Egyik szemem sír, a másik boyracer

Teszt – Hundai Veloster (2011)

2011.10.21. 06:14

Adatlap Hyundai veloster Style - 2011

  • 1591 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 141 LE @ 6300 rpm
  • 167 Nm @ 4850 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.8 másodperc
  • Végsebesség:
    201 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.3 l/100km
  • 7 199 000 Ft

Egyik oldalon egy ajtaja van, a másikon kettő, a csomagtartóéval együtt ez összesen négy, hiszen ferdehátú. A Hyundai mégis 2+1 ajtósnak mondja. Nem értem ezt az autót, talán ő se magát, de tetszik.

Ez a Hyundai annyira izgalmas, ahogy kinéz, hogy abból csak baj lehet. Egyszerűbb ruhában, hétköznapibb beállással, metálszürkében – és persze annyi ajtóval, amennyit megszoktunk – jó kis kocsiként libegne be a piacra, lehetne alufelnisíteni, ablaksötétíteni, gyomroskipufogóztatni. Igaz, akkor i30-nak hívnák.

Sajnos a Veloster formája mély emlékeket, régi vágyakat hoz felszínre az autóbuzik lelkében – láttán azonnal bevillan a remény: megint van CRX? Vajon nem kell többé játszanunk a sértődöttet a Hondának, innentől letojhatjuk, hogy anno elkészítették a világ egyik legjobb játékautóját, aztán elvágták az ellátást, és azóta csak a memóriafoszlányokon nyammogunk? Mostantól vállunkra emelhetjük a Hyundait, és mehetünk az urnájához csengetni? Örömmel, bármikor.

Pedig a Hyundai talán nem is akarta mindezt. Esetleg eszébe sem jutott, hogy létezett valaha CRX. Egyvalamit biztosan tudunk a Veloster keletkezésének mozgatórugóiról: megalkotásakor az egyik fő célcsoport az autót nem szerető fiatalok köre volt. A rendes jóléti államokban ugyanis mind több, már autótulajdonosi korba érő illető fordul el a kocsiktól, ül biciklire, jár gyalog, vonatozik, otthon kuksol a számítógép előtt, tudomisén, a gyártók pedig arra próbálnak rájönni, hogy lehetne őket lecsalogatni a bicikliről, motorról, egyéb szerekről, vissza négy kerékre. Erre lenne az eszköz a Veloster.

Ez az úgy-néz-ki-kicsit-mint-a-CRX problémakör tehát megeshet, hogy csak egészen kevés autóőrült mániája, a többségnek pedig azt jelenti a Veloster, ami ő valójában is: egy rendkívül egyedi csomagolású, jópofa, ferdehátú kompaktot. Hogy tisztába tegyem: a Veloster eladásainál a vevők többségének feltehetőleg fontosabb lesz a 6,5 literes átlagfogyasztás, mint a gyorsulási, végsebességi, rugalmassági adatok.

Az igazi párhuzam a múltból

Ezzel meg is kaptuk, mi a Veloster – korántsem a lángot lehetlő CRX, sokkal inkább a maga korában dízelmotorral is árult boulevard-racer, a Renault Fuego. Persze a Hyundai nyilván százszor megbízhatóbb, de a koncepció ugyanaz: maximális érzékiség és izgalom a szemnek, hosszú, nyugodt élet a pénztárca tartalmának.


Egyébként a Fuego idején a Renault-nál is megvolt a teljes spektrum mindenféle autóvásárlónak: a mai, józan i30-vevő R11-est vett, a magával nem bíró, száguldozó őrültek pedig R5 Alpine Turbót, esetleg középmotoros R5 Turbót vettek – lásd Hyundai Genesis különféle változatai.

Totalcar értékelés - Hyundai veloster Style - 2011

Rendkívüli formatervű, izgalmas arányú, egyik oldalán egy, másikon két ajtót hordozó, forró ferdehátú-ízesítésű jármű. Családi autónak hátul szűk, nem kellően nagy a csomagtartója, rosszul rugózik és drága is, sportos gépnek nagyon gyenge, nem elég stabil, közel sem eléggé élvezetes a vezetése. Fenti hbákat ellentételezi a kiváló minőség, a sok tárolórekesz, a nem túl nagy fogyasztás, a hosszú garancia és a Hyundai-ok tipikus tartóssága, megbízhatósága. Ettől még marad egy rendkívül szűk réteg autója.

Népítélet - Hyundai veloster