2012.03.29. 10:14 Módosítva: 2012.03.29. 19:30

Rászálltunk a külföldi rendszámos autókra. Az elmúlt hetekben nem csak a rendőrök, illetve az adó- és vámellenőrök, de mi és olvasóink is nyitott szemmel jártak a forgalomban, hogy végre kiderüljön, hol laknak, milyen autóval járnak és merre közlekednek a külföldi rendszámmal közlekedő magyar autósok, vagyis ahogy a hatalom nevezi őket: adócsalók.

Módszerünk hatékonynak bizonyult. Miután az Égéstér múlt heti adásában közzétettük kérésünket, a kommentelők és mi magunk is vadászni indultunk. Kiálltunk egy-egy forgalmas kereszteződésbe, majd számolni és fényképezni kezdtük az elhaladó autókat. Különválasztottuk azokat, amelyek német, szlovák, osztrák vagy más ország rendszámát viselték.

Nem szerettük volna, ha felmérésünk végkövetkeztetését eltorzítják a rosszkor, rossz helyen közlekedő valódi külföldiek. Ezért igyekeztünk megkülönböztetni őket azoktól a magyar autósoktól, akik kifejezetten adóelkerülési célból váltották ki az elmúlt években más ország rendszámát, jellemzően nagy értékű luxusautójukra.

A valódi és álkülföldiek azonosítása nem lehetetlen. Árulkodó jel például, ha egy parkoló 5-ös BMW hátsó ülésén magyar napilap fekszik. Biztos a lebukás, ha a rosenheimi rendszámú Lexusban Arany János nyelvén telefonálva osztja a napi parancsokat embereinek a garbónyakú vállalkozó, és árulkodó az is, ha egy Volkswagen Passat rendszáma német, de a tartókereten ez áll: Porsche Pest.

Reméljük, cikkünket az ügyben érintett hivatalnokok is olvassák, így talán nekik is könnyebb lesz összeszedni a főnökeik főnökei által hiányolt adómilliárdokat. Az állítólagosan kiesett állami bevétel visszaszerzése gyakorlatilag megoldódott. Ahogy ácsorogtam tegnap délután Budapesten, a Szentendrei út egyik kereszteződésének közelében, féltem, hogy a nadrágomat is kinövöm, mire megérkeznek az első gyanús járművek. Alig tíz perccel később azonban felbukkant egy drezdai rendszámot viselő fehér BMW X6. Ennél jobb cáfolat talán nem is kellett. Drezda közel van, az X6 regisztrációs adóján pedig több millió forintot foghatott, aki tavaly vásárolt autót.

Lázba jöttem, és nem is hiába. Alig két lámpaváltással később újabb külföldi autó közeledett. A román illetőségű fekete Golf IV Variant utastere tele volt vidám, atlétatrikós fickókkal. Az egyikük még integetett is, gondolom, szeretett volna szerepelni a fényképen. Ne kérdezzék, miért, de nekem ők valódi románoknak tűntek, arról már nem is beszélve, hogy egy ilyen régi Golfot nem érdemes külföldi rendszámmal használni.

Kicsit később ismét zsákmányt sodort hozzám az Árpád híd felől hömpölygő délutáni csúcsforgalom. A bézsszínű Volvo C30-at egy harmincas nő vezette. Láthatóan nem örült nekem. Alighanem német volt, amire abból következtettem, hogy a néhány éves Volvo szélvédőjén osztrák autópálya-matricák sorakoztak, ez esetben tehát egy ingázóról lehetett szó. Félórát töltöttem a helyszínen, ezalatt körülbelül nyolcszáz autó suhant el előttem. Százból egy lehetett a külföldi, vagyis nyolcszázból nyolc, na jó, legfeljebb tíz. Ezek közül körülbelül négy olyat láttam, amelynek vezetője talán adóelkerülő. De ez sem biztos.

Mi történt az elmúlt félévben?

Az Autós Nagykoalíció varázsgömbös módszerrel készített becslése szerint mintegy 40 ezer olyan jármű közlekedik Magyarországon, amelynek rendszáma külföldi, tulajdonosa viszont egy magyar adócsaló, esetleg külföldi állampolgár, aki a hazai adócsalónak adta kölcsön az autót. Akinek a rendszáma nem magyar, az szabadon sértheti meg a közlekedési szabályokat, és egyelőre nem kell attól tartania, hogy behajtják rajta a bírságokat. Többek közt ezért a nagy izgalom.

A parlament a 2011. év tavaszi ülésszakának végén, mintegy a nyári szünet előtti utolsó nagy ötletként megszigorította a Közúti közlekedésről szóló törvény rendszámhasználatra vonatkozó paragrafusát, egyúttal megsuhintotta a bárdot, amikor 200-tól 800 ezer forintig terjedő bírsággal fenyegette meg azokat, akik egy igazoltatás során nem tudják hitelt érdemlően bizonyítani, hogy magyar állampolgárként jogszerűen közlekednek külföldi rendszámmal. A bizonyítás csak a helyszínen lehetséges.

A fordított bizonyítási eljárással több probléma is volt azonkívül, hogy süt belőle, akik ezt kitalálták, kapizsgálják, hogy más európai országokban ezt a kérdést nem egészen így kezelik. Nem kívántak több gondot fordítani a módszer kidolgozására, és nem számoltak azzal a mellékes körülménnyel sem, hogy nem mindenki gyanús, aki nem magyar rendszámú autót használ. Politikai marketing? Nem szeretnénk találgatni.

A szigorítással egy időben rámosolygott a szerencse azokra, akik a minden más bírságkategóriánál magasabb tételektől megijedtek, ezért mégis az államkasszához fáradtak, önként. Nekik a múlt év végéig érvényes, nem mellesleg a mostaninál többszörösen magasabb regisztrációs adó feléért kínálták a honosítást. Aki úgy döntött, az állammal összekacsintva elintézi a BMW X5 magyar rendszámát, jutalomban részesült. Nem gondoljuk, hogy ez nagyon tetszett azoknak, akik eleve magyar rendszámot váltottak ki, hiszen nekik, a jogszerűen autózóknak nem járt semmilyen kedvezmény.

Alighogy véget ért az akció, máris jött az újabb hír: jelentősen csökkentik a gépkocsik regisztrációs adóját. Differenciált csökkentésről volt szó Rogán Antal egyéni képviselői indítványában. Budapest belvárosi polgármestere gondolt a környezetvédelemre, ezért a kisebb és korszerűbb autók regadója nagyobb mértékben, körülbelül az ötödére csökkent, a nagyköbcentis régebbieké pedig kevésbé, de azért az is éppen eléggé.

Nem ért véget a kormányzati buzgalom az új év elején sem. Időközben bosszankodott egy sort Szabó Máté, az Alapvető Jogok országgyűlési biztosa is, aki miután megvizsgálta a külföldi rendszámok használatáról szóló jogszabályt, menten kiadott egy meglehetősen egyértelmű jelentést. Ebből most két állítást emelnénk ki. Az egyik, hogy a külföldi rendszámhasználat hazai szabályozása nem csak bizonyos európai uniós alapjogokba ütközik, de nem egyeztethető össze az Alaptörvénnyel sem, melyet régebben Alkotmánynak is neveztek. Röviden a szabad helyváltoztatásról, illetve a személyek, áruk és szolgáltatások szabad áramlásáról van szó. Az ombudsman érthetetlenül magasnak találja a kilátásba helyezett bírságösszegeket is, tekintve, hogy egy érvénytelen magyar rendszámmal, például lejárt műszakival autózó egyén legfeljebb 50 ezer forintos csekkre számíthat, ha lebukik.

Januárig 248 esetben indított eljárást a rendőrség olyan autósokkal szemben, akik illegálisan használtak külföldi rendszámú járműveket. Mostanra ez a szám akár a 600 esetet is elérhette, ha feltételezzük, hogy az ombudsmani jelentés kiadásának napjaiban, vagyis március elején országos ellenőrzési akciót meghirdető Nemzeti Adó- és Vámhivatal emberei jól végezték dolgukat.

Érdekes adalék, hogy Winkler télen egy feltűnő, német rendszámú Infiniti tesztautóval járta a várost. Kétszer is megállították egy héten belül, kilátásba helyezték a bírságot, ám a főszerkesztő nyomatékos kérése ellenére sem voltak hajlandóak elindítani a macerás eljárást. A rendőrök marhára unják a hosszadalmas papírmunkát, így a statisztikába sem kerül be minden eset. Ez az úgynevezett adócsaló resztli.

Csikós a Kacsóh Pongrác út Könyves Kálmán körút felőli oldalán fotózott remegő kézzel, a hidegben. Pontosan olyan helyet keresett, ahonnan jól látható az M3-as autópályáról a Thököly út irányába tartó forgalom. Fontos körülmény ez, hiszen a keletről jövő autópályán rengeteg szlovák, ukrán és román autó közlekedik. A felsorolt országok közül csak az első és az utolsó releváns, hiszen nem európai uniós rendszámot mifelénk ritkán használnak adócsaláshoz.

A kolléga összesen hétszáz autót számolt meg, de rögtön hozzátette, ennél is többről lehet szó, hiszen amíg behúzott egy strigulát a papíron valamelyik ország neve mellé, addig biztosan átszáguldott a színen néhány tucat másik autó. Tizenegy németre tizenhárom szlovák és hét román rendszámtábla jutott a vizsgálat ideje alatt. Érdekes módon a szlovákok többsége Skoda Octaviával jár, míg a német jelzésű autók típusválasztéka színesebb volt. Akadt köztük például egy W126-os Mercedes, de tulajdonosa felettébb civilizáltan hajtott. Valószínűleg őt tényleg ott készítették, ahol az autót. Csikós gyanúsítottjai közt egy Mercedes R-osztály, egy ML, vagyis tipikus csalóautó és egy Porsche 911 szerepel. Ezek közül akármelyik lehetett álkülföldi. A Ponton-pápa azt mondja, összesen kilenc potenciális trükközővel találkozott a portya során.

Winkler úgy látta, megritkultak az álszlovák BMW-tulajdonosok Újpest környékén. A főszerkesztő szerint 260 autóból jó ha 5 adócsaló. Egy német Q5 az utcán, két BMW a mélygarázsban, egy berlini Lexus kopasz sofőrrel a Melba bisztró előtt, és még egy, amelynek a típusára már nem emlékszik. Róbert nem számolta bele az ukrán rendszámos új Imprezát és egy régi 5-öst.

Jól tette, vezetőik valószínűleg tényleg a rendszámot kiadó országból érkeztek. Akadt dilemma is a számolás során, mégpedig egy Chevrolet Camaro, amelyen már látott különböző külföldi rendszámokat, de most éppen semmilyen sincs rajta. Ez garázsban nem is kötelező, persze kérdés, mire vár most az autó tulajdonosa.

Adócsaló, aki annak látszik /Vályi István/

Ennek a sommás megállapításnak legalább annyi valóságalapja van, mint a 40 ezres számnak. Mi azonban a legkevésbé sem reprezentatív mérésünk alapján jelentjük ki ezt. Olvasóink az ország három pontján végeztek megfigyelést, íme a helyszínek és a rögzített tényállás. A hivatalosan is NEM adócsalónak minősített járműveket – a 2012/XLVII Nyilvánvaló kamuzással történő visszaélés – törvénye értelmében különválogattuk. Kommentelőink megfigyelései tehát a következők:

Dózsa Gy. út 84/b, áthaladó forgalom, 500 db vizsgált gépkocsi:

Csaló: Porsche 911 (D). Nem csalók: Citroen C5 (SK), Suzuki Samurai (RO), Audi A4 (CH), Skoda Octavia (SK), Toyota Yaris (D), VW Transporter (D)

Debrecen, Füredi út, kifele menő oldal, 500 db vizsgált gépkocsi:

Csalók: Mercedes R (D), Audi A8 (SK). Nem csalók: Ford Focus (A), Opel Astra (A), Peugeot 307 (RO), VW Passat (RO), Lada 2105 (UA), BMW 5 (E34) (A), Mazda CX-7 (RO),  Peugeot 407 (RO)

5402-es út, 400 db vizsgált gépkocsi:

Csalók: VW Passat B6 (SK), Mercedes-Benz ML (SK), Opel Antara (D). Nem csalók: Skoda Octavia (SK), Ford Transit (SK), Opel Vivaro (SRB), Yugo Skala (SRB), Moszkvics Aleko (SRB), VW Crafter (RO), VW Passat B3 (D)

1400 vizsgált – B kategóriás jogosítvánnyal vezethető – gépjárműből 5 darab volt nyilvánvaló adócsaló, ami a minta 0,36 százaléka. Az Autós Nagykoalíció – egyelőre alá nem támasztott – adatai szerint az adóoptimalizálásra (hazánkban ezt csak – hibásan – adócsalásnak hívjuk) használt gépjárművek száma 40 000-re tehető. A jelenleg forgalomban lévő gépjárművek száma 3,5 millió. A Nagykoalíció adatai alapján a forgalomban lévő gépjárművek 1,14 százalékát használják adócsalásra. Ez jóval túlmutat a mi NEM reprezentatív mérésünk végeredményén, mely szerint a 3,5 millió személygépjárműből 12 600 (azaz 0,36 százalék) az adócsaló. Tehát a helyzet harmadannyira sem drámai.

Stump Bandi kétszáz autót számlált a minap Budapesten, a Fő utcában, az Alagút környékén. Ebből, mint mondja, két autó volt gyanús. Az egyik egy müncheni Audi Q7 volt, amelyről Bandi úgy gondolja, 50% valószínűséggel adócsaló vezette, hiszen melyik gazdag német jönne idáig autóval. A másik autó is szemléletes példa. Erről én gondolom, hogy esélyes a legbátrabb adócsaló címére. Az illető egy Merces E-osztállyal közlekedett. Az autón hátul szlovák rendszám volt, elöl viszont semmilyen.

A Totalcar ügyvezetőjét, a rettegett Bendét is ráállítottuk az ügyre. Csak egy adócsalóra derített fényt. A módszer a következő volt. Csak a mozgó személyautókat és terepjárókat figyelte, a King Long és az Ikarus nem érdekelte, ahogyan a Karossa sem. Csak Budakeszi lakott területen belül számolt, és a számolás az első adócsalóig tartott. Ez a 82. autó volt a megfigyeltek közül, nem más, mint egy csodás Opel Omega B. Bende szerint adócsaló vezetett, hiszen beregadózni a mostani szabályok szerint nem kerülne sokba ezt az autót.

A vadászat végén már van valami fogalmunk arról, hányan csalják el a becslésekben szereplő, be nem fizetett adót a rendszám trükkel. Megtudtuk, milyen nehéz dolga van annak, aki tisztán akar látni a külföldi rendszámok magyarországi használatának ügyében. A cikk megjelenése előtt nem sokkal egy magát megnevezni nem kívánó adócsaló olvasónk arról tájékoztatott, hogy a szlovák hatóságok nem értik, miért küldenek nekik vissza mostanában ennyi rendszámot és forgalmi engedélyt Magyarországról. Náluk ilyen gyakorlat nincs, és miután ellenőrzik, hogy az autó papírjai rendben vannak-e, azokat egyszerűen visszaadják a tulajdonosnak. Bírság nélkül, ingyen.

Update

Már éppen zártuk volna a munkanapot, amikor váratlanul levél érkezett. A drezdai rendszámú BMW X6-os magyarországi vámügyintézésével megbízott úr írt. Kérjük, fogadják szeretettel szenvedélyes sorait.

A drezdai cég megbízott vámügyintézőjeként kérem, hogy vegye ki a cikkből a drezdai fejezetet és a fotót az X6 BMW-ről. Ugyanis én intézem a regisztrációs adó befizetését a vállalkozásnak.
Az új regisztrációs adó hatálybalépésével egyidejűleg kérvényeztük a drezdai vállalkozás regisztrálását. A hiánypótlások miatt még a Vámhivatal nem adta ki az igazolást.
Tehát nem vagyunk adócsalók. És ha veszi a fáradságot és elolvassa a jogszabályt, abból kiderül, hogy a regisztrációs adó befizetése után is lehet német rendszámmal közlekedni. Tehát azonnal kérek sajtó-helyreigazítást, különben megy a bírósági kereset.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!