A Mercedes új értelmet adott az "elvesztette uralmát a gépjármű felett" kifejezésnek. Az új E Klasse felett gyakorlatilag csak előre megfontolt szándékkal, begyakorolt, ravasz trükkökkel veszíthetjük el az uralmunkat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az E osztályú Mercedes igazi sokkot okozott az 1995-ös modellváltáskor: Jézus, kerek lámpák! Egy Mercedesen! Ezt a kutya se fogja megvenni, hangzott a verdikt. A kerek lámpa, a márka történetének egyik legnagyobb dizájnváltása a kezdeti döbbenet után jelentős piaci elfogadottságra talált: nyolc év alatt 1 400 000 E-Mercit adtak el. Az E-Klasse fényszórója ma is kerek, csak kicsit másképp.
A magyar forgalmazó tegnap a kiskunlacházi volt katonai repülőtér betonján mutatta be az új modellt, különös tekintettel annak futóművére. Nagyszerű dolog ralipályán Subarut kínozni , örök élmény, és a fáradó, hajnali házibulik konyhájában összeverődött társaságok felvidítására tökéletesen alkalmas elmesélni kalandjainkat a Hungaroringen egy Kia Rióval , meg persze az oválpályával sincs semmi baj.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A reptér látszólag talán unalmasabb, valójában ez áll legközelebb a Vidámpark gondtalan, kockázatmentesen önmegvalósító világához. Az ember eleinte félénken, vagy mondjuk úgy, udvariasan próbálgatja az autókat, de egyrészt ott áll egy szép Pirelli teherautó, több kupac P Zeróval, a gyár csúcsmodelljével. Másrészt némi próbálgatás ürügyén a Mercedes mérnöke is tesz egy könnyű kézifékes fordulót. Ami Mercivel tudvalevőleg nem könnyű, hiszen ott a kézifék egy bal oldali pedál, tehát kicsit körülményes, de megoldható.
Először is automata E-Klasse-t választunk, nehogy még a kuplungolás mázsányi terhe is pont reánk nehezedjen. Aztán nekirugaszkodunk, bal kezünket a kézifék kiengedő kallantyúján tartjuk, ha megvan a lendület, kormányzunk, rögzítőfék-pedálozunk, és kallantyút húzunk, hogy ne ragadjon be. Élvezzük a pörgést, vagy ha irányba álltunk, egy kövér gázzal indulunk tovább.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Aztán persze egy kicsit szégyenkezünk, mert bár ezek a gumik nyilván a siralomházban töltötték a tegnap estét, és ők is tudtak róla, hogy estére minimum a válluk le lesz gyalulva, azért mégsincs ez így rendben. És egy Mercivel, főleg újjal, (de leginkább a máséval) kézifékezni egyszerűen visszataszító. De sajnos Starsky és Hutch autóját egyelőre Magyarországon nem forgalmazzák, úgyhogy szükség törvényt bont.
A kézifékes fordulóra sajnos nem igazán foghatjuk, hogy mostan dolgozunk, a két kilométeres, megnyugtató szélességű, teherszállító gépek fogadására is alkalmas betoncsíkon azonban végre kipróbálhatjuk, amit országúton, vagy versenypályán soha nem mernénk. Nevezetesen, hogy meddig jó az autó, meddig bírja a futómű, mert oké, hogy 120-nál nem pördültünk meg, de vajh' mi lesz 170-nél?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az új E osztállyal semmi. A műszaki újdonságok közül az alapfelszereltséghez tartozik az elektrohidraulikus fékrendszer, az SBC fékrendszer (Sensotronic Brake Control) és az elektronikus stabilitásellenőrző rendszer (ESP), de az új E osztály futóműve önmagában is fantasztikus. Négylengőkaros első, térlengőkaros, nagyrészt alumínium hátsó - meglehetősen biztonságos, jól irányítható autóvá teszi az új Mercedest. Ebben a súlycsoportban ilyen fürgén szlalomozni igazán dicséretes. Viszont nem életszerű, eddig legalábbis nem E osztályú Mercedesek uralták a rakparti szlalompartikat.
Igazi erényei a százas tempó feletti tartományban mutatkoznak meg. Ha elképzelünk néhány elméleti akadályt, és hirtelen sávokat váltunk, oda-vissza-oda-vissza, mondjuk 160-nál, egyszerűen hihetetlen, mennyire stabilan arra megy, amennyire akarjuk. Ez eddig csak egy jó futómű, ha azonban folytatjuk a kockázatmentes istenkísértést, és nagyobbakat rántunk a kormányon, érezzük, ahogy az elektronika határozott, precíz beavatkozásokkal fogja meg az autót, mintha felülről elkapná egy nagy mancs, és visszatenné az útra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Vagy mintha hirtelen beérnénk két szalagkorlát közé, ahol hangtalanul csattan az autó négy sarka, aztán megyünk tovább, nyílegyenesen. Aztán kikapcsoljuk az ESP-t, és eljátsszuk ugyanezt elektronika nélkül, és már pörgünk is peckesen a kifutópálya tenger rónaságán.
Ez így tökéletes, ennél jobb nem lehet, meg minek is, mondaná az ember, az E osztály technikai újdonságai közt azonban ott az AIRMATIC DC (nem Daimler Chrysler, Dual Control) nevű légrugózás. Nélküle, hangsúlyozom, tökéletes az új futómű és a kiegészítő elektronika, de vele állítólag még jobb. Alapfelszerelés a V8-as E 500-ban lesz, de a többihez is megrendelhető.
|
Ki lehetett próbálni a Vaneót is. Kipróbáltuk, és bár sok sikert kívánok az értékesítéshez, nem igazán tudom, mire jó. Sokkal kellemesebb meglepetés volt a szlalom a Smart-tal: a kis kabrió sokkal stabilabb, mint amilyennek kinéz. Jó, a dízel változat gyorsulása szörnyű büntetés, széllel szemben például egyáltalán nem sikerült elérni a százas tempót. Nagy szél volt. A Smart féke megint a kellemes meglepetések közé tartozik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A tesztautók többsége az új CDI motorral felszerelt dízel volt. Ezek a gyári adatok szerint akár 0.9 literrel is kevesebbet fogyasztanak száz kilométerenként, nagyobb nyomaték leadása mellett. Mondanom sem kell, mennyire élveztük a kis fogyasztást.
A technikai újdonságok közé tartozik a MB formaváltoztató ülése, melyben légkamrák találhatók, melyek a Volvo S60-hoz hasonlóan rácuppantják az emberre az ülést, de a Merci az utazás függvényében változtatja a keménységét, sztrádán hagy terpeszkedni, szerpentinen vasmarkába fog. Bár önmagában nem újdonság, az E osztályban igen: először lehet ebben a típusban is megrendelni a négyzónás klímaberendezést. Papa, Mama, Öcsi és Hugi személyre szabott hőmérsékletű légtérben üldögélhetnek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nagyon jól néz ki, kívül-belül, ízléses az új műszeregység, szép a kesztyűtartó, csendes a dízel, kényelmes, biztonságos, több benne a nóvum, mint egy díjnyertes diplomamunkában - ahogy van, megvan benne az az ellenszenves német tökéletesség, ami mindig csak azokat irritálja, akik látják, ellentétben azokkal, akik benne ülnek. Kocsmai sztorizáshoz persze valószínűleg csak a kézifékes fordulóból merítek majd..., mint egy majom, felhúztam a bal térdem és szétrúgtam a gyűrűs ujjam második percét. A többi (fehér füst, mikroszkopikus gumitörmelék, sivító hang) már történelem.
|
