Elgázosított V6-os Mustang

június 14., 11:16 Módosítva: 2018-06-15 06:51
10

Tisztelt LPG-doktor!

Pár hete vásároltam Németországból egy frissen beépített BRC gázszettel egy 2013-as 3,7 V6 Ford Mustang-ot. Az adott kereskedésben szinte csak Mustang-okkal foglalkoztak. Az autók többségébe beleszerelték az LPG gázszettet. Semmilyen tapasztalom nincs az LPG-és autókkal kapcsolatban, de mivel a kereskedő pozitívumként tüntette fel a LPG-és rendszert belevágtam.

Az autót most honosítom, de mikor szerelőket megkérdezek (ezek közt volt egy gázklub is) mind azt mondják nem való ebbe az autóba. Szélsőséges vélemény szerint inkább ki kellene szerelni belőle mert károsíthatja a motort. Van benne egy JLM "szelepkenő" rendszer is.

Első kérdésem az lenne, hogy lehet-e alapja ennek miszerint ebbe a típusba nem ajánlott a gázrendszer? Második kérdés, hogy ha a kapcsolón visszajelző 4 ledje zölden villog vajon mit akar jelezni a rendszer? Sajnos nem kaptam semmilyen használati útmutatót. Jól olvastam korábbi írásában a szelepkenő rendszer egy feleslegesen beépített része a rendszernek?

Válaszát előre is köszönöm!

János

Kedves János!

1., Keringenek úgynevezett tiltó listák a szakmában, melyek a gázüzemre nem javasolt motorok adatait tartalmazza. Én személy szerint szakmailag megalapozatlannak tartom ezt a fajta megkülönböztetést. A helyesen beépített és konfigurált LPG rendszer ugyanis mindössze 100-120 °C égéshő emelkedést okoz az égéstérben. Ez a különbség önmagában kevés ahhoz, hogy a hengerfejben vagy azon belül a szelepekben károsodást okozzon.

Ami a károsodásokért felel, az több ok egyidejű fennállása: helytelen fizikai kivitelezés, rossz programozás, nagy lábú sofőrrel, gyengébb minőségű anyagból készült hengerfejjel és hanyag karbantartással ( szelephézag ellenőrzése időszakonként, természetesen a hidrotőkés motorok kivételt képeznek ) megfűszerezve. Vagyis ha az egyes tényezőket kivesszük az egyenletből, egy esetlegesen gyengébb hengerfej önmagában nem fog gondot okozni.

2., A szelepkenőkről alkotott véleményem azonos a korábbiakkal.

3., A villogás hibajelzés lehet, de BRC ügyben érdemes megkeresnie a rendszer hazai importőrjét! A programozási folyamat a kaland kulcseleme. Erről itt olvashat bővebben.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

Távolról sincs vége, olvasson még
  • Gázos rendszerre sportlégszűrőt?

    június 10., 16:38 Módosítva: 2018-06-15 07:02
    166

    Tisztelt Zsolt!

    Az lpg-s rendszer érzékeny a sportlégszűrőre?

    Üdvözlöm!

    Nem. Viszont a sport légszűrő utcai használata teljesen felesleges. Több kárt okoz, mint hasznot. Olvastam német nyelvű légszűrő tesztet, ahol a gyári papír szűrővel a járműveket mérve a teljesítmény mérő pad hiba határán belüli eltérését tudták csak kimutatni.

    Ellenben van ismerősöm rali berkekben, aki rendszeresen borít szét verseny motorokat. A szívócső tele van finom szennyeződéssel, pedig ott figyel a sport légszűrő. Állandóan olajozni kell, ha nem teszi időben, még szarabbul szűr. Fűnyíró és verseny eszköz kivételével én nem építeném járműbe.

    Üdvözlettel: LPG Doktor - www.lpgdoktor.hu  

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Szegény a keverék

    június 6., 11:04 Módosítva: 2018-06-20 17:47
    0

    Tisztelt LPG Doktor!

    A téli mínuszokba, a gázra való átkapcsolás után, 2-3 km-t megtéve előjön a motorhiba (p0171) – kiolvasva szegény keverék. A hiba mindig hideg motor esetén jön elő. Bemelegedve a gázrendszer jól működik, se nagyobb gázadásnál, se tartósabb tempomat használatánál(akár kis, vagy nagyobb sebességnél) a hiba nem jön elő.

    Nem rángat nem durrog, a motor szépen jár. Viszonylag hamar átkapcsol gázra 1-1,5 km megtétele után. A belső fűtésen már meleg levegő áramlik. Mi lehet a gond? Lehetséges hogy túl hamar át áll gázra? Hány fokos víz hőfoknál kellene átkapcsolni? Zavoli reduktor. Toyota Corolla Verso 1.8

    Üdvözlöm!

    Korai átkapcsolás, a vízkörbe helytelenül bekötött reduktor, vagy rossz programozás okozhatják a bajt. Esetleg ezek halmozottan. Szakszerviz ellenőrizze le a fentieket, majd jöhet egy tisztességes rendszer programozás. Ennek pontos menet így néz ki.  Remélem sikerült támpontokat adnom!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    D-ben ingadozik az alapjárat

    május 25., 10:48 Módosítva: 2018-06-14 07:26
    0

    Üdvözlöm!

    Már kb. féléve tart nálam ez a jelenség, hogy piros lámpánál várakozva, az automataváltóm D állásban és féken állva várakozok, és közben olyan 10 másodpercenként ingadozik az alapjáratom 600-700 fordulatszám között és közben érezhetően rángat az autó.

    Ahogy hintázik a fordulatszám mutató fel-le, közben az autó is minimálisan rángat. Ezt leginkább üzemmeleg állapotban csinálja, hidegen nem. Viszont, ha N vagy P állásban van a kar, akkor minden tökéletes. Az autó egyébként egy 98-as BMW e36 320i-ról lenne szó, 220 000 km-es futással. Nagyon tanácstalan vagyok, és bízom benne maga segít ebben. Nagyon várom a válaszát, előre is köszönöm szépen!

    Üdv. Ádám

    Kedves Ádám!

    A téma örökzöld. A hiba lehet benzines vagy gázos eredetű, mindkettőt illik megvizsgálni. Benzines oldalon a pillangószelep és az alapjárati rendszer koszolódása szokott ilyen örömöket szerezni.

    Gázos oldalon más a helyzet. Itt a szakszerűtlen mechanikai munkától a helytelen rendszer konfigurációig sok minden lehet okozó. Érdemes elszakadni a hagyományos diagnosztikai módszerektől az egyértelmű diagnózis érdekében.

    Digitális oszcilloszkóp segítségével a motor működtetésének összes eleme vizsgálható, legyen az elektronikai mérés vagy egyes mechanikai elemek vizsgálata! Sokan az oszcilloszkóp szó hallatán kizárólag elektronikai elemek vizsgálatára gondolnak, ez azonban nem igaz.

    Az általunk is használt módszer lényege, hogy különböző helyeken pozicionált szondák segítségével mechanikai méréseket konvertálunk oszcillogrammá. Így grafikusan válik láthatóvá többek között a szívócsőben lévő gázlengés épp úgy, mint a kipufogóban, de akár az üzemanyag nyomás is könnyen szemrevételezhető ezzel a módszerrel. Az injektorok állapota is azonnal kiderül, nem kell rébuszt fejteni, vagy orrba-szájba vaktában alkatrészeket cserélgetni. Itt olvashat többet a módszerről.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Lpg-s autónál lehet-e az akkumulátor a csomagtartóban?

    május 18., 11:20 Módosítva: 2018-06-06 12:21
    0

    Tisztelt Lpg doktor,

    Autóvásárlás előtt állok és szeretném elgázosítani. Sok gázos autót láttam, és az a tapasztalatom, hogy az utólag beépített gázrendszernek nem nagyon van hely a motortérben, és ezt a rendszerint megsínyli némely motoralkatrész (légszűrőház, kiegyelítőtartály ...) LPG-s autónál az akkumulátor áthelyezhető-e a csomagtartóba, vagy ez ütközik valamilyen előírásba?

    Válaszát előre is köszönöm.

    Üdvözlöm!

    Elvi akadálya nincs. Ennek ellenére nehezen tudom elképzelni, hogy az akku áthelyezése egyszerűbb feladat lenne, mint a szűk helyre mégis csak beépíteni a rendszert. Én még nem találkoztam lehetetlen feladattal ebben a tekintetben. A reduktor elhelyezése tud egyedül kalandos lenni, amennyiben nagy teljesítményű autóról beszélünk. Erre is van azonban megoldás.

    Forgalmazunk olyan nagy teljesítményű reduktorokat, melyek akár 450 lóerőt ki tudnak szolgálni úgy, hogy a helyigényük kevesebb, mint a fele a megszokott reduktorokénak. Amelyik beszerelő műhely a helyhiány miatt nem akarja elvégezni az átalakítást, megítélésem szerint nincs a helyzet magaslatán, ha csak nem valami ritka kivételről beszélünk. Az árakon túl figyeljen a részletekre: a rendszer finombeállítása nagyon fontos eleme a beszerelésnek! Erről itt olvashat bővebben.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Olcsó gáznak híg a leve?

    május 16., 10:18 Módosítva: 2018-06-01 14:21
    0

    Kedves LPG Doktor!

    Mivel gyártót most nem tudok megadni (Szappanos úr szerelte be annak idején, már, vagy 10-12 éve), így csak nagy általánosságban tudom ecsetelni a problémámat. Tavaly találkoztam először a problémával, amikor is Romániában tankoltam nyaralásom során, hogy teljesen random időközönként gázról átváltott benzinre, majd kis idő után vissza.

    Mivel még csak kezdő vagyok a gázos autózásban, így próbálgatom a különféle kutakat és azt tapasztaltam, hogy az olcsóbb, "jelöletlen" helyeken vásárolt LPG-vel is vissza-vissza tér ez a kellemetlen üzemmód váltás.

    Amikor viszont a drágább, "BRAND" kutaknál tankolok nem tapasztalok semmi hasonlót, a motor is szépen jár, a fogyasztás is megfelelő. Amikor 2 éve megvettem az autót bevizsgáltattam a rendszert és tökéletesnek bizonyult. Kérdésem az, hogy csak az olcsó, ismeretlen eredetű gáz a probléma, vagy valami komolyabb hibára kell gyanakodnom? Valamint különböző blogokon olvastam, hogy létezik kifejezetten gázos motorokhoz kenőolaj. Ha valóban, ajánlott-e a használata, vagy csak egy újabb pénz lehúzás a gyártóktól.

    Válaszát előre is köszönöm, Dani

    Kedves Dani!

    A leírt hiba nem valószínű, hogy a gáz silány minősége miatt lép fel. Ennek magyarázata egyszerű: a gázrendszerek benzin üzemre történő automatikus visszakapcsolása nyomás függő.

    A gáznyomás viszont nem üzemanyag minőség függvénye.

    Vagy a rendszer rakoncátlankodik, vagy az üzemanyagszűrő szorul cserére lassan. Szakszerviz meglátogatását javaslom! Ha már ott van, kérje a rendszer szakszerű felprogramozását is, melyről itt olvashat bővebben.  A gázüzem nem igényel speciális kenőolajat, ezt nyugodtan elfelejtheti!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Ingadozik a Maxima

    május 5., 08:44 Módosítva: 2018-05-17 06:18
    17

    Tisztelt LPG-doktor!

    1995-ös évjáratú, 2000 cm³, V6-os Nissan Maxima Qx alapjárati ingadozásával fordulnék önhöz. Az autó kb. 100 000 km-t futott eddig gázon, összesen 370 ezer van benne. Meleg motorral, amikor már gázon üzemel, időnként előfordul, hogy üresben, álló helyzetben a normál alapjárat felugrik 3000-es fordulatszám környékére, kb. 15 másodpercig tart ez, majd visszaáll a normál alapjárati fordulatszámra, viszont az is előfordult, hogy hosszabb időre nem állt vissza. Ön szerint mi lehet a probléma? Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlettel: Dénes Lili

    Üdvözlöm!

    Ismert jelenségről van szó, amelynek azonban több oka is lehet. A legvalószínűbb az alapjárati motor és a pillangószelep koszolódása. Ez egy természetes folyamat eredménye. Megelőzhető a fent említett alkatrészek időszakonként elvégzett tisztításával.

    Ha a hiba régebb óta fennáll, felmerül a gázrendszer beszerelésének és programozásának felülvizsgálata is. Helytelen kalibráció, rossz programozás, túl hosszú gázcsövek használata a gázinjektorok és a szívósor között mind eredményezhetnek egy hasonló hibajelenséget. Elkerülendő a sötétben tapogatózást mi mindenképpen szakszerviz felkeresését javasoljuk. A hagyományos OBD alapú diagnosztika helyett mi ezt a módszert javasoljuk. Ennek segítségével a létező összes működési paraméter láthatóvá válik, nincs hibakód rébusz fejtés, fejvakarás, oktalan alkatrész cserélgetés!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Nem megy gázzal a 306-os

    április 10., 15:56 Módosítva: 2018-05-07 06:26
    18

    Tisztelt LPG-doktor!

    Egy jó ötletre lenne szükségem, mert már két LPG-szerelő adta fel a gondomat. Van egy 2002-es Peugeot 306 kombim, melybe Stag típusú gázrendszer van (benzinnel tökéletesen megy), viszont kb. 2 hónapja nem megy gázzal. Átkapcsolás után csak alapjáraton üzemel, a fordulatnál dadog, és nem gyorsul. Ki lett cserélve a vezérlő elektronikája, a hozzátartozó kábelköteg, mágnesszelep és a szűrő. Az LPG-injektor szét lett szedve, átnézve, kitakarítva. Kiolvasáskor a 2-es, 3-as hengernél jelzi, hogy nincs gáznyomás.

    Válaszát előre is köszönöm! Tamás

    Kedves Tamás!

    Most én tamáskodok kissé, ha megengedi a szóviccet. Nem lehet hengerenként megállapítani a gáznyomást. Ez kizárólag az injektorok előtti gyűjtő csőben mérhető, ami az összes hengert egyformán érinti. Esetleges égés kimaradást lehet hengerenként detektálni, de annak oka viszont nagyon sok minden lehet. Gyújtás probléma, gázinjektor gond, reduktor, és még sorolhatnám. Megfelelő szakember segítségével rutin feladatról beszélünk!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Rendetlenkedik a szintjelző

    március 5., 17:02 Módosítva: 2018-03-13 17:58
    0

    Üdvözlöm, pár napja vettünk egy 98-as LPG/benzin üzemű Opel Corsát. Tegnap teli tankoltuk, de a szintjelző a következőképpen alakul:

    Van egy gomb B/G felirattal, mellette egy zöld led világít. Fölötte 4 vagy 5 kis led lámpa, gondolom a szintjelző. Induláskor a legalsó világít pirosan,mintha üres lenne a gáztartály. Aztán egy idő után 2-3 kis lámpa világít zölden, de aztán újra átvált pirosra. Nem igazán értem, hogy mi a probléma. Tudna nekem ebben segíteni?

    Köszönöm

    Üdvözlöm!

    Vélhetően a tartály jeladó rakoncátlankodik. Egy rendkívül egyszerű szerkezetről beszélünk, amely a tartályban található multiszelep állását alakítja feszültség változó elektromos jellé.

    Maga a szelep se egy atomreaktor, egy klozet tartály jakabszelepét kell elképzelni úszóval együtt, kiegészítve a mágnes szeleppel és a már fent említett jeladóval.

    Multiszelep

    Ahogy az a képen is látszik, tűpontos kijelzést és japános üzembiztosságot nem ettől a konstrukciótól kell elvárni a szintjelzés terén. Ennek ellenére ellátja a feladatát, főleg ami a biztonságtechnikai szempontokat illeti! Keressen fel egy szakszervizt, a jeladó kontakt hibájának javítása vagy a jeladó cseréje megoldja a problémát!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    LPG-s családi a tisztább környezetért

    február 28., 10:49 Módosítva: 2018-04-07 06:58
    50

    Tisztelt LPG-doktor!

    A család bővülése miatt esedékes újabb autó vásárlása. Németországból szeretném behozni (van kapcsolat). A Mobile-n a filtert úgy állítottam be, hogy:

    • 0-4000 EUR
    • Honda/Mazda/Toyota
    • kombi/minibus/off road
    • benzin/LPG
    • manuál
    • tempomat

    A terv az, hogy behozatal után LPG-re alakíttatnám, munkába járáshoz használnám legfőképp, 2 x 40 km két vidéki kisváros között, autópálya és országút vegyesen a lakott terület elhanyagolható. Összesen évi 25 000 km-t futna kb. Szempontjaim, hogy egy megbízható, olcsón fenntartható, kényelmes autót birtokoljon a család.

    A kiszemelt példányok:

    • Accord 2.0 / 2.4
    • Stream 2.0
    • Mazda 6 2.0 / 2.3
    • Mazda 5 2.0
    • Tribute 2.3
    • Avensis 2.0 / 2.4
    • Previa 2.4

    Nos kérdéseim a következők lennének:

    1. Jó nyomon járok-e ezen típusokkal, ha az LPG-re alakítást vesszük figyelembe elsősorban?

    2. Lendületes, de nem eszetlen vezetés mellett 400 km-t ki tudnék-e autózni a tankból a fenti útvonalon, ha az a pótkerék helyén lenne? Szlovákiában tankolnék, és heti egy tankolás ideális lenne. Bár a több sem megoldhatatlan, csak hát plusz 20-30 perc…

    3. Amennyiben LPG-set találok, mire figyeljek? (A csilliárd kilométer mellett, bár ilyet ha csak lehet nem szeretnék behozni.)

    4. Utóbbi esetben milyen többlet dolog lenne a honosításnál?

    5. A honosítás menetrendje, hogyan alakulna, ha benzinest vennék és még van érvényes német műszakija?

    Köszönettel S.

    Üdvözlöm!

    Megpróbálom sorban megválaszolni a kérdéseit.

    1., Tévhit, hogy lehetne egyáltalán rossz nyomon járni LPG átalakítás ügyében! A hidrotőkés szelephézag kiegyenlítéssel szerelt motorok kevesebb karbantartási igénnyel üzemeltethetőek, illetve az esetleges szelephézag állítás elmulasztása által okozható károk ebben az esetben nem fordulhatnak elő. Az állítást igénylő típusok esetében javasolt a 25-30 ezer km-es hézag ellenőrzési periódus, megelőzve ezzel a hézag elfogyása által fellépő szelep beégést.

    2., A Stream alá 40 liter hasznos térfogató tartály fér, enni biztosan 10 fölött fog gázból 100 km-re vetítve. A Mazda 5-re fejből nem emlékszem, a többiek vígan tudnak az Ön által megjelöltnél nagyobb hatótávot.

    3., LPG üzemű használt autó esetén jó lenne gázautószervi által meggyőződni arról, hogy helyesen volt programozva a rendszer. Ezzel el lehet kerülni a meglepetéseket, ami egy ilyen beállítási hiányosságból fakadóan lehet hengerfej vagy szelep károsodás is akár. Javaslom a motor szakszerű diagnosztikáját is, ha lehet ne kizárólag klasszikus OBD kiolvasás útján. Mi így csináljuk digitális oszcilloszkóppal.

    4., A honosításnál kizárólag egy gázbiztonsági szemle elvégzése kötelező valamelyik szakszervizben. Ennek költsége kb. 5000 Ft. Figyeljen viszont arra, hogy a tartály gyártási éve mikori, ugyanis 10 éves korában cseréje kötelező!

    5., Benzines autó esetében az átalakítással egyidejűleg elkészül egy terv dokumentáció, melyet kollégáink eljuttatnak az NKH megfelelő osztályára. 30 napon belül kézhez kapja az engedélyt, amelynek birtokában műszaki vizsga, majd okmányiroda a sorrend.

    Remélem segítettek a válaszaink! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Sorhatost gázosítanék, lehet?

    február 7., 17:34 Módosítva: 2018-03-05 17:54
    378

    Tisztelt LPG-doktor!

    Szeretném a tanácsát kikérni abban, hogy a 2006-os BMW 325Xi, soros 6 hengeres, 2500 cm3 autómat, amit sajnos nem a kis fogyasztása miatt kedvelek, lehetséges-e üzembiztosan és nem túl nagy teljesítmény veszteség mellett LPG gáz üzeműre alakítani és a későbbiekben megbízhatóan üzemeltetni? Kb: 30-40 ezer km/év. Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlettel : József

    Kedves József!

    Már hogy a viharba ne lehetne? :-)

    A BMW motorokkal semmilyen autógáz specifikus probléma nincs. A teljesítmény veszteség minimális, olyannyira, hogy fenékkel nem is lehet érzékelni, sőt, az alacsony fordulaton javuló nyomaték-rugalmasságnak köszönhetően a tulajdonosok sokszor élénkebb viselkedésről számolnak be gázüzemben, mint benzinnel használva autójukat!

    A megtérülés elég gyors lesz Önnél, mivel a bömbölő nem 6 litert vesz magához száz kilométerenként.. Az eredeti benzin fogyasztását szorozza fel 1,15-el, így megkapja a várható LPG igényét! Országrésztől függően 190 -225 Ft között tud tankolni autógázt literenként. A fővárosban a legolcsóbb, Szabolcs megyében a legdrágább az üzemanyag,így kalkuláljon!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Néha fullad a Megane

    február 2., 12:17 Módosítva: 2018-02-09 17:39
    0

    Tisztelt LPG-doktor!

    Egy éve vásároltam Németországból 2001-es évjáratú Renault Megane 1.4 16V benzines autómat. PRINS nevű LPG rendszer üzemel benne, meg idáig kifogástalanul, (12 000 km) egy hónapja jelentkezett a baj. Egyszer egyszer előfordult, hogy lefulladt, de nem volt gond az indítással, volt gyertya- és szűrőcsere. De a helyzet csak romlott, nem javult.

    A szűrök cseréje után van, hogy rángat az autó gáz üzemben. Ha megállok, akkor leesik az alapjárat kb. 500 rpm-ig, majd hirtelen felmegy, és ingadozik. Ha közben nyomok egy kis gázt, akkor van eset hogy megjavul, és stabilizálódik, de többségében leáll a motor,és visszavált benzinre. Ha a motort újra indítom, akkor megy tovább gázzal. Van olyan,  amikor csak egyszer kell újra indítsam, és van olyan hogy többször is egy nap! Ha átkapcsolok benzinre, akkor nem fordul elő. És egy utolsó kérdés, a gyertyahézag mennyi a gáznál és lehet-e kondenzvíz?

    Köszönettel:Tibor

    Kedves Tibor!

    A jelenséget több dolog is okozhatja, az se biztos, hogy egyidejűleg csak egy hibaforrás van jelen az autójában. A trafók állapota alapvetően határozza meg a gyújtás minőségét.A gyertyahézag gázüzemben 0,7-0,8 mm között optimális, de a legtöbb esetben a gyári hézaggal is kiválóan működnek a motorok.

    Az Ön esetében az alapjárati rendszer elkoszolódása - a pillangószelepet is beleértve - okozhatja a bajt. Ha korábban nem ment volna hibátlanul a gázrendszer, javasolnám az injektorok utáni gázcsövek hosszának ellenőrzését is ( maximum 10 cm hossz és egyenlő hosszúság minden hengernél ). Ha biztosra akar menni, nem ártana egy - az OBD diagnosztikánál megbízhatóbb - diagnosztikai módszerrel megvizsgálni a motor és periférák állapotát. Mi ezt digitális oszcilloszkóp segítségével végezzük , íme a link, ahol többet tudhat meg róla.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Rángat az Astra

    január 8., 14:12 Módosítva: 2018-01-31 06:45
    34

    Tisztelt LPG doktor.

    Van egy 2008-as 1.4 XEP G Astrám ami Zavoli lpg-s. Egy jó ideje észrevettem, hogy az alapjárat kicsit ingadozik a bemelegedett motornál. Most már minden hidegindításnál elég durván rángatózik a motor, egy kis gázadásra néha stabilizálódik az alapjárat, néha nem, és akkor lefullad.

    Ha elindul, akkor hirtelen gázadásra megtorpan az autó, ezért szép finoman, majdnem csúsztatott kuplunggal kell elindulni. Ha már üzemmeleg a motor, akkor gond nélkül pöccre indul bármikor. Amúgy menet közben minden oké, gyorsul, nem rángat.

    35 ezer km-nél lett beszerelve a gázszett, most 110 ezer km van benne. Gázszűrőt, benzinszűrőt rendszeresen cserélem. Rendszeresen szervizelem az autót, legutóbb pl. a benzin szivattyút cseréltem. Voltam már korábban lpg szervizben, amikor még egy kicsi alapjárati ingadozás volt, de a diagnosztikával szerintem nem sokat foglalkoztak. Azt mondták, hogy ha nincs hibaüzenet akkor minden oké. Már azt is kipróbáltam, hogy csak benzines üzemmódban indulok, de akkor is rángatózik. Mi lehet a probléma? Esetleg eltanulta a benzines üzem a rossz beállításokat vagy reduktor hiba, kokszolódás?

    Várom válaszát tisztelettel: István

    Kedves István!

    Mivel nem látom az autót, diagnosztizálni se tudom. Amiben segíteni tudok, hogy leírom a lehetséges okait az Ön által elmondott tüneteknek, de ezek közül bármelyik lehet sajnos. Az Ön által említett eltanulási jelenség is csinálhat hasonlót, de ott általában a hidegindítás már önmaga egy kihívás. Hidegen csinálhat hisztit hibás gyújtás is, vagyis értse úgy, hogy a bemelegedett trafók sokszor jól teljesítenek, de hidegen gyenge a teljesítményük ( ugyanez létezik érdekes módon fordítva is, attól függően, hogy milyen mechanikai sérülés található a trafó tekercseiben ).

    Mivel benzinnel és gázzal épp úgy jelentkezik a hiba, kizárólag a két üzemmód közös metszetét kell vizsgálni, ez pedig a gyűjtás és a motorvezérlés, illetve szerencsétlenebb esetben enyhén beégett szelepek lehetnek. Üzemanyagellátó rendszer kilőve, reduktor szintén, gázinjektorok szintén, mivel ezek az elemek nem érintettek mindkét üzemmódban. Javaslom az oszcilloszkópos diagnosztikát, mely módszer pontos és tévedhetetlen, szemben az OBD diagnosztikával, mely nem létező hibakód esetén egészségesnek minősít egy rendszert, holott kizárólag a diagnosztikai módszer részletességének hiánya miatt nem lát hibát a teszter. Remélem ha megkésve is, de irányt tudtam mutatni Önnek!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Van értelme a speciális LPG-s gyertyának?

    2017. december 10., 09:58 Módosítva: 2018-01-11 17:50
    34

    Tisztelt LPG-doktor!

    LPG-vel szerelt Opel Merivám van, Z16SE 8 szelepes motorral. Lassan időszerűvé válik a gyújtógyertyák cseréje, tanácsát szeretném kérni, a tapasztalatok alapján milyen típusú gyertyát vegyek bele? Valamilyen speciálisan LPG-hez valót, vagy nem igényel különösebb változtatást? Szívesen fogadnám, ha esetleg konkrét típust is tudna ajánlani, illetve a gyertyacsere periódus hosszára is kíváncsi lennék, ezzel kapcsolatban több verziót is hallottam már. Válaszát előre is köszönöm.

    Üdv: Sándor

    Kedves Sándor!

    Rontani fogom a gyújtógyertya forgalmazók üzletét, de az igazság akkor is ez: az égvilágon soha nem láttam semmilyen előnyét a speciális LPG gyertyáknak. Megfelelő hézag, lehetőleg 0,6-08 mm között, és a gyárihoz minél közelebb álló típus. Ennyi. Ennél sokkal fontosabb a gyújtórendszer elemeinek megfelelő állapotban tartása!

    A trafók, kábelek (ahol vannak persze) állapota kritikus gázüzemben, mivel az LPG nagyobb gyújtóenergia igénye érzékennyé teszi a motort minden efféle eltérésre. Mi ezzel a módszerrel vizsgáljuk a rendszer elemeit.

    Remélem tudtunk segíteni! Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gázosítanám az A3-ast

    2017. december 6., 10:46 Módosítva: 2017-12-11 00:05
    0

    Tisztelt LPG Doktor!

    Jelenleg egy 2.0 PDtdi A3-mal járok. Éves futásteljesítményem eddig nem nagyon haladta meg a 20 ezer km-t és a szervizekről is megoszlanak a tapasztalatok a pdtdi-vel. Gondolkodom egy benzines cserében, az autó összhatása nagyon rendben van, ezért hasonló A3-asokat nézegettem 75 kw 1.6 benzin változatban. Ez a motor alkalmas LPG átalakításra, hallott róla jót/rosszat? Vannak vele tapasztalatok?

    Ez még ha jól tudom hagyományos szívó benzines, a rendszeres szervizeken kívül ez a motor egy megbízható csoportba sorolható hosszabb távon is? Városi használat mellett azért jár és járni is fog autópályán is az autó. Megéri egyáltalán ilyen cserében gondolkodni?

    Köszönettel: Máté

    Kedves Máté!

    A kérdéses VW-motorok átalakíthatóak gond nélkül. Hogy érdemes-e? Anyagi értelemben szinte biztos, hogy igen. Olcsóbban tud járni gázzal az említett motorral szerelt A3-al, még ha nem nem is sokkal. Meghibásodási hajlam, magas szerviz számla kockázat tekintetében is jobban jár.

    A kérdés, hogy a dízelmotor nyomatékához szokott alfele miként reagál majd a szívó benzines relatíve vérszegény karakterére? :-) A vásárláskor érdemes résen lenni. A motor és az egész autó állapota alapvető kérdés. Ami a motort illeti, érdemes lenne egy ehhez hasonló módszerrel meggyőződni az állapotáról.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Suzuki S-Cross átalakítása

    2017. november 13., 15:23 Módosítva: 2017-12-07 06:19
    295

    Kedves LPG doki!

    Lecseréltem 12 éves Lacettimet, amit nagy megelégedéssel használtam LPG-vel. Vettem egy vadi új Suzuki S-Cross, 1,4 Turbo autót. Az lenne a kérdésem, hogy ez a típus átalakítható-e ( a turbó miatt aggódom), illetve a garanciát (6 év) mennyire befolyásolja az átalakítás. 

    Előre is köszönöm a válaszát.

    Üdvözlöm!

    Az említett motor közvetlen befecskendezéses. Annak ellenére, hogy léteznek megoldások az ilyen motorok átalakítására, nem javasoljuk a piszkálását. Talán 1-2 éven belül végre megjelenhet egy valóban tökéletes megoldás ezekre a motorokra, de a maiak ismeretében én a saját ilyen motorral szerelt autómat nem alakítanám át. A turbo ebből a szempontból lényegtelen, ha a befecskendezés hagyományos szívócső injektorok által történne, nem lenne semmi gond ezzel.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Miért nem megy több gáz a tartályba?

    2017. november 9., 15:19 Módosítva: 2017-11-16 07:14
    143

    Tisztelt LPG doktor!

    Egy Alfa Romeo GT 1,8 TS tulajdonosa vagyok, amiben Gastech 600 gázrendszer van beépítve. A tartály a pótkerék helyén található, és 51 literes. A problémám, hogy tankoláskor csak 35-36 liter gáz fér bele. Ha jól számolom, az üres tartályba 41 liternek bele kellene férni.

    A gyanúm, hogy mindig marad a tartályban gáz, amit nem tud felhasználni a rendszer. Tankolás után 350 megtett kilométer felett nagyobb gázadásra át kapcsol benzinre, aztán én visszakapcsolom és megyünk tovább, de idővel egyre gyakrabban kapcsol át benzinre, óvatos gázpedál kezelés esetén is, és egy idő után már nem lehet vissza kapcsolni. Korábbi gázos autóimnál az volt a tapasztalatom, hogy ha kifogyott a gáz átkapcsol és kész, üres a tartály. Gondolom ez a normális. Mi okozhatja ezt a jelenséget?

    Üdvözlettel: Kovács Károly

    Kedves Károly!

    A problémája két különböző részből áll. Az első a betankolható mennyiség. A tartály bruttó térfogatának 80%-a a hivatalosan megengedett betankolható mennyiség. Ha a tartályban található multiszelep nem az adott tartály méretéhez való, vagy a szelep helytelenül működik, esetleg mechanikusan a beszereléskor elhajlították a tartályban lévő úszó tengelyét, akkor tankoláskor a szelep zárása nem a megfelelő térfogat elérésekor fog megtörténni.

    A kifogyáskor való benzin üzemre visszaállást a gázvezérlőben beállított minimális nyomásérték befolyásolja, semmi köze a szintjeladóhoz! E határérték módosításával a visszaváltás beállítható a megfelelő működés érdekében.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Nem kapcsol át gázra

    2017. november 7., 12:01 Módosítva: 2017-11-09 17:53
    47

    Tisztelt LPG Doktor!

    2010-es, 1,5-ös Mitsubishi Lancerem van STAG 300 Premium rendszerrel gázosítva 2014-óta. A múlt héten kifogyott a gáz és az első adandó alkalommal megtankoltam. Azóta nem vált át gázra, csak csipog, mintha üres lenne a gáztartály. A szintjelző azt mutatja, hogy tele van. A reduktor előtti szűrőben van gáz, de a reduktor után már nincs. A szűrők újak. Ön szerint mi lehet a probléma?

    Üdvözlöm!

    Vagy tönkrement a reduktor mágnes szelepe, vagy az valamilyen okból (ECU-hiba, kábel szakadás ) nem kapja meg a vezérlő jelet. Extrém esetben a folyadék szűrő teljes eldugulása is lehetne az ok, de ez már nagyon hard core irány. Ha meg van a hiba, érdemes egy pillantást vetni a rendszer programozására, nehogy a következő gond a hengerfej nullára amortizációja legyen! Ennek menete valahogy így fest.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    LPG-vel háromhengerezik a Scorpio

    2017. október 29., 05:31 Módosítva: 2017-11-08 17:55
    69

    Tisztelt LPG-doktor!

    A 95-ös Ford Scorpióm benzinnel tökéletesen működik, LPG-vel viszont szinte folyamatosan háromhengerezik. Alacsony fordulaton (1500 alatt) nagyon rángat, talán ilyenkor csak két henger működik. Néha pár másodpercre működik minden henger gyorsításnál. A gázinjektorokat most néztem át, mindegyik szépen zár és nyit, ahogy belefújtam, átengedte a levegőt, amikor feszültséget adtam az injektoroknak. A gyújtást teljes egészében cseréltem újra egy hónapja. Denso gázos gyertyákat vettem bele.

    Már nincs több ötletem, csak a gázrendszer kábeleit nem néztem még meg. Alacsony fordulaton gyorsításnál hallom néha visszadurrogni a gázt, egyszer az autó előtt álltam, amikor durrant egyet, és a szívócsőben durrant, tehát elvileg kapja a gázt rendesen. Valamire érzékeny lehet a gyújtásomnál? Esetleg egyéb hely ahol kereshetem a problémát?

    Üdvözlettel: Richárd

    Kedves Richárd!

    A gáz alapvetően nagyobb gyújtóenergiát igényel, mint a benzin. Éppen ezért nagyon jól tette, hogy alapvetően a gyújtás környékén kezdett vizsgálódni. Igazság szerint a vaktában cserélgetés helyett sokkal jobbnak tarjuk a digitális oszcilloszkópos diagnosztikát. A módszer gyakorlatilag tévedhetetlen, ellentétben az OBD diagnosztikával.

    Amennyiben valóban hibátlan a gyújtása, sajnos nem kerülhető el, hogy a szívószelepek enyhe beégésére kezdjünk gondolni. Ez - tekintettel a szívócsőben történt durranásokra - megalapozott, mivel a szívó traktusban égési vagy robbanási folyamatnak zajlani nem csak nem ildomos, hibátlanul záró szívó szelepek esetében fizikailag lehetetlen is. Javaslom a motor fentiek szerinti diagnosztikáját!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Mintha menet közben átváltana benzinre

    2017. október 16., 17:14 Módosítva: 2017-11-02 06:33
    97

    Tiszteletem!

    Škoda Fabia 2007-es 1.2 12v 64 LE, BME motorkód, 3 hengeres. AC Stag 300-as gáz rendszer lett beépítve. Az volna a problémám, hogy gázzal megyek, és menet közben olyan, mintha átváltana benzinre. A benzin-gáz kapcsoló elkezd villogni pár másodpercig, nem sípol, de az átváltásnál ránt a motoron egyet. Utána visszaáll rendesen. Teljesen kiszámíthatatlan időnként jön elő a hiba, mindegy milyen sebességgel közlekedek, milyen sebességi fokozatban van az autó. Közel egy hónapja jött elő a hiba.

    Eddig csak a szűrőket kellett cserélnem+egyszer injektort. Rendszeresen cseréltetem a szűröket. Voltam kiolvastatni a hibát, de nem dobott ki semmit.  80 000 km-nél rakattam be a gázt, most tartok 230 000 km-nél. Kérem mielőbbi segítségét, ötletét. Előre is köszönöm!

    Üdv: Zsolt

    Kedves Zsolt!

    Az említett hiba a következőktől keletkezhet: MAP szenzor, reduktor, vezérlő computer. Előfordulhat, hogy a fenti alkatrészek hibátlan működése ellenére esik a gáznyomás. Ennek nagyon ritkán, de a tartályban található multiszelep az okozója. Sajnos a távgyógyítás intézménye ezesetben is halott, muszáj lesz elvinnie az autót egy szakszervizbe!

    A folyamat végén érdemes ellenőriztetni a rendszer beállításait. Mi így végezzük a műveletet.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu
    Távolról sincs vége, olvasson még

    Melegben nehezebb a tankolás

    2017. október 11., 15:36 Módosítva: 2017-10-18 06:34
    14

    Kedves LDG-Doki!

    Azt szeretném megkérdezni, hogy az normális-e, hogy ilyen melegben össze-vissza mutat az utastérben lévő gázszintjelző, és tankolásnál is nehezebben lehet teletankolni a tartályt. A mostani a második gázos autóm, az előzőnél is hasonló dolgokat tapasztaltam, ha lehűl a hőmérséklet akkor rendben vannak a dolgok. Vagy ezt csak beképzelem, és valami gond van a rendszerrel.

    Köszönettel: Szabó Zoltán

    Kedves Zoltán!

    Nem teljesen világos, mit ért az alatt, hogy össze-vissza. Azt minden esetre tudnia kell, hogy ezek a szintjelzők egy viszonylag egyszerű, a tartályba helyezett úszó által mozgatott potméter segítségével előállított jel alapján működnek. Éppen ezért nem szabad tű pontos viselkedést elvárni tőlük, elég egy apró változás a körülményekben, és már változik is a kijelzett érték.

    A hőmérséklet növekedésével nő a folyadék halmazállapotú gáz térfogata is, emiatt a tankolás során észrevehetően kevesebb fér el a tartályban. Kérdés ebben az esetben is ennek a mértéke. 5-6% tolerancia teljesen normális, efölött viszont már rendellenes, érdemes megvizsgálni a tartályban található multiszelep állapotát!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Elfogyott a gáz?

    2017. szeptember 25., 16:38 Módosítva: 2017-10-18 17:55
    26

    Tisztelt LPG doktor!

    A napokban vásároltam egy 2006-os gyártású Nissan Primerát 1,8-as motorral. Problémám a következő, az autó gyakran nem akar gázzal üzemelni. Gázüzemre kapcsoláskor azt jelzi, hogy üres a tartály (ami full tele van) és csak sípol, néha viszont átkapcsol, és működik de olyankor gyorsításnál kicsit rángat. Amúgy külön szelepkenése is van, aminek üres volt a tartálya, ezt feltöltöttem gondolván köze lehet a egymáshoz viszont semmi változás. Válaszát előre is köszönöm.

    Tisztelettel József.

    Kedves József!

    Rettenetesen sok minden okozhatja a problémát.Sorolok néhányat, de mindenképpen diagnosztizálni kellene szakműhelyben a járművet! A lehetséges okok közül: eldugult gázszűrő, hibás reduktor, hibás gázinjektorok, hibás MAP szenzor.. A felső kenő kiürülése nem függ össze a jelenséggel, de ennek használata finoman fogalmazva is kétes. Íme az erről szóló cikkünk.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Gázt tankoltam, dadog a motor

    2017. szeptember 22., 10:13 Módosítva: 2017-09-28 06:55
    106

    Jó napot doktor úr!

    Németországban élek és van egy 99-es A6-os Audim. Otthon voltam és egy meg nem nevezett benzinkúton gázt tankoltam. Körülbelül 30 km után el kezdett romlani az autó dinamikussága. Azaz amit eddig bírt 4. sebességben, azt most már csak a 3.-ban tudja teljesíteni motor dadogás nélkül.

    Ma voltam szervizben és azt a választ kaptam, hogy az injektorok cserések. Sajnos drága nagyon, ahogy utána jártam. Néztem videókat az injektor takarítására, de szeretném megtudni, hogy maga ezt hogyan és miként tenné.

    A válaszát előre is köszönöm.:)

    Üdvözlöm!

    Ilyen esetben az első a gázszűrők ellenőrzése, cseréje, a tankban lévő feltételezetten szennyezett gázt is bele értve. Ha a hiba ezután is fennáll, ekkor merül fel az injektorok kérdése. Gondolom a kollégák idáig eljutottak az Ön esetében. Prinz esetében Keihin injektorokat látok az autók motorterében a legtöbbször. Ezek az injektorok nem szedhetőek szét roncsolás nélkül, ezért kizárólag erre szakosodott szakműhely tudja tisztítani őket.

    Az eredmény attól függ, milyen és mennyi szennyeződés okozta a problémát. Ha szerencséje van, megoldható így, keressen fel egy injektor tisztítással foglalkozó vállalkozást, van belőlük választék gazdagon!

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gázt az OPC-be

    2017. szeptember 7., 10:34 Módosítva: 2017-09-22 20:00
    307

    Tisztelt Uram!

    Szeretnék venni a közel jövőben egy Opel Astra G OPC-t (z20let). Ha jól tudom ez 200 lóerős és hengerenkénti MPI befecskendezős. A kérdésem az lenne, hogy lehet-e gázosítani? Baj az LPG-nek ha turbós az autó?

    Válaszát előre is köszönöm, Ricsi.

    Kedves Ricsi!

    Minden hengerenkénti szívócső befecskendezéses motor átalakítható, függetlenül attól, hogy atmoszférikus vagy feltöltött motorról beszélünk-e. A kulcs kérdés a helyes reduktor választás, mivel a feltöltött motorok esetében a reduktor által lekövetendő nyomás változás jóval nagyobb, mint szívó motorok esetében! Fontos még a helyes beállítás és a gázrendszer alkalmassága a beállítások tekintetében.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Gázra váltva leáll a Laguna

    2017. augusztus 15., 13:31 Módosítva: 2017-09-22 20:00
    81

    Tisztelt LPG Doktor!

    Van egy '97-es, 1,8-as, 90 lóerős Lagunám, amit 1998-ban gázosítottak el, vélhetően Hollandiában, automata Vialle rendszerrel. Olyan probléma jelentkezett a napokban, hogy indításkor, mikor átvált gázra, leáll a kocsi, vagy leesik a fordulat kb. 300-ra, és csak dadog, pöfög.

    Gázadásra helyreáll az alapjárat. Menet közben jól teljesít gázon, bár néha mintha fulladna gyorsításkor. Benzinüzemen közlekedve, ha manuálisan átváltok gázra, erőteljesen visszafullad és megtorpan a kocsi, majd egyszer csak helyreáll, és mintha mi sem történt volna, szépen üzemel.

    Ön szerint mire utalhatnak ezek a jelenségek? Reduktor problémám lesz hamarosan? Esetleg a mágnesszelep rakoncátlankodik? Tartálycserén kívül hozzányúlva még nem volt a rendszerhez. Ha a reduktort esetleg cserélni kell, a gázvezérlőt is kell cserélni?

    Az autó:

    Renault Laguna 1.8 RT 90 LE - 1997

    Válaszát előre is köszönöm!

    Tisztelettel: Zoltán

    Kedves Zoltán!

    A jelenséget okozhatja az Ön által említett reduktor hiba is, de egyéb probléma szintén. Ha gyorsításkor fullad, még egy egyszerű szűrőcsere is segíthet a probléma megoldásában. Távolról nem tudunk diagnosztizálni. Vialle esetében azonban az a rossz hírem, hogy hiába is tudnánk, ugyanis a szűrőcsere kivételével minden beavatkozás vagy fődarab csere olyan anyagi vonzattal jár, amit a hazai autósok nem tudnak, vagy nem akarnak megfizetni.

    Őszintén szólva mi magunk is inkább a rendszer motortéri elemeinek (úgynevezett front kit) cseréjét javasoljuk ilyen esetekben, mivel ebben az esetben nem csak olcsóbb számla a végeredmény, hanem két év teljes körű garancia is 100 ezer km korlátozással! A garancián túli szervizelés költsége sem elhanyagolható, az általunk forgalmazott Agis fődarabjai az ötödébe kerülnek a Vialle, vagy egyéb hasonlóan prémium árazású termékekhez képest.

    Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még