Büntessék már egy kicsit a gyalogosokat!

2018.11.21. 06:26
58 hozzászólás

Nem jártam még Hawaii-on, de állítólag jó. Leszámítva olyan eseteket, amikor te vagy a Maui Jim napszemüvegek magyar képviselője, és évente egyszer Hawaii-ra kell utaznod továbbképzésre. Elsőre jól hangzik, aztán megtudod a részleteket: 30-35 óra utazás turistaosztályon pár átszállással, két nap agymosás egy elsötétített, sarkvidékire klímázott irodában, aztán utazás vissza, csak fordítva, és a végén nem is tudod, miért van migréned.

Minket most természetesen nem az egész évben tartó 35 fok érdekel, vagy a szörfös kultúra, hanem a helyi törvényhozás. Konkrétan a közlekedési tárgyú rendeletek az Egyesült Államok 50. tagállamának fővárosában, a 400 ezer lakosú Honoluluban. Tavaly mi is megírtuk, hogy a mobilt nyomkodó, olvasgató gyalogosokat büntetni fogják, visszaesés esetén emelkedő tételekkel (35/75/99 dollár). A szankcionált cselekedetet úgy híják, distracted walking, figyelmetlen, vagy inkább figyelemelvont gyaloglás. Az már nem jogi, csak sajtószöveg, hogy az okostelefonba butult gyalogosok angol munkaneve smartphone zombie. Zombi foglalkozású/származású olvasóinktól ezúton kérek elnézést: tudom, hogy zombik igazából nem mobiloznak, hiszen a fejüket is eleve csak oldalt tudják billenteni.

Most, hogy ilyen szépen eltelt egy év, kíváncsi az ember, mi lett a dologból. Óriási szerencse, hogy véletlenül járatom a Honolulumagazine.com-ot, mely közöl is egy cikket a témáról. Hawaii fővárosában tehát a törvény (rendelet?) hatályba lépése, 2017 októberétől idén júliusig 114 alkalommal intézkedtek a rendőrök. Összehasonlításképp Aloha Állam hírmondója megjegyzi, hogy amikor hasonló törvény tiltotta el a gépjárművezetőket a mobilozástól (2009), közel ötezerszer intézkedtek. Na most hogy az egyik sok, vagy a másik kevés, innen a Föld túloldaláról elég egyértelmű: mindkettő kifejezetten, mondhatni idillikusan sok. Már úgy értem, ahhoz képest, hogy a rendőrség olyan cselekmények ügyében intézkedik, melyek veszélyesek.

Mint amikor betiltják a drogozást, mert árt. Meg nehezítik a dohányzást, mintegy védendő a nemdohányzókat a passzív ártalmaktól. Na: hát ha elém szédeleg az úttesten egy posztolgató balfasz, az rám legalább olyan káros, mint amikor egy irodaház bejáratánál át kell sétálnom az irodisták füstfelhőjén. Érdemes lenne bedobni nálunk is közlekedésbiztonsági gumicsontnak: addig sem kérdezgetnék az újságírók, miért halnak meg ilyen sokan a hazai közutakon. És miért nem ad ki végre egy közleményt az ORFK OBB, hogy „hát ja, megúszásra játszunk születésünk óta, gagyi kampányokra lapátoljunk ki tízmilliókat, amúgy meg bólogatunk, bármi jön szembe; mitől változna bármi is?” Amikor a válság után kevés lett az autó az utakon, nagyon meg voltak elégedve a saját balesetmegelőzési teljesítménnyel, de mostanában valahogy nem hallatszik ki a Teve utcai rendőrpalotából a porba hulló fejek koppanása.

Máskülönben a trollkodáson túl nem érdemes foglalkozni az üggyel. A rendőrség a saját idióta működési rendje miatt majdhogynem ellenérdekelt az autólopások felderítésében, egy bolti lopásra rámegy a munkanapjuk, és olyan durva létszámhiánnyal küzdenek, hogy annak is örülni kell, hogy egyáltalán vannak az utakon látható rendőrautók. A rendőrség evolúciója darwini következetességgel fejlesztette ki a rendőrségi tápláléklánc csúcsát, a Bionikus Főosztályt. Humanioidok csak mutatóba vannak, azok is inkább csak gépeket etetnek, mint egy átlagos autógyár nem-robot dolgozói. A munkát a robotok végzik: a Bevetési Arctámadó Fényképész Robotfőosztály a Véda-oszlopokra csimpaszkodva, a végtelen expóra állított Háromlábú Bevetési Főcsoport a rendőrautóban unatkozva mobilnetezgető kiszolgáló személyzettel, akik megnyomják a robot kollégán a REC gombot, hogy a hadműveletet aztán a Szombathelyi Robotpostázó Operatív Törzs teljesítse be.

Az automatikusan közigazgatási bírságokat gyártó robotok mellé rég felzárkózott már a Robothangon Hazudozó Főrendőrök alosztálya, akik pókerarccal ismételgetnek olyan nyilvánvaló hazugságokat, mint hogy a rendőrségnek semmi érdeke nem fűződik a bírságoláshoz, hogy mindenük a közlekedésbiztonság, és a gyorshajtás veszélyesebb, mint az Iszlám Állam a reggeli kávéja előtt. Úgyhogy nem kell félni a gyalogosoknak, már úgy értem, mindnyájunknak, hiszen nincs olyan kaszt, hogy autós: mivel a gyalogosokon nincs rendszámtábla, és a gyalogosok baszkurálását egyelőre csak élő erőkkel lehetne megoldani, az egész felvetés időszerűtlen.

Köszönöm, hogy velem tartottak az érdekes gondolatkísérletben, vigyázzanak magukra.