Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
Tisztelt Olajdoktor!
Adott egy 2018-ban gyártott 1,25 benzines, G4LA motorkódú Hyundai i20, ami 110 ezer futott. Az autót nagyjából 10 ezer kilométerenként szervizeltetem, az olajszintet nagyjából a 4 ezredik kilométernél kezdem el ellenőrizni és eddig nem produkált az autó extrém olajfogyasztást.

Az utolsó szerviz óta (106521 km) viszont 4 ezer kilométer alatt az olaj a nívopálca alsó jelöléséig fogyott, tehát utántöltésre volt szükség. A szervizt egy magyarországi Hyundai márkaszervizben végezték el december végén, számla szerint 5W30 PSA B7122 motorolajat töltöttek bele. Kis kutatást végeztem az interneten és azt találtam, hogy az említett PSA B7122 jelölés egy Euro 5-ös dízelbe való motorolajat takar.

Azt szeretném öntől kérdezni, hogy ez valóban egy Euro 5-ös dízelmotorhoz passzoló motorolaj? Amennyiben valóban nem megfelelő olajat öntöttek az autómba, úgy ez okozhatott a motorban valamiféle visszafordíthatatlan károsodást? Milyen vizsgálatot javasol, hogy ezt kideríthessem?
Köszönettel: Tamás
Kedves Tamás!
Én azt látom, hogy az autóra vonatkozó előírás API SM, vagy ACEA A5/B5, vagy ILSAC GF-4. A szóba jöhető viszkozitási osztályok pedig 5W30, 5W40, 10W30, 15W40 valamelyike. A PSA B7122 után érzésem szerint lemaradhatott még két karakter (például a 90). A lényeg itt azonban az, hogy mindegy milyen PSA jóváhagyása van az adott olajnak ha megfelel a fenti specifikációk valamelyikének.
Nem írta meg a pontos olajtípust de a vélelmezett PSA jóváhagyásból arra következtetek, hogy C2 esetleg A5/B5 olajról van szó, ami nagy eséllyel az API SN szintet is tudja. Maga az előírás egyébként nem korlátozza a használatot a dízelekre, de mint írtam ez mindegy is.

Következő gondolatom, hogy 4 ezer kilométer alatt 2 deciliter olaj nem a világvége még akkor sem ha bosszantó. Arra figyeljen, hogy tartsa az utántöltéskor a két jelzés között az olajat, ne töltse a legfelső szintig.
Ugyanakkor azt javaslom, hogy a következő olajcsere alkalmával ne C2 vagy A5/B5 olajat válasszon. Ezek nagyon alacsony viszkozitásúk 150 fok környékén ami okozhatja az ön által leírta olajfogyasztást közvetve.Egészen pontosan és hitelesen: válasszon olyan legalább API SM (SN is tökéletes) 5W30-at ami nem ACEA C2 vagy A5/B5. Ez nagy eséllyel A3/B4 vagy C3 lesz de ez ne zavarja!
Üdv: Olajdoki
