Ez lenne a tökéletes bringatartó?

TreeFrog Pro 2 és Crossbar kerékpártartó teszt

2018.07.03. 12:04

A bringatartóval való szívás komolyan elveszi az ember kedvét attól, hogy bringát vigyen nyaralni. Most viszont itt a TreeFrog vákuumos tartó, ami talán a legegyszerűbb módja a szállításnak. Egy hétig használtuk a Balkán Kemping túra során, ezek tapasztalatok.

Az ideális állapot az, amikor bent van a bringa az utastérben, de például négy ember, egy heti holmijával ez kevés autóval oldható meg, talán csak a Volkswagen Caddy Maxi, és a kisbuszok képesek erre. Ha nincs kishaszongépjármű a háztartásban, akkor marad a külső tartó, ezekről már értekeztünk itt is és itt is. A Balkán Kempingre viszont egy olyan tartót vittünk, ami nem határolható be egyértelműen: a TreeFrog lehet az autó tetején, hátulján, sőt, bárhol, ahol egy tenyérnyi helyet találunk a korongoknak, ha valakinek szuicid hajlamai vannak az oldalablakra is rakhat vele biciklit.

Az univerzális használhatóság a tapadókorong érdeme, ezek úgy tenyérnyi sima felületen fekszenek fel, és utána egy vákuum-ejektorral (tulajdonképpen egy pici, fordított pumpa) kiszívjuk alóluk a levegőt, és tartanak. Egy korong durván 110 kilót képes megtartani, vagyis a négy koron két bringával röhögve elbír, gyanús, hogy egy mélygarázsba való óvatlan behajtásnál inkább a tetőlemezt tépné le a kocsiról, mintsem elengedjen. És ha már tetőlemez: ha vékony a tető, mint az Opelen, akkor a bukkanókon be-behorpasztja a tetőt, aminek igazából csak a hüppögése zavaró, kárt nem tesz benne.

És tényleg bárhova felrakható, még a domború felületek sem feltétlen jelentenek akadályt, a forgalmazó átadásnál például a Toyota Prius hátsó lökhárítójának sarkára(!) nyomta fel. Aki gyerekként rakott fel tapadókorongos játékot az ablakra, tudja, hogy csak a tökéletesen tiszta felületre megy fel a korong, de a Treefrog ilyen téren sem válogatós: a poros, homokos tetőre is felmegy, nem enged el. Egyedül a fóliázott autókkal kell vigyázni, hiszen a korong simán buborékot képez a réteg alatt, ami jobb esetben csak ronda, rosszabb esetben leesik a tartó. Az üvegtető viszont nem akadály, sőt, Tesla vásárlók körében a legnépszerűbb a vákuumos tartó.

Amikor a vákuumot képezzük, egy kis fehér gyűrű eltűnik a gombról, jelezve, hogy nem kell tovább nyomkodni. Ugyanez a fehér gyűrű jelzi, ha megszűnt a vákuum: az első pár száz kilométeren folyamatosan néztük a fehér gyűrűket az üvegtetőn át, de nem akartak előbújni, pedig sok autómosásra nem volt idő. Ugyanígy tartottunk a hőmérséklet változástól, esőtől de még a diónyi jegek sem hatották meg, amikor Igmanban utolért a vihar. A csomaghoz jár egy ápoló gél, amivel érdemes néha átkenni a pumpát, ezzel megőrizve a hatékonyságát. Ez a két modell csak két bringa felszerelését engedi, de ha az első tengelyt fogó tartót hátra szereljük fel, akkor négy is felfér, mint egy hagyományos tartón.

A tetőre rakott bringa a teszt szerint durván megdobja a fogyasztást, a TreeFrog azzal kompenzál, hogy az első kereket ki kell venni a bringából, hiszen a tengelynél rögzül. Ennek komoly előnye, hogy fém kapcsolódik a fémhez, az eleve komoly terhelésre méretezett villaláb tarja a bringát, nincsenek vázra fogó csipeszek, amiket állítgatni kell. Ennek alapvetően két hátránya van: mivel ma már több tengely szabvány létezik a kerékpáriparban (20 mm-es, 15-mm-es, Boost, Lefty, hagyományos, stb.), egy konzollal, csak az adott szabvánnyal rendelkező bringát lehet szállítani. Ezzel csak akkor lehet baj, ha minden alkalommal más bringát vinnénk, így ugyanis több konzolt kell megvenni és minden alkalommal átszerelni az aktuális első tengelyhez, vagyis akkor gyors és kényelmes, ha mindig ugyanazt a bringát visszük vele. A hátsó kereket egy önálló korong rögzíti, ez tépőzárral fogja a kereket.

A másik hátrány, hogy egy gyakran koszos, nagy keréknek helyet kell találni az utastérben, bár a probléma kosz részére megoldás egy keréktáska, bár létezik egy TreeFrog kiegészítő is, amellyel megoldható a kiszerelt kerék tetőn való szállítása. Ha már a hátrányoknál tartunk, meg kell említeni a legsúlyosabbat is: a TreeFrog nem zárható le. A korong felszedése egyszerű, hiszen csak fel kell pödörni a szélét, cserébe a tolvajnak is az. Van ugyan egy fém fül, amit odacsukhatunk a csomagtartó pereméhez, és hozzázárhatjuk a hátsó kereket, de ilyenkor legfeljebb azt érjük el, hogy a bringák lógnak a tetőről, és a tartót viszik el. A kellően hosszú bringazárat ugyan át lehet bujtatni magán a tartón, de az Opeleknél például annyira jól illeszkedik a csomagtérajtó, hogy nem tudtuk odazárni a gyűrűt. De tegyük fel, hogy működik, sajnos a lebontásig így is eljut a tolvaj, ráadásul még az autót is összebarmolja a leboruló bringákkal.

Egy zármechanikával ellátott gyűrű lenne a megoldás, amely nem engedi felszedni a korong szélét, addig viszont marad a kompromisszum, hogy olyan helyen parkoltassuk a kocsit, ahol rálátunk, vagy maga a hely őrzött. Két tartót próbáltunk ki a gyártótól, egy Crossbart és egy Pro 2-est. Az elv mindkettőnél megegyezik, de az egyiken egy fém lapra ülnek a konzolok, a másiknál egy hagyományos tartóra emlékeztető keresztrúdon. A lényeg, vagyis a korongok mindkettőnél megegyeznek, viszont a Pro az csak kötött rögzítést enged, ami a kormányok összeérése miatt lehet gond, míg a Crossbaron szabadon tologathatjuk a konzolokat, nagyobb mozgásteret enged.

Mind a két tartót egyformán egyszerű volt használni, az viszont mindenkit meglepett, hogy a filigrán tulajdonképpen két lemezből álló tartó zajosabb, mint a szárnyprofilra emlékeztető kinézetű keresztrúd. A probléma az, hogy a domború tetőn a két lemez között apró rés keletkezik, és süvít közte a menetszél. Egy darab szigetelőszalaggal pótoltuk az akusztikai tervezés hiányosságát, így nem volt gond.

A rendes zár hiányától eltekintve tulajdonképpen tökéletes bringaszállító a TreeFrog mindkét modellje. Ennyi pénzért persze legyen is az: A Pro 2 120, a Crossbar 122 ezer forint, ami sok, de egy kevésbé szerencsés autóval egy jobb minőségű hagyományos tartót is összelegózhatunk ennyiért. Csak a TreeFroggal nincs szerencsétlen autó, sem pedig lego. Ha egy bringát akarunk feltenni, létezik erre alkalmas változat, több bringához pedig vehetünk ilyeneket. Igazán persze azok járnak jól vele, akik gyakran cserélnek autót, akár azért mert bérelnek, akár a munkájuk miatt, hiszen, aminek teteje van, ez arra felmegy, már ha nem fóliázott a lemez. Annak fényében, hogy nem kell minden alkalommal lecserélni, amikor autót cserélünk, megéri az árát.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.