Szendvicsben lenni jó - Mercedes-Benz A-osztály (2005)

2008.11.14. 00:59
A biztonságot illetően igazi Mercedes-Benz a legkisebbik is. Az A-osztály öt csillagot gyűjtött, és a gyerekeket is szereti.

Ahhoz képest, hogy milyen kis autó és régi konstrukció volt, már az első A-osztály is igen jól szerepelt az Euro NCAP töréstesztjén. Megnyugtató négy csillagot kapott, amit elsősorban különleges, szendvicsszerkezetű padlójának köszönhetett. Ezt az egyedi megoldást az új is örökölte, így nem meglepetés, hogy azt már maximális öt csillaggal jutalmazták az Euro NCAP szigorú bírái. Gyermekbiztonságra is egész jó, négycsillagos minősítést kapott a kis A. Sőt, még a gyalogosvédelemben is egész tűrhetően szerepelt a törpe Merci, átlagosnak mondható két csillagot ítéltek meg neki. Viszont ez az eredmény a kompaktok között ma már általánosnak számít, nemcsak prémiumautók, hanem tömegmodellek is könnyedén hozzák ezt a biztonsági szintet.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 36
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 17

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A szendvicsszerkezet annyit jelent, hogy dupla padlólemeze van az autónak, a motorját pedig 50 fokban előredöntve szerelik be. Hasonlóképp döntött a tűzfal is, így frontális ütközésnél a motor nem egyszerűen hátra, hanem hátra és lefelé mozdul. Ezzel megakadályozzák, hogy a nagy és kemény fémtömb benyomuljon az utastérbe vagy legalábbis jelentősen csökkentse a túlélőteret. A különleges struktúra mellett persze az A-osztályt teletömték a szokásos védelmi berendezésekkel, így a tesztelt kocsiban is kétfokozatú első légzsákok, övfeszítős és överő-határolós biztonsági övek és első oldallégzsákok voltak. Hiányzott viszont az alapfelszereltségű A150 Classic tesztautóból a függönylégzsák, és a hátsó oldallégzsák is, ami jól mutatja, hogy a svábok milyen rémesen garasoskodók tudnak lenni. Szerencsére az 1225 kilójával nem túl nehéz autó első ülésébe integrált oldallégzsákok nemcsak a mellkast, hanem a fejet is védik, így az A-osztály az oldalütközésekkor is jól teljesített.

A karosszéria minimális alakváltozással vészelte át a 64 km/órás, félátfedéses ütközést, már ami az A-oszlop utáni részt illeti. Előtte egy kicsit átrendeződtek a dolgok, persze, de maga az A-oszlop alig 3 millimétert mozdult el hátrafelé, és az ajtók is könnyedén nyithatók maradtak. Csekély a lemezek deformációja a vezetőoldali lábtérben is, a fékpedál pedig mindössze 30 milliméterrel nyomult hátrébb. Jó csapatmunkát végzett a légzsákok, övfeszítők és överő-határolók együttese, kifejezetten alacsony szinten maradtak mind a vezető, mind az anyósülésen helyet foglaló mellkasán mért terhelések. Egyértelműen látszik az is, hogy a tervezésnél nagy hangsúlyt fektettek a comb és a térd sérülésveszélyének csökkentésére. Pedig térdlégzsák még csak nem is kapható az A-osztályhoz.

Annak ellenére, hogy a függönylégzsák és a hátsó oldallégzsák feláras extra, az A-osztály nagyon jól, pontlevonás nélkül teljesített az oldalirányú ütközéseken. Az oszlopteszt és a normál oldalütközés esetén is kitűnően védte az utasokat a vastag küszöb, az erős B-oszlop és az ajtók stabil merevítése. Az első ülés támlájából felnyíló oldallégzsák nemcsak a vezető mellkasának, de a fejének is pihe-puha becsapódást garantál.

Mindössze kétnyelvű az a figyelmeztető tábla, amely a jobb első ülésre, a menetiránynak háttal bekötött gyerekülés veszélyeire hívja fel a tulajdonos figyelmét. Ráadásul hiába helyezték el a napellenző mindkét oldalára őket, ha ragasztásuk gyenge, és könnyen leesnek. Egyébként a légzsákot csak úgy lehet kikapcsolni, ha megvásároljuk azt a feláras opciót, amelynek segítségével az autó felismeri, hogy a jobb egyre a Mercedes saját jeladós gyerekülését tettük. Ezért az Euro NCAP vizsgálatánál mindkét gyermeket a hátsó sorban helyezték el. A nagyobbikat Britax Römer Duo Plus típusú ülésbe tették, amit az autó ISOFIX rögzítési helyeinek segítségével építettek be. A másfél éves gyermek bábuja Britax Römer BabySafe Plus ülésben utazott, a menetiránynak háttal fordítva. Ezt az ülést a normál biztonsági övvel rögzítették. Mindkét gyermeket modellező dummy magas szintű védelemben részesült, sérülések nélkül úszták meg az összes ütközési vizsgálatot.

Gázolás esetén is megfelelő védelmet nyújt az A-osztály orr-része – még a gyalogosoknak is. A lökhárító is egész puhácska, sőt, a motorháztető is viszonylag engedékeny azokon a részeken, ahova egy elgázolt gyalogos feje várhatóan becsapódik. További plusz pont, hogy a motorházfedél élét sem kihúzott szablyaként tolja maga előtt az A-Merci, így ez sem okoz durva sérüléseket.