Nem megy gázzal a 306-os

április 10., 15:56 Módosítva: 2018-04-12 06:15
18

Tisztelt LPG-doktor!

Egy jó ötletre lenne szükségem, mert már két LPG-szerelő adta fel a gondomat. Van egy 2002-es Peugeot 306 kombim, melybe Stag típusú gázrendszer van (benzinnel tökéletesen megy), viszont kb. 2 hónapja nem megy gázzal. Átkapcsolás után csak alapjáraton üzemel, a fordulatnál dadog, és nem gyorsul. Ki lett cserélve a vezérlő elektronikája, a hozzátartozó kábelköteg, mágnesszelep és a szűrő. Az LPG-injektor szét lett szedve, átnézve, kitakarítva. Kiolvasáskor a 2-es, 3-as hengernél jelzi, hogy nincs gáznyomás.

Válaszát előre is köszönöm! Tamás

Kedves Tamás!

Most én tamáskodok kissé, ha megengedi a szóviccet. Nem lehet hengerenként megállapítani a gáznyomást. Ez kizárólag az injektorok előtti gyűjtő csőben mérhető, ami az összes hengert egyformán érinti. Esetleges égés kimaradást lehet hengerenként detektálni, de annak oka viszont nagyon sok minden lehet. Gyújtás probléma, gázinjektor gond, reduktor, és még sorolhatnám. Megfelelő szakember segítségével rutin feladatról beszélünk!

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

  • Rendetlenkedik a szintjelző

    március 5., 17:02 Módosítva: 2018-03-13 17:58
    0

    Üdvözlöm, pár napja vettünk egy 98-as LPG/benzin üzemű Opel Corsát. Tegnap teli tankoltuk, de a szintjelző a következőképpen alakul:

    Van egy gomb B/G felirattal, mellette egy zöld led világít. Fölötte 4 vagy 5 kis led lámpa, gondolom a szintjelző. Induláskor a legalsó világít pirosan,mintha üres lenne a gáztartály. Aztán egy idő után 2-3 kis lámpa világít zölden, de aztán újra átvált pirosra. Nem igazán értem, hogy mi a probléma. Tudna nekem ebben segíteni?

    Köszönöm

    Üdvözlöm!

    Vélhetően a tartály jeladó rakoncátlankodik. Egy rendkívül egyszerű szerkezetről beszélünk, amely a tartályban található multiszelep állását alakítja feszültség változó elektromos jellé.

    Maga a szelep se egy atomreaktor, egy klozet tartály jakabszelepét kell elképzelni úszóval együtt, kiegészítve a mágnes szeleppel és a már fent említett jeladóval.

    Multiszelep

    Ahogy az a képen is látszik, tűpontos kijelzést és japános üzembiztosságot nem ettől a konstrukciótól kell elvárni a szintjelzés terén. Ennek ellenére ellátja a feladatát, főleg ami a biztonságtechnikai szempontokat illeti! Keressen fel egy szakszervizt, a jeladó kontakt hibájának javítása vagy a jeladó cseréje megoldja a problémát!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    LPG-s családi a tisztább környezetért

    február 28., 10:49 Módosítva: 2018-04-07 06:58
    50

    Tisztelt LPG-doktor!

    A család bővülése miatt esedékes újabb autó vásárlása. Németországból szeretném behozni (van kapcsolat). A Mobile-n a filtert úgy állítottam be, hogy:

    • 0-4000 EUR
    • Honda/Mazda/Toyota
    • kombi/minibus/off road
    • benzin/LPG
    • manuál
    • tempomat

    A terv az, hogy behozatal után LPG-re alakíttatnám, munkába járáshoz használnám legfőképp, 2 x 40 km két vidéki kisváros között, autópálya és országút vegyesen a lakott terület elhanyagolható. Összesen évi 25 000 km-t futna kb. Szempontjaim, hogy egy megbízható, olcsón fenntartható, kényelmes autót birtokoljon a család.

    A kiszemelt példányok:

    • Accord 2.0 / 2.4
    • Stream 2.0
    • Mazda 6 2.0 / 2.3
    • Mazda 5 2.0
    • Tribute 2.3
    • Avensis 2.0 / 2.4
    • Previa 2.4

    Nos kérdéseim a következők lennének:

    1. Jó nyomon járok-e ezen típusokkal, ha az LPG-re alakítást vesszük figyelembe elsősorban?

    2. Lendületes, de nem eszetlen vezetés mellett 400 km-t ki tudnék-e autózni a tankból a fenti útvonalon, ha az a pótkerék helyén lenne? Szlovákiában tankolnék, és heti egy tankolás ideális lenne. Bár a több sem megoldhatatlan, csak hát plusz 20-30 perc…

    3. Amennyiben LPG-set találok, mire figyeljek? (A csilliárd kilométer mellett, bár ilyet ha csak lehet nem szeretnék behozni.)

    4. Utóbbi esetben milyen többlet dolog lenne a honosításnál?

    5. A honosítás menetrendje, hogyan alakulna, ha benzinest vennék és még van érvényes német műszakija?

    Köszönettel S.

    Üdvözlöm!

    Megpróbálom sorban megválaszolni a kérdéseit.

    1., Tévhit, hogy lehetne egyáltalán rossz nyomon járni LPG átalakítás ügyében! A hidrotőkés szelephézag kiegyenlítéssel szerelt motorok kevesebb karbantartási igénnyel üzemeltethetőek, illetve az esetleges szelephézag állítás elmulasztása által okozható károk ebben az esetben nem fordulhatnak elő. Az állítást igénylő típusok esetében javasolt a 25-30 ezer km-es hézag ellenőrzési periódus, megelőzve ezzel a hézag elfogyása által fellépő szelep beégést.

    2., A Stream alá 40 liter hasznos térfogató tartály fér, enni biztosan 10 fölött fog gázból 100 km-re vetítve. A Mazda 5-re fejből nem emlékszem, a többiek vígan tudnak az Ön által megjelöltnél nagyobb hatótávot.

    3., LPG üzemű használt autó esetén jó lenne gázautószervi által meggyőződni arról, hogy helyesen volt programozva a rendszer. Ezzel el lehet kerülni a meglepetéseket, ami egy ilyen beállítási hiányosságból fakadóan lehet hengerfej vagy szelep károsodás is akár. Javaslom a motor szakszerű diagnosztikáját is, ha lehet ne kizárólag klasszikus OBD kiolvasás útján. Mi így csináljuk digitális oszcilloszkóppal.

    4., A honosításnál kizárólag egy gázbiztonsági szemle elvégzése kötelező valamelyik szakszervizben. Ennek költsége kb. 5000 Ft. Figyeljen viszont arra, hogy a tartály gyártási éve mikori, ugyanis 10 éves korában cseréje kötelező!

    5., Benzines autó esetében az átalakítással egyidejűleg elkészül egy terv dokumentáció, melyet kollégáink eljuttatnak az NKH megfelelő osztályára. 30 napon belül kézhez kapja az engedélyt, amelynek birtokában műszaki vizsga, majd okmányiroda a sorrend.

    Remélem segítettek a válaszaink! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Sorhatost gázosítanék, lehet?

    február 7., 17:34 Módosítva: 2018-03-05 17:54
    378

    Tisztelt LPG-doktor!

    Szeretném a tanácsát kikérni abban, hogy a 2006-os BMW 325Xi, soros 6 hengeres, 2500 cm3 autómat, amit sajnos nem a kis fogyasztása miatt kedvelek, lehetséges-e üzembiztosan és nem túl nagy teljesítmény veszteség mellett LPG gáz üzeműre alakítani és a későbbiekben megbízhatóan üzemeltetni? Kb: 30-40 ezer km/év. Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlettel : József

    Kedves József!

    Már hogy a viharba ne lehetne? :-)

    A BMW motorokkal semmilyen autógáz specifikus probléma nincs. A teljesítmény veszteség minimális, olyannyira, hogy fenékkel nem is lehet érzékelni, sőt, az alacsony fordulaton javuló nyomaték-rugalmasságnak köszönhetően a tulajdonosok sokszor élénkebb viselkedésről számolnak be gázüzemben, mint benzinnel használva autójukat!

    A megtérülés elég gyors lesz Önnél, mivel a bömbölő nem 6 litert vesz magához száz kilométerenként.. Az eredeti benzin fogyasztását szorozza fel 1,15-el, így megkapja a várható LPG igényét! Országrésztől függően 190 -225 Ft között tud tankolni autógázt literenként. A fővárosban a legolcsóbb, Szabolcs megyében a legdrágább az üzemanyag,így kalkuláljon!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Néha fullad a Megane

    február 2., 12:17 Módosítva: 2018-02-09 17:39
    0

    Tisztelt LPG-doktor!

    Egy éve vásároltam Németországból 2001-es évjáratú Renault Megane 1.4 16V benzines autómat. PRINS nevű LPG rendszer üzemel benne, meg idáig kifogástalanul, (12 000 km) egy hónapja jelentkezett a baj. Egyszer egyszer előfordult, hogy lefulladt, de nem volt gond az indítással, volt gyertya- és szűrőcsere. De a helyzet csak romlott, nem javult.

    A szűrök cseréje után van, hogy rángat az autó gáz üzemben. Ha megállok, akkor leesik az alapjárat kb. 500 rpm-ig, majd hirtelen felmegy, és ingadozik. Ha közben nyomok egy kis gázt, akkor van eset hogy megjavul, és stabilizálódik, de többségében leáll a motor,és visszavált benzinre. Ha a motort újra indítom, akkor megy tovább gázzal. Van olyan,  amikor csak egyszer kell újra indítsam, és van olyan hogy többször is egy nap! Ha átkapcsolok benzinre, akkor nem fordul elő. És egy utolsó kérdés, a gyertyahézag mennyi a gáznál és lehet-e kondenzvíz?

    Köszönettel:Tibor

    Kedves Tibor!

    A jelenséget több dolog is okozhatja, az se biztos, hogy egyidejűleg csak egy hibaforrás van jelen az autójában. A trafók állapota alapvetően határozza meg a gyújtás minőségét.A gyertyahézag gázüzemben 0,7-0,8 mm között optimális, de a legtöbb esetben a gyári hézaggal is kiválóan működnek a motorok.

    Az Ön esetében az alapjárati rendszer elkoszolódása - a pillangószelepet is beleértve - okozhatja a bajt. Ha korábban nem ment volna hibátlanul a gázrendszer, javasolnám az injektorok utáni gázcsövek hosszának ellenőrzését is ( maximum 10 cm hossz és egyenlő hosszúság minden hengernél ). Ha biztosra akar menni, nem ártana egy - az OBD diagnosztikánál megbízhatóbb - diagnosztikai módszerrel megvizsgálni a motor és periférák állapotát. Mi ezt digitális oszcilloszkóp segítségével végezzük , íme a link, ahol többet tudhat meg róla.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Rángat az Astra

    január 8., 14:12 Módosítva: 2018-01-31 06:45
    34

    Tisztelt LPG doktor.

    Van egy 2008-as 1.4 XEP G Astrám ami Zavoli lpg-s. Egy jó ideje észrevettem, hogy az alapjárat kicsit ingadozik a bemelegedett motornál. Most már minden hidegindításnál elég durván rángatózik a motor, egy kis gázadásra néha stabilizálódik az alapjárat, néha nem, és akkor lefullad.

    Ha elindul, akkor hirtelen gázadásra megtorpan az autó, ezért szép finoman, majdnem csúsztatott kuplunggal kell elindulni. Ha már üzemmeleg a motor, akkor gond nélkül pöccre indul bármikor. Amúgy menet közben minden oké, gyorsul, nem rángat.

    35 ezer km-nél lett beszerelve a gázszett, most 110 ezer km van benne. Gázszűrőt, benzinszűrőt rendszeresen cserélem. Rendszeresen szervizelem az autót, legutóbb pl. a benzin szivattyút cseréltem. Voltam már korábban lpg szervizben, amikor még egy kicsi alapjárati ingadozás volt, de a diagnosztikával szerintem nem sokat foglalkoztak. Azt mondták, hogy ha nincs hibaüzenet akkor minden oké. Már azt is kipróbáltam, hogy csak benzines üzemmódban indulok, de akkor is rángatózik. Mi lehet a probléma? Esetleg eltanulta a benzines üzem a rossz beállításokat vagy reduktor hiba, kokszolódás?

    Várom válaszát tisztelettel: István

    Kedves István!

    Mivel nem látom az autót, diagnosztizálni se tudom. Amiben segíteni tudok, hogy leírom a lehetséges okait az Ön által elmondott tüneteknek, de ezek közül bármelyik lehet sajnos. Az Ön által említett eltanulási jelenség is csinálhat hasonlót, de ott általában a hidegindítás már önmaga egy kihívás. Hidegen csinálhat hisztit hibás gyújtás is, vagyis értse úgy, hogy a bemelegedett trafók sokszor jól teljesítenek, de hidegen gyenge a teljesítményük ( ugyanez létezik érdekes módon fordítva is, attól függően, hogy milyen mechanikai sérülés található a trafó tekercseiben ).

    Mivel benzinnel és gázzal épp úgy jelentkezik a hiba, kizárólag a két üzemmód közös metszetét kell vizsgálni, ez pedig a gyűjtás és a motorvezérlés, illetve szerencsétlenebb esetben enyhén beégett szelepek lehetnek. Üzemanyagellátó rendszer kilőve, reduktor szintén, gázinjektorok szintén, mivel ezek az elemek nem érintettek mindkét üzemmódban. Javaslom az oszcilloszkópos diagnosztikát, mely módszer pontos és tévedhetetlen, szemben az OBD diagnosztikával, mely nem létező hibakód esetén egészségesnek minősít egy rendszert, holott kizárólag a diagnosztikai módszer részletességének hiánya miatt nem lát hibát a teszter. Remélem ha megkésve is, de irányt tudtam mutatni Önnek!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Van értelme a speciális LPG-s gyertyának?

    2017. december 10., 09:58 Módosítva: 2018-01-11 17:50
    34

    Tisztelt LPG-doktor!

    LPG-vel szerelt Opel Merivám van, Z16SE 8 szelepes motorral. Lassan időszerűvé válik a gyújtógyertyák cseréje, tanácsát szeretném kérni, a tapasztalatok alapján milyen típusú gyertyát vegyek bele? Valamilyen speciálisan LPG-hez valót, vagy nem igényel különösebb változtatást? Szívesen fogadnám, ha esetleg konkrét típust is tudna ajánlani, illetve a gyertyacsere periódus hosszára is kíváncsi lennék, ezzel kapcsolatban több verziót is hallottam már. Válaszát előre is köszönöm.

    Üdv: Sándor

    Kedves Sándor!

    Rontani fogom a gyújtógyertya forgalmazók üzletét, de az igazság akkor is ez: az égvilágon soha nem láttam semmilyen előnyét a speciális LPG gyertyáknak. Megfelelő hézag, lehetőleg 0,6-08 mm között, és a gyárihoz minél közelebb álló típus. Ennyi. Ennél sokkal fontosabb a gyújtórendszer elemeinek megfelelő állapotban tartása!

    A trafók, kábelek (ahol vannak persze) állapota kritikus gázüzemben, mivel az LPG nagyobb gyújtóenergia igénye érzékennyé teszi a motort minden efféle eltérésre. Mi ezzel a módszerrel vizsgáljuk a rendszer elemeit.

    Remélem tudtunk segíteni! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gázosítanám az A3-ast

    2017. december 6., 10:46 Módosítva: 2017-12-11 00:05
    0

    Tisztelt LPG Doktor!

    Jelenleg egy 2.0 PDtdi A3-mal járok. Éves futásteljesítményem eddig nem nagyon haladta meg a 20 ezer km-t és a szervizekről is megoszlanak a tapasztalatok a pdtdi-vel. Gondolkodom egy benzines cserében, az autó összhatása nagyon rendben van, ezért hasonló A3-asokat nézegettem 75 kw 1.6 benzin változatban. Ez a motor alkalmas LPG átalakításra, hallott róla jót/rosszat? Vannak vele tapasztalatok?

    Ez még ha jól tudom hagyományos szívó benzines, a rendszeres szervizeken kívül ez a motor egy megbízható csoportba sorolható hosszabb távon is? Városi használat mellett azért jár és járni is fog autópályán is az autó. Megéri egyáltalán ilyen cserében gondolkodni?

    Köszönettel: Máté

    Kedves Máté!

    A kérdéses VW-motorok átalakíthatóak gond nélkül. Hogy érdemes-e? Anyagi értelemben szinte biztos, hogy igen. Olcsóbban tud járni gázzal az említett motorral szerelt A3-al, még ha nem nem is sokkal. Meghibásodási hajlam, magas szerviz számla kockázat tekintetében is jobban jár.

    A kérdés, hogy a dízelmotor nyomatékához szokott alfele miként reagál majd a szívó benzines relatíve vérszegény karakterére? :-) A vásárláskor érdemes résen lenni. A motor és az egész autó állapota alapvető kérdés. Ami a motort illeti, érdemes lenne egy ehhez hasonló módszerrel meggyőződni az állapotáról.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Suzuki S-Cross átalakítása

    2017. november 13., 15:23 Módosítva: 2017-12-07 06:19
    295

    Kedves LPG doki!

    Lecseréltem 12 éves Lacettimet, amit nagy megelégedéssel használtam LPG-vel. Vettem egy vadi új Suzuki S-Cross, 1,4 Turbo autót. Az lenne a kérdésem, hogy ez a típus átalakítható-e ( a turbó miatt aggódom), illetve a garanciát (6 év) mennyire befolyásolja az átalakítás. 

    Előre is köszönöm a válaszát.

    Üdvözlöm!

    Az említett motor közvetlen befecskendezéses. Annak ellenére, hogy léteznek megoldások az ilyen motorok átalakítására, nem javasoljuk a piszkálását. Talán 1-2 éven belül végre megjelenhet egy valóban tökéletes megoldás ezekre a motorokra, de a maiak ismeretében én a saját ilyen motorral szerelt autómat nem alakítanám át. A turbo ebből a szempontból lényegtelen, ha a befecskendezés hagyományos szívócső injektorok által történne, nem lenne semmi gond ezzel.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Miért nem megy több gáz a tartályba?

    2017. november 9., 15:19 Módosítva: 2017-11-16 07:14
    143

    Tisztelt LPG doktor!

    Egy Alfa Romeo GT 1,8 TS tulajdonosa vagyok, amiben Gastech 600 gázrendszer van beépítve. A tartály a pótkerék helyén található, és 51 literes. A problémám, hogy tankoláskor csak 35-36 liter gáz fér bele. Ha jól számolom, az üres tartályba 41 liternek bele kellene férni.

    A gyanúm, hogy mindig marad a tartályban gáz, amit nem tud felhasználni a rendszer. Tankolás után 350 megtett kilométer felett nagyobb gázadásra át kapcsol benzinre, aztán én visszakapcsolom és megyünk tovább, de idővel egyre gyakrabban kapcsol át benzinre, óvatos gázpedál kezelés esetén is, és egy idő után már nem lehet vissza kapcsolni. Korábbi gázos autóimnál az volt a tapasztalatom, hogy ha kifogyott a gáz átkapcsol és kész, üres a tartály. Gondolom ez a normális. Mi okozhatja ezt a jelenséget?

    Üdvözlettel: Kovács Károly

    Kedves Károly!

    A problémája két különböző részből áll. Az első a betankolható mennyiség. A tartály bruttó térfogatának 80%-a a hivatalosan megengedett betankolható mennyiség. Ha a tartályban található multiszelep nem az adott tartály méretéhez való, vagy a szelep helytelenül működik, esetleg mechanikusan a beszereléskor elhajlították a tartályban lévő úszó tengelyét, akkor tankoláskor a szelep zárása nem a megfelelő térfogat elérésekor fog megtörténni.

    A kifogyáskor való benzin üzemre visszaállást a gázvezérlőben beállított minimális nyomásérték befolyásolja, semmi köze a szintjeladóhoz! E határérték módosításával a visszaváltás beállítható a megfelelő működés érdekében.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Nem kapcsol át gázra

    2017. november 7., 12:01 Módosítva: 2017-11-09 17:53
    47

    Tisztelt LPG Doktor!

    2010-es, 1,5-ös Mitsubishi Lancerem van STAG 300 Premium rendszerrel gázosítva 2014-óta. A múlt héten kifogyott a gáz és az első adandó alkalommal megtankoltam. Azóta nem vált át gázra, csak csipog, mintha üres lenne a gáztartály. A szintjelző azt mutatja, hogy tele van. A reduktor előtti szűrőben van gáz, de a reduktor után már nincs. A szűrők újak. Ön szerint mi lehet a probléma?

    Üdvözlöm!

    Vagy tönkrement a reduktor mágnes szelepe, vagy az valamilyen okból (ECU-hiba, kábel szakadás ) nem kapja meg a vezérlő jelet. Extrém esetben a folyadék szűrő teljes eldugulása is lehetne az ok, de ez már nagyon hard core irány. Ha meg van a hiba, érdemes egy pillantást vetni a rendszer programozására, nehogy a következő gond a hengerfej nullára amortizációja legyen! Ennek menete valahogy így fest.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    LPG-vel háromhengerezik a Scorpio

    2017. október 29., 05:31 Módosítva: 2017-11-08 17:55
    69

    Tisztelt LPG-doktor!

    A 95-ös Ford Scorpióm benzinnel tökéletesen működik, LPG-vel viszont szinte folyamatosan háromhengerezik. Alacsony fordulaton (1500 alatt) nagyon rángat, talán ilyenkor csak két henger működik. Néha pár másodpercre működik minden henger gyorsításnál. A gázinjektorokat most néztem át, mindegyik szépen zár és nyit, ahogy belefújtam, átengedte a levegőt, amikor feszültséget adtam az injektoroknak. A gyújtást teljes egészében cseréltem újra egy hónapja. Denso gázos gyertyákat vettem bele.

    Már nincs több ötletem, csak a gázrendszer kábeleit nem néztem még meg. Alacsony fordulaton gyorsításnál hallom néha visszadurrogni a gázt, egyszer az autó előtt álltam, amikor durrant egyet, és a szívócsőben durrant, tehát elvileg kapja a gázt rendesen. Valamire érzékeny lehet a gyújtásomnál? Esetleg egyéb hely ahol kereshetem a problémát?

    Üdvözlettel: Richárd

    Kedves Richárd!

    A gáz alapvetően nagyobb gyújtóenergiát igényel, mint a benzin. Éppen ezért nagyon jól tette, hogy alapvetően a gyújtás környékén kezdett vizsgálódni. Igazság szerint a vaktában cserélgetés helyett sokkal jobbnak tarjuk a digitális oszcilloszkópos diagnosztikát. A módszer gyakorlatilag tévedhetetlen, ellentétben az OBD diagnosztikával.

    Amennyiben valóban hibátlan a gyújtása, sajnos nem kerülhető el, hogy a szívószelepek enyhe beégésére kezdjünk gondolni. Ez - tekintettel a szívócsőben történt durranásokra - megalapozott, mivel a szívó traktusban égési vagy robbanási folyamatnak zajlani nem csak nem ildomos, hibátlanul záró szívó szelepek esetében fizikailag lehetetlen is. Javaslom a motor fentiek szerinti diagnosztikáját!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Mintha menet közben átváltana benzinre

    2017. október 16., 17:14 Módosítva: 2017-11-02 06:33
    97

    Tiszteletem!

    Škoda Fabia 2007-es 1.2 12v 64 LE, BME motorkód, 3 hengeres. AC Stag 300-as gáz rendszer lett beépítve. Az volna a problémám, hogy gázzal megyek, és menet közben olyan, mintha átváltana benzinre. A benzin-gáz kapcsoló elkezd villogni pár másodpercig, nem sípol, de az átváltásnál ránt a motoron egyet. Utána visszaáll rendesen. Teljesen kiszámíthatatlan időnként jön elő a hiba, mindegy milyen sebességgel közlekedek, milyen sebességi fokozatban van az autó. Közel egy hónapja jött elő a hiba.

    Eddig csak a szűrőket kellett cserélnem+egyszer injektort. Rendszeresen cseréltetem a szűröket. Voltam kiolvastatni a hibát, de nem dobott ki semmit.  80 000 km-nél rakattam be a gázt, most tartok 230 000 km-nél. Kérem mielőbbi segítségét, ötletét. Előre is köszönöm!

    Üdv: Zsolt

    Kedves Zsolt!

    Az említett hiba a következőktől keletkezhet: MAP szenzor, reduktor, vezérlő computer. Előfordulhat, hogy a fenti alkatrészek hibátlan működése ellenére esik a gáznyomás. Ennek nagyon ritkán, de a tartályban található multiszelep az okozója. Sajnos a távgyógyítás intézménye ezesetben is halott, muszáj lesz elvinnie az autót egy szakszervizbe!

    A folyamat végén érdemes ellenőriztetni a rendszer beállításait. Mi így végezzük a műveletet.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
    Távolról sincs vége, olvasson még

    Melegben nehezebb a tankolás

    2017. október 11., 15:36 Módosítva: 2017-10-18 06:34
    14

    Kedves LDG-Doki!

    Azt szeretném megkérdezni, hogy az normális-e, hogy ilyen melegben össze-vissza mutat az utastérben lévő gázszintjelző, és tankolásnál is nehezebben lehet teletankolni a tartályt. A mostani a második gázos autóm, az előzőnél is hasonló dolgokat tapasztaltam, ha lehűl a hőmérséklet akkor rendben vannak a dolgok. Vagy ezt csak beképzelem, és valami gond van a rendszerrel.

    Köszönettel: Szabó Zoltán

    Kedves Zoltán!

    Nem teljesen világos, mit ért az alatt, hogy össze-vissza. Azt minden esetre tudnia kell, hogy ezek a szintjelzők egy viszonylag egyszerű, a tartályba helyezett úszó által mozgatott potméter segítségével előállított jel alapján működnek. Éppen ezért nem szabad tű pontos viselkedést elvárni tőlük, elég egy apró változás a körülményekben, és már változik is a kijelzett érték.

    A hőmérséklet növekedésével nő a folyadék halmazállapotú gáz térfogata is, emiatt a tankolás során észrevehetően kevesebb fér el a tartályban. Kérdés ebben az esetben is ennek a mértéke. 5-6% tolerancia teljesen normális, efölött viszont már rendellenes, érdemes megvizsgálni a tartályban található multiszelep állapotát!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Elfogyott a gáz?

    2017. szeptember 25., 16:38 Módosítva: 2017-10-18 17:55
    26

    Tisztelt LPG doktor!

    A napokban vásároltam egy 2006-os gyártású Nissan Primerát 1,8-as motorral. Problémám a következő, az autó gyakran nem akar gázzal üzemelni. Gázüzemre kapcsoláskor azt jelzi, hogy üres a tartály (ami full tele van) és csak sípol, néha viszont átkapcsol, és működik de olyankor gyorsításnál kicsit rángat. Amúgy külön szelepkenése is van, aminek üres volt a tartálya, ezt feltöltöttem gondolván köze lehet a egymáshoz viszont semmi változás. Válaszát előre is köszönöm.

    Tisztelettel József.

    Kedves József!

    Rettenetesen sok minden okozhatja a problémát.Sorolok néhányat, de mindenképpen diagnosztizálni kellene szakműhelyben a járművet! A lehetséges okok közül: eldugult gázszűrő, hibás reduktor, hibás gázinjektorok, hibás MAP szenzor.. A felső kenő kiürülése nem függ össze a jelenséggel, de ennek használata finoman fogalmazva is kétes. Íme az erről szóló cikkünk.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Gázt tankoltam, dadog a motor

    2017. szeptember 22., 10:13 Módosítva: 2017-09-28 06:55
    106

    Jó napot doktor úr!

    Németországban élek és van egy 99-es A6-os Audim. Otthon voltam és egy meg nem nevezett benzinkúton gázt tankoltam. Körülbelül 30 km után el kezdett romlani az autó dinamikussága. Azaz amit eddig bírt 4. sebességben, azt most már csak a 3.-ban tudja teljesíteni motor dadogás nélkül.

    Ma voltam szervizben és azt a választ kaptam, hogy az injektorok cserések. Sajnos drága nagyon, ahogy utána jártam. Néztem videókat az injektor takarítására, de szeretném megtudni, hogy maga ezt hogyan és miként tenné.

    A válaszát előre is köszönöm.:)

    Üdvözlöm!

    Ilyen esetben az első a gázszűrők ellenőrzése, cseréje, a tankban lévő feltételezetten szennyezett gázt is bele értve. Ha a hiba ezután is fennáll, ekkor merül fel az injektorok kérdése. Gondolom a kollégák idáig eljutottak az Ön esetében. Prinz esetében Keihin injektorokat látok az autók motorterében a legtöbbször. Ezek az injektorok nem szedhetőek szét roncsolás nélkül, ezért kizárólag erre szakosodott szakműhely tudja tisztítani őket.

    Az eredmény attól függ, milyen és mennyi szennyeződés okozta a problémát. Ha szerencséje van, megoldható így, keressen fel egy injektor tisztítással foglalkozó vállalkozást, van belőlük választék gazdagon!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gázt az OPC-be

    2017. szeptember 7., 10:34 Módosítva: 2017-09-22 20:00
    307

    Tisztelt Uram!

    Szeretnék venni a közel jövőben egy Opel Astra G OPC-t (z20let). Ha jól tudom ez 200 lóerős és hengerenkénti MPI befecskendezős. A kérdésem az lenne, hogy lehet-e gázosítani? Baj az LPG-nek ha turbós az autó?

    Válaszát előre is köszönöm, Ricsi.

    Kedves Ricsi!

    Minden hengerenkénti szívócső befecskendezéses motor átalakítható, függetlenül attól, hogy atmoszférikus vagy feltöltött motorról beszélünk-e. A kulcs kérdés a helyes reduktor választás, mivel a feltöltött motorok esetében a reduktor által lekövetendő nyomás változás jóval nagyobb, mint szívó motorok esetében! Fontos még a helyes beállítás és a gázrendszer alkalmassága a beállítások tekintetében.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Gázra váltva leáll a Laguna

    2017. augusztus 15., 13:31 Módosítva: 2017-09-22 20:00
    81

    Tisztelt LPG Doktor!

    Van egy '97-es, 1,8-as, 90 lóerős Lagunám, amit 1998-ban gázosítottak el, vélhetően Hollandiában, automata Vialle rendszerrel. Olyan probléma jelentkezett a napokban, hogy indításkor, mikor átvált gázra, leáll a kocsi, vagy leesik a fordulat kb. 300-ra, és csak dadog, pöfög.

    Gázadásra helyreáll az alapjárat. Menet közben jól teljesít gázon, bár néha mintha fulladna gyorsításkor. Benzinüzemen közlekedve, ha manuálisan átváltok gázra, erőteljesen visszafullad és megtorpan a kocsi, majd egyszer csak helyreáll, és mintha mi sem történt volna, szépen üzemel.

    Ön szerint mire utalhatnak ezek a jelenségek? Reduktor problémám lesz hamarosan? Esetleg a mágnesszelep rakoncátlankodik? Tartálycserén kívül hozzányúlva még nem volt a rendszerhez. Ha a reduktort esetleg cserélni kell, a gázvezérlőt is kell cserélni?

    Az autó:

    Renault Laguna 1.8 RT 90 LE - 1997

    Válaszát előre is köszönöm!

    Tisztelettel: Zoltán

    Kedves Zoltán!

    A jelenséget okozhatja az Ön által említett reduktor hiba is, de egyéb probléma szintén. Ha gyorsításkor fullad, még egy egyszerű szűrőcsere is segíthet a probléma megoldásában. Távolról nem tudunk diagnosztizálni. Vialle esetében azonban az a rossz hírem, hogy hiába is tudnánk, ugyanis a szűrőcsere kivételével minden beavatkozás vagy fődarab csere olyan anyagi vonzattal jár, amit a hazai autósok nem tudnak, vagy nem akarnak megfizetni.

    Őszintén szólva mi magunk is inkább a rendszer motortéri elemeinek (úgynevezett front kit) cseréjét javasoljuk ilyen esetekben, mivel ebben az esetben nem csak olcsóbb számla a végeredmény, hanem két év teljes körű garancia is 100 ezer km korlátozással! A garancián túli szervizelés költsége sem elhanyagolható, az általunk forgalmazott Agis fődarabjai az ötödébe kerülnek a Vialle, vagy egyéb hasonlóan prémium árazású termékekhez képest.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Későn kapcsol benzinről

    2017. augusztus 12., 18:42 Módosítva: 2017-08-22 16:39
    0

    Szép jó napot,


    Van egy Prins gázrendszer az autómban (Renault Megane 2) és eddig nagyszerűen ment, de 2 hónapja kb. későn kapcsol át benzinről, 90-en fokot eléri az autó, eddig kb. 40-nél már gázon volt. Szűrők 2 hete voltak kicserélve, a szervizben nem találtak semmit hibát, és magyarázatot sem adtak mitől jöhet, a legközelebbi pedig már távol van tőlem. Voltam Renault szakszervizben nehogy autó probléma legyen, de minden rendben van.

    Kérdésem mitől lehet, szofton kivűl más állítási lehetőség van-e?

    Másik gond előfordul néha, hogy gázon megáll az autó mikor kiveszem sebességből és a fordulat visszaesik.

    Válaszát előre is köszönöm.

    Üdvözlöm!

    Ha egy paraméter megváltozik, az szinte soha nem szoftveres probléma.

    Vélhetően egy jeladó hibásodott meg, ezt kellene cserélni. Prins esetében nincs könnyű helyzetben, mert itthon kevesen foglalkoznak vele. Ehhez adódik még az igen magas alkatrész ár, mely két tényező miatt egy meghibásodott Prins rendszer ritkán szokott az autó motorterében maradni kicsiny hazánkban. A legtöbb esetben (amennyiben fődarab csere indokolt) egy-egy fődarab ára kis híján kitesz egy komplett gázrendszernek megfelelő összeget, így ezekben az esetekben a motortéri elemek (tartály és csövek maradhatnak) cseréjét szoktuk javasolni. Így egy teljesen új rendszert kap a vevő 2 év vagy 100.000 km garanciával, olcsó alkatrész utánpótlással és megfelelően konfigurálható szoftveres felülettel, kiváló minőségben: link.

    Üdvözlettel:

    LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gázzal szépen jár, benzinnel fullad a Lacetti

    2017. augusztus 2., 13:26 Módosítva: 2017-08-12 18:43
    0

    Tisztelt LPG doktor!

    Azzal kérdéssel fordulnák önhöz, hogy mi lehet a hiba? Van egy 2005 Chevrolet Lacetti 1.6 (F16D3) gázos kombi autóm ami benzinnel nem akart üzemelni. Ha beindul, fullad a motor és durrog, gázzal szépen jár. A környéken egyik autószerelőnek sem volt ideje foglalkozni vele és napi szinten szükség van rá, így saját kezembe próbáltam venni a dolgot. Először egy általános csere.

    Gyertya, gyertyakábel, olaj, olajszűrő, levegőszűrő, a probléma nem szűnt meg, így kapott új üzemanyagszűrőt, semmit nem változott, ma végső elkeseredésemben kicseréltem az üzemanyagszivattyút miután ellenőriztem a biztosítékot és a relét. Csere oka,mert sivított. Az új szépen dolgozik, de motor szinte halott. kb 30 indításból 5-ször beindult elérte az alapjáratot, egy 5 másodpercig tartotta, majd leesett a fordulat és leállt. Mikor még ment valamennyire, akkor benzinnel gázadásra leesett a fordulat. Sajnos csak ennyit tudok elmondani. Kérem adjon tanácsot, ha tud.

    Egy elkeseredett tulajdonos. (Sándor voltam)

    Ledves Sándor!

    A leírása alapján szinte biztos, hogy a gyári vezérlő adaptív ( bizonyos paraméterek öntanuló képessége ) viselkedéséről van szó, melyet a gázrendszer helytelen beállítása okozhat. Ilyenkor a gyári vezérlő elkezd a helytelen gázbeállítással ellentétes irányban korrigálni és hozzá is tanul a megváltozott körülményekhez.

    Például ha túl dús keverékkel üzemel a motor gázzal, a vezérlő szegényíteni kezd, majd ezt az állapotot tekinti alapértelmezettnek. Innentől a reggeli hideg indítások már egy erőteljes szegényítéssel történnek, viszont ekkor a motornak épp dúsításra lenne szüksége. Ezért nehézkessé válik a hideg üzem és az indítás is. Javasoljuk a rendszer pontos beállítását!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gyújtás- vagy égéskimaradás?

    2017. július 27., 15:22 Módosítva: 2017-08-02 17:52
    0

    Tisztelt LPG Doktor!

    Nos, hol is kezdjem. 2016 márciusában vásároltunk egy Opel Astra G 1.4 Twinport (Z14XEP), 2006-os évjáratú használt autót Zavoli LPG-vel.(2012-ben szerelték be) A baj 2016-os év végén kezdődött, még a tél beállta előtt, ugyanis menet közben, gázüzemen, elkezdett rángatni az autó, majd gyorsuláskor is kezdte ezt csinálni, aztán már minden gázadáskor, előzni elég kockázatos volt mert alig ment az autó úgy rángatott,majd aztán olyan 80-90-es tempónál a motorhiba jelző villogni kezdett, a motor pedig fulladós hangot adott ki, félre álltunk vele de nem állítottuk le a motort és azt láttuk, hogy a fordulatszámmérő olyan 350 és 1000 közt ugrált.

    Újraindítás és ment megint szépen egy jó pár száz km-ig. Majd egyre sűrűbben kezdte el ugyanezt csinálni, olyannyira hogy mára már az első indításnál 5 másodperc elteltével megint csinálta(és indításnál még ugye benzinen van), szó szerint reszketett az autó (úgy rázott). Voltunk LPG szerelőnél, több gázt adott neki ezt mondta, ezután egy darabig mintha megoldódott volna de sajnos újra előjött a hiba. Megannyi szerelőnél voltunk, mindenki mást mondott és egymást fikázták, hogy nem jól nézte ezt, nem jól nézte amazt, és végül nem oldódott meg a probléma...Kiolvasáskor többszörös gyújtáskimaradást, valamint 1,2,3,4-es hengernél gyújtáskimaradást írt.

    Átnézték, katalizátor tökéletes, légtömegmérő is, gyújtótrafó sor is, gyertyák is mind rendben vannak, mindet cseréltük és próbáltuk hogy ez lesz-e a baja de nem, felső holtpont jeladó ki lett cserélve, lambda szonda is remekül üzemel, motorja nincs kihajtva.

    Mára odáig jutottunk, hogy néha a gáz be-ki kapcsolójával egyszer nem tudjuk visszaváltani benzinre, vagy éppen nem tudjuk bekapcsolni a gázt. Újraindítás, és megint tudjuk váltani egy darabig majd megint meghülyül, azt viszont észrevettem ha átvált magától a gázra akkor jön ez a motorhiba jelző villogás és az autó reszketése és elerőtlenedése, alig bír menni, ugrál, megtorpan. Elnézést ha valamit rosszul fogalmazok, nem ismerem annyira az alkatrészeket csak hallom amiket mondanak a szerelők,teljesen tanácstalan vagyok, egyik szerelő se tudja mi a baja vagy nem akar vele foglalkozni abszolút.

    Válaszukat előre is köszönöm!

    Kedves Kristóf!

    A története sajnálatos, de sajnos nem ritka. A jelenséget több hibaforrás is okozhatja. Ennek célszerű megfelelő diagnosztikai módszerrel a végére járni ahelyett, hogy az alkatrészek cserélgetésével próbálunk eredményt elérni.

    A mások fikázása által se láttam még sok autót meggyógyulni, így ez nem csak etikátlan, hanem felesleges is. Javaslom elsőként az oszcilloszkópos diagnosztikát. Ennek segítségével a motor valós állapotáról, a perifériák és kiegészítő berendezések (szenzorok, injektorok, stb.) állapotáról is egyértelmű tájékoztatást kapunk. A hibás alkatrész így szűrhető ki teljes biztonsággal. A feltételezett hiba lista igen hosszú, így ez a megoldás a célravezető mindenképpen. A teljesség igénye nélkül: gyújtás rendszer bármely eleme, gázinjektor, gázvezérlő ecu, esetleg szélsőséges esetben szelep beégés. Ezek ind okozhatnak hasonló tüneteket, így találgatás helyett válassza inkább a biztos megoldást!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Szól bármi a CNG mellett?

    2017. július 19., 11:20 Módosítva: 2017-07-31 18:08
    14

    Kedves LPG doktor,

    Tervezem az autóm "gázosítását", egy 2001-es 1,4 vvti /230eKm/ Toyotát használok gépjárművezető képzésre (gyakori indítások, széles fordulatszám tartomány). Naponta 150-180 km a futásteljesítményem. Útba esik CNG-s, LPG-s töltőhely is, a tartály elhelyezése sem jelent különösebben gondot a csomagtartóban.

    Lehet, hogy pontatlanok az eddig talált információim, CNG-nél kb. 0,6-0.7kg az 1l benzinnel szemben, LPG-nél pedig kb. 1,1l a fogyasztás változása. Ezek alapján a kilométerenkénti megtakarításban nincs nagy eltérés a két rendszer között, viszont a beruházásban a CNG kb. a duplája. Mi szól mégis a CNG mellett, amiért egyre jobban terjed?

    Üdvözlettel: Tóth Péter

    Kedves Péter!

    A CNG matekja úgy van, ahogy írta, azonban az LPG esetében 15% többlettel kell kalkulálni a benzinnel szemben. Hogy mi szól a CNG mellett? Hazánkban, főleg, ha kizárólag anyagi megtérülési szempontból vizsgáljuk, az ég világon semmi.

    Fontos, mégsem igazán döntő szempont a környezetvédelem, amely tekintetben a CNG üzem még az LPG-t is felülmúlja. Hazánknál szerencsésebb történelmi és politikai hagyományokkal rendelkező országokban a CNG üzem olcsóbb is, ezért a drágább beépítési költség nem játszik szerepet. Viszont mi itt élünk, hozott anyagból dolgozunk.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Pályázhatok gázos autóval?

    2017. július 5., 14:41 Módosítva: 2017-07-19 17:51
    176

    Tisztelt LPG Doktor!

    Kérem adjon tanácsot, hogy a Dacia Lodgy 1,6 (83 LE) LPG-s verziójával gáz üzemmódban tartósan milyen maximális fordulatszámon lehet tartósan autózni? Sokat járok németországi autópályákon, így volna lehetőség a gyorsabb haladásra.

    A Renault Magyarországtól nem kaptam tanácsot, így egyelőre 3500-3750-es fordulatszámon hajtom a járgányt sokszor 2-3 órán át. Válaszát előre is köszönöm!

    Tisztelettel: Sándor

    Kedves Sándor!

    Én alapvetően azt gondolom, hogy üzemanyag fajtától függetlenül igaz, miszerint egy személyautót nem udvarias dolog a maximális terhelés 70-75%-a felett tartósan üzemeltetni. Ennek megfelelően egy korszerű benzinmotor esetében a maximális fordulatszámot 6500 ford. / perc-nek feltételezve kb. 4500-4700-as fordulat a maximum, amelyen tartósan használnám. Ez nem jelenti azt, hogy időnként ne lehetne akár teljesen leforgatni egy-egy előzés alkalmával!

    Az ésszerű nagy terhelés határozottan jót tesz a motornak, a városi üzemben az EGR szelep áltak a szívócsőbe juttatott korom lerakódások ilyenkor le tudnak égi a szelepszárakról, megtakarítva egy későbbi ebből fakadó meghibásodás költségeit! Ha az autó nem gyári gázos, hanem utólagos beépítés, érdemes ellenőriztetni a beállításokat!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Kormos lerakódás a csövekben

    2017. június 30., 16:26 Módosítva: 2017-07-06 13:11
    0

    Tisztelt LPG Doktor!

    Egy LPG-és 2007-es Suzuki SX4-es ( Sima 1,5) tulajdonosa vagyok. Lovato Smart RGJ3 van az autóba építve, reduktorszűrő cserekor észrevettem, hogy a belső csövekbe illetve a reduktorba fekete koromszerű vagy ahhoz hasonló (puha) lerakódás van, végig az oldalfalakra tapadva. Mitől lehet ez? A cserélt szűrő felfogta az apró fém szemetet illetve koszt. Légnemű szűrő is cserélve folyamatosan, az már nem engedi tovább ezt a fekete koszt. Az autóba 150 000 km van, ebből gázüzembe durván 100 000 km. Gázüzemmel igazán probléma nincs néha egy pici alapjárat ingadozás de észre se venni. Érdemes lenne ennyi km után felújítani a reduktort? Mennyi ezeknek a kifutási ideje?Illetve a gáz adagoló szelepek néha hangosan működnek. Ezeket mikor érdemes cserélni?

    Üdvözlöm!

    A tankolt gáz minősége sajnos nem azonos a hazai kutakon. Egyrészt a beszerzési forrás, másrészt a tartályok karbantartása az, ami meghatározó ebből a szempontból. Érdemes 20 ezer km-nél nem többet menni a szűrőkkel.

    A reduktor felújítása ennyi futásnál még nem indokolt, ha csak nem produkál tüneteket. Ezt érdemes lenne szoftveresen a gáznyomás terhelés közben történő ellenőrzésével kontrollálni. Ha a normálisnál nagyobb mértékben ejti a nyomást nagy terhelésen, akkor aktuális a művelet.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Az LPG-átalakítás utóköltségei

    2017. június 20., 12:41 Módosítva: 2017-06-30 16:36
    1

    Tisztelt LPG Doktor!

    Fontolgatom az autóm benzin/gáz üzemű átalakítását. Rengeteg hasznos cikk, video információ található meg az átalakítás költségéről, mire érdemes figyelni műhelyválasztáskor stb. Azonban arról egyértelmű információt sehol sem lehet fellelni a következő kérdésekről:

    - Átalakítás után a műszaki vizsgáztatás azonnal vagy adott időintervallumon belül kell megtenni?

    - Minden egyes műszaki vizsga előtt kell szakszervizben megfelelőségi, biztonsági tanúsítványt kiállítani? Ennek nagyságrendileg mekkora a költsége?

    - Milyen szervizköltségekre számíthatunk átalakítás után a gáz rendszer tekintetében átlagos 20 000 km/ év futásteljesítmény esetén? Azt gondolom, ezek olyan tényezők amiket szem előtt kell tartani megtérülés kalkuláció során.

    Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlöm!

    Oly sokszor tárgyalt téma, de ismétlés a tudás atyja :-)

    1., A műszaki vizsgáztatást az átalakítsást követő 30 napon belül kell megtenni.

    2., Első alkalommal KPM vizsgabázison történik a vizsga, ennek kb 10 000 Ft felára van a hagyományos vizsga árához képest. Ezután már bárhol és felár nélkül vizsgázhat a jármű a jövőben. Vizsga előtt egy gázbiztonsági tanúsítványt állít ki egy gázautó szerviz, ennek ára 5000 Ft.

    3., Átalakítás után 20 000 km-es intervallumban szűrő csere és a rendszer átnézés történik, beleértve a szivárgás ellenőrzést is. Ennek költsége 10 000 Ft nagyságrendű.

    Remélem segítettünk! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu