszélő név szócikk alatt olvashatsz bővebben...

Mitsubishi (Mitsubishi Motors Corporation)

A három gyémántként ismert logó a cég elődjét vezető Yatarō Iwasakitól származik, aki saját családi címerének három rombuszát, illetve első munkaadója, a Tosa klán három levél szimbólumát ötvözte. Maga a név is erre utal, a mitsu hármat, a hishi vízigesztenyét jelent, ami a rombusz vagy gyémánt szinonimája. Így jött létre japán kiejtés szerint a Mitsubishi.

Monteverdi (Automobile Monteverdi AG)

A kevésbé ismert, 1967 és 1982 között termelő binningeni cég az autóversenyzőként nevet szerzett, svájci Peter Monteverdi nevét viseli, aki exkluzív típusokkal színesítette a korabeli kínálatot. A márka logója fekete alapszínével és a korona szimbólummal a felső tízezerhez tartozásról árulkodott, a felső piros-fehér csík a ritkaságok svájci származására utalt.

Moszkvics (AZLK)

Az m betű mellett a kommunista szimbolika is fontos szerepet kapott a moszkvai autók orrán látható emblémákban. A gyakori változtatás oka az aktuális ideológia változása volt, a Kreml épülete mellett a háborús hősök emléke vagy a Komszomol (Össz-szövetségi Lenini Kommunista Ifjúsági Szövetség) jelképei is megjelentek. Az autó mellékes volt...

Nissan (Nissan Motor Corporation)

A Datsun előzményeit figyelembe véve 1911 óta létezik ez a márka, bár első autójukat csak 1914-ben gyártották. A Nissan nevet 1933 óta használták, miután a Yoshisuke Aikawa-féle holding, a Nihon Sangyo az összevont, Nissan néven lépett a tőzsdére. A logó piros-kék változata a felkelő napot ábrázolta, de a 2001-es megújulásnál elveszítette a színeit.

NSU (NSU Motorenwerke AG)

1977-ben az utolsó NSU emblémás autót is legyártották, majd a cég csendben beolvadt az Audiba. A márkanévként 1892 óta ismert, bicikliket, motorkerékpárokat és autókat gyártó vállalkozás kötőgépekkel kezdte, neve a székhelyét adó Neckarsulm városának rövidítése volt. Első, történelmi logója Württemberg címeréből vett át egy szarvasagancsot.

Oltcit (Oltcit S.A.)

A Craiovában gyártott kisautó büszkén hirdette származását, az Oltcit név Közép-Olténia és a Citroën betűinek összevonásával született, akárcsak a logó, ami Olténia o betűjét a francia anyacég egyik fogaskerekével kombinálta. Kritikán aluli minősége kiábrándította a franciákat az együttműködésből, ami 1991-ben véget is ért. Az üzemet a Ford vette meg.

Opel (Opel Automobile GmbH)

Adam Opel varrógépekkel kezdte és biciklikkel folytatta sikeres vállalkozását, az első autót a halála után felesége és fiai vették fel a kínálatukba. A Blitz, vagyis a villám motívum már a kerékpárokon is megjelent, majd a teherautókon teljesedett ki, hogy végül a szárnyas rakétát leváltva 1964-től, vagyis 60 éve az Opel identitásának meghatározó része legyen.

Peugeot (Automobiles Peugeot)

Hasonlóan gazdag múltra és egy kezdettől fogva a márkához kötődő figurára, az oroszlánra lehet büszke a Peugeot. Az 1810 óta létező cég alapítója, Armand Peugeot 1889-ben lépett piacra első automobiljával, tiszteletére másodszor újították meg a cég emblémáját. Jelenleg a 19. változatnál járnak, most éppen a hatvanas évek stílusához tértek vissza.

Plymouth

1928-ban a Chevrolet és a Ford alternatívájaként vezette be a Chrysler saját olcsó márkáját. Joseph W. Frazer felvetésére nevét a Plymouth Cordage Company terméke, az amerikai farmerek körében népszerű kötözőszalag után kapta, ráadásként a 2001-ben megszűnt cég első és utolsó logója a Mayflowert ábrázolta, ami 1620-ban a Plymouth-sziklánál kötött ki.

Polestar (Polestar Automotive Holding UK PLC)

Versenycsapatként indult a svéd túraautó-bajnokságban, majd a Volvo házi tuningcége lett, ezek után meglepő, hogy 2017 óta önálló, tisztán elektromos típusokat kínáló almárkaként működik. Akkor a logót is megváltoztatták, a télies hangulatú, kék hátterű négyzet helyett a két nyílból álló, stilizált sarkcsillagra váltottak, ami miatt a Citroën be is perelte a céget.

Pontiac

A sokak bánatára 2010-ben megszüntetett márka a General Motors divíziójaként 1926-ban jelent meg a piacon. Nevét egy indián törzsfőnökről kapta, aki 1763 és 1766 között egy felkelést vezetett Detroit közelében. Az almárka logója is az őslakosokhoz kapcsolódott, 1959-ig egy fejdíszt viselő indiánt, később egy csillaggal díszített nyílhegyet ábrázolt.

Porsche (Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG)

Lehet, hogy a márka hivatalos nevét csak kevesen tudják felidézni, a logóját jól ismerik. Az alapító, Ferdinand Porsche nevét viselő cég emblámájával szorosan kötődik székhelyéhez, hiszen a weimari Németország korából Württemberg tartomány és fővárosa, Stuttgart címerét ötvözi, így nem a Ferrari az egyetlen sportautó ágaskodó lóval az orrán.

Proton (Proton Holdings Berhad)

1983-as alapításával összeállításunk legfiatalabb autómárkája a maláj Proton. A Mitsubishi licencekkel induló gyártó nevét nem az alapítójáról kapta, ez egy rövidítés, azt jelenti, Perusahaan Otomobil Nasional, vagyis Nemzeti Autógyártó. Logóját 2000-ig a maláj címer nap és hold motívumai díszítették, majd lecserélték egy szintén szimbolikus tigris fejre.

Puch (Puch AG & Co KG)

Önálló autógyártóként már nem találkozunk vele, pedig Johann Puch vállalkozása 1899 óta alaposan kivette a részét az európai járműgyártásból. A grazi székhelyű gyártónál készült a Fiat 500 osztrák változata, a terepjáró Pinzgauer teherautó, sőt a Mercedes-Benz G-osztály fejlesztése is hozzájuk kötődik. Jellegzetes logója Graz címerének színeit örökölte.