Izomautó, az évszázad vétele

Bemutató: Chevrolet Camaro – 2011.

2011.10.20. 07:07
Versenypályázásra alkalmas futómű, az utóbbi évek egyik legjobb formája, vadállat motor és elfogadható ár. Egy autó, ami újonnan is kéne.

Külsőre olyan, mint az igazi Camaro, az 1969-es, bár persze jól néz ám ki a 67-es is. A 70-es az már más tészta, az már nagyon kólásüveges, ami szintén szép, de az újkori Mustang óta tudjuk, izomautó-formanyelvben visszanyúlni a 60-as évekig kell. Fogalmam sincs, mennyire rutinmunka egy negyven évvel ezelőtti autót úgy ültetni át a mába, hogy megmaradjon a dögösség, de felismerhető legyen benne az eredeti. Ha létezik egy dizájnsablon, amivel a 2005-ös Mustangot is rajzolták, nyilván egyszerű.

Long hood, short deck – a régi recept ma is működik; egy hosszú orrú, rövid seggű sportautó jól fog kinézni, hacsak nem a TVR, vagy valamelyik félreeső kínai dizájnstúdió rajzolja a lámpáit. A Camaro 5. generációjának alapját szolgáltató 2006-os Camaro Conceptet természetesen nem kínaiak tervezték, hanem ameri... izé, szóval egy koreai származású amerikai, Sangyup Lee. Hiába, a formanyelv nem genetika, hanem kultúra kérdése. Az új Camaro szépen domborodik, és minden lényeges vizuális eleme a hőskorra emlékeztet. A testfelépítést már említettük, de ott van még az övvonal, ami az ajtók, illetve a nemlétező B oszlop mögött lefelé kanyarodik, meg a hátsó kerék előtti íves domborítások.

Egyértelműen új, hogy arányaiban kisebb az üvegfelület, ez egyrészt általános autóipari trend, a Camarónál viszont még a custom kultúrával is összhangban van: mintha a régi Camaro kapott volna egy top chopot. Látványosan nem valami műanyag szar, hanem fenyegető, de ízlésesen brutális gépezet, nem hivalkodó, de épp elég figyelemfelkeltő - az első csavartól az utolsóig. Amerikai piacra szánt amerikai termékeknél gyakori veszély, hogy a végeredmény paraszt lesz. A Camaro nem az. Pedig lehetne, hiszen a tesztparkból én a Transformers Special Editiont választottam, melyen a film szereplője, Dongó Űrdongó (Bumblebee) stílusában hosszanti gyorsítócsíkok vannak. Nem tudom, a GM hogyan pacsizta le a Chrysler csoporttal (alias MoPar), de a Bumblebee Stripes az izomautók korában a MoPar-csúcsmodellek védjegye voltak a Dodge Chargerektől Super Bee-ken át a Dartokig.

De nyilván megoldották, hiszen a Chevrolet-nak még ikonautó-igazgatója is van. Esküszöm. Hossein Hassaninak hívják, és komolyan hisz benne, hogy az új Camaro Európában is nagyon befut. Ebben a hitében egyébként maximálisan osztozom is, hiszen az autónak nem csak világbajnok formaterve van, de műszakilag is egy vérnősző barom. De előbb nézzünk körül az utastérben.