Elnöki ügy

Bemutató: Volkswagen T7 Multivan E-hybrid - 2021.

2021.09.30. 17:19

Szia Anti, 3-4-5 gyerekhez (tetszőleges aláhúzandó) keresek autót, milyen hobbiterepjárót tudnál ajánlani? - Ez a kérdés már legalább öt alkalommal befutott ilyen-olyan platformokon. Ha csak nem hozat magának valaki egy Suburbant az Egyesült Államokból, nagyjából elfelejtheti a SUV vonalat, amikor sok ember szállítása a cél. Persze, van ilyen-olyan harmadik üléssor, de oda lábbal rendelkező embereket nem fogunk berakni. Szóval marad a Kangoo-Caddy-Lodgy-Berlingo-Partner-Rifter, de sokak számára ezek felvállalhatatlanok. Illetve, mit fog szólni a szomszéd, ugye. Na, erre nem fog beszólni a szomszéd, a Parlament környékén még szalutálnak is neki.

Nehéz volt őszinte szívvel ajánlani a nagycsaládosoknak a T6-os Multivant, 34,1 milliós alapárral, hiszen ehhez nem árt kettőnél több saját lábon állni. Engem is meglepett, mibe fáj a doboz, ami ráadásul népautó logóval az elején fut, de a luxus már csak ilyen, itt éppen a térérzet a dőzsölés alapeleme. Tárgyalóbusz, shuttle-busz, hívhatjuk akárhogy, a trükk a lényeg, hogy vállalatvezetőként kevésbé bántjuk a kollégák és partnerek szemét, ha egy A8-as Audi árát erre locsoljuk el, főleg, hogy bizonyos körökben az Audi rossz emlékeket idéz.

Viszont vállalatvezetőkből nem lehet megélni, meg időközben az egyterű piacot felfalták a hobbiterepjáró eladások, ezért a Volkswagen komoly racionalizálásba kezdett. Durván csökkenthetők a költségek, ha ezentúl nem a haszongépjárműből kell kifaragni az elnöki buszt, hanem személyautó alapokról indulnak. Maga a platform ugyanis nem csak préselt és hajlított lemezek sokaságát jelenti, hanem hozzájuk kapcsolódó segédberendezéseket, elektronikai és biztonsági eszközöket is. Például sokkal olcsóbban megvalósítható a vezetéstámogató rendszer, ha nem a haszongépjármű kormányszervóját és fékrendszerét kell átalakítani, hanem eleve a személyautó platformhoz tartozó elemek kerülhetnek be az új kisbuszba.

Az MQB erre is alkalmas, meg eleve sokkal autószerűbb Multivant lehet belőle faragni, és mivel bezuhant az egyterű piac, egyszersmind a Sharan-Touran kettős is pótolható vele, ugyanis a Multivan nettó légköbméterben mérve valamivel kisebb, mint korábban. Nyomorogni nem fogunk: 497 centi a rövidebb, 517 a hosszabbik doboz, a tengelytáv egységesen 317 centi. Ahol érezni a platform sajátosságait, az a belmagasság, ebben legfeljebb már csak gyerekek állnak fel, ellenben legalább teljesen sík a padló.

A variálhatóság a nagy fless még mindig, a síneken tetszőlegesen tologatható mindegyik ülés, sőt, akár fordítható is a második sor. Aki emelt már meg korábban kisbusz ülést, az tudja, ezek nehezek, de annyira, hogy még annak is leszállnak a heréi, akinek nincsenek. A Multivan ülései most 25%-kal könnyebbek, ami azt jelenti, hogy nem kell erőemelő múlt a variáláshoz, elég csak az egyeneshátas, lábból emelős módszer. Igazán elnöki akkor lesz a beltér, amikor az középső ülést lehajtjuk, és a síkba döntött háttámlát lábtartónak használjuk a leghátsó fotelben fekve.

Csempészrekesz is van a nyergek alatt, és ugyan csík-cigi már nem, de pár töltet villanycigi még elfér. Minden ülésre jut USB kapu, tárolók, lyukak, bárhová biztonsággal elhelyezhető egy zacskó szotyi. A csomagtér 470 literes, ha minden ülés bent van, a hátsó sor nélkül 1844 liter, míg ha minden ülést kiveszünk, akkor négy köbméter a pakolható térfogat.

A legkomolyabb felzúdulást a PHEV változat váltotta ki, és hát mondjuk ki, van abban valami, hogy egy 5,2 méteres, két tonnát verdeső buszt inkább dízellel szerelnek. Én sem gondolom, hogy az volt a helyes út, amikor az utolsó pöcsköszörű Smartot is dízellel árulták, de egy sok személy szállítására optimalizált járműnél azért erősen megvan a létjogosultsága. Aki lázadna Brüsszel ellen, annak lesz dízel, kétliteres TDI, de csak 2022-től, ami viszont biztos nem lesz, az a kézváltó: az új Multivan motortól függetlenül csak a hétsebességes DSG-vel kapható.

A benzines kínálatot is letudják két motorral, az egyik a kétliteres TSI, a másik az 1,5-ös, de a konnektoros hibrid alapja az 1,4-es turbós benzines. Néztünk is nagyokat Papp Tibivel, honnan került elő ez a motor, hiszen a többi személyautóban már rég az 1,5-ös TSI-t használja a cég, akárhogy is, ez önmagában 150 lóerőt ad le, a villanymotorral együtt a rendszerteljesítmény 218 lóerő. Persze nem arra optimalizálták, hogy ezt az értéket rendszeresen kihajtsuk belőle, de ha úgy van, 130-ig felgyorsul tisztán a villanymotorral is.

Nekem kicsit furcsa is a hibrid rendszer működése, mert sokszor városon kívül, 80-90-es tempónál is tisztán villanyról viszi a buszt, amikor az amper nagyon fogy, viszont a benzinmotor gazdaságosan tudná vinni. Mindössze 13 kWh az akkupakk, ezzel 50 kilométer tisztán elektromos üzemet kapunk, meg egy zöldrendszámot. Hogy ebből mi az igazság, a Tannistesten nem tudtuk kideríteni, ahhoz nem mehettünk eleget az autóval. Itt is kicsit az van, mint a legtöbb PHEV-nél, hogy az ember szépen megszokja a zent, amíg tisztán villanyról siklik, majd 80-100 körül röffen a hideg benzinmotor és jön a zaj. Itt azért elég jól visszafogják, és a hajtásmódok közti váltásnál sincs rántás, de hallani, hogy a benzinmotor pont nem rajong érte, amikor hidegen megterhelik.

Olyasmi felhasználást tudok elképzelni, hogy hétközben villanyról fuvarozzuk a családot, vagy a főnöki sleppet a városban, amikor meg neki kell vágni a világnak, azért azt is tudja. A hibrid hajtáslánc valódi hatékonysága akkor jön ki, amikor lemerül az akku, és a benzinmotor ereje, valamint a rekuperált Wattok maradnak csak, kifejezetten érdekes lenne, ilyenkor mennyire gazdaságos a doboz. Mert az biztos, hogy bár a légellenálláson sokat faragtak, lényegesen laposabb a szélvédő, de még mindig jelentős a homlokfelület.

Érdekes dolog ez a platformosdi, mert a Multivanben ott vannak a Volkswagen korábbi, baromi jó ergonómiai megoldásai, de kapott az új Golf/ID.3 hülyeségeiből is rendesen. Például van egy középső panel a szellőzők közt, ha a klímát akarom szabályozni, kiválasztom a hópihét, és bedobja az érintőképernyőre a klímaszabályzást. Ez önmagában kettővel több felesleges, figyelmet elterelő mozdulat, mint kéne, de a középső panelen a gomb nem mozog, de még csak nem is rezeg, egy halk kattanás tudatja, hogy megnyomtuk. Értem én, hogy olcsó gyártani, de ha már a haptikus visszajelzést is kispórolják az érintőfelület alól, nem lehetne csak egy sima gomb? Olyan jól elvoltunk velük az elmúlt száz évben, ezt sem kell újra feltalálni.

Ugyanez igaz az érintőfelületes hőmérséklet és áramlás szabályzókra, megint csak tapogatós zongoralakk, ami ronda, nehezen használható, meg a figyelmet is elvonja. Esőben próbálgattam az autót, és bepárásodott a hátsó szélvédő, gondoltam, lefűtöm. Beléptem a klíma almenübe, hogy akkor felkattintom a fűtést, de akárhogy túrtam, nem találtam. Ekkorra már annyira felcsesztem magam a kapcsoló hiányán, hogy félreálltam megkeresni, és tegyék meg tétjeiket, hol van a fűtéskapcsoló? Na, hol? Mint minden rendes autóban, a klímapanelen? Nem, bal térdnél, a világítás kapcsoló mellett. Őszintén érdekelne, mi volt a döntés mögött a logika.

Közben érdekes módon a kormány még a 7-es Golfból jön, nem szívatják a népet a 8-as Golf érintőfelületes kormányával. Kellemes gombok mindenütt, ha az ember nem ült még Volkswagenben, akkor is mindent elsőre megtalál és megért. Miért nem lehetett a Multivan összes kezelőfelületét így összerakni?

A legmeghatározóbb élmény persze a tér és kilátás. Ez a konkrét darab egy üvegtetős autó volt, dupla A oszloppal csökkentett holttérrel, alacsony műszerfallal, lapos szélvédővel. Sokszor érzem azt, hogy a személyautók mellett, amelyek egyre bunkerszerűbbek, egy ilyen kisbuszt baromi jó vezetni, mert remek a kilátás minden irányba. Vezetni meg olyan, mint egy nagy dobozt, ami alatt egyszerű futómű van. A dán utakon a finomságról nehéz nyilatkozni, hisz ott a tengerparti homok sem rosszabb, mint nálunk egy autópálya, de az biztos, hogy fekvőrendőrök után egyetértően bólogat a nagy bódé. Kicsit át kell programozni az agyunkat, hogy ez nem úgy kanyarodik, mint egy személyautó, és akkor nem ér le az oldalsó tükör a kanyarban.

Az a baj, hogy nem vagyok feketeöves Multivan-júzer, így nem tudom, milyen az MQB-re épített változat a korábbi, teherautóból faragottakhoz képest. Saját jogán tetszik, kellemes, utasbarát megoldásai vannak, és bár a sofőrt valamennyire szívatja a fedélzeti rendszer, az utasoknak élhető és kényelmes. A PHEV változat létjogosultságát egyelőre nem látom, bár ez inkább a szabályozás hülyesége miatt van. Mert ha például a CO kvótát elszállított személyek alapján néznénk legalább a kisbuszoknál, egyből más lenne a helyzet, hiszen egy ilyen autót azért vesznek, hogy sokan menjenek vele helyekre. A kétliteres TDI szerintem a legjobb megoldás lehet, ha a Sharan vagy a Touran már elkopott a család alatt, de ki tudja, ovijáratra ez a konnektoros is működhet.

Hogy miket láttunk még Tannisban, arról alább egy videó, itt egy Égéstér, ez itt pedig az a gyűjtőoldal, ahol minden Tannis-i anyagunkat megtalálod.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.