Kelet-európai ördögűző: így szívatnák meg a plugin hibrid autósokat!

2023.10.04. 16:05

Zöld-rendszámos terepjáró? Gyáááá, micsoda köcsög! – üvöltik néhányan, mert legszívesebben mindenkit leköpnének, aki náluk modernebb autóval jár és még adókedvezményt is kap. Nehogymá' ne tudja kifizetni a parkolójegyet! – ömlik a tulajokra a népharag, miközben ugyanezen arcok egy része tíz év múlva sorban áll majd ugyanezen nyugati autókért a használt piacon. Csak nekik már nem jár majd a zöld-rendszám nyújtotta kedvezmény.

Sokan igazságtalannak tartják, hogy vannak, akik zöld rendszámos luxusautóval közlekednek és azt sugallják róluk, hogy kizárólagos motivációjuk az adóelkerülés vagy az ingyenes parkolás, az autók akkumulátorát pedig sohasem töltik. Ez egy rosszhiszemű feltételezés,  hiszen senki sem vesz új autót drágábban azért, hogy utána ne használja ki az extra adottságokat. A témában megismert kutatások azt állítják, hogy ezek az autók lemerült akkumulátorral ötször több károsanyagot bocsátanak ki, mint a gyárilag megadott értékek, ami igaz is, de a képlet nem ilyen egyszerű. 

49316722 e1febab8a56f51b24aaa88c057e1fd37 t

A kutatások azzal nem számolnak, hogy az ilyen meghajtású autók vásárlói vehettek volna hagyományos, nagymotoros dízel terepjárót is, amelyek felbecsülhetetlenül több kormot löknek majd a környezetbe, miután tizenéves korukra Kelet-Európába érkeznek, de már részecskeszűrő nélkül. És arról sem szól a fáma, hogy a plugin-hibrid autók lemerült akkumulátorral még mindig képesek hibrid üzemben közlekedni, tehát például a belsőégésű motor járása nélkül araszolni a dugóban. 

A zöld-rendszámos terepjárók iránti közutálat jóval inkább a társadalmi helyzetek közötti különbségek kiéleződésére vezethető vissza, hiszen az 50 millió forintos, hagyományos rendszámos luxusautók szinte feltűnésmentesen élik életüket Budapest utcáin, míg ugyanezek az ördögtől való zöld rendszámmal azonnal a sárdobálások kereszttüzébe kerülnek. Arról nem beszélve, hogy az ellenszenv pont addig tart majd, amíg ezek az autók újak és drágák. Később, amikor már az új áruk tizedéért is elérhetőek lesznek a használtpiacon, már mindenki örül majd nekik – ahogy ez lenni szokott.

Marci álláspontja a tisztességes felhasználó szemszögéből védhető. Azt azonban
horvath_mate
Horváth Máté követés
nem szabad elbagatellizálni, hogy rengeteg plug-in felhasználó számító, csak a kedvezmények miatt vette a zöldrendszámost. Sajnos nincs az állam kezében eszköz, amivel elkülöníthetné a két csoportot, így mindenkit büntet. Az azonban józan ésszel belátható, hogy nem töltött plug-inek esetén – emissziós javulás híján – minden kedvezmény az ablakon kidobott pénz, vagyis jogosan háborodik fel a polgár, hogy az adóforintjaiból könnyítik meg az arra méltatlanok életét. Így a zöldrendszám nem más, mint megerőszakolt lehetőség, pláne visszás, ótvaros képmutatás, ha közben tehetősek pocsékolják.

A Telexen megjelent cikk szerint kizárhatják a plug-in hibrideket a zöld rendszám használatára jogosult gépjárművek közül Magyarországon. Ezzel a lépéssel a hazai közigazgatás egy újabb, nem létező problémára találhat szokásához híven barbár megoldást, miközben modortalanul szívatná meg azokat az állampolgárokat, akik a környezettudatosság, vagy a korral való haladás jegyében elektromosan tölthető, ám belsőégésű motorral is felszerelt autót vásároltak.

50375441 5a2d5a9ae80780b1cd2ec79f2139bfb6 t

Az évek óta létező, Jedlik Ányos 2.0 tervben debütált tervezet megvalósulásával mintegy 33 ezer hazai plug-in hibrid tulajdonos fizethet ezentúl súlyadót vagy cégautó adót  nekik eddig nem kellett. Azt se felejtsük el, hogy a szóban forgó 33 ezer autótulajdonos valaha hitt a jogbiztonságban, ezért nem tartotta rizikónak az adózás utáni jövedelmét drágább, plug-in hibrid autóba, vagy napelembe fektetni – bár utóbbi tragikomikus történetét már mindannyian ismerjük.

Az újság birtokába jutott, mások által egyelőre nem látott előterjesztésből kiderül, hogy a tervezet nem csupán a jövőben forgalomba helyezett autókat érinti majd, hanem a már jelenleg is zöld rendszámmal futó példányokat is. Utóbbiak zöld rendszámát a soron következő kötelező műszaki vizsgálaton tervezhetik majd elvenni, és fehér rendszámra cserélni. Ezt az utólagos szabályozást én igazságtalannak tartom, bár tény, hogy nem lenne példátlan intézkedés. 

Tehát a csere pénzbe fog kerülni, amennyiben hatályba lép az előterjesztés. Vagyis a hatezer forintba kerülő új forgalmi-engedély mellett a rendszámot másodszorra is ki kell majd váltani, ami további 8500 forint extra költséget jelenthet majd a tulajdonosoknak. Nem beszélve a regisztrációs, vagy súlyadóról, amiket eddig ezekre az autókra nem kellett kifizetni – most könnyen megtörténhet, hogy utólag ezt is elkérik –, bár ez tényleg csak feltételezés, ne legyen igazunk.

Tényleg nem maradt más autós vonalon, amivel foglalkozni lehetne?

A teljesen elektromos autók támogatása hazánkban gyakorlatilag megszűnt. Az államnak kevesebb joga van szabálytalan parkolók szankcionálása kapcsán, mint egy önkormányzati cégnek. A külföldről behozott autók honosítása romokban – a tulajdonosok heteket várnak, mire vizsgára kerül az autójuk, ahol a hetvenes években edződött, a kor műszaki megoldásait csak nyomokban kapisgáló, motiválatlan vizsgabiztosok várják őket, tisztelet a kevés kivételnek. A szakmában senki sem érti, hogy miért nincs felár ellenében gyorsított eljárás a külföldi autók vizsgáztatása esetén, amikor tisztán látszik, hogy fizetőképes igény lenne rá, és az útlevelek esetében is működik a rendszer. Hahó! – itt bevételt rejtettünk el!

41136745 bfebc9a7c6b7a8e32192a21d5512af75 t

Az évtizedekig toldozott-foldozott KRESZ elavult, eredeti feladatát ellátni képtelen, részben túl-, sok esetben pedig alulszabályozott, ráadásul a szabályokat betartató szervek sincsenek mindig tisztában vele. Van egy közkedvelt motorszámunk is, ami a világon sehol máshol nem létezik, és egyedül arra hivatott, hogy megnehezítse és/vagy megdrágítsa a motorcserét. A sebességtúllépés és a szabálytalan közlekedés szankcionálása messze elmarad a nyugaton ismerttől, ráadásul a büntetési tételek sincsenek jövedelemhez kötve, és emelni sem sikerült annyit, amennyit az infláció indokolt volna. Soroljam még?

A cikk a belgiumi székhelyű Transport & Environment álláspontját és a T&E / Grazi Műszaki Egyetem közös kutatását veszi alapul az előterjesztés megalapozásához. Azonban a kutatásban olyan egyéves autókat vetettek teszt alá, amelyek a hazai 15 évet meghaladó autó átlagéletkor szempontjából nevetségesen irrelevánsak. Ezzel szemben itthon a rendőrök nem állíthatják meg és nem vehetik le azonnal a rendszámot a füstöt okádó dízel ravatalokról, pedig ennek talán lenne értelme. 

11083975 378861 fb333b1b18cf63c15b6ea86ca2e9c980 wm.gif

Szóval egy szó, mint száz: az autósok megadóztatásában, kedvezményeik elvételében nyilvánvaló, hogy sikerül majd követni a fejlettebb uniós országokat, miközben elektromos autó támogatásban és megannyi közlekedéssel és autózással kapcsolatos terület szabályozásában évtizedes lemaradásban tötymörgünk.

Tényleg az a párezer plugin hibrid tulajdonos a hazai közigazgatás legnagyobb veseköve, amit gyepálni kellene? Nincs más? Elfogyott? Nem is volt? Hahó!

P.S.: Mellesleg 2019 óta minden évben előkerül a plug-in hibridek zöld rendszámának elvétele, ami lassan olyan mint a dugódíj vagy a robogó rendszámok témája. Ezeket a Jedlik Ányos 2.0 terv ajánlásával időről időre leveszik a polcról az újságok, megírják, aztán nem történik semmi.