Apróság a múltból

Bemutató: Eriba Touring 430

2019.05.16. 07:46

Eredetileg a saját 1986-os Eriba Nova 460C-met akartam elvontatni a G osztállyal, de amikor láttam, hogy 13 tűs csatlakozó van rajta, inkább valami újabb jármű után néztem.

Átalakítót is vehettem volna, de mivel volt egy Eriba Touring 430-as felajánlásunk a VPT Caravantól, én meg kíváncsi voltam, mi változott az elmúlt harminc év alatt lakókocsi-fronton, éltem a lehetőséggel.

Ez azért is illett a G-hez, mert a Touring az Eriba retró családjába tartozik, így a két dinoszaurusz összeköttetett. Kapcsoláskor örömmel láttam, hogy a lakón szériában kilengésgátló vonófej van. Egyszerű szerkezet, pici fékbetétekkel, amik a gömbre nyomódva akadályozzák, hogy a vontatmány elkezdjen csapkodni. Csak arra kell vigyázni, hogy ilyen vonófej használatakor még véletlenül se zsírozzuk be a vonóhorog gömbjét.

A kempingbe érkezve letalpaltam a lakót, és közben szidtam magam, hogy nem hoztam el a csavarbehajtóba dugható talpaló adaptert, így kurblizhattam szorgosan. Na meg a talpaláshoz nem árt a földre valami szélesebb lapot tenni, hogy nagyobb felületen feküdjön fel, így akkor sem süllyed meg a láb, ha sokáig vagyunk egy helyen (természetesen van ilyenem, és természetesen otthon hagytam, a 0 kilométeres demólakókocsiban meg nem volt).

A beltér finoman szólva is kompakt. A magasságproblémát úgy hidalták át, hogy a tető közepe könnyedén felemelhető (ekkor 195 cm magas lesz), és a felső részen körben sátorponyva véd az elemektől, cserébe fel tudtam egyenesedni. Három oldalán szellőzők, természetesen szúnyoghálóval, így egész jól át lehetett szellőztetni a lakókocsit.

Reggel elég hűvös volt, így begyújtottam. Itt látszott a legjobban, hogy nincs új a nap alatt, a Truma fűtés pont ugyanolyan konvektorszerű kocka az ágy mellett, mint nálam, csak modernebb a külseje. Na meg itt nem volt levegős körfűtés, így kicsit pontszerűen melegedett, de ekkora beltérnél ez kevésbé zavaró, 2-es fokozaton is pillanatok alatt meleg lett.

A vízrendszer külön tisztavíz-tartályos volt, vagyis a mosogató és a mosdó is saját 12 literes kannát kapott, a csapba beépített, külön mikrokapcsolós szivattyúval. A szürkevíz-tartály ennél a verziónál nincs az alvázra rögzítve, külön kell oda telepíteni a lakó alá. Bár a mosdóban van összefolyó, ennek ellenére zuhany nincs a lakóban, de ez egy kempingben nem akkora gond. A wc is külön tartályos volt, kicsit trükkös töltéssel. A kifordított betöltő nyílásba túl kell tölteni a vizet, hogy a belső peremen átbukva belecsorogjon a tartályba. A vízszintet egy egyszerű üvegcsövön figyelhetjük a szerelőajtónál. 

A beltér gyakorlatilag az én Novám kicsinyített változata. Az elejében egy kétszemélyes asztal, pad kombóval indít, amit pár mozdulattal egyszemélyes ággyá alakíthatunk. Ebből nagyon jó kilátás van az ajtón és az első ablakokon keresztül, miközben heverészve olvasgatunk, dolgozunk. Az első ablakok két részletben nyílnak és alattuk praktikus polcot találunk. Az összes ablakon szúnyogháló/hővédő fólia kombó van, így fura is volt, hogy a bejárati ajtóra nem jutott egy elhúzható szúnyogháló.

A középső részbe, mint szinte minden lakókocsinál, a nehéz dolgok kerültek. Ennek az egyszerű logikája, hogy ott a tengely. Itt lakik az abszorpciós hűtő, a tetején a főző és mosogató pulttal. Utóbbit használaton kívül kivételesen nem a korlátozottan praktikus füstüveg lappal, hanem egy a körbe illeszthető fa fedővel tudjuk lezárni. Ezen azért bátrabban szeletel, készíti elő a dolgokat az ember. Mellette a lassan elmaradhatatlan felhajtható asztalka, itt egy egyszerű zsanér segítségével kitámasztva.

Az ágy egész nagy a jármű méreteihez képest, és az egész felhajtható, ami alatt hatalmas egybenyitott tároló rejtőzik. Kívülről sajnos nincs ajtaja, pedig praktikus lenne, van is olyan modell a Touringok között.

A főzőpulttal szemben a korábban említett fürdőszoba található. Érdekes megoldás, hogy a tető vászna ezt külön körülöleli, viszonylagos magány biztosítva. Praktikus, hogy a tetővel együtt a fürdőszobai tükröt is feltoljuk, így magasabbra nőtt emberek se csak a hasukat látják benne.

A maradék helyen alul a fűtés van, ami egy sima kisméretű konvektor a Trumátol, mögötte a kábelek és csövek tengerével. Felette egy akasztós szekrény, alul az elektromos kapcsolókkal, miegymással. Konnektorból hármat találtam, egész fura helyekre elhelyezve. Egy a főzőpul széle alatt, ez nálam a felette lévő polc alján van, és ott talán kicsit praktikusabb lenne. A másik az első ablak polcán, ezzel nincs is semmi gond. A harmadik viszont egész fura módon a gardrób tetejére került, amivel csak az a gond, ha lecsukjuk a tetőt, nem árt emlékezni mit hagytunk ott, mert azt csak nyitás után fogjuk kiszedni onnan. A másik, amire vigyázni kell zárás előtt, a magasabb tárgyak ugyanitt, érthető okokból.

A lakóból a gyártó szerintem szinte kihozott mindent, amit lehet egy ekkora területből. Hárman viszonylag kényelmesen el tudnak benne aludni, persze nap közbeninkább kint tartózkodva, szóval, bár a fűtés és az egész rendszer többé-kevésbé alkalmas a hidegebb időszakokban is kempingelésre, ez azért inkább nyári modell. Mondjuk nálunk valószínüleg nem annyira fog elterjedni, egyfelől a mérete (a lakósok rendszerint nagyobbat keresnek), másfelől az ára (18 000 euro) miatt. Nyugaton esélyesebb, pont a napokban suhant el mellettem egy német rendszámú Dacia Lodgy egy ilyet vontatva, ahol a vontatmány amúgy pont kétszer annyiba kerülhetett, mint a vontató. Ráadásul a hátulján ott virított a 100-as felirat, ami az emelt sebességre vonatkozik, így nekik kevésbé kell a kamionokkal harcolni a 80-90 km/h közötti tartományban.

Mit mivel húzhatunk?

Mivel a G osztály konkrét modellje 3,2 tonna össztömegű, így – ha csak nem könnyű (750 kg össztömegig) utánfutót, lakókocsit húzunk – hamar elérjük a B kategória határát. A rendelet úgy szól, hogy amit B-s jogsival vezethetünk, azzal könnyű utánfutót is húzhatunk bármikor. Ekkor maximum 4250 kg lehet a járműszerelvény össztömege (3500 kg + 750 kg).

Viszont ha 750 kg össztömeg felett van a vontatmány (kb. a mai lakókocsik mindegyike, a sátras utánfutókat kivéve, és mindegy, hogy egy- vagy kéttengelyes), fura módon a járműszerelvény nem lépheti át 3,5 tonna össztömeget a B kategóriánál.

Ha túllépjük, akkor vagy BE kategóriát kell szerezni vagy, ami a rendszeresen lakózóknak praktikusabb, de főleg olcsóbb, létezik egy B96 kategória, amivel a nehéz pótkocsi esetén is el lehet menni 4250 kg össztömegig.

A konkrét példánknál maradva az 1,2 tonna össztömegű Eribát a G osztállyal csak BE kategóriával lehet vontatni.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.