Börtön lett a bogaras csapatás vége

2016.03.16. 08:44
Szép reggelt a hét első munkanapján, a Henriettek, Eszmeraldák, Hilárionok, Nónuszok és Zádorok neve napján. A mai reggel is esővel indul az ország több pontján, kora délutánra viszont még a nap is kisüthet. Március 16-a van, 1966-ban ezen a napon gyártotta le százmilliomodik autóját a General Motors. Egy Oldsmobile Toronadót.

A százmilliomodik GM-autó története nem egyszerű. Volt még egy másik százmilliós ünnep is, ami egy Chevrolet Caprice-nek szól a wisconsini gyárban. Ma mindkét modellt elfogadják mérföldkőnek, a trükk mindössze annyi, hogy a Tornadoé jogosan a cím, a Caprice valójában a GM százmilliómodik Egyesült Államokban gyártott autója volt, de erről a részletről néhol megfeledkezett a történetírás. 

Cukor

Sok szépet nem lehet mondani az orosz motorsportról (a Dakar-Kamazt kivéve persze), de hogy havas kreténségekben erősek, az tagadhatatlan. Most épp feltűnt egy videó mindannyiunk álmáról, akik már ültünk gokartban. Ilyen az, ha befagyott tóra rajzolják a pályát:

Mindenki emlékszik még arra a videóra, amiben egy 800 lóerős emelt hasú VW Bogárral veretik végig San Diego utcáit? Hibátlan videó volt, futott is 1,2 milliót a YouTube-on. Nem egy Block-féle gymkhanás anyag népszerűsége, de kezdésnek ígéretes egy mindössze 27 éves sráctól. Úgy alakult, hogy Blake Wilkey-nek most lesz ideje kitalálni a következő produkciót, a napokban megkapta ugyanis azt a 26 vádpontból álló listát, ami a forgatás alatti vétségeket sorolja - vélhetően csak a vágott anyagét. A legnagyobb probléma, hogy forgalomtól el nem zárt területen huligánkodtak, ami az illetékes hatóság szerint 49 nap letöltendő börtönt ér.

Hírsaláta

  • Kemény harc jöhet az autóipari munkaerőért Magyarországon. A munkaerőhiány miatt már nem csak a diplomásokért, hanem a kétkezi dolgozókért is éles küzdelem zajlik a magyarországi autóiparban – írja a Napi.hu. A gazdasági portál szerint a mérnökökön és a kvalifikált szellemi dolgozókon túl a betanított munkásokért is kiélezett verseny zajlik az autógyártással vagy beszállítással foglalkozó cégek között. A Bosch és a Suzuki is panaszkodott a munkaerőhiányra, miközben az Audi Hungáriánál állítólag már létkérdés, hogy megfelelő munkaerőt találjanak. A jelenség mögött egyrészt a pályakezdő mérnökök kivándorlása, másrészt a szlovák munkaerő-közvetítő cégek toborzása állhat. Míg az elmúlt években Szlovákiából jártak át nagy arányban kétkezi munkások a magyar gyártósorokra, mára a jelenség megfordulni látszik, aminek egyik oka, hogy 10-15 százalékkal versenyképesebb béreket képesek adni az ottani vállalatok azonos területen.
  • Befejezte a nyomozást, és most vádemelést javasol a sorozatdobáló ellen a Nagykanizsai Rendőrkapitányság. A 25 éves helyi férfi még tavaly augusztus 10. és szeptember 12. között rongált meg tucatnyi autót egy autókereskedés telephelyén. Kövekkel, tégladarabokkal dobálta az autókat, több milliós kárt okozva az egy hónap alatt. (Police.hu)
Fotó: Police.hu
Fotó: Police.hu
  • Fogynak az autópályák Romániában. Miközben az ország több területen példát mutat szomszédainak korrupciókezelésből, az autópálya-szétlopás elleni küzdelemben nem állnak túl jól. Románia rekordot állított fel azzal, hogy az átadását követően rövidesen használhatatlanná vált Szászváros-Nagyszeben autópálya kiesésével első ízben kevesebb autópályával rendelkezik, mint korábban. A 2014 végén átadott sztrádát az anyagtakarékosság miatt gyilkolja a talajvíz, de ez csak egy, a rengeteg problémás sztrádából az országban. A Nagylak-Arad autópályán a tervekkel ellentétben nem épült védőkerítés, és őzek rohangálnak a pályán. Az A6-oson a földcsuszamlással nem tudnak mit kezdeni, Lugos és Bálinc között egymás után születnek a kátyútengerek, a Szászsebes-Torda sztráda pedig engedély népül épp nagy iramban. (Napi.hu)

Két nap múlva AMTS

Pénteken nyit az év egyik legnagyobb hazai autós rendezvénye, az Autó- Motor- és Tuning Show a Hungexpón. Idén a Totalcar is belefolyt a szervezésbe, a három nap mindegyikére delegálunk egy-egy előadót. Pénteken a a tuning elméleti és gyakorlati oldaláról beszél majd Dolhai Krisztián gyakorló tuner, valamint Mikulás Róbert a Nemzeti Közlekedési Hatóság, Közúti gépjármű-közlekedési hivatalának vezetője. Szombaton Dr. Hanula Barna, a Ladák és Bugatti Veyron-motorok pápája beszél a motortuningról, vasárnap pedig Christian Wolf, a kecskeméti Mercedes gyár igazgatója, az AMG részleg korábbi vezetője mesél arról, hogyan lesz az alap Mercedesből AMG. Bővebb infókért ide kattints.

Ezen a napon született

Gijs van Lennep holland autóversenyző. A ma 73 éves Lennep neve nem él aktívan a motorsport-rajongók közében, pedig a hetvenes években a hosszútávú versenyek egyik legjobbja volt. A Porsche versenyzőjeként olyan zsenik váltótársa volt, mint Jo Bonnier, Herbert Müller, Helmut Marko vagy Jacky Ickx. Markóval 1971-ben, Ickx-szel 1976-ban nyert Le Mans-ban, de van még egy sikere az 1973-as Targa Florióról is. Lennep egy rövid pályafutás emlékével ünnepelheti születésnapját, az '76-os Le Mans-sikere után, mindössze 34 évesen vonult vissza.

Gijs van Lennep az 1971-es Le Mans-i 24 óráson győztes Porsche 917-ben
Gijs van Lennep az 1971-es Le Mans-i 24 óráson győztes Porsche 917-ben

Ma lenne 89 éves Vlagyimir Mihajlovics Komarov szovjet űrhajós-tudós, az első űrrepülés alatt elhunyt asztronauta. Komarov neve sem mond sokat az utókornak, pedig az űrverseny legszebb éveiben volt alapembere a szovjet űrprogramnak. Részt vett a szovjetek első többszemélyes űrrepülésében 1964-ben, három évvel később pedig volt ő volt a Szojuz-1 egyszemélyes legénysége. Az elképzelés szerint odafent találkozott volna a Szojuz-2 személyzetével, ahol lezavartak volna egy űrsétás űrtalálkozót. Komarovot a Szujoz-2 előtt egy nappal lőtték fel, történészek szerint ekkor már szinte biztos volt benne, hogy nem éli túl az utat. A Szojuz 7K-OK űrhajótípus hibalistája végtelen volt az embernélküli teszteken, amit tudtak az űrhajósok is, de mutatni kellett valamit a pártvezetésnek, így találták ki a találkozót. Komarov állítólag csak azért nem lépett vissza, mert akkor a tartalékost, jóbarátját, Jurij Gagarint lőtték volna fel.

Minden, ami a Szojuz-1-ből maradt
Minden, ami a Szojuz-1-ből maradt

Az első probléma rögtön a Föld körüli pályára állítás után jött, amikor az egyik napelem tábla nem nyílt ki. Az energia így a fedélzeti rendszerek működéséhez elég volt, de manőverezni kevés. Komarov nagyjából egy napot töltött az űrben halála biztos tudatával. Az irányítóközpontban még hitegették egymást, de amikor rádión beadták Komarovnak feleségét elbúcsozni, már nem volt kérdés, hogy nagy a baj. Komarov végül megpróbálta a lehetetlent, de a leszállóegység gyakorlatilag fékezés nélkül ért földet, és szörnyethalt. A sztori a megérdemelt terjedelmében itt olvasható

Kerüld el a dugót!

Jelmondatunk: még több időt az ágyban, kevesebbet a volán mögött. Nagyítsatok a térképen a környéketekre, hogy lássátok, merre nem érdemes elindulni.

Hétvégén a Totalcaron

Napindító videó

Mit vesz az ember, akinek a vezetési élményen túl minden más csak sallang? Geoff Wise szerint Lotus Super 7-t. Friss Petrolicious egy kattintásra.