Csak az injektorokat cserélném

szeptember 18., 13:23 Módosítva: 2020.09.18 13:23
0

Tisztelt LPG Doki!

Adott egy Skoda Fabia I 1.4, 80 LE, 2008 gépsas, melyben egy Landi Renzo Omegas rendszer van IG1 reduktorral és Landi injektorokkal.

Lehetséges-e ebben a rendszerben a Landi injektorokat valami más márkára cseréltetni? Ugyanis a gyáriak cseréje felér egy komplett LPG-rendszer beépítésének anyagi vonzatával. Jelenleg ~580 000 km van az autóban, élete kb 2/3-át LPG-vel furikázta és diagnosztikai/beállítás során jelezték felém, hogy hamarosan csereérettek lesznek ezek az injektorok. Amennyiben nem, és csak a gyári injektorok jöhetnek szóba, Ön melyik Landi injektort ajánlja? Jelenleg passz, hogy milyen van benne, ugyanis a kupakok hiányoznak róla.

Köszönettel: Adrián!

Kedves Adrián!

A Landi sajnos alapvetően a saját injektorait kezeli csak le. Omegas rendszer esetében MED injektorok a kívánatosak hozzá.

Kérdés, hogy a rendszer többi eleme milyen idős? Ha ugyanannyi kilométer van már bennük (egyiket sem cserélték még), ezek ugyanúgy potenciális veszélyforrásként vannak jelen az autóban, vagyis egyfajta gazdasági totálkár esete tud előállni, ha a rendszer egyes drágább elemei a közeljövőben leadják a forgalmit. Érdemes egy vadonatúj rendszer beépítését a fentiek függvényében megfontolni.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Világít a check engine

szeptember 9., 15:03 Módosítva: 2020.09.11 07:04
0

Kedves LGP-doktor!

Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC 2004-es évjáratú LPG-üzemű autómban (szelepkenéses rendszer is van benne) a műszerfalon folyamatosan világít a check engine lámpa.

A kiolvasáskor katalizátor hibát (alulműködést) jelez, a kocsi alatt a kipufogórendszerben van egy univerzális katalizátor, gondolom nem tudtak rájönni a hibájára (ezért került be). Műszakin előző gazdájánál nem volt gond, mert kiütötte a hibakódot, és úgy vitte műszakira, CO rendben volt.

Kérdésem az lenne, hogy nem lehet, hogy amiatt ad hibajelet a lambdaszonda, mert az LGP üzemmódban kisebb a káros anyag kibocsátás? Továbbá az is érdekelne, hogy a szelepkenés-rendszerből, ha kifogy az adalék, akkor az okozhat-e valamilyen hibát vagy rongálódást a motorban?

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, SzobiP3it

Tiszteletem!

A katalizátor tekintetében 2 hiba is lehetséges. Az utángyártott darabok nem minden esetben képesek a gyári kivitellel azonos mértékben tisztítani a kipufogógázt, így a nagyon érzékeny, kevés tűréssel rendelkező típusok motorvezérlője észreveheti ezt. A másik lehetőség is lehet igaz. Sok típus vezérlőjében csak százalékos eltérés van gyárilag definiálva, ennek előjele nincs meghatározva. Vagyis nem mindegy, hogy + vagy - 3% a tűrés. Mivel gyári állapotban a negatív előjel kizárt, így a gyári mérnökök erre fel sem készítik a gyári szoftvereket!

Így aztán egy a vártnál tisztább kipufogógáz-összetétel jelentkezhet látens hibaként a motorvezérlő számára! A felsőkenő tekintetében...szerény véleményem szerint nem az okoz kárt, ha kifogy belőle a nafta, hanem ha benne van. Sajnos láttunk már reduktort tönkremenni ilyen eszköz miatt, azonban rendszeresen van tele a műhely udvara olyan autókkal, melyekről a hengerfej a beépített felsőkenő rendszer ellenére került le szelep beégés miatt! Erről itt olvashat többet.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

LPG-szkeptikus olvasó kontra gázosításból élő szakember - második felvonás

szeptember 7., 15:57 Módosítva: 2020.09.11 07:09
342

Tisztelt LPG Doktor!

A másik levélíróhoz hasonlóan én is szkeptikus vagyok a témában, de nálam ennek gyakorlati, tapasztalati okai vannak.

Annak idején megkaptam szüleim 1.6-os Daewoo Lanos-át, amely akkor 1-2 éve rendelkezett korszerű Landi Renzo gázszettel, addig látszólag gondtalanul lehetett autózni vele LPG üzemben. Nálam viszont egy hosszú vesszőfutás kezdődött, aminek egyetlen végleges megoldása a gázüzemű közlekedés felhagyása volt. Akkor még nem volt annyira köztudott, hogy a benzin relatív nem túl hosszú idő után megromlik. Nekem rövid időn belül két AC pumpa bánta, először kicsit olcsóbban, aztán jelentősen drágult az alkatrész.

Mint kiderült, szüleimnél is volt ez a kezdődő probléma, miszerint egyenetlen az alapjárat, motorféküzem után pedig gyakran le is állt. Gyanakodtak gyertyákra, gyújtókábelre meg egyebekre (voltak is cserélgetve), azonban egyik sem oldotta meg a problémát, mert nem a gyújtásnál kellett volna keresni. A megoldást az hozta meg, hogy egy Opel Vectra-s blogjára bukkantam. Szintén gázüzem nagyon hasonló gonddal. Nem tudom már, hogy mire alapozva vezette vissza a hibát a gázüzemre, de a lényeg, hogy az injektorok el voltak koszolódva, és ezt a gázüzemnek tulajdonította. Injektorok tisztításának munkadíja 10 000 HUF/db volt akkor, 4 db esetén nyilván 40 000 HUF. Ezt még követte az üzemanyagrendszer tisztítása a korábban belerohadt benzin miatt stb. A lényeg, hogy a gázüzem elhagyása után az időszakos szervizeken kívül megszűntek a szervizlátogatások.

Ilyen szervízköltségek mellett nekem nyilván nem jött ki a matek, de amúgy sem volt sok értelme a gázzal vesződni éves 10 000 km körüli futásteljesítménnyel. A kiesett időről nem is beszélve, amíg az autót nem tudtam használni. 100 km-enként kb. 600-700 Ft-tal volt kedvezőbb gázzal járni, de mellette évente kb. 2 tank benzin is elfogyott. Mai árakon számolva éves szinten kb. 30 000 HUF megtakarítást jelentene, ha szimplán csak az üzemanyaggal számolnék. Figyelembe véve azt, hogy mekkora szervizköltség volt a kettősüzemből fakadóan, a matek már mínuszos. Arról nem is beszélve, hogy ilyen szintű éves megtakarításnál egy beszerelés ára eleve 8 év alatt térülne meg.

Nem mondom, hogy nincs olyan, akinek megéri, de nekem a fenti autóval nagyon nem érte meg, hogy amikor hozzám került gázzal jártam nagyrészt. Szerencsére a beszerelés költsége nem engem terhelt, a kiszerelésé már igen, mert fontosabb volt, hogy tudjam hova rakni a pótkereket és ne a csomagtartóban foglalja a helyet.

Lehet, hogy tudtam volna még spórolni pár ezer forintot ha odafigyelek a benzinre, de azért a havi max 3000 Ft-ért nagyon nem érte meg a kockázatot. A történethez még hozzá tartozik, hogy a motor egy idő után valahol mindig kidolgozta az olajat, látszólag a szelepfedéltömítésnél, viszont a deformációk miatt ezen már nem is igazán tudtak segíteni. Elképzelhetőnek tartom, hogy a gázüzemű működés magasabb hőmérséklettartományára lehet visszavezetni, de ezt már nem fogom megtudni, leginkább azért, mert már nem az enyém az autó.

Üdvözlettel; Attila

Kedves Attila!

Bár felvetései nyilván igazak, mégis úgy sántít az érvelés - ráadásul több pontban is - , mint a háromlábú disznó. Kezdjük a matekkal. 600-700 Ft megtakarítást említett. El nem tudom képzelni, hogy jött ki ez az eredmény. Vagy a Lanos evett 5 litert benzinből 100 km-en, vagy volt occsó beszerzésű benzinjük. Netán el volt cseszve a gázvezérlő beállítása? Reálisan egy ekkora autó 7,5 literes átlagfogyasztása ma 30 Ft-ba kerül kilométerenként. Gázzal alsó hangon 40% a megtakarítás, vagyis évente az Ön esetében 120 000 Ft.

Írja is, hogy "akkor még nem volt köztudott" a benzin romlandósága. Értem. Azt viszont nem, hogy a benzin efféle tulajdonsága és az erről szóló információk hiánya miként írható a gázüzem számlájára?

Az ezt követő hivatkozása az injektorok koszolódásával kapcsolatban ugyanarra vezethető vissza. Vagyis gondos karbantartás és odafigyelés mellett ez nem történik meg, ennek ellenére azt írja, hogy a gázüzem elhagyása után megszűntek a problémák. Fantasztikus! Mégis minek kellett volna történni ebben az esetben? Nem rohasztották bele többé a benzint a tankba, és láss csodát, működött a helyváltoztató kézi készülék. :-)

A szelepfedél deformációját a gázüzemre visszavezetni már tényleg Hitchcock-i magaslat! :-) LPG-üzemben az égéstérben lezajló égési folyamat 120 Celsius fokkal magasabb, mint benzin használatával. Ez még abban az esetben se vezethet ilyen eredményhez, ha egy rosszul programozott gázvezérlő miatt az égési hőmérséklet ennél magasabbra rúg. Utóbbi esetben történnek meg azok a "rejtélyes" szelep beégések, melyekkel az Önhöz hasoló szkeptikusok igyekeznek a gázüzem rossz hírét kelteni.

A végére egy valós adat: egy évi 35 000 km-t futó, 7 literes fogyasztású autó évi 370 000 Ft-ot takarít meg a felhasználójának. Igen, ebben már benne van a gázrendszerre fordított extra karbantartási költség is! Eközben óvja a környezetet is. Ha az adott autó ennél magasabb fogyasztású, a megtérülés értelemszerűen gyorsabb! Ön dönt: szennyez és a benzinkutaknak adományozza ezt az összeget, vagy vigyáz a levegő tisztaságára, növeli a motor élettartamát és a megtakarításból elviszi a családját nyaralni!?

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Ingadozik a fordulatszám

augusztus 30., 09:03 Módosítva: 2020.09.08 07:17
0

Tisztelt LPG Doktor!

Átolvastam a rovat elérhető írásait, hogy ne zavarjam feleslegesen, de az én gondomra még nem kérdezett rá senki. Kérem segítségét! A fordulatszám csak D-ben, 1500-2000 között ingadozik. Ebben a tartományban az autó "húz-elenged-húz-elenged..." tehát mintha finoman gázt adnék és vissza, vagy mint amikor egy erősebb széllökés tolná meg az autót. 2000 fölött megy egyenletesen, a mutató stabil. Amúgy a motor ereje sem az igazi, mert autópályán sem lehet vele 150-160-nál jobban menni (ezt csak próba volt természetesen, de előzésnél kínos). Az autó egy 2005-ös B-170-es Mercedes, 116 LE.

Egy jó tanács szerint cseréltessem le az automataváltó-olajat, de mielőtt ekkora kiadásba mennék, Öntől kérek tanácsot. Köszönettel: Nagy A.

Tisztelettel üdvözlöm!

A kérdés kiváló! A végére hagyott tanács pedig.....hmmm... A váltóolaj cseréje minden esetben rendszeresen javasolt, mégpedig az adott típus javításában nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek által javasolt periódus szerint!

Tehát nem a gyárisosecseréljükkisosehalunkmeg effektus szerint, hanem a gyakorlatban bevált ütemezésben! Ennek azonban annyi köze van az említett hibajelenséghez, mint nekem a harangöntéshez. Ez pedig erősen közelít a nullához.

Ilyen hibákat az alapjárati rendszer elkoszolódása, ritkább esetben hibája (alapjárati motor) tud okozni. Megnézném még a vákumcsöveket is. Ha itt minden rendben, a gázinjektorok tájékán lehet vizsgálódni. Itt a bekötésre használt csövek hossza, illetve hosszúságuk egyenlősége is fontos. Ha odakerült a pipa az összes check point-hoz, már csak a rendszer szakszerű programozása marad hátra.

Üdvözlettel: LPG Doktor

Távolról sincs vége, olvasson még

LPG-szkeptikus olvasó kontra gázosításból élő szakember

augusztus 13., 12:57 Módosítva: 2020.09.06 16:44
608

Tisztelt LPG Doktor!

Miközben a Totalcar oldalon is számos esetben szólt cikk, vagy cikknek a részlete arról, hogy mennyire nem tesz jót az autónak, ha csak kis mennyiségű üzemanyag van a tankban, ebben a cikkben azt javasolta a kérdezőnek, hogy az üzemanyag megromlást elkerülendő, mindig tartson kb. 10 liter üzemanyagot a tankban.

Ez lehetséges, hogy nem fogja elfedni teljes mértékben az üzemanyag pumpát, amely gumi alkatrészei emiatt sokkal gyorsabban elöregedhetnek. Arról nem is beszélve, hogy a gáznak nincsen olyan nagy kenőképessége, mint az üzemanyagban lévő adalékoknak köszönhetően az üzemanyagnak, így a szimeringek is gyorsabban öregednek el egy olyan autóban, amely folyamatosan gázüzemmel van használva.

Mi a fentiekről a véleménye? Mivel gázüzemű átalakítással foglalkozik, egy kis elfogultságot érzek a kérdésre adott válaszában.

Azt gondolom, hogy minden autót úgy kell használni, ahogy azt tervezték. A benzinest benzinnel. A dízelt dízellel. És ha valaki nem tudja az üzemanyagköltségek miatt fenntartani a gépjárművét, annak azt tudom csak mondani, amit szoktak. Ha valaki majmot tart, akkor legyen pénze banánra is. A gázüzemű átalakítás miatti elöregedés, ami nem biztos, hogy 100 ezer kilométer alatt fog megtörténni, úgyis sokkal többe fog a végén kerülni, mint a megtakarított üzemanyag.

Szerintem.

Levelének utolsó rövid mondata hozta el számomra a morális kánaánt! :-) Vagyis az, hogy Ön szerint. Ebben a megfogalmazásban teljesen korrekt az írása, az más lapra tartozik, hogy ebből az ég világon semmiben sem értünk egyet. Nézzük meg pontonként, hogy miért is!

- Az a kis mennyiségű üzemanyag, ami már a tápszivattyút veszélyezteti, az nem 10 liter. Nyilván egy 100 literes tank esetében más a matek, de egy átlagos 45-65 liter közötti tartály esetén 10 liter teljesen ártalmatlan.

- Az üzemanyagokban lévő adalékok leginkább az egykori ólom- tetraetilt hivatottak pótolni. Egyéb kenési szerepük már csak azért sincs, mert a kenési pontok nem érintkeznek az üzemanyaggal! Melyik szimeringet keni Ön szerint a benzin? Nincs ilyen.

- A gázüzemmel használt motor alkatrészei nem öregednek gyorsabban a benzines társaiknál, ez csúsztatás. Egyszerűen urbán legenda. A benzinnél károsabb, agresszívabb oldószert keveset ismerek. Kifejezetten szárító hatása van azzal szemben, amit Ön és a legenda terjesztői állítanak róla. Nyúlkáljon egy fél napot benzinben kesztyű nélkül, meg fogja tapasztalni...

- A majom-banán hasonlatot imádom. A bökkenő az, hogy az átalakításnak az anyagi megtérülésen kívül környezetvédelmi előnyei is vannak. Ráadásul a motorolaj tisztán marad a lebegő koromszemcsék hiányában, így a kenés folyamatosan jobb, mint benzinnel használva. Így az élettartam leginkább nő, nem pedig csökken.

Aki átalakíttatja az autóját LPG üzemre, nem csak takarékos, hanem környezettudatos, okos ember is, aki tisztában van a gázüzem összes előnyével. A többiek pedig sajnos még szennyeznek tovább, miközben egy családi nyaralás árát hagyják a benzinkúton többletként. Mert nekik van pénzük banánra. Rossz döntés. Szerintem.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázos autó bejáratása

július 20., 08:28 Módosítva: 2020.08.14 08:20
74

Kedves LPG Doktor!

Vásároltam egy 2001-es Octavia-t, APK (1984 ccm, 8 szelep) motorkóddal, Landi Renzo gázszettel. Motorhibásan vettem, a négyes henger félgőzzel dolgozik és ez a hiba mind benzin, mind gázüzemben fennáll.

Az előző tulajdonosnál sok szerelő sokmindent cserélt (hengerfejfelújítás, gyűrűzés, a kérdéses dugattyú cseréje, gyújtótrafó, gyújtáskábelek), így gondoltam, hogy kezdjünk tiszta lappal és egyszerűen teszek bele egy másik motort, mivel ezt a variánst mindenki elpusztíthatatlannak mondta, így naivan azt gondoltam, hogy egy bontott darab jó lesz. Rövidre zárva a sztorit, a cseremotor is igényelte a törődést, így komplett motorgenerál lett a vége.

A kérdésem az, hogy mire kell odafigyelni a nyers motor bejáratásánál gázüzemben, illetve van-e még más is, amire ebben az esetben figyelni kell?

Válaszát megköszönve, Balázs

Kedves Balázs!

Érdekes téma! Alapvetően egy gázüzemű motort nem kéne másképp bejáratni, mint egy benzinest vagy dízelt. Vagyis fokozatos bejáratás lenne javasolt az első 3-5 ezer km-en. Ennek keretén belül az első 1000 km alatt a motor ne forogjon 3000 rpm felett, valamint félgáznál nagyobb terhelést ne kapjon!

1500 km-nél el kell végezni egy köztes olajcserét a nagyobb fémszemcsék eltávolítása érdekében. Utána a teljes terhelésig, illetve a maximális fordulatszámig fokozatosan kell eljutni úgy, hogy az első teli gázt teljesen leforgatva 3000-4000 km futásteljesítmény környékén kapja meg!

Gázüzemű motor esetében a metodika azonos lenne, ha azt feltételeznénk, hogy a gázrendszer jellegmezői tökéletesen fel vannak programozva. A gyakorlatban ez nem így lesz, főleg a leírt esetben. Éppen ezért javasoljuk először benzinnel elvégezni a bejáratást a fent leírtak szerint, majd ekkor szakszerűen felprogramozni a gázrendszert.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

A gázosítás városi legendái

július 8., 10:16 Módosítva: 2020.08.14 08:20
155

Jó napot!

Le a kalappal a poszt vezetéséhez és hozzá a türelemhez. Új „használt” autó vásárlása előtt állok. Most egy '99-es Corolla-t hajtok, és az új autó, ami belefér, az is 10 év körüli. Egyre jobban szimpatizálok a leendő autó gázosra alakításával. Végigolvastam szinte az összes kérdést, amely megfordult, igaz, a hibafeltárásos kérdéseket átugrottam. Így végül a főbb kérdéseim egy részére fényderült. Viszont van pár kérdésem, amelyre nem találtam választ. Ezek inkább hosszútávú használattal kapcsolatos kérdések lennének.

- Nem tudom, hogy erre a kérdésre kaphatnék-e egy objektív választ, de mennyire lehet mellényúlni a telepítendő rendszerekkel, nagy a szórás, vagy azt lehet mondani, hogy már kiforrott technológiák találhatóak az élmezőnyben? Vannak olyan kimondott motortípusok/autómárkák, melyek kimagaslóan jól működnek bizonyos rendszerrel. Itt azért nem arra gondolok, hogy más rendszerekkel nem lenne jó, hanem, hogy 1-2 rendszer adott autótípussal ad valamiféle pluszt.

- Napjainkban hogy áll a közvetlen befecskendezéses rendszerek gázosítása? A technológia kiforrottnak mondható, vagy azért még elmarad a társaitól? Közvetlen befecskendezéses rendszerű gázos autóból fordul meg önöknél, van már azért a műhelyeknek tapasztalata ilyen téren?

- Az autó LPG-vel, ha jól olvastam, körülbelül 120 Celsius-fokkal magasabb hővel ég el az égéstérben. Ezt a plusz hőt a hűtőrendszer kezeli, viszont ez vezethet a hűtőkör valamely alkatrészeinek a korábbi tönkremeneteléhez? Vagy azért ennyi többlet van az autókban belekalkulálva egy 40 Celsius-fok melegben történő dugóban való araszolást is?

- Ugyanígy a hőfokhoz társul a másik kérdésem, hogy a motortér LPG-használat mellet szignifikánsan mekkora plusz hőtöbbletet kap így? Illetve a motorblokk külső hőmérséklete magasabb lesz? És ha igen, a motor és a körülötte található kábelezések (kábelkorbács), műanyag elemek, gumicsövek ezt a hőtöbbletet el tudják viselni, vagy ezen alkatrészek hamarabb tönkremenetelével járnak? Itt végül is arra gondolnék, hogy az autó 10 éves és 20 éves korára kábelkorbácsot kell cserélni, mert a kábelek szigetelése teljesen rugalmatlan és töredezett lett.

- A következő kérdésem, ha veszünk egy olyan autót, amelyben például a motor túl kicsi olajáteresztő furatokat kapott, ami könnyen tud eltömődni, ami miatt eszi az motorolajat. Ha ilyen motorral szerelt az autó, de a motor átesett egy generálon, vagyis jó állapotnak örvend, akkor az LPG-vel való üzeme során, a nagyobb hőterhelés miatt ezen furatok folyamatosan tisztulhatnak, kisebb az esélye a furatok eltömődésének?

- Szmogriadó esetén milyen szabályozások vonatkoznak a gázüzemű autókra?

- Ha nem a pótkerék helyére akarja valaki beépíteni a tartályt, mert például nagyobb tartályt szeretne, akkor milyen lehetőségei vannak? Mekkora tartályméretek jöhetnek szóba?

- A YouTube-on találtam egy MOL által támogatott LPG-promóciós videót, ennek a negyedik részében megemlítik, hogy a tiltás ellenére be lehet hajtani olyan garázsokba, ahol fel van tüntetve, hogy nem lehet behajtani. Persze azok hajthatnak be, akik 2003 utáni, biztonsági szeleppel ellátott LPG-vel járnak. Elmondható, hogy nagy plázák, bevásárló központok mélygarázsába be lehet hajtani, vagy azért itt hozhatnak nyugodtan tiltást ezzel kapcsolatban? Olyannal találkozhatok, hogy a tiltást jelző felület kinézete is arra enged következtetni, hogy már 30 éve ott lóg, akkor érdemes figyelmen kívül hagyni, vagy azért inkább ne hajtsunk be ilyen helyre?

- Mélygarázs esetén, kell bármiféle igazolásnak kéznél lennie, hogy van biztonsági szelep az autón?

- LPG alkalmazása mellett van bármiféle jelentősége annak, ha például az autóban lemerül az akkumulátor? Ilyenkor a gázrendszer vezérlőjét szervizben újra kell programozni, vagy esetleg szükséges bármiféle lépéseket tenni, hogy az autó tökéletesen működjön gázzal és benzinnel is, töltés/akkumulátor csere után?

- Ha utólagos LPG-gázszettel szerelt az autó, van lehetőség a szett eltávolítására és az autó visszaalakítására? Ennek mekkora anyagi költsége van, illetve milyen ügyintézés szükséges hozzá?

- Valahol olvastam, vagy hallottam, hogy gázzal nagyobb terhelést kapnak a trafók. Ez igaz lenne, vagy megint csak városi legendáról beszélünk? Ha igen, ilyen esetben van-e, vagy kell-e bármiféle intézkedés? Ez alatt azt értem, hogy ha feltételezzük, hogy 10%-kal nagyobb terhelést kapnak a trafók, ez a terhelés, még belefér a trafónak, vagy ha nem, akkor ez megrövidítheti az élettartamát, vagy érdemes valami intézkedést tenni ezügyben?

Előre is köszönöm, hogy elolvasta hosszú levelemet, illetve, hogy válaszolt a feltett kérdéseimre. További kellemes napot kívánok.

Üdvözlettel, Zsolt

Kedves Zsolt!

Levele nem rövid, de legalább jó hosszú! :-) Sebaj, igyekszem pontonként megválaszolni.

- A ma futó rendszerek túlnyomó része jól működik. A kevés kivételt viszont etikai és jogi okokból nem áll módomban ezen a felületen ismertetni. A rendszerek beépítése és programozása az a terület, ahol sokkal nagyobb a szórás.

- A közvetlen befecskendezéses motorok átalakítása már megoldható, azonban kiforrottnak még nem nevezném a technológiát. Kevés a nagy futásteljesítményű tapasztalat, kell még idő ezek begyűjtésére és értékelésére. - Az LPG által okozott magasabb hőterhelés önmagában semmi bajt nem okoz. Itt elolvashatja azt, ami igen. A motortéri elemek ebből semmit nem éreznek meg.

- Az említett felújított motor nem a magasabb működési hőmérséklettől lesz boldogabb, hanem a kevesebb lebegő szennyeződéstől, amely a kenőolajban LPG-üzem esetén kisebb mennyiségben található!

- Jogi kérdésekben nem tudok állást foglalni, szmogriadó, behajtási engedély téma pedig mind ilyen.

- Akku lemerülése esetén nincs extra teendő.

- Gázüzemű autó visszaalakítása lehetséges kérés, papírozással együtt 40-70 ezer Ft nagyságrendet emészt fel a feladat nagyságától függően.

- A trafók többletterhelése digitális oszcilloszkópos vizsgálataink során nem volt igazolható. Fontos megjegyezni, hogy a gyertyahézagok 0,7-0,8 mm-re való csökkentése mellett igaz mindez, amely LPG-üzem esetén ajánlott érték! Ez alól csak a gyárilag nagy hézaggal működő gyertyák képeznek kivételt, amelyek esetében fizikailag egészségtelen lenne ez a gyertya számára. Ha ilyen eset fordul is elő, nem jellemző a trafók hullása!

Remélem elégedett a kapott információkkal!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Régi LPG-üzemű Suzukihoz milyen olaj?

június 19., 15:17 Módosítva: 2020.07.21 06:16
0

Tisztelt LPG Doktor!

Nemrégiben vásároltam egy régi '98-as 1.3-as Suzuki Swiftet, ami benzin-gázüzemű. Kérdésem az lenne, kell-e valamilyen speciális motorolaj hozzá, vagy mehet bele egy pl.: Castrol Magnatec 10W-40-es (az előző régi Swiftemhez ezt használtam). Illetve gyertyacsere esetén mehet-e bele a gyári ajánlású gyújtógyertya?

Üdvözlöm!

Az LPG-üzemű autók épp úgy nem igényelnek különleges olajat, mint ahogy speciális gyertyát sem. Az ilyen termékek piaci jelenlétét maga a lehetőség szülte, vagyis íme ismét valami, amit rá lehet melegíteni az autós társadalom egy részére. Az LPG használata már önmagában felér egy fogmosással a motor számára, hiszen a kenőlaj koromterhelése lényegesen kisebb, mint benzinnel használva.

Ez a gyakorlatban is tetten érhető, 15 000 km után a leengedett motorolaj megtévesztően tiszta, akár aranysárga színű marad! Ez nem jelenti azt, hogy nem kell lecserélni, hiszen a kenőolajok kenőképessége nem kizárólag a koromterhelés miatt csökken az idő és a futásteljesítmény függvényében!

Gyertya ügyben hasonló a helyzet. Sokkal fontosabb a jó minőségű gyertya használata, mint az, hogy LPG-specifikus legyen. A hézagot érdemes 0,7 mm körüli értékre állítani, illetve a többelektródás megoldásokat kerülni! A gyújtórendszer többi elemének állapotára érdemes figyelmet szentelni a gondtalan üzemeltetés érdekében! Boldog gázos kilométereket kívánunk!!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Elgyengül a gázos Kia

június 13., 14:46 Módosítva: 2020.07.24 06:19
0

Tisztelt LPG Doktor!

Egy vásárláskor a forgalmazó által LPG-re alakított Kia Cee'd 2012 facelift 1,4 kombit hajtok. Mostanra rendszeresen előfordul, hogy a bizonyos helyzetekben, gázzal hajtva felvillan a "lambdaszonda" jel, ilyenkor az autó látványosan veszít az erejéből, bizonyos helyzetekben (szerencsére nem sokszor), leginkább emelkedőn, 2-esből 1-esbe visszaváltva a motor is leállhat. Általában kicsit kövérebb gázadásokkal vagy benzines járatással eddig helyrejött. Gyertyacserével akár fél évig megoldódott a dolog. Mondanom sem kell, a motorleállás pl. elég veszélyes lehet bizonyos helyzetekben.

Mostanra sem kövérebb gázadásra, sem benzines hajtásra nem múlik a hiba. A szervizben gyújtáshibát jelez a kiolvasó, megint gyertyacsere lesz, ez remélhetőleg ideig-óráig megoldja a problémát, főleg, hogy mivel nagy többségében gázzal megy az autó, most gázos gyertyát raknak bele, és a megfelelő hézagot is beállítják. Van ötlete arra, hogyan lehet véglegesen megoldani ezt a problémát? (Landi Super Eco)

Üdvözlettel: Krisztián

Kedves Krisztián!

Megoldani egy problémát leginkább úgy lehet, ha megkeressük az okát. A mi szakmánkban ezt diagnosztikának hívják. Néha belefér, hogy kicserélünk egy-egy gyanúsnak ítélt alkatrészt mindössze tapasztalati úton, főleg, ha nem drága anyagokról beszélünk. A leírásában szereplő folyamatból én a hibakeresést hiányolom. Nem hinném, hogy a gázos gyertya oldaná meg a problémáját, hiszen kismillió autó rohangál az utakon LPG hajtással, gyári gyertyákkal, hibamentesen.

A hiba valódi oka olyan széles körben keresendő, hogy el se kezdek okosságokat javasolni végtelen mennyiségben látatlanul. A gyújtáshibát okozhatja akár trafó is, de még szebb, hogy a gyári vezérlő égéskimaradást fog jelezni akkor is, ha a gázrendszer jóvoltából történik mindez. Még rosszabb, ha néhány beégett szelep a bűnös, ami mechanikus hiba, mégis félrevezeti a tapasztalatlan kollégákat. A gyanútlan szerelő ilyenkor veheti szó szerint a kiolvasott hibaüzenetet, és már el is indul a végeláthatatlan alkatrész cserélgetés. Javaslatom, hogy keressen fel egy kifejezetten gázautókra specializálódott szakműhelyt!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Elfáradtak az injektorok a Corollán

május 28., 16:20 Módosítva: 2020.06.18 06:19
117

Kedves Doki!

300 000 km-t mentem eddig LPG-vel a 2001-es évjáratú, öreg Toyota Corollámmal, ami már 450 000 km jelentős futásteljesítmény után van. Hana injektor ennyit bírt.

Teljes injektorsort cseréljem ki házilag, vagy a hibás darabot szerinted (ha megállapítható)?

Az gázinjektorok egyenkénti lecsatlakoztatásával ki tudom szűrni a hibás darabot?

Köszi a választ.

Szia!

Dícséretes futásteljesítmény az autó és az injektorok részéről egyaránt! Én ennyi km után cserélném az összeset, mert időzített bomba maradna a rendszerben ellenkező esetben. A hiba megállapítása megoldható az általad leírt módon!

Ha cserélni akarod őket, ne feledkezz meg a Barracuda injektorokról, melyek technikailag szinte teljesen azonosak az általad eddig használt injektorokkal! Várható élettartamuk, tapasztalatunk szerint, szintén azonos ligába sorolja őket, azonban az áruk kedvezőbb!

Ne feledkezz el a folyamat zárásaként rendesen felprogramoztatni a rendszert, hogy az új spricnik ugyanolyan lelkesen tehessék a dolgukat, mint a régiek!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázosítható-e a hibrid Toyota?

május 20., 16:07 Módosítva: 2020.07.02 06:16
772

Kedves LPG Doki,

Hosszabb túrázásokhoz keresek gazdaságosan üzemeltethető, terepre is módjával alkalmas (használt) autót. A Toyota Highlander és a Lexus RX400H 10 éves (plusz mínusz 3 év) darabjait nézegetem. A Toyota hibrid jó tulajdonságairól gyakorlati tapasztalataim vannak, de ezeknél a nagyobb daraboknál gazdaságilag reális alternatíva lehetne az LPG használata (természetesen bizonyos futásteljesítmény felett).

Műszakilag érdekelne, hogy ezen motorok alkalmasak-e hosszú távú LPG üzemre, illetve ha igen, van-e olyan tudnivaló, amit érdemes figyelembe venni náluk (pl. hetente járjon a motor minimum 10 percet, annak a felét benzinnel stb.) CNG-ben nem gondolkodtam, de természetesen, ha reális alternatíva lehet ezeknél a típusoknál, akkor azt is megfontolnám.

Üdvözlettel, Ádám

Kedves Ádám!

Az ötlete két lábbal, szilárdan áll a földön! Olyannyira, hogy házon belül az LPG Doki csapat nagy tisztelője az említett típusoknak. Jómagam egy Highlanderbe zavartam 100 000 gázos km-t, egy kollégám pedig egy RX400H-ba 150 000 km-t. Kiváló megoldás ezeket a hibrideket gázzal üzemeltetni, beleértve a Priusokat is.

Hogy mire kell figyelni? Ezerszer is kevés elmondani, hogy a szakszerű beépítés és rendszerprogramozás az, ami a legfontosabb! Nyilván érdemes minőségi gázrendszer mellett dönteni, de én ezt az ön által kiválasztott megbízható beszerelőműhely gondjaira bíznám. Ha lelkiismeretes és szakmailag jól képzett műhelyt választ, kizárt, hogy hulladékot építenek be! Fontos a beszerelés előtt meggyőződni a szelephézagok állapotáról. Ha szükséges, ezt azonnal korrigálni kell.

Innentől kezdve eleinte érdemes 20-25 ezer km-es ciklusban mérni a hézagok alakulását, ugyanis ezek a motorok nem rendelkeznek hidraulikus szelephézag kiegyenlítéssel. A hézagok fogyásának üteme szolgál alapul aztán hosszabb távon az ellenőrzési intervallum végleges megállapításához. Itt olvashat az általunk átalakított saját autónkról.

A benzinnel járatás nettó baromság, amelyet városi legendaként továbbítanak az emberek! Ez a hidegindításkor kéretlenül is megtörténik.

Ennél fontosabb a tankban tárolt benzin megromlásának elkerülése. Ennek legolcsóbb módja az odafigyelés. 2-3 havonta 10 literes mennyiség tankolása szavatolja, hogy a tankban lévő benzin folyamatosan cserélődjön, így nem tud megromlani. CNG-t én nem szerelnék ezekbe. A tartály elfoglalná a csomagtartó jelentős részét (LPG esetében csak a pótkerék helyét bitorolja), valamint a töltőhálózat hiányos.

Sok balesetmentes gázos kilométert kíván az LPG Doktor Team!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem akar átváltani gázra a Lacetti

április 25., 16:11 Módosítva: 2020.05.20 08:57
0

Üdvözlöm!

Egy régóta tökéletesen működő Chevrolet Lacetti a napokban nem váltott át benzinről LPG-re. Ha manuálisan indítottam gázon, akkor ment, de nem húzott eléggé, akadozott. Megrendeltük és ki is cseréltük a két szűrőt.

Csere után már gázon indítva tökéletesen megy, viszont most sem vált át. E mellett észrevettem, hogy a kocsiban a fűtés nem működik megfelelően, a vízhőfok jelző értéke váltakozik és nem mindig fúj forró levegőt. Elképzelhető, hogy a két dolog összefügg? Hiszen (gondolom) az LPG átváltásához is kell a motormeleg üzemmód. Esetleg mi lehet a probléma?

Egy másik kérdés: A feleségem Dacia Sandero Stepway 900 cm³ három hengeres autójába be lehet szereltetni a gázt? Köszönöm a válaszokat.

Az Ön esetében összefügghet a gázrendszer reakciója a tapasztalt fűtési problémával. Azt, hogy pontosan miként, kizárólag megtekintés után lehet megmondani, ennek ellenére néhány lehetőséget leírok.

1., Termosztát hiba. Ha a hűtővíz a folyamatosan nyitva lévő termosztát miatt nem képes üzemi hőfokra melegedni, csökken a fűtés hatásfoka. Ennél nagyobb baj, hogy a nem kellően meleg motor kenési tulajdonságai sem lesznek optimálisak. Járulékosan a keverékképzés is megvadul ettől, megnövelve a tüzelőanyag fogyasztását. Ebben az esetben a gázrendszerben beállított átváltási hőmérséklet is túl magasra kell, hogy legyen beállítva! Ugyanis normális esetben 30 Celsius fok körüli átváltási hőmérséklettel működnek a gázrendszerek, ennyit viszont nyitott termosztáttal is elér egy autó hűtőrendszere.

2., Alacsony hűtővíz szint. Ilyenkor a túlmelegedés veszélye épp úgy fennáll, mint a fűtés hatásfokának csökkenése. Ha a reduktorba emiatt nem kerül elegendő - netán semennyi víz, máris meg van a baj. Mindenképpen szakszerviz ellenőrzésére van szükség ilyen esetben.

A felesége autója jelen pillanatban még nem átalakítható, de a fejlesztések folynak, érdemes néhány havonta érdeklődni ezügyben!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Kell-e utánállítani injektorcsere után?

április 19., 13:10 Módosítva: 2020.05.07 06:19
41

Kedves LPG Doktor!

Kérdésem az lenne, hogy egy 2003-as Citroen Xsara Picasso-ban injektorsor-csere lesz. Szükséges-e gépre tenni utána beállítani, vagy elég csak kicserélni? Szükséges-e az egész sort kicserélni, vagy elég csak a hibásat? Landi Renzo rendszer.

Köszönöm.

Üdvözlöm!

2150710
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar

Landi esetében van tömbbe rendezett és létezik önálló injektor is. Egyenként értelemszerűen csak az utóbbi fajtát lehet cserélni. Gépre tenni szükséges-e, ezt kérdezte.

Amennyiben a teljes rendszerre, tehát annak programozására gondolt, akkor a válaszom igen. Nem kifejezetten a csere miatt. Alapvetően kevés a helyesen programozott autó az utakon. Ehhez jönnek még a kopásokból eredő eltérések, a reduktor esetleges gáznyomás instabilitása szintén az idő függvényében. Vagyis nagyon fontos jól konfigurálni a rendszert.

Sok helyen még mindig meggyőződéssel állítják, hogy az udvaron, álló helyzetben pörgetett motort fel lehet rendesen programozni. Ha lehet, ezt az érvelést ne fogadja el! Hogy miért? Itt olvashat a folyamat pontos menetéről!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyári vagy utólagos LPG-beépítés legyen?

április 5., 12:29 Módosítva: 2020.04.23 06:27
145

Kedves Doki,

A családban van egy Opel Astra J 1.4T autó (140hp). Nagyon meg vagyunk elégedve vele és úgy hozta a sors, hogy szükség van még egy autóra. Napi 75 km ingázás lenne a táv, ezért szóba került az LPG-üzemű autó keresése.

Az Opel Astra J megjelent gyári LPG-rendszerrel. Mivel ez a típus bevált, így logikus lenne ezt választanom. Nem tudom, hogy a gyári LPG-rendszernek ki a beszállítója (gondolom nem fejlesztett sajátot az Opel), valamint ennek a megbízhatóságát sem ismerem.

A kérdésem a következő: Mit gondol, melyik jobb döntés?

1. Venni egy gyárilag LPG-s változatot.

2. Venni egy sima benzinest (1.4T) és ezt utólag átalakítani LPG-sé.

Laikusként gondolom, ha egy motort adtak ki gyárilag LPG-s változatban, akkor a sima verzió is átalakítható utólag mindenféle probléma nélkül.

Válaszát előre is köszönöm. Üdv, Zs

Üdvözlöm!

Mi nem kedveljük a gyári, vagy gyárinak mondott autókat. Az oka a szervizelhetőségben keresendő. A legtöbb ilyen jármű szoftvere le van zárva a külső szervizek számára, így azt csak a márkaszerviz tudja olvasni.

Ezzel semmi baj nem lenne, ha - ügyfelek elmondása alapján, és tisztelet a kivételnek - értenének is hozzá kellőképpen. A legtöbbször elküldik az ügyfelet valamilyen indokkal, aki a jogilag tiszta helyzet ellenére kellemetlen helyzetbe kerülhet. Hangsúlyozom, elmondás alapján tudok erről beszámolni, tehát nem jártunk utána!

Innentől kezdve egy esetleg mégis bekövetkező garancián túli javítás értelemszerűen a márkaszervizek magasabb díjtételeivel lesz sújtva... Egyéni beszereléskor érdemes a kiválasztott szerviz referenciája után nézni, figyelni a részletekre a beépítés és a rendszer programozása tekintetében!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Csak akkor gázosítsak, ha van sorozatengedély?

március 27., 12:44 Módosítva: 2020.04.05 12:30
74

Tisztelt LPG Doktor!

2003-as évjáratú Suzuki Wagon R+-t (56 kW, 1300 ccm) szeretném gázosíttatni. A környékünkön (Hajdú-Bihar) minden szervizben azt mondják, hogy nincs hozzá sorozatengedély. Szeretném megkérdezni, hogy esetleg tudna ajánlani olyan műhelyt, ahol van az adott típusra? Válaszát tisztelettel köszönöm!

Csaba

Kedves Csaba,

Már többször nekiláttam megfejteni az emberek vonzalmát a sorozatengedélyhez, mindeddig sikertelenül.

Hogy olvasóink is értsék: alapesetben a gázbeszerelést egy soron kívüli műszaki vizsga követi, melynek papírjaival be kell ballagni az ocsmányirodába. Ott bejegyzik a kettős üzemet és az új műszaki vizsga lejárati dátumát a forgalmi engedélybe. A fentiekért természetesen fizetni kell. Számszerűen kb. 34 000 Ft-ot.

Nos, a sorozatengedély nem más, mint egy kis malacpersely. Ha az adott típusra létezik valamelyik gyártónak ilyen engedélye, mentesül a fenti költségek nagy része alól. Az okmányok kitöltése így is pénzbe kerül, tehát gyakorlatilag a műszaki vizsga költségeit lehet így megúszni.

Itt azonban álljunk meg egy szóra! Egy ilyen beruházás 220-300 ezer forintos nagyságrend. Vagyis a legjobb esetben is csak 10% árelőnyhöz lehet így jutni. Ekkor azonban a megrendelő elveszti a piaci önállóságát, mert nem szabadon választhat a beszerelőműhelyek és a kiszemelt gázszettek között, hanem elköteleződik egy olyan cég vagy márka mellett, akinek éppen engedélye van az adott típusra. Érdemes ezt valóban 10%-ért feláldozni? Bizonyos esetekben megérheti. Megint más esetekben pedig az árközpontú szemlélet helyett sokkal kifizetődőbb a minőségközpontú szemlélet!

Ez egy középtávú beruházás, ami évekre, kilométerek százezreire szól. Az ár mellett a beszerelt termékek minősége, a garanciális feltételek, a garancia lejárta utáni esetlegesen felmerülő javítási költségek, a beszerelés szakszerűsége - amely az autó élettartamára erős hatással van - sokkal nagyobb anyagi kockázatot jelentenek, mint adott esetben a fent említett 10%. Döntsenek hideg fejjel, körültekintően, több szempontot figyelembe véve!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

LPG-t az i30-ba

március 19., 10:42 Módosítva: 2020.03.30 06:13
309

Tisztelt LPG doktor!

Vásároltam egy 2019-es, 1,4 MPI, 73kW-os Hyundai i30-as gépjárművet. Azt szeretném megkérdezni, hogy van-e már tapasztalatuk ennek a motornak az átépítésével kapcsolatban, illetve tud-e tanácsot adni az átépítéshez, pl. megvárjam-e az első szervizintervalumot, ha valami hiba előjönne, hogy akkor még garanciában inteződjön el a dolog (mivel, ha jól tudom LPG beszerelése után a motorral kapcsolatos problémákra nem vonatkozik a garancia) vagy lenne egyébb hasznos tanácsa?

Köszönöm szépen a válaszát előre is. Üdv.: Roland

Üdvözlöm!

Amennyiben jól tévedek, az MPI jelölés itt hagyományos szívócső befecskendezést jelent. Ennek megfelelően a jármű átalakítható. A garanciális feltételek tekintetében járjon utána a márkakereskedőnél, de gyanítom, hogy jók a megérzései. Nem szokták kiemelt garanciaidővel honorálni az efféle partizánakciókat. Mivel az autó új, egyéb odafigyelésre nincs szüksége.

A beszerelés előtt közvetlenül és azután fontos (amennyiben a motor nem hidrotőkés kialakítású) a szelephézagok rendszeres, kb. 20 000 km-es intervallumokban történő ellenőrzése, szükség esetén korrekciója. Ezzel megelőzhető a szelepek beégése az esetleg gyorsabban fogyó hézagok miatt.

A beszerelhető tartály méretét érdemes még az átalakítás előtt tisztáznia a kiválasztott beszerelőműhellyel, nehogy meglepetés érje a hatótáv tekintetében!

Szintén legyen előrelátó és biztosítsa be magát a szakszerű programozás végett, vagyis csak olyan helyen alakíttassa át az autót, ahol emberi erővel, kézzel történik a programozás. Erre bizony egy bő 30-50 km körüli távot rá kell áldozni, mégpedig precíz munka kíséretében. Ennek pontos menetéről itt olvashat.

Üdvözlettel: LPG Doktor

www.lpgdoktor.hu

Ha gázzal megyek, gyakran leáll a Skoda

március 5., 13:06 Módosítva: 2020.03.20 06:15
51

Tisztelt LPG Doktor!

Skoda Fabia 5J 2008-as 1,4 16 V 63 kW BXW 123593-as motorkódú bezin-gázüzemű személygépjárműben volt korábban gázszett, de állandóan lassításnál és piros lámpánál leesik a fordulat és leáll a kocsi, újraindítással rögtön beindul. 1,5 évig kínlódtam ezzel a hibával, ezért kb. 2 hónapja teljesen új gázszettet rakattam bele, majd 2 hét után visszamentem a hibával és mindent rendben talált a gázos a diagram szerint.

Azért lett kicserélve, ami benne volt, mert ugyan ezek voltak a hibái, ezzel vettem a kocsit, és most is ezt csinálja. A motorvezérlő komputert mondták nekem, hogy frissítsék, vagy vegyek bele újat. Landi volt benne előzőleg, most Zavoli. Nagyon sok dolgot már kicseréltettem, már tanácstalanok a szerelők.

Válaszát köszönöm. Üdv: Edit

Kedves Edit!

A hiba nem feltétlenül a gázrendszerben van. Sok esetben az alapjárati motor hibájáról vagy koszolódásáról beszélünk hasonló tünetek jelentkezésekor. Elkokszosodott szívószelepek is okozhatnak hasonló élményeket.

Ha ez rendben van, érdemes a gázrendszer beállításai és szerelési paraméterei között szétnézni. A megfelelő gáznyomás, az injektor fúvókák méretezése, a gázcsövek hossza mind befolyásolhatják a motor működésének ilyen irányát.

A gázrendszer programozása teszi fel az i-re a pontot. Ha ez nincs rendben, cserélgethetik sorra a rendszereket egymás után, nem lesz megoldás. Diagram pedig az Ön által említett rendszerben - legalábbis a problémára nézve releváns tartalommal - nincs, erre támaszkodni nem lehet. A programozás menetéről itt olvashat bővebben.

Üdvözlettel: Király Zsolt www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Az indítás nehézkes, átváltás után rendben van

február 22., 09:33 Módosítva: 2020.03.10 06:57
0

Kedves Doktor!

Benzin/LPG-üzemű Pólónk van, benzin üzemanyagszűrő csere után vagyok, és sajnos az autóm nehezen indul, pörgetnem kell, hogy meg tudjam tartani a fordulatot, nincs alapjárat, ha sikerül átváltanom gázüzemre, helyreáll a rendszer, gázüzemben rendben működik. Tanácstalan vagyok, tönkrement a reduktor?

Köszönöm válaszát: Csaba

Kedves Csaba!

Próbálunk segíteni, mint a jó úttörő, de olykor beletörik a bicskánk a szándékba. Most például. Az hagyján, hogy távgyógyítás épp úgy nem létezik, mint távdiagnosztika.

A nagyobb baj az, hogy itt alapvető összefüggéseket sem lehet sejteni. Az üzemanyagszűrő csere azért történt-e, mert már eleve nehezen indult és ez volt a gyanú, vagy a csere óta áll fenn az állapot?

Legvégül végképp nem értem, miért a reduktorra gondolt bárki is, hiszen Önnek benzinüzem közben jelentkeznek a problémái, a reduktornak meg annyi köze van a benzinhez, mint nekem a harangöntéshez.

Viccet félre: mint a gázautózás értője, kizárólag ebben a tekintetben szeretnék reagálni. Minden egyéb lehetőség már az autószerelő szakma általános hatásköre egy nehezen induló benzines autó tekintetében! Ennek benzines oldalról nézve számtalan oka lehet, ehhez diagnosztizálni kell.

Gázos oldalon a helytelen gázvezérlő programozás okán történő adaptációs (köznyelven eltanulja a benzines ECU a helytelen értékeket) jelenség okozhat hasonló tüneteket. Ha egy éjszakára leveszi az akkumulátor sarukat, az áramtalanítást követően kellene kb. 200 km-t mennie csak benzinnel. Amennyiben így megszűnik a jelenség, a fent leírt probléma a bűnös. A megoldása pedig a vezérlő szakszerű újra programozása.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Gyári CNG-s autó visszaalakítása

február 7., 11:07 Módosítva: 2020.02.24 17:41
126

Kedves Doki!

Van egy gyárilag CNG-s S80-asom, tartályainak szavatossága év végén jár le. Az autót szeretném tovább használni.

Két dolog merült fel bennem:

1: Átalakíttatni LPG-sre és használni tovább (ez nyilván újabb anyagi befektetéssel jár, amihez már nincs sok kedvem).

2: Visszaalakíttatni csak benzinesre. Engem most leginkább az utóbbi menete érdekelne, lévén az LPG-re alakításról ezer cikk elérhető.

Ha visszaalakíttatom (megmarad a gyári 30l-es benzintartály, csak a CNG rendszer kerülne kiszerelésre) kihez kell vinnem, milyen engedélyek kellenek, hogyan történik a vizsgáztatás, kell-e egyedi engedély stb.?

Előre is köszönöm. U.D.

Üdvözlöm!

Ha az autó gyárilag CNG üzemű, sajnos a hivatal visszautasítja az ilyen irányú beadványokat. Nem vagyok jogász, csak a tapasztalati tényeket tudom leírni. Ha gondja van a rendszerrel és az nem javítható, mégis csak az LPG lenne a megfelelő megoldás. Onnantól az autó ismét használható, a benzinhez képest jelentősen olcsóbban üzemben tartható, ráadásul a környezetet is kevésbé szennyezi. Ha érdeklik a lehetőségek ezt illetően, itt tájékozódhat.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázos autómban megromolhat a benzin?

január 25., 09:23 Módosítva: 2020.02.07 11:09
313

Tisztelt LPG Doktor,

Egy Suzuki Wagon R+ boldog tulaja vagyok. A téli hideg időszakban már kétszer is előfordult, hogy nem indult el. Egy alkalommal szervizbe vittem, mert még nem tudtam, hogy mi a hiba. Az üzemanyagtank kimosása után minden működöt tovább rendesen. Az lenne a kérdésem, hogy hogyan lehet elősegíteni azt, hogy a benzin kibírjon 1,5-2 hónapot télen? Próbáltam már a Liqui Moly-t, ami kis szerencsével működött is, csak ha jön egy fagyos reggel, akkor mindig attól tartok, hogy nem fog elindulni a motor.

Válaszát előre is köszönöm, Robert

Kedves Róbert!

Egy biztosan működő és néhány általunk ki nem próbált, de ígéretes javaslatot tudok adni önnek. Kezdjük a biztossal!

Egy gázüzemű autó benzinfelhasználása egyénileg eltérő mértékű lehet. Sok változós az egyenlet. Számít a gázrendszer paraméterezése, vagyis, hogy hány fokos hűtővíz hőmérséklet esetén kapcsol át gázüzemre. Hogy ezt mennyi idő alatt éri el, függ a motor típusától, de még a reduktor bekötésétől is a vízrendszerbe.

A lényeg, hogy azt kell biztosítani, hogy a tankban lévő benzin 6-8 hetente frissüljön. Ez jelenthet 5, de akár (nagyobb fogyasztású autók esetén) 10 liter rátankolást is. Ennél többet nem tankolnék semmiképpen sem. 2 hónapot egyébként ki szokott bírni a benzin, az Ön esetében lehet, hogy a korábbi lerakódások egy része még a vezetékekben maradt, ez is hozzájárult a galibához. Állítólag a 100-as oktánszámú prémium benzinek jobban bírják a gyűrődést, ezt is ki lehet próbálni.

Az adalékolás jó irány, talán nem a megfelelőt választotta! Érdemes fórumokban utánaolvasni.

További örömteli gázos kilométereket kívánva,

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Lancia Phedra gázosítása

január 15., 14:57 Módosítva: 2020.01.25 10:47
0

Tisztelt LPG Doki!

Lancia Phedra-t vásárolnánk 2,0 vagy 2,2 motorral. Lehet-e pótkeréktartályt szerelni a típusba és van-e tapasztalata a típus gázosításáról?

Köszönettel, Attila

Kedves Attila!

Kicsit megkésve kívánunk boldog újévet! Van tapasztalatunk a típus, jobban mondva a típuscsalád összes tagjával. Minden szokványosan működik itt is.

Az egyetlen kompromisszum a tartály mérete. Ha az utasteret nem akarjuk belső tartállyal elcsúfítani, a pótkeréktartály lehetősége csak kis hatótávot enged meg. Kb. 42 liter nettó tankolható mennyiséggel számoljon!

Üdvözlettel: Király Zsolt www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Sokat futott benzinest át lehet alakítani?

2019. december 29., 10:15 Módosítva: 2020.01.18 16:36
228

Tisztelt LPG Doktor!

Kérdésem az lenne, hogy egy 245 000 kilométert futott MK2 Ford Focus (2007) 1.4 80 LE-s autót megéri átalakítani? Gondolok itt a kopottabb motorra. Jelenleg motorikusan nincs probléma az autóval. Évi 25 000-30 000 kilométert mennék vele.

Üdv, Erik

Kedves Erik!

Kérdésben a felelet. Ha egy motor jó, akkor olyan mindegy, hogy mennyit futott. Fontosabb kérdés, hogy miként lehet erről hitelt érdemlően megbizonyosodni.

Az egyik megoldás a hagyományos úton történő diagnosztika. OBD adatok kiolvasása, szükség szerint kompresszió és veszteségmérés, kipufogógáz elemzése, mechanikai szemrevételezés.

Ha mindezt a mai kor szellemének megfelelően, ráadásul gyorsabban, így költséghatékonyabban szeretné megvalósítani, akkor a digitális oszcilloszkópos vizsgálat a megoldás. Az eszköz tévedhetetlen, valamint nagyon érzékeny. Ennek köszönhetően a nehezen észrevehető, még csak lappangó hibákat is ki lehet szűrni a segítségével.

Kellemes Ünnepeket kívánunk Önnek és az összes kedves olvasónknak!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Spéci gyertyát az LPG-hez?

2019. december 17., 09:03 Módosítva: 2019.12.21 11:32
32

Kedves LPG Doktor!

Az autó egy 1.4 Toyota Corolla ZZE120, LPG-vel szerelt. Új gyertyát szeretnék venni bele és egymásnak ellentmondó információkat találok, hogy szükséges-e LPG-s gyertya?

Gyári: 9091901164 K16R U11 LPG-hez ezt találtam ajánlottnak: 0242235666 Melyik lehet inkább ajánlott és miért?

Illetve néhány LPG-s gyertyánál fel van tüntetve, hogy elektródatávolság beállítása szükséges. Ahol nincsen feltüntetve, ott is kell beállítást végezni, vagy azokban nem szükséges a jellemzően magasabb áruk miatt? Benzinüzemben is használom.

Köszönöm szépen! Péter

Kedves Péter!

Saját tapasztalatunk a következő: mindaddig gyári ajánlású gyertyát használunk szintén gyári hézaggal, amíg az adott jármű ezt tünetmentesen viseli!

Ha gyújtás eredetű hibát generál kizárólag gázüzemben, esetleg felmerül az LPG-specifikus gyertya használata, vagy még inkább a gyári gyertya kisebb hézagra állítása.

A legtöbb esetben azonban az derül ki, hogy a gyújtórendszer valamelyik másik eleme okozza a problémát. Ekkor a gyári gyertya legtöbbször a gyári hézaggal is jól működik együtt az autógázzal.

A szervizek gyakran - pénz és időrabló módon - az alkatrészek cserélgetésével igyekeznek feltárni a hiba forrását. Mi ennél lényegesen jobbnak látjuk a digitális oszcilloszkópot, mely tévedhetetlen módon, egyértelműen mutatja meg többek között a gyújtórendszer elemeinek pontos állapotát is.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gázosíthatom-e a M52B20 motort?

2019. december 6., 14:42 Módosítva: 2019.12.29 14:39
0

Üdv.

Sajnos nem, vagy csak részinformációkat találtam az E46 320i LPG-üzemeltetésével kapcsolatos tapasztalatokról. A motorom a híres M52B20. Havi 5 ezer kilométert megyek az autóval, 90%-át városban, fagyban és kánikulában. Mi a javaslata?

Bírja-e ez a motor az LPG-t? Melyik rendszer a legkiforrottabb, szükséges-e plusz kenési rendszer beépítese? Esetleg hol szereltessem be Esztergom közelében? Budapesti beszerelés sem akadály.

Köszönöm válaszát.

Üdvözlöm!

Bírja. :-) Nem megy vele keveset, így a megtérülés nem kérdés.

A rendszerek kiforrottsága manapság nem tényező, inkább csak néhány negatív példát tudnék említeni, ami a rovat jellegéből és etikai okokból adódóan nem opció. A felső kenők használatáról kialakult véleményünk markánsan megfogalmazva itt található

Tömörebben: pénzkidobás. A beszerelési helyszín javaslata a fentiek értelmében szintén nem lenne etikus lépés a részünkről.

Amire figyeljen az áron túl:

- Az 1 napos beszerelés nem munka. Kerülendő.

- A rendszer programozására szánt idő és tesztkilométer lényeges pont. Kb. 45-90 perc és 25-70 kilométer az elvárható.

- Szakszerű beépítés és programozás. Utóbbi tekintetében fontos megjegyezni, hogy a különböző automata, öntanuló, adaptív rendszerek segíthetik, de SEMMIKÉPPEN SEM HELYETTESÍTHETIK az emberi kéz munkáját a programozási folyamatban!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Gázosíthatom-e az új Vitarát?

2019. november 19., 11:25 Módosítva: 2019.12.06 17:07
0

Tisztlet LPG doktor!

A kérdésem egyszerű (látszólag). Arra szeretnék kapni választ, hogy az 1.6-os benzines új Vitara gázüzemre való átalakítása lehetséges? Illetve, hogy nem károsodik-e a motor a gázüzemre való átalakítás után. Több helyen olvastam, hogy a japán autóknak nem ajánlják a gázüzemre való átalakítását. Nem csak a kedvezőbb üzemeltetési költségek, hanem a környezetvédelmi szempontok miatt is szeretném átalakíttatni az autómat feltéve, ha a motor nem károsodik.

Köszönöm a válaszát előre is. Üdv.:Gergő

Kedves Gergő!

A kérdés - függetlenül a felmerülő autó típusától - ismétlődő téma itt nálunk a rovatban. A Vitara is átalakítható, azonban azokkal a kitételekkel, melyek minden érzékenyebb hengerfejjel szerelt (egyes Japán autók és a Ford néhány típusa ezek közül a legismertebb) járműre vonatkoznak.

Íme a lista a teljesség igénye nélkül:

- Szakszerű beépítés és rendszerprogramozás. Utóbbi menetéről itt olvashat többet.
- A típus érzékenységétől függően kiegészítő benzinfecskendezés alkalmazása gázüzemben a magas terhelési tartományokban (padlógáz vagy bizonyos fordulatszám felett, illetve ezek kombinációja).
- A szelephézag (hidrotőke esetén természetesen tárgytalan) beszereléskor történő ellenőrzése. Ha szükséges, ezek korrekciója még a beépítés előtt. A beépítést követően 20 000 km-es periódusokban legalább 3 egymást követő alkalommal a hézagok ellenőrzése, korrekciója. Ezen ismeretek birtokában aztán lehet döntést hozni a végleges ellenőrzési periódusról.
- Épeszű használat, 48-nál kisebb lábméret, Budapest - Oslo relációban lehetőleg ne 195-re állított tempomattal nyírjuk az 1.6-os csoda masinát! :-) 75% körüli terhelésen semmi gond nem lesz egyik motorral sem!

Remélem sikerült eloszlatnunk a kétségeit!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még