Barkácsolók Mekkája
Tartósteszt: Opel Rekord D
A D Rekord az amerikai Charles M. Jordan asztalán született, aki a General Motors korábbi vezető formatervezője volt. Az autó vonalvezetésén érződik az amerikai hatás, bár az olasz karosszériáktól sem áll távol, ugyanis az úr rajongott az olasz autókért.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hatalmasak az üvegfelületek, és a keskeny oszlopok látni és látszani hagyják sofőrt és utast egyaránt. A '70-es évek elején kuriózumnak számítottak a hajlított oldalsó ablakok - legalábbis ebben a kategóriában.
Az autó belül 70-es évek beli nyugalmat áraszt. Sötét és világos kék színek kombinálódnak a feketével és a vajszínűvel. A belső tér mérete a legmegtermettebb német igényeit is kielégíti. Teljesen hátrahúzott vezetőülésnél a kétméteres magasság sem akadály. Személy szerint koppra előre szoktam húzni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hiányzik az ülésmagasság állíthatósága, többször elhatároztam már, hogy kispárnát rendszeresítek. Hátul három személy hosszú távú utaztatására is elegendő a hely, kényelméről fehér boxer házikedvencünk tudna nyilatkozni. A bordázott üléskárpitból nagyon könnyű kiporszívózni az elhullajtott kutyaszőrt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kormánykerék mérete egyenes arányban van a szervónélküliséggel. A golyópályás kormányszerkezet meggondoltatja velünk, hová parkoljuk az autóval. A közepén diszkrét Opel logó. A kormány környéke letisztult: mindössze egyetlen kormánykapcsoló balra (index, reflektor és ablaktörlési funkciókkal). A kormány mögött három karika: visszajelző műszerek, sebesség és időmérő óra dereng esténként halvány zöldben.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A pedálsor mellett a padlólemezen van a mosófolyadék nyomógombja: nagyszerű lehetőség akár egyszerre négy pedál használatára. Ennek tudományát a tökéletességig fejlesztettem. Jobbal egyszerre adagolom a féket és nyomom a gázt, hogy a lámpához érve le ne fulladjon a motor. Ennek megfelelően ballal taposom a kuplungot, amit az ablakmosó-folyadék adagolójának nyomásával tudok cifrázni, ha szélvédő tisztításra szottyan kedvem.
Az első kereket tárcsák fékezik, a betétek cseréje nem kérdés. A hátsó dobfékek állapota lesújtó volt. A betétcsere nem segített, sőt a dob felszabályozása sem jöhetett szóba. Annyira el volt vékonyodva az anyaga, hogy hátulra inkább vadonatúj fékdobokat vásároltam, párban 18 ezer forintért.
![]() |
|
Segédirányító kar. Az autó jobb első fertályából érkező kopogó hang, és a futóműves ismerősöm tanított meg a belterjes, de hangzatos szakszóra*. Az autót 1975-ben, Magyarországon helyezték először forgalomba, és a közismert minőségű hazai utak kikezdték a bronzperselyes kapcsolatot.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az ár fix: 180000 Ft. A Rákosborzasztói lakótelep parkolójában egyből kiszúrtam az ezüstös kék autót. Más nem lehet, ebben biztos voltam. Csakhamar megérkezett a gazdája is. A bizalomgerjesztő fiatalember vászonkötéses forgalmi engedélyt kotort elő. Eddig ilyet még nem láttam. A változások gondosan bevezetve. 1991-ben szervátültetés: a gyári 1.7-es blokk helyére kétezres került.
A precíz előélet-ismertetés után jött a próbakör. Sokat nem gondolkoztam, a kocsi indult, szépen vette a sebességeket, az útról sem akart leszaladni. Megvettem. Búcsúzóul még szolgált a volt tulaj meglepetéssel:
-Van ám még egy Opel, azt is hozzá adom. Forgalmija van, az automata váltó hiányos, vizsga nincs. Csak mondd meg, hová vontassuk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.
