Bevadul A Teca

Megvolt: Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive FR - 2017.

2018.03.03. 00:36

Adatlap Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive FR - 2018

  • 1984 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 190 LE @ 4200 rpm
  • 320 Nm @ 1450 rpm
  • 7 seb. duplakuplungos automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.9 másodperc
  • Végsebesség:
    212 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • 9 988 130 Ft

A világnak szüksége van sportos SUV-ra, szinte érthető. A hobbiterepjáróból kilátni, és mégis csak úgy jó gyorsan menni, hogy az ember tudja, mi van előtte. Sportautóban alapvetően alacsonyan ül az ember, hiszen az tesz jót a súlypontnak, meg olyan versenyautós, de így legfeljebb addig jó közlekedni, amíg az előrén kívül nem kell más iránnyal foglalkozni. Ebből a szempontból tulajdonképpen várható volt a sport-SUV műfaja.

Egyenesen minden gyorsan fog menni, amibe elég nagy motort raknak, de az durva, hogy egy-egy toronyházban már valódi, sportautós értelemben vett élményt kap az ember. A Porsche Macan a műfaj csúcsa, a Cayenne meg igazából nem is gyorsabb, csak tudva, hogy mennyivel nagyobb, még groteszkebb vele a száguldás. Nem kell eddig merészkedni, az én revelációm egy szolidan okosított Subaru Forester XT-ben lett meg, az tényleg olyan volt, fújtató sztegoszaurusz hátán belovagolni a csatatérre.

Az igazság persze az, hogy ezek már rég nem SUV-ok, egy Lada Granta bármelyiknél komolyabb buckákat lép át. Nem mintha bármelyik vásárlónak hiányoznának a valós terepképességek, hiszen aki kicsit is komolyan gondolja laza talajt, fényképen sem néz meg ilyen autót. Kíváncsi vagyok, meddig tart a hullám, a Jaguar E-Pace sajtótájékoztatón elhangzottak szerint Kína csak most lendül bele a hobbiterepjárók vásárlásába, márpedig Ogli G is megmondta náluk van a pénz, náluk van a dollár.

A Seat Atecáról az volt a legmarkánsabb emlékem, hogy a kis-SUV összehasonlítón ez volt a racionális alapon győztes autó, mellesleg messze ennek volt a legjobb kormány-futómű kombinácója, habár a Peugeot motorja határozottan lelkesebb volt. És ha alapvetően az 1,6-os dízelt is jó vezetni, az ember joggal várja, hogy a középsportos FR verzió is kiadja majd. Igen, az FR amolyan lakossági GTI, bár a 190 lóerővel óvatosan jelzik, hogy hol a helye: a konszern olcsóbbik felén.

Ez a motor az Octavia RS-ben és a Golf GTI-ben is erősebb, 230 lóerős, de valamivel csak pozicionálni kell. 2000-től rendesen megindul, és valahol 5500 körül érdemes húzni a váltófület, vagyis jó széles tartományban erős. Pár napja esett be a hír, hogy immáron hivatalos a Cupra indulása, ez nem csak a hardcore Seatok neve lesz, hanem egyenesen a márkanév: ha valaki 300 lóerős Atecára vágyik, annak Cupra Ateca néven kell keresnie. És ez azért mutat valamit, hiszen tíz éve kinek jutott volna eszébe egy sport-almárkát hobbiterepjáróval bevezetni?

Addig is az FR 190 lóerő mellé ad összkerékhajtást, és egy hétsebességes DSG váltót, vagyis az egyen-konszerntechnikát. Itthon szerintem hamarabb nyernek közbeszerzést Tiborcz ellen, minthogy egy ilyet eladjanak, de látom a szándékot: az Ateca pont jó méret, pont jó áron, viszont ha valakinek túl sok lenne a racionalitás, vehet egyet, amivel alkalmanként az egész családra rá lehet hozni a frászt. Nem hajmeresztő a menés, inkább az a fajta, ami tíz éve számított durvának, az élményt inkább a magas üléspozíció adja, van benne valami lövegtoronyból letekintős férfiasság.

A futómű persze feszesebb, mint a mezítlábas Atecán, ami már eleve elég kemény, de ha az ember heveskedni akar, akkor ez létszükséglet, főleg egy ilyen magas bódéval. És itt jön be a közhelyes igazság, hogy minden csak viszonyítás kérdése: amennyire kiemelkedett a kis dízel SUV-ok mezőnyéből az ügyes futóművével, annyira jellegtelen ez a sportváltozat. Nem azért mert rossz, hanem mert a számok és a sportos csingilingik miatt egyszerűen többet vártam. Rá is írták, körbe is műanyagozták, meg még a technika is ezt sugallja, ehhez képest viszont steril.

Kanyarban lehet feszíteni rendesen, még nyirkos úton is rendes oldalgyorsulás van, aztán ha sok, finoman eltolja az elejét. A show hiányzik, a kormányon semmilyen visszajelzés nincs, és motorhangot sem vitték túlzásba. Vagyis lehet vele állatkodni, csak éppen nem kívánja az ember. A hétsebességes DSG is tud jobban működni más Volkswagenekben, és nem is a viszonylagos lassúsága zavaró, hanem a rángatás csurgás közben. Lépésben, óvatos gázadásnál megvonaglik, mint amikor a kezdő sofőr túl magas fordulatnál engedi fel a kuplungot, és ránt egyet az autó.

Viszont amennyi sportosságot keres a célcsoport, annyit kap. Egyrészt ott van a tisztességes meglódulás, másrészt a futóművel és az összkerékhajtással leesni se fog az útról, amíg valaki nem csinál égbekiáltó hülyeséget. A 4Drive hagyományos, elektrohidraulikus kuplunggal vezérelt rendszer ez, ha az első kerék elpörög, hátra küldi az erőt. Nagy hóban nem sikerült kipróbálni, de ha úgy mozog, mint a hasonló hajtással szerelt többi konszerntermék, nem lesz gond, szárazon meg végképp hülyebiztos.

Érdekes amúgy, hogy mennyit dob egy autón, ha jó a színe: az Ateca messze nem formatervezési bravúr, viszont azzal, hogy kolbászzsír metálra fényezték, mintha egy másik autó lenne, utoljára talán a második generációs Ford Focus ST-nek állt ilyen jól a nuclear orange. A színén túl kevés dolog utal a másságra, apró toldatok vannak rajta, meg persze 19-es kerekek, és a beltérben sem merészkedtek a piros cérnánál tovább. Ellenben a kormány tényleg ott van, jó a fogása, és jól is néz ki, engem legalábbis a lapított aljú karima mindig megvesz. Csak a hatalmas, sivár műanyagfelületekkel kezdhettek volna valamit, például az ajtópanel veszettül kiált valamilyen díszbetétéért.

A 11,7 milliós ár egy dologgal indokolható: ugyanezért a technikáért egy Audi Q2-esben legalább 3-4 millióval többet kérnek, de messze nem az FR a tuti vétel a kínálatban. Szintén a vásárlás ellen szól a fogyasztás, nekem sok várossal 10,8 lett a vége, ami onnan nézve, hogy egy 1,6 tonnás, összkerekes, turbós SUV-ról van szó, majdnem 200 lóerővel, nem olyan félelmetes érték, viszont ahhoz képest, amennyi élményt ad, sok. Természetesen nem fog csalódni, aki befizet rá, de ár-érték arányban nekem egyszerűen az 1,4 TFSI egy hatgangos kézi váltóval 6,7 millióért jobb választásnak tűnik, és abban a ligában még vezetés szempontjából is jó, hiszen az ember nem vár annyit, mint egy FR-től. 

Totalcar értékelés - Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive FR - 2018

Vannak élvezetes sport-SUV-k, ez éppen nem az. Viszont mindent tud, amit egy Ateca, és lehet vele riogatni a családot, igaz ilyenkor fogyaszt is.

Népítélet - Seat Ateca